Den utvalgte

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Re: Den utvalgte

Post by avdem »

Takker! :D
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
Allan
-
-
Phone: 45811684

Post by Allan »

Dette fungerer perfekt folkens!!! :D :D :lol:

Jeg har testet den i en måned og er kjempe fornøyd.

Alle dere som er interessert så er dette veldig fin side å lese gjennom.http://www.hhomaster.com/index.html

Først så fikk jeg positive resultater på benken.
Cellen min produserer 1,5 l HHO gas i min.med strømforbruk på 15 amper.

Så måtte jeg flytte batteriet under passasjer sete for å få plass til dette her.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Jeg fikk redusert forbruk med ca. 40% og ekstrem effekt økning.

Svart røyk som det var mye av etter at jeg skrudde inn mengde skruen på bosch pumpa forsvant.

Altså det fungerer akkurat slik som jeg ble fortalt at det skal.

Det hjelper til bedre forbrenning,all diesel blir utnyttet.

Jeg måtte venne meg til ny fot posisjon på gasspedalen, mye mer effekt hele veien.

Noen av målingene. Forbruk Oslo-Stavanger på 0,5 , gjennomsnitt 0,6 , hvis jeg kjører 100 i bunn av Liertåpen bakken så klarer jeg å holde 100 hele veien opp, men hvis jeg kjører 110 i bunnen klarer jeg å akselerere opp til 120 til tåpen av bakken og temp.nålen har klistret seg fast rett under lampen.

Jeg kjører med stort smil en veldig sprek JX som går på vann. :D :D

Ta kontakt hvis dere vil se og oppleve dette her.
Kan vare behjelpelig hvis noen ønsker å gjøre det samme.
Last edited by Allan on 10 Dec 2011, 01:32, edited 1 time in total.
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Chewie
-
-
Car: '84 Transporter
Phone: +4528442904

Post by Chewie »

Fungerer dette på bensin?

Hvor mye har du betalt for et sånt setup?

Ser spennende ut!!
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Dette høres veldig lovende ut :D :D Men hva skjer med det vannet når det blir kaldt ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Allan
-
-

Post by Allan »

Tur-Bo wrote:Dette høres veldig lovende ut :D :D Men hva skjer med det vannet når det blir kaldt ?
Akkurat det drev jeg med i dag. Destillert vann blandes med Blå rens (isopropyl alkohol)
Det finnes løsning for alt.
Last edited by Allan on 10 Dec 2011, 01:34, edited 1 time in total.

Allan
-
-

Post by Allan »

Chewie wrote:Fungerer dette på bensin?

Hvor mye har du betalt for et sånt setup?

Ser spennende ut!!

Ja både bensin og diesel, til og med LPG.

Jeg brukte ca. 1000.- men det kan lages både billigere og dyrere

Chewie
-
-

Post by Chewie »

Jeg er på!! Hvordan får man tak på det? Og kan du evt. hjelpe med montering? Mot betaling så klart.

Mattias
Allan
-
-

Post by Allan »

Chewie wrote:Jeg er på!! Hvordan får man tak på det? Og kan du evt. hjelpe med montering? Mot betaling så klart.

Mattias
Veldig enkelt å kjøpe og installere, og ganske enkelt å lage selv. Krever noen timer lesing. Det fines veldig mye info om dette på nettet. Jeg synes bare at det er fint å vite litt om dette om man skal bruke det. Det samme sa en venn til meg , en som har gjort dette før meg.
Jeg brukte flere dager og netter foran skjermen for å skjønne dette, og det er å anbefale.

Ja jeg kan hjelpe,men først må du lese litt slik at vi er på samme bølgelengden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_water

http://www.hhomaster.com/index.html

http://www.hhocellcarkits.com/

http://www.hydrogen-generators-usa.com/HHO_Gas.html

http://www.google.no/#q=hho&hl=no&prmd= ... 00&bih=903

http://www.hhoforums.com/

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

har du en lettfattelig tegning på alt dette? altså oppsettet... og har funnet flere sett fra 200-700 dollar... men what to buy..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Allan
-
-

Post by Allan »

Allan
-
-

Post by Allan »

Rapidspeed wrote:har du en lettfattelig tegning på alt dette? altså oppsettet... og har funnet flere sett fra 200-700 dollar... men what to buy..
Som du kanskje ser på mine bilder , har jeg valgt å lage alt selv, men hvis jeg skulle kjøpe ,ville jeg gått for denne her

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... 376wt_1396

http://www.ebay.com/itm/HYDROGEN-GENERA ... 389wt_1396

Chewie
-
-

Post by Chewie »

Hvilken "electrolyte" bruker du? Og hvordan har du funnet den rette dose? Har du testet flere forskellige typer?

Hvor mange amp trækker dit system?

Har du også selv bygget cellen, isf. hvordan har du funnet den rette størrelse?

I øvrigt har jeg lidt vanskeligt ved at greje, hvor mye vedlikehold der er ved dette. Ser at det afhænger veldig af, hvilken "electrolyte" man bruker - hva er dine erfaringer?

