Hvordan forebygge problemer?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
04Multivan
Car: T5 2004

Hvordan forebygge problemer?

Post by 04Multivan »

Etter å ha vært medlem her en liten stund, så har jeg etterhvert lært mye om svakheter og utfordringer med T5'en. Nå er det vel gjerne slik at det er de med problemer som benytter forumet. Man hører som regel ikke noe så lenge alt er bra og man ikke oppplever noen problemer. Forhåpentligvis er disse i flertall blant landets T5-eiere. Etter å ha lest om diverse havarier, problemer med vannpumper, vann i oljen, sviktende turboer, elektroniske problemer osv, så lurer jeg egentlig på om det er noen med god erfaring (eller kanskje dårlige erfaringer) der ute som kan gi noen gode råd om hva man bør gjøre for å forhindre slike problemer. Godt vedlikehold og oppfølging av servicer er en selvfølge, men er der andre ting man kan gjøre? Leste at der er noen som ikke følger long-life intervallene fordi oljen ikke holder såpass lenge. De skifter heller hver 10-15000 km. Har dette noe for seg? Er det andre ting man kan gjøre for å ligge i forkant av evt. problemer?
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Re: Hvordan forebygge problemer?

Post by Tom Bringsvor »

Bare positive erfaringer med å ha en T4,vare,lang,2000,2,5 TDI i 3 år, kjempebil, tøff blei den også.

Har nå en T5, har lest mye om større problemer mange har hatt på denne typen, nesten så jeg grøsser litt over noe jeg har lest, vel, vel.

Helt sikker på at mye av problemene har med sjåføren å gjøre, kjenner mange som "bruker" bilene sånn ca. maksimalt, nesten alltid full gass, kjører for fort i runkjøreinger, i dumper, herjer og herper litt, driter i motorvask og skjønnhetsvedlikehold og service taes i bakgården eller tvilsomme mekanikere som det finnes noen av.

Jeg bruker bilen, men man må føle at bilen liker det selv (ere mulig å si noe sånn).
(joda jeg "mater på" og "tømmer den på gira" i ny og ne).

Smører opp når noe knirker, fåkke gjort så mye mekanisk/elektronisk selv, men jeg kan ta vare på bilen via måten jeg bruker den på.
Jeg tar service på merkeverksted i Norge, noen må "for pokker" støtte næringa.

Er forøvrig kjempefornøyd med T5, lurer virkelig på om jeg bør skifte olje hver 15.000 og ikke hver 30.000. (tror jeg begynner med 15.000 for å være sikrere)

Ringte Møller i Asker & Bærum for noen år siden vedrørende dette på T4, de sa: ingen vits å skifte før 30.000 med Longlife...
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Harald
-
-

Post by Harald »

Tom Bringsvor wrote:Helt sikker på at mye av problemene har med sjåføren å gjøre, kjenner mange som "bruker" bilene sånn ca. maksimalt, nesten alltid full gass, kjører for fort i runkjøreinger, i dumper, herjer og herper litt, driter i motorvask og skjønnhetsvedlikehold og service taes i bakgården eller tvilsomme mekanikere som det finnes noen av.
"diverse havarier, problemer med vannpumper, vann i oljen, sviktende turboer, elektroniske problemer " kommer vel ikke av at man ligger litt fort i en rundkjøring eller er uheldig over en fartshump.... :shock: :mrgreen:
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Tom Bringsvor
-
-

Post by Tom Bringsvor »

Harald wrote:
Tom Bringsvor wrote:Helt sikker på at mye av problemene har med sjåføren å gjøre, kjenner mange som "bruker" bilene sånn ca. maksimalt, nesten alltid full gass, kjører for fort i runkjøreinger, i dumper, herjer og herper litt, driter i motorvask og skjønnhetsvedlikehold og service taes i bakgården eller tvilsomme mekanikere som det finnes noen av.
"diverse havarier, problemer med vannpumper, vann i oljen, sviktende turboer, elektroniske problemer " kommer vel ikke av at man ligger litt fort i en rundkjøring eller er uheldig over en fartshump.... :shock: :mrgreen:
Det var såpass...
Man er fri til å henge seg opp i enda flere detaljer, jeg venter spent, dette var ment sånn generelt vedrørende det totale vedlikeholdet har med alt du gjør/ ikke gjør, å gjøre og hvordan stand bilen din er i forhold til naboen (som bar lik bil kjøpt samtidig) han "bruker bilen, etter ca. 10 års bruk
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

hyppige oljeskift kan nok hjelpe på slitasjen, men å bruke rett olje(Castrol stort sett) så hjelper det og. Peilinga av olje på KALD motor kan virkelig lønne seg da du tidlig kan se om de har vannpumpelakkasje. Devs at du bør sjekke oljenivået meget ofte og regelmessig slik man gjorde i gamle dager.

