Hjelp til slangevarmermontering?
Re: Hjelp til slangevarmermontering?
Mulig jeg er dårli å søke, men fant ikke d jeg lette etter. Vet du hvordan man får klima til å starte uten at bilen er igang?
Mvh
Per
Mvh
Per
Har vurdert denne løsningen jeg også, hva med å montere denne på kretsen til varmeapparat bak, der er det jo enkelt å koble seg inn på til vifta også, eller blir dette veldig feil??
- 1999 Caravelle 2,5 tdi 9 seter.
Teste tirsdag når æ montere varmeren om spenning inn på climatronicsikringa starte den, da e jo problemet løst
Om klima starte samtdig som varmern har man isfri bil på morran 
Eller har climatronicen en triggerinngang som er ment for webasto?
Mvh
Per
Mvh
Per
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Øy ! Surmuling er det jeg som driver med her, ingen andre !
Så, ånntåpikk med dere.
Så, ånntåpikk med dere.
Dette er en helt grei ting å spør om på forumet. Men vi har ørten tråder som går på eber/defa, de begynner nok folk å bli lei av å svare på. Samme gjelder klunking i forstillig osv. Denne tråden begynte med sirkulasjonsretning på kjølevannet, vil tro det finnes i alle reparasjonshåndbøker. De kan man finne piratkopier på nett om man vil...Pirmin wrote:Mulig jeg er dårli å søke, men fant ikke d jeg lette etter. Vet du hvordan man får klima til å starte uten at bilen er igang?
Mvh
Per
Ok, sirkulasjonsretning fikk jeg skjema på takker for dette, klunk i forstilling hadde jeg også, skiftet bærekulen med verktøy som ble anbefalt av fok i dette forum, kjøpte d riktignok mye billigere fra USA. Dette fant jeg ut ved hjelp av å søke i forum, denne gangen plages jeg med noe jeg ikke finner ved å søke, skal ikke montere webasto eller defa... Om reperasjonshandbok er noe alle har, hvor finner dere disse da? Om dere ikke vil linke kan der hinte om søkeord 
Per
Per
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg sendte penger i dag over PayPal for en slangevarmer(S-8003A) som veier kun 750 gram.. Jeg har flytta og bilen står parkert ute....
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Enig med du, folk har ofte en tendens til å spørre i forumet først, det finnes mange søkemuligheter i forumet, de fleste er sikkert resere på å google, men man gidder ikke å "google i forumet, dermed overfører man sin egen "gidder ikke" til andre som da kanskje til slutt ikke gidder å svare mer.Der Postmeister wrote:Det er jeg og, men de som vet kan hende ikke gidder mer pga samme opp og igjen. Føler den sjøl ganske ofte til tider, så jeg er glad det er flere krefter her inne med kunnskap her inne enn meg og ofte langt mer enn meg.Pirmin wrote:E nu gla vi har nett så kan vi spørre dem som vet,
Per
Det synes jeg er j.... trist.
Det er mange ganger jeg ikke gidder å svare fordi det er spurt om mange ganger tidligere og svart på like mange ganger,
eks. "hvilke dekk og felg passer til min bil"
"har et lite budsjett, hvor får jeg tak i i billigste bremseklossene"
"hvor mye koster ......."
"Webastoen/Eberspacheren sluttet å virke, hva er feil"
Det letteste å svare på er: "bilen starter ikke når jeg vrir på nøkkelen, hva er feil".
Og innmari mange osv.
Det er et fritt forum og et fritt land (med modifikasjoner) man kan spørre om hva man vil, når man vil, men man kan prøve litt sjøl først.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Tom Bringsvor
- -

Det er vel bare å dytte +12 inn på bryter til vifta i bilen, (etter formotstanden går vifta på fullt) du har jo sirkulasjon på vannet, og du bestemmer vilket trinn du vil ha ved å velge dette når du parkerte bilen og at "krana" til vannet inn til varmeregisteret er åpent i bilen.Pirmin wrote:Teste tirsdag når æ montere varmeren om spenning inn på climatronicsikringa starte den, da e jo problemet løstOm klima starte samtdig som varmern har man isfri bil på morran
skal forøvrig 12V strømforbruket her tas fra bilbatteriet eller kommer den eksternt.
Man trenger vel ikke å starte hele climatronicanlegget, hvilket trolig er værre å få til.
-
Tom Bringsvor
- -