Beklager de mange spørgsmål, synes at det er virkelig interessant.

Mattias
Allan
-
-

Post by Allan »

Chewie wrote:Hvilken "electrolyte" bruker du? Og hvordan har du funnet den rette dose? Har du testet flere forskellige typer?

Hvor mange amp trækker dit system?

Har du også selv bygget cellen, isf. hvordan har du funnet den rette størrelse?

I øvrigt har jeg lidt vanskeligt ved at greje, hvor mye vedlikehold der er ved dette. Ser at det afhænger veldig af, hvilken "electrolyte" man bruker - hva er dine erfaringer?

Beklager de mange spørgsmål, synes at det er virkelig interessant.

Mattias
Hei

Jeg bruker sodium hydroxide (NaOH), Kaustisk soda heter det i Norge og jeg kjøpte den på maxbo.
Strømforbruk bestemmer du med mengden av elektrolyten. Jeg blander 7 gram på 2 liter destillert vann,litt mer på vinter blanding.
For å forsikre meg så har jeg brukt en pwm med potensiometer og justerte strømforbruk på 15 A , så min strømforbruk er max.15 A uansett , man da avhenger gass mengden av elektrolyt mengden. Har ikke testet noe annet da jeg fikk positive resultater med dette.
Jeg har brukt systemet i litt over en måned nå og ser ikke behov for noe vedlikehold ennå. Folk skriver at det er fint å drenere og rense systemet ved bytte fra sommer til vinter blanding og omvendt. Det blir 2 ganger pr.år.

mvh Allan

Allan
-
-

Post by Allan »

Bilen var på EU kontroll i stad og er godskjent med to enere.
Slakk i hjullageret bak,men det skall det vare og , ujusterte vindusspyledyser som er justert for å spyle riktig i farta men kaster litt høyt når bilen står stille. :D

Avgass ble målt 2x3 ganger.
Gjennomsnitte uten HHO på er målt til 2,95 og
Gjennomsnitt med HHO på er 1,75 :mrgreen:

Nå har jeg lyst å teste bilen på dynorulle med og uten HHO for å dokumentere forskjell

TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Dette var særs interessant, driver og leser meg opp her :D Spent på dynoresultat.
Tage Vedal

T3-fan
Chewie
-
-

Post by Chewie »

Har set noen videoer her: http://www.hhoconnection.com/

Han forteller, at det fungerer mye bedre på diesel end på bensin.

Allan, har du mindsket dieseltilførslen når du bruker HHO'en? På min DJ er det, så vidt jeg forstår, ikke muligt at regulere hvor mye bensin, som bliver tilført. Kan man da bruke en EFIE på luftindtaget?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

hang meg bare opp i nevnte forbruk lenger opp. Min litt sletne JX gikk på 0,67 uten noe slags justeringer eller ekstra duppeditter. Kun ny tannreimsett og timinga av pumpe på VW.

Er dette da nødvendig? Så lite å spare.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Allan
-
-

Post by Allan »

Der Postmeister wrote:hang meg bare opp i nevnte forbruk lenger opp. Min litt sletne JX gikk på 0,67 uten noe slags justeringer eller ekstra duppeditter. Kun ny tannreimsett og timinga av pumpe på VW.

Er dette da nødvendig? Så lite å spare.
Du må lese lenger opp i tråden for å forstå,men jeg kan godt skrive det på nytt.

Ja , jeg har byttet tannreimsettet og ja ,jeg har justert timinga av pumpa og ja, jeg hadde samme forbruket som deg,men fortsatt var det bråkete og treg jx dritt.
Men etter at jeg skrudde inn mengdeskruen på pumpa og justerte turbotrykket til 1.4 bar gikk bilen mye,mye bedre men samtidig steg forbruket til 1,1 liter.
Det brydde jeg meg ikke så mye om for jeg ville ha mer effekt ,dette er min førte diesel bil og jeg var vant til 112 hk med automat (du vet hvor stor forskjell det er),egentlig så ville jeg sprenge den lille motoren for å ha god grunn for å sette inn tdi.
Men det viste seg å ikke være så enkelt å sprenge godt velholdt jx motor.
Så hørte jeg om hho cellen, hvor jeg ble interessert i stor effekt økning for små penger.
Nå går bilen min minst like bra som en DJ men med en forbruk på 0.5-0.6.
Jeg synes at det var mye å hente og mye å spare.
Jeg skal kjøre den inn på dynorullen men jeg tipper at den har ca110 - 115 hk nå.
Verdt å nevne at lyden i motoren har forandret seg og (ikke på tomgangen da ) men nå låter den som eldre gti motorer
I tillegg var det gøy å lære og eksperimentere med noe nytt.
Vi får se hvor lenge den holder,men den viser ikke negative tegn.
Jeg har så mye tro på dette har at jeg tror at motoren din med vanlig oppsett ville brukt 0.3-0.4 med HHO . Avhengig av kjørestil og type motor (Hvor mye drivstoff som blir kastet ut gjennom eksosen)
Hydrogen hjelper drivstoffet til å fortere binde seg til oksygen og dermed bedre forbrenning ( fullstendig utnyttelse av drivstoffet som blir sprøytet inn i motor).

