Kjølevifter radiator

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vwt4
Car: T4 2,5 TDi 02

Kjølevifter radiator

Post by vwt4 »

Skal kjøleviftene til radiatoren starte rett etter at motoren er startet på kald motor??
Det skjer på min caravelle acv 2,5 tdi 02 mod.
Mener at dette ikke er korrekt og at de skal styres (startes) ut i fra tempgiverens signal som står i radiatoren. Denne har jeg byttet men til ingen nytte.
Hvor sitter relestyringen til viftene?
Er det noen som har gode tips??
Øystein
02 Caravelle 2,5 TDi
ulven
Car: T4 1994 CL

Re: Kjølevifter radiator

Post by ulven »

Stemmer det du sier om styring.
Termostaten som står i radiatoeren er koblet til et stort rele som henger på bjelken foran batteriet.
Det er festet med 2 6 mm bolter (10 mm hode) med tykke brune og røde ledninger under.
94 Caravelle 2,4 Lang 8 Seter
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Post by Digger »

vwt4 wrote:Skal kjøleviftene til radiatoren starte rett etter at motoren er startet på kald motor??
Det skjer på min caravelle acv 2,5 tdi 02 mod.
Mener at dette ikke er korrekt og at de skal styres (startes) ut i fra tempgiverens signal som står i radiatoren. Denne har jeg byttet men til ingen nytte.
Hvor sitter relestyringen til viftene?
Er det noen som har gode tips??
Den ene vifta (venstre) går alltid må min Transporter 03 mod. Mulig jeg er langt på viddene nå... men tenker at dette er for at AC/ intercooler/oljekjøler skal få bedre kjøling når bilen står stille???
Når arbeidstemp er nådd starter den andre også, da går begge med vesentlig høyere hastighet

Vennligst korriger :)
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
ulven
Car: T4 1994 CL

Post by ulven »

Vet ikke om det er forskjellig oppsett på din bil siden du har AC, men kan aldri tenke med at en vifte skal starte når du har kald motor og AC avslått.
Jeg har en sterk mistanke om at noen andre kan fylle litt inn her ved nyere modeller AC og slikt.

På min 94 modell kobler viftene inn når motoren har fått litt over arbeidstemeratur, litt i overkant av 1/2 temp på måleren.
når tempen stiger til 3/4 på måleren kobler trinn 2 inn.

ved Trinn 1 kobles begge viftene i serie, dvs at det ligger ca 6V på hver motor. tilsvarer rundt regnet 1/4 av full effekt. Da rusler de sakte rundt.
Hvis den ene viftemotoren går tregt, vil det høres ut som nbare den ene vifta går.

Ved trinn 2 kobles begge viftene inn med full spenning.
Dette har skjedd kun sommerstid opp fjelloverganger.

Jeg antar at ett eller annet har skedd med rele eller ledningsnett hos deg.

Når jeg ser på skjema, er viftene ikke styrt av tenning, kun sikringer , ledningsnett rele og termostat.
94 Caravelle 2,4 Lang 8 Seter
Post Reply