Røket registerrem T4
Røket registerrem T4
Jeg har fått røket registerremmen på en 1995 T4 med 2,4 L motor.
Nå har jeg ikke begynt å skru ennå, men kanskje noen har erfaring med om det pleier å medføre en ødelagt topp?
Nå har jeg ikke begynt å skru ennå, men kanskje noen har erfaring med om det pleier å medføre en ødelagt topp?
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Re: Røket registerrem T4
Du må av med toppen.....tre ventiler må byttes.....og alle delene til reima.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Indian wrote:tre ventiler må byttes
Registerhavari på disse motorene medfører vanligvis skader i toppen. Noen ganger knekker kamakselen, gjerne i tre biter. Ofte blir ventilene slått opp i ventilløfterne slik at disse blir skadet. Og vanligvis blir noen av ventilene bøyd. Hvis den har hoppet over før reima gikk av, så kan alle ventilene være skadet. I noen tilfeller kan selve topplokket være skadet. Sjansene for at det har gått bra med alle ventilene er såpass små at det er nok bare å rive av toppen først som sist. Det går vanligvis bra med bunndelen, men stemplene bør kontrolleres for sprekker og skader. Og det kan være lurt å sjekke stempelhøyden, men det er ikke så vanlig at rådene bøyer seg ved registerhavari.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Har hatt havari på topp for et halvår siden. Jeg gikk for byttemotor.
Fikk tak i en opprusta donorbil med lav km som jeg fikk for vrakpant. Ble det absolutt billigste alternativet i mitt tilfelle. Du får kostnad med registerreim ++ uansett, så kommer deler til den havarerte oppå. Var en 2,4 det da
Unngår tanken på følgeskader nedi motoren også
Bare en vurdering fra min side
Fikk tak i en opprusta donorbil med lav km som jeg fikk for vrakpant. Ble det absolutt billigste alternativet i mitt tilfelle. Du får kostnad med registerreim ++ uansett, så kommer deler til den havarerte oppå. Var en 2,4 det da
Unngår tanken på følgeskader nedi motoren også
Bare en vurdering fra min side
Last edited by Digger on 27 Nov 2011, 16:34, edited 1 time in total.
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
Indian
- -

Jeg kjørte en Passat der reima røk i en hastighet på ca 60 km/timen. Det ble kun 3 eksos ventiler.
Det var ingen støy, bilen bare stoppet.
Det var ingen støy, bilen bare stoppet.
Jeg har også hatt registerreimhavari på min t-4 2.5 150tdi. Velkommen i kubben. Jeg håper for guds skyld at ikke blokka er skadet. 
I hvilken forbindelse skjedde det? Plutselig under kjøring? ved start eller stopp?Bowman wrote:Jeg har også hatt registerreimhavari på min t-4 2.5 150tdi. Velkommen i kubben. Jeg håper for guds skyld at ikke blokka er skadet.
Hadde vært greit å få vite slikt
Hei!Digger wrote:I hvilken forbindelse skjedde det? Plutselig under kjøring? ved start eller stopp?Bowman wrote:Jeg har også hatt registerreimhavari på min t-4 2.5 150tdi. Velkommen i kubben. Jeg håper for guds skyld at ikke blokka er skadet.
Hadde vært greit å få vite slikt
Det skjedde under kjøring, men i lav fart. Som det skrives over her så er muligens det sikreste alternativet å kjøpe en billig bil til tilnærmet vrakpant og skifte hele motoren. Takk for alle svar her
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Ta av toppen før du gjør noe, det KAN gå bra, om du har en viss mengde gullhår et visst sted.
Jeg har hatt regreimhavari på min Audi 2.5tdi, og der berga ALT.
Dette er jo naturligvis mot alle naturlover, og du bør ikke håpe for mye, men heller ikke svartmale før du har noe konkret...
Skulle det derimot vise seg at du må gjøre noe, så vet du da hva som bør/skal gjøres før bilen ruller av seg selv igjen.
Jeg har hatt regreimhavari på min Audi 2.5tdi, og der berga ALT.
Dette er jo naturligvis mot alle naturlover, og du bør ikke håpe for mye, men heller ikke svartmale før du har noe konkret...
Skulle det derimot vise seg at du må gjøre noe, så vet du da hva som bør/skal gjøres før bilen ruller av seg selv igjen.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Hei!
Jeg gjør som Neergård skriver her. I flg Møller er det også forskjell på toppakningene, så å ta av det først, for så å finne ut hva man må ha er det beste.
Hvor får jeg tak i pipe til topplokssboltene..noen som vet? Her er det vel "innvendig flertann" som det vel heter?
Jeg gjør som Neergård skriver her. I flg Møller er det også forskjell på toppakningene, så å ta av det først, for så å finne ut hva man må ha er det beste.
Hvor får jeg tak i pipe til topplokssboltene..noen som vet? Her er det vel "innvendig flertann" som det vel heter?
-
Neergård
- -