Kobler man i serie vil du varme som om motoren eller orginalmontert webasto gjør det, hele sløyfa. Om ikke orginal sirkulasjonspumpe hindrer flow om den ikke går, ikke alle uorginale termostater har hull for trykk/væskebalansering.Pirmin wrote:Om man kobler under ekspasnojnstanken varmer man vel opp vannet i radiotoren? trur enkleste plass er i serie med webastoen så er man sikker på at man kobler seg inn en lur plass
Per
-
Indian
- -

Jeg har ikke Webasto og tenkt jeg koble det is serie med LPG fordameren min da vannet oppvarmes av vannet fra motoren ca 3 minuter etter oppstart.
Last edited by Indian on 15 Dec 2011, 00:24, edited 1 time in total.
-
Indian
- -

I følge bruksanvisning på modellen min er det bare å kapp en slange og montere varmeren i mellom....har tenkt å monteren en Defa stikkkontakt i motorrommet.
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Dette blir vel som å starte vifta med en Eber parkeringsvarmer, eller?
Iflg den lefsa jeg har kobla etter til min Eber, skal du om du har Climatronic, legge pluss på T28a/4 (rød stikkontakt) for å starte kupevarmen. Antar det da menes pinne 4 på stikk T28a?
Dvs, at om du setter inn ett 230V rele som får spenning over spolen samtidig med varmeren, og denne slår inn og gir 12V fra batteri til kontakten jeg nevner over, skal du se at climatronic'en begynner å blåse litt varmluft inn i das Auto...
Iflg den lefsa jeg har kobla etter til min Eber, skal du om du har Climatronic, legge pluss på T28a/4 (rød stikkontakt) for å starte kupevarmen. Antar det da menes pinne 4 på stikk T28a?
Dvs, at om du setter inn ett 230V rele som får spenning over spolen samtidig med varmeren, og denne slår inn og gir 12V fra batteri til kontakten jeg nevner over, skal du se at climatronic'en begynner å blåse litt varmluft inn i das Auto...
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
-
Tom Bringsvor
- -

Helt riktig, den eber jeg hadde (og monterte selv forøvrig) i 80 åra på en MB123 bensinbil var koblet slik at den startet viften i bilen basert på vilket trinn bryter stod i, eget valg.
Men viften startet ikke før vannet hadde fått en viss temperatur.
På Webastoen i T5 jeg har nå, begynner viften å gå med engang brenner starter og viftehastigheten på min. trinn 2.
Men viften startet ikke før vannet hadde fått en viss temperatur.
På Webastoen i T5 jeg har nå, begynner viften å gå med engang brenner starter og viftehastigheten på min. trinn 2.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Fullt så enkelt er det ikke. Climatronic har ikke viftebryter og formotstand. Den har en elektronisk vifteregulator som er styrt av climatronicstyreenheten. Og klimastyreenheten kommuniserer med flere styreenheter i bilen, så det blir bare tull å prøve å få igang bare klimaanlegget. Det vil nok generere en mengde feilkoder i systemet. Løsningen er nok å parkere bilen med klimaanlegget i defrosterstilling og temperaturstyringa på fullt, da vil temperaturspjeldet stå helt åpent, og lufta føres opp på frontruta. Og så bruke et rele og koble strøm inn på plussledningen til viftemotoren, mellom vifteregulatoren og vifta. Problemet er vel kanskje at du ikke ønsker å kjøre full fart på viftemotoren, så mulig du må trikse det til med en ekstra formotstand.Tom Bringsvor wrote: Det er vel bare å dytte +12 inn på bryter til vifta i bilen, (etter formotstanden går vifta på fullt) du har jo sirkulasjon på vannet, og du bestemmer vilket trinn du vil ha ved å velge dette når du parkerte bilen og at "krana" til vannet inn til varmeregisteret er åpent i bilen.
skal forøvrig 12V strømforbruket her tas fra bilbatteriet eller kommer den eksternt.
Man trenger vel ikke å starte hele climatronicanlegget, hvilket trolig er værre å få til.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi