Rudeboy wrote: så nå får jeg vel begynne montere "noe" i bilen snart
Dette gleder vi oss til å se bilder på

Rudeboy wrote: så nå får jeg vel begynne montere "noe" i bilen snart

zapperx wrote: Hastekjøp?? Da lurer jeg på hvordan du handler bil når du tenker, vurderer, prøver, tenker og vurderer litt til![]()

CB radio/walkie talkie bruker 27Mhz mens båtradio/marineradio bruker rundt 155Mhz. ICE bruker det gamle NMT900 nettet 900Mhz så de antennene er det nok bare å glemme. Finn deg en mobiltelefon antenne med magnetfot når du skal bruke ICE i bilen. GSM bruker også 900Mhz.Rudeboy wrote: Går og trør og venter på pakke fra ICE.no, bestillte meg internett den veien siden både Telenors lille "fantastiske" buttplug til laptopen ikke gir noen spesiellt imponerende nettilgang og hjemmenettverket til NextGentel går utenfor min rekkevidde når jeg finner meg nytt krypinn![]()
Fundert litt på det tidligere, å ha en form for web-tilgang som jeg kan ha både i bil og på 230V og jaggu ! ICE har en router som tar 12V inn via omformeren fra 230V så da lar man jo bare omformeren ligge igjen hjemme når man skal ivei, så er det bare å plassere routeren på dertil egnet sted i bilen (hva nå enn for slags bil jeg skal ha framover) og dermed er internettet tilgjengelig i hele Skandinavia for samma summen som jeg betaler hjemme.
-Kjækt. Passer meg som hånd i hanske![]()
Skulle routerens egne antenner være utilstrekkelig kan man huke på en stangantenne, så de tilbød ei til rundt 500,- men det har jeg jo fra før av ifm CB-radioen så da kunne man jo for F bare ta ibruk den om nå frekvensområdet er samma nivået![]()
Og hvis ikke så jeg de hadde ei "båtantenne" til 1500,- som virka interessant, men den trenger jeg ikke med en gang så da så.

Ja det holder sikkert i lange baner det HenrikRikskringkastingen wrote:Prøv med ICE-routeren uten noen ekstra antenne først, og se om det funker bra nok. Jeg kjørte med min router i passasjersetet herfra til Borlänge og tilbake igjen. Koblet bare ladekabelen til sigarettenneren. Så brukte jeg kassettadapter fra Clas Ohlson i den gamle Blaupunktspilleren i bilen, og plugget det i hodetelefonuttaket på laptopen. Streamet musikk med Spotify omtrent hele veien. Hadde vel 3-4 brudd borti Sverige, men stort sett fungerte det greit hele veien.

Jeg har/hadde Maritim radiooperatørsertifikat men har rotet det bort. Telenor skal f... meg ha like mye for å utstede nytt som det kurset og prøven kostet nesten.Rudeboy wrote:Hehe, takkar - jeg hadde vel på sikt kommet over frekvensnivået til det rælet jeg har samla opp gjennom årene og funnet ut det ikke funka etter forhåpningene men det er kjækt å få varsko med en gang.
Kanskje det blir den fiskeantenna til jul, sånn i tilfelle man om 40 år har en båt stående på henger i hagen, en eller annen plass.

He, he, kanskej du får de et røverkjøp...?jakob wrote:Byr deg 110 000!![]()
Ellers Yngve!