mvh Allan

subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Sett fra et forskningssynspunkt er konklusjonen din om at elektrolyseapparatet ditt ga forbruksreduksjonen ugyldig, siden du gjorde flere andre endringer samtidig. Du har bare belegg for at en endring du gjorde endret forbruket, ikke hva som gjorde utslaget. Kjør en periode med samme driftsbetingelser men uten injeksjonen, så kan man gjøre seg opp en mening av hva den faktisk utgjør.

Hvordan står det til med eksostemperaturen din når du lader så hardt?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Allan wrote:I tillegg var det gøy å lære og eksperimentere med noe nytt.
Hear, hear!

Dette er veldig kjekt å følge med på. Jeg gleder meg til fortsettelsen.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Jeg lurer meg på: ville du fått samme resultat med bare enkel vanninjeksjon etter turbo? Vann og vann/metanol-injeksjon er gammelt og velkjent for å øke maksytelse.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Allan
-
-

Post by Allan »

subwoofer wrote:Sett fra et forskningssynspunkt er konklusjonen din om at elektrolyseapparatet ditt ga forbruksreduksjonen ugyldig, siden du gjorde flere andre endringer samtidig. Du har bare belegg for at en endring du gjorde endret forbruket, ikke hva som gjorde utslaget. Kjør en periode med samme driftsbetingelser men uten injeksjonen, så kan man gjøre seg opp en mening av hva den faktisk utgjør.

Hvordan står det til med eksostemperaturen din når du lader så hardt?
Konklusjonen min er at hydrogen brenner mens stempelet er på vei opp og knuser drivstoffet i enda mindre partikler som enklere binder seg til oksygen.Siden den brenner på lavere temperatur enn både bensin og diesel . Drivstoffet må sprøytes inn i motor med stor trykk og god spredning i form av støv for at den skall lettere binde seg til oksygen og brenne bedre. Det er på den måten nyere motorer utnytter drivstoffet bedre. Men forbrenningen blir ikke fullstendig da heller og det er derfor de har funnet ut katalysator som en slags etterbrenner av drivstoffet som ikke forbrenner i motoren. Eldre motorer spruter inn drivstoffet nesten ukontrollert og det er dokumentert at enkelte motorer klarer å brenne bare halvparten av det som blir sprøytet inn. Det er der Hydrogen hjelper til .Bedre utnyttelse av drivstoffet. Det viser co2 målinger som jeg har gjort i går. Uforbrent diesel som kom i form av svart røyk forsvinner ved bruk av hydrogen og dermed effekt økning.Før jeg har montert HHO cellen slett jeg litt med temperaturen i eksosen ,siden diesel som jeg sprutet mye av inn i motor klarte ikke å brenne inne i motoren , men brente videre gjennom eksosen og varmet den opp. Med HHO fikk jeg renere utslipp og temperaturen har stabilisert seg. Under harde belastninger,lange oppoverbakker rykker det ikke svart lenger og temperaturnålen flyter seg ikke. Jeg har stabil arbeidstemperatur hele tiden. Besparelsen er ikke selvfølge for mann spruter like mye drivstoff inne i motor men da går den mye mye bedre. Det er derfor jeg måtte venne meg til nytt fotposisjon på gass pedalen hvis jeg skall kjøre like fort. Men nå merker jeg at jeg ofte kjører litt mer aggressivt og fortere og at forbruke kan vare som før,men da flytter bilen godt på seg. Når jeg kjører 80km\t i 5-te gir så er det knapt at jeg må trykke på gasspedalen.
Vett ikke om jeg forklarer dette godt nok,men jeg vett at jeg forstår dette godt, og at det fungerer.

Allan
-
-

Post by Allan »

subwoofer wrote:Jeg lurer meg på: ville du fått samme resultat med bare enkel vanninjeksjon etter turbo? Vann og vann/metanol-injeksjon er gammelt og velkjent for å øke maksytelse.
kanskje, det kjenner jeg ikke til. Men er min oppfattelse av virkningen logisk for deg?
Fint å kunne diskutere med noen som vet og kan mer .
Prøv å tenke med meg og ikke imot. Virkning er der, men kanskje ikke riktig forståelse av virkningen.

Mvh Allan

VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Vanninjeksjon blir vel noe annerledes. Vannet er ikke en del av forbrenningen, slik som hydrogen. Jeg har sett vanninjeksjon på traktorpullere. Både på godt og vondt :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_injection_(engines)
Allan
-
-

Post by Allan »

Har dere hørt om Stan Meyer's Water Powered Dune Buggy

Han ble forgiftet i en restaurant fort etter at det ble kjent.

http://waterpoweredcar.com/stanmeyer.html

Post Reply