Koster ikke mye for en enkelt nøkkel til toppen, så da anbefales kvalitetsverktøy.
Kan skaffes flere steder, AEO, TESS, Byggvare forretninger, osv... Husker jeg ikke feil kalles disse for XZN, men størrelsen vet jeg ikke.
Kan skaffes flere steder, AEO, TESS, Byggvare forretninger, osv... Husker jeg ikke feil kalles disse for XZN, men størrelsen vet jeg ikke.
Frode Neergård
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Her skal man vel ha en viss mengde med peil for å finne ut hva som er defekt, skjevt, og ikke minst det som ikke er defekt.janhelge wrote:Hei!
Tror man også må ha en enda større mengde med peil for å sette dette sammen igjen, slik at det virker som det skal.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
janhelge wrote:Hei!
Ta den pakningene med 3 høl. Det er den beste.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Indian
- -

Biltema settet til 199 kroner er helt grei til denne jobben. Hadde en HZN fra Hazet som jeg mistet og har klart meg bra med biltema settet i noen år.Neergård wrote:Koster ikke mye for en enkelt nøkkel til toppen, så da anbefales kvalitetsverktøy.
-
Neergård
- -

Når resten av settet fra Biltema aldri vil bli brukt (mest trolig) så kan han like gjerne bruke samme sum (eller mindre) på verktøy som mer trolig er kapabel til å fullføre jobben...Indian wrote:Biltema settet til 199 kroner er helt grei til denne jobben. Hadde en HZN fra Hazet som jeg mistet og har klart meg bra med biltema settet i noen år.Neergård wrote:Koster ikke mye for en enkelt nøkkel til toppen, så da anbefales kvalitetsverktøy.
(Ja, jeg har "brukt opp" mange verktøy fra Biltema o.l. men aldri kommet til kort med høykvalitetsverktøy ved skruing på bil)
For øvrig, kan dette være til hjelp for å identifisere type bit som trengs
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives
Frode Neergård
Hei!Tom Bringsvor wrote:Her skal man vel ha en viss mengde med peil for å finne ut hva som er defekt, skjevt, og ikke minst det som ikke er defekt.janhelge wrote:Hei!
Tror man også må ha en enda større mengde med peil for å sette dette sammen igjen, slik at det virker som det skal.
Jeg har gjort slikt mange ganger før, men ikke på en bil som dette. Har skrudd mye motor, både MC, båt og litt bil. Uansett er det alltid noe å passe på med nye motorer og løsninger, og derfor er det lurt å spørre
Dessuten er jeg både litt "rusten" og ser litt dårlig, så all hjelp tas mot med takk
For å få timing riktig på registerrem (og ettersom det ser ut, også på dieselpumpe) så må jeg etterhvert ha en verkstedhåndbok eller i det minste noen sider av den. Forøvrig hater jeg egentlig å skru bil, ettersom det er så j... trangt overalt. Uten å ha prøvd vet jeg f.eks ikke om jeg får opp toppen uten å ta av manifolden, eller hva annet som må demonteres først. Man prøver jo ofte først med å demontere minst mulig
Du vinner tid og banning på å ta av grill og radiator. Manifoldene kan sitte på, men eksosen må løsnes.
Mens toppen er ute bør du bytte alle glødepluggene som ikke under noen omstendigheter burde kjøpes på biltema.
Du må også ha både linjal til kammen og måleur til dieselpumpa. TDC merket på svinghjulet er vanskelig å se... Regner med at du bytter rulle og vannpumpe også. Grei jobb som tok meg ca en dag.
