Varmevifte går i 20 sek...

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Alfert
Car: T5 2005, 2,5td. T4-1998- 2,5tdi
Phone: Ja

Varmevifte går i 20 sek...

Post by Alfert »

Hei, er ny her på forumet og trenger litt hjelp.

Har en transporter 2005 mod. 2,5tdi 130 hk. Når jeg starter bilen går varme vifta i 10-20 sek på veldig lav hastighet før den stopper helt og vil overhode ikke starte igjen.

Lurer på hva som kan være feil og hvordan jeg skal få sjekket dette, er ganske blank (les:dum :oops: ) når det gjelder å skru på så nye biler. så her er ingen svar for dumme.
Foklar gjerne som om du skulle forklart det til en treåring

På forhånd takk. :wink:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Varmevifte går i 20 sek...

Post by Der Postmeister »

Vifta inni bilen altså? De havarerer med jevne mellomrom. Byttes forholdsvis enkelt innenifra bak airbag høyre side. Finnes en utgave for de med klima/ac og en for de uten.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Alfert

Post by Alfert »

Ja, vifta inne i bilen.
Må jeg av med dekslet ved benplassen på passasjer siden og hanskeromet for å komme til?
Har tatt ut hanskerommet, men hvordan fjerne dekslet ved gulvet? :roll:
Alfert

Post by Alfert »

Noen som vet hvor man kan få kjøpt ny, bortsett fra møller?
Eller noen som har brukt?
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Alfert wrote:Noen som vet hvor man kan få kjøpt ny, bortsett fra møller?
Eller noen som har brukt?
Tipper ihvertfall at du finner mye deler på Ebay, både i England og Tyskland ;)
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Nå vet ikke jeg helt hvordan delen du skal ha ser ut, men noe her kanskje?

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=v ... m270.l1313
Alfert

Post by Alfert »

Takker så masse for tipset, men har sett der og finner ikke noe som passer.
Så er det noen andre forslag så tar jeg mot de med stor takk.
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Alfert wrote:Takker så masse for tipset, men har sett der og finner ikke noe som passer.
Så er det noen andre forslag så tar jeg mot de med stor takk.
Du kan søke på Ebay.de også. Bare finne ut hva det heter på tysk.. hehe.. Har kjøpt MYE på Ebay rundtom, og er ganske så sikker på at du vil finne riktig del dersom du søker litt der ;)

Ellers så kan du jo kontakte en opphøgger. Finnes jo mange av de rundtom..
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Det er derfor merkeforhandleren er i Norge, at vi kan faktisk også spørre de.
De innehar da endel kompetanse på problemer også.

Om du kjøper ny vifte på ebay eller et eller annet, så forutsetter du at forrmotstanden enten den er elektronisk eller basert på motstandsmetoden er i orden.
Webastoen i min tvangskjører viften på trinn 2 når denne går.
Så vifta får strøm fra litt forskjellige hold.

Det jeg prøver å si er at feilen kan være andre steder enn vifta.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

Sjekk Bildelsbasen.se eller finndel.no.

Masse brukte deler fra høggere i norge og sverige. Og det ligger hvertfall mange vifter tilgjengelig der - fra rundt 600 og oppover.
De har resten av delene også.

Møller tar vel noen kroner for diagnostikk, men det kan være verdt en tur til dem før du begynner å bytte deler på måfå.
Pickupman
-
-

Post by Pickupman »

Alfert wrote:Hei, er ny her på forumet og trenger litt hjelp.

Har en transporter 2005 mod. 2,5tdi 130 hk. Når jeg starter bilen går varme vifta i 10-20 sek på veldig lav hastighet før den stopper helt og vil overhode ikke starte igjen. :wink:
Jeg fikk akkurat samme problem på min 2005 Multivan. jeg leste igjennom det som finnes i forumet. Fant rett torxbits (T20) og en batteridrill og skrudde løs panelene nede under dachbordet på høyre side. Sikkert 15 -20 skruer der. Noen vanskelig å finne. Vifta er festet med 6 skuer med 5mm sekskanthode - av med den. Målte strøm til vifta - 12,5 volt. Vifta gikk tregt men der det er liv er det jo håp.. Jeg blåste den rein for støv med trykkluft. Spesielt var det endel metallstøv rundt koblingene og loddingene. Bort med det. Smurte opp det synlige lageret med olje. Det andre lageret er usynlig bak plasthuset, men jeg borret et 2mm hull i plasten og smurte det også. Koblet så til kontakten og VIPS så var den som ny igjen. Fullt turtall som ny. Monteringen gikk utrolig mye fortere enn demontreringen og tok ca 15 min. - Bare En skru til overs. Dette er nå ei uke siden og vifta fungerer perfekt. Hvor mange tusen jeg sparte på dette vet jeg ikke, men sikkert noen.
Mvh Pickupman
SBC
Car: T5 1.9
Phone: 98657112

Post by SBC »

Pickupman wrote:
Alfert wrote:Hei, er ny her på forumet og trenger litt hjelp.

Har en transporter 2005 mod. 2,5tdi 130 hk. Når jeg starter bilen går varme vifta i 10-20 sek på veldig lav hastighet før den stopper helt og vil overhode ikke starte igjen. :wink:
Jeg fikk akkurat samme problem på min 2005 Multivan. jeg leste igjennom det som finnes i forumet. Fant rett torxbits (T20) og en batteridrill og skrudde løs panelene nede under dachbordet på høyre side. Sikkert 15 -20 skruer der. Noen vanskelig å finne. Vifta er festet med 6 skuer med 5mm sekskanthode - av med den. Målte strøm til vifta - 12,5 volt. Vifta gikk tregt men der det er liv er det jo håp.. Jeg blåste den rein for støv med trykkluft. Spesielt var det endel metallstøv rundt koblingene og loddingene. Bort med det. Smurte opp det synlige lageret med olje. Det andre lageret er usynlig bak plasthuset, men jeg borret et 2mm hull i plasten og smurte det også. Koblet så til kontakten og VIPS så var den som ny igjen. Fullt turtall som ny. Monteringen gikk utrolig mye fortere enn demontreringen og tok ca 15 min. - Bare En skru til overs. Dette er nå ei uke siden og vifta fungerer perfekt. Hvor mange tusen jeg sparte på dette vet jeg ikke, men sikkert noen.
Amen! Gjorde det samme på samboerns nyinnkjøpte 06 modell her i helga :)
Post Reply