Ellers er det vanskelig å forebygge noe som helst, men å bruke originalservice så du har litt garanti og følge opp anvisningeer på feil og mangler vil og hjelpe betraktelig. Jeg vet endel originalverksted ikke er verdt papiret, men det gjelder og grøftekanten as så sikker er du ingen steder.

Beste forsikring er uansett: kun en bruker av bilen som og har sans for å ta vare på tinga.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Tom Bringsvor
-
-

Post by Tom Bringsvor »

På siste LongLife service ble det påfylt denne olja:
Shell Helix Ultra AV, 0W-30
VW 503 00/ 506 00/506 01
Der Postmeister
-
-

den ville jeg tappa av. Jeg har fullstendig mista trua på shell etter erfaring med Crafteren. Shell er for tunn rett og slett.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Tom Bringsvor
-
-

Post by Tom Bringsvor »

Der Postmeister wrote:den ville jeg tappa av. Jeg har fullstendig mista trua på shell etter erfaring med Crafteren. Shell er for tunn rett og slett.
Sorry at jeg forstyrrer tråden, men (hvor ble det av han som startet tråden, savner kommentarer i grunnen).
Olje er tydeligvis viktig, (selvfølgelig) har ikke noe kompetanse der selv, derfor jeg tar service på merkeverksted, men er det så store forskjeller, skjønner jo at alle skal tjene penger, var det bedre før i tida, før den syntetiske tidsalderen.
Kanskje jeg skulle kjøpe meg en gammel Commodore 73, cupé med rekkesekser, vinyltak og toppdeksel i aluminium
Der Postmeister
-
-

som nevnt crafteren min. En bil jeg har kjørt 220000km på 2.5år. Mye mindre enn lastebiler men mer enn mann i gata. Denne har 40000km intervall på olja, noe som automatisk setter enorme krav til oljekvaliteten. Bilen er fra fabrikk fyllt med castrol og det fulgte me en smørelapp med anbefaling av castrol i serviceheftet når bilen var ny.

Etter de første 40k km så hadde jeg service med skift av olje som da ble shell. Det var det mitt lokale VW hadde i sine tanker. Etter dette hørtes motoren ut omtrent som en motor med tenningsbank. Vdd neste skift gikk jeg tilbake til castrol og i løpet av de første 1500km da ga lyden seg gradvis og forsvant. Derfor fyller jeg nå aldr annet enn castrol på mine biler. Lyden har ikke vært der siden jeg da bytta på ca 80k km.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
04Multivan
Car: T5 2004

Post by 04Multivan »

Takker for gode tips. Kort oppsummert så koker det vel egentlig ned til godt og jevnlig ettersyn av bilen med hensyn til oljenivå, kjølevæske o.l., oppfølging av servicer samt å ta diverse ulyder og unormaliteter på alvor. Det er vel egentlig billigere å forebygge enn å reparere vil jeg tro. Når det gjelder olje ønsker jeg å tro at produsenten vet hva han styrer med når de legger opp til long-life intervaller og olje, men at der kan være kvalitetsforskjeller på olje forundrer meg ikke. Det lokale VW-verkstedet bruker nå Castrol til fordel for Shell som de brukte tidligere. Vi får holde hverandre oppdatert på ting og tang som skjer med bilene våre. Lærer mye av å høre om andres problemer (og forhåpentligvis løsningen på disse) :D
oak
-
-

Post by oak »

Tom Bringsvor wrote:På siste LongLife service ble det påfylt denne olja:
VW 503 00/ 506 00/506 01
2007-modell, da har du antagelig DPF? I så fall er det feil olje. Du skal ha 507 00
'07 VW T5 California, 174HK tip.
hauken
Car: t5 130tdi 4motion 07mod

Post by hauken »

oak wrote:
Tom Bringsvor wrote:På siste LongLife service ble det påfylt denne olja:
VW 503 00/ 506 00/506 01
2007-modell, da har du antagelig DPF? I så fall er det feil olje. Du skal ha 507 00
Eg har 07mod uten DPF
teerex
Car: T5 -08 2,5 4M
Phone: 90913443

Post by teerex »

på castrols hjemmeside kan man taste inn reg.nr og få ut smøretabell m.m.
http://www.castrol.com/castrol/iframe.d ... Id=7066588

Jeg har DPF og det anbefales EDGE Pro. LongLife III 5W-30 når jeg kllikker på smøretabell for aut. verksted.

Klikker jeg på smøretabell for konsumenter så anbefales det plutselig EDGE (FST) 5W-30. Pussig.
Post Reply