Mens toppen er ute bør du bytte alle glødepluggene som ikke under noen omstendigheter burde kjøpes på biltema.
Du må også ha både linjal til kammen og måleur til dieselpumpa. TDC merket på svinghjulet er vanskelig å se... Regner med at du bytter rulle og vannpumpe også. Grei jobb som tok meg ca en dag.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Har vært igjennom det du beskriver som trangt og jæ...
Kom i mål til slutt med å fikse havarert topp. Ble motorbytte
. Anbefaler sterkt å ta vekk fronten som nevnt over. Ta også turen innom biltema og kjøp deg eksosklemmeverktøy. Var til uvurderlig hjelp både ved demontering og montering.
Prøvde meg på en "how too" men ga opp det. Her er ihverfall det jeg tok foto av
http://www.hoylandet-skytterlag.no/annet/skm.htm
Kom i mål til slutt med å fikse havarert topp. Ble motorbytte
Prøvde meg på en "how too" men ga opp det. Her er ihverfall det jeg tok foto av
http://www.hoylandet-skytterlag.no/annet/skm.htm
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er den tykkeste ihvertfall.. Det verste som kan skje hvis du bruker denne er at du får litt dårligere kompresjon. Vanligvis ikke merkbart. Hvis du skal ha den med tre hull og setter på en med ett hull kan du i verste fall risikere at stemplene tar i toppen. En flik av toppakningen stikker på utsida av toppen og blokka der hvor disse hullene er, så det er fullt mulig å finne ut hvilken pakning som er montert uten å ta av toppen.Der Postmeister wrote: Ta den pakningene med 3 høl. Det er den beste.
Henrik Engen
Det med lavere kompressjon... Kan det gå utover effekt og kaldstart på vinterstid?
Og vil det gi roligere gange?
Spør av uvitenhet, men tror det blir sånn i teorien.
Og vil det gi roligere gange?
Spør av uvitenhet, men tror det blir sånn i teorien.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Av erfaringa Henrik nevner, går jeg alltid for den med 3. Og du merker ikke noe forskjell.
Ikke er det noe vits å demontere radiator heller, men det er nok noe lettere uten. Jeg har tatt mange slike, og kun vippa toppen over og ut. Helst to mann akkurat i øyblikket da den er vinglete å drive med alene.
Ikke er det noe vits å demontere radiator heller, men det er nok noe lettere uten. Jeg har tatt mange slike, og kun vippa toppen over og ut. Helst to mann akkurat i øyblikket da den er vinglete å drive med alene.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Indian
- -

Jeg vet av en delebil du kan få for 1500 kroner med komplett motor. Den ble kjøpt for diverse andre daler og girkassa er ødelagt.
Motoren kan startes og går bra.
Hei!Indian wrote:Jeg vet av en delebil du kan få for 1500 kroner med komplett motor. Den ble kjøpt for diverse andre daler og girkassa er ødelagt.
Har vurdert det, og det er en god ide. Hvor står bilen?
-
Indian
- -

Råde utenfor Fredrikstad. Du får prisen tikbake som vrakpant, dvs gratis motor.
Bilen avgår ved døden. Etter å ha startet å skru ser jeg slitasjemerker på kammen, og div andre småting. Med raskt kommende EU-kontroll ser jeg at det ikke er verdt å gjøre noe med den. Den får heller bli delebil for min andre T4 med kran. Takk for hjelp til alle