Spørsmål ang flere seter i Transporter

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
roadmaster
Car: T4 2001

Spørsmål ang flere seter i Transporter

Post by roadmaster »

Jeg vurderer å montere inn en seterad i Transporteren (2001-mod). Kan hvem som helst sette inn seter eller må det gjøres av noen som har noen form for autorisasjon? Og, må bilen vises hos biltilsynet etterpå?

Vil i utgangspunktet ikke ha kombisete med hel vegg bakover. Vil helst ha en seterad med tre seter der det ytterste har armlene og kan vippes opp og innover, slik at man får tilgang til lasterommet uten å måtte gå via bakluka. Får jeg tak i en to-seter med armlene kunne det vært aktuelt også siden det allerede er tre seter foran.

Det er behov for å få litt mer varme bakover i bilen, uansett om det blir flere seter eller ikke, siden bikkja ligger i bur i lasterommet. Har noen erfaringer med å montere opp varmevifter e.l. i lasterommet? Kom gjerne med tips om el-komponenter, forhandlere osv. Jeg har lite peiling på el i bil så jeg må sikkert få noen til å legge det opp for meg.
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Re: Spørsmål ang flere seter i Transporter

Post by hypomac »

Du kan gjere det sjølv, men du bør vise det til vegvesen sidan du går fra varebil til personbil. For å sei det slik,blir du stoppa fks. med ein kombi (6 seter iflg. vognkortet) og har montert 8 seter uten at det er forevist,får du kun mangellapp om bilen er 10 år eller meir.

Du kan i utgangspunktet montere hvilket som helst T4 baksete fra 92-03. Alle skal passe på utvalget hull som alle t4 er utstyrt med. Prisane hos bakseter.no, bilåven og liknande (7000-10000+belter og skruer som regel). tilseier at du kan skaffe deg ein delebil fks. 92-96 GL 8-10 seter(evt.lang kombi), betale 5000-8000,-som delebil,få alle bolter,gulvfester setebelter,paneler,(kanskje vifte nr.2) osv. med og få 2000,- i bonus når du dumper den til slutt...

Slik rad eg meinar:
Image

Om du kjøper løs rad 2 tilsvarende den på bilde over,pass på å få med desse:

Image
Hurtigfesta du må skru i eksisterande hull i bilen.

Også sjølvsagt slike:

Image
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det er ikke sikkert høla er borra opp i gulvet. Gjengepartiet sitter der, men under tette gulvet.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
roadmaster
Car: T4 2001

Post by roadmaster »

Takk for svar hypomac. Det er ikke hull eller antydning til hvor i gulvet det skal borres, kan ikke se det i gulvet inne i lasterommet i hvert fall. Mulig jeg kan se det under bilen.
Det holder vel ikke å bare borre opp hull og skru fast setene, eller? Må det avstives med skinner e.l.??

Hva er vanlig å bruke over gulvet etter at ekstra seter er ettermontert; Teppe eller plate?

Så her om dagen en tilsvarende bil hvor det var satt inn to førerstoler på 2. seterad. Synes det var en fin løsning, og for mitt behov blir 4 el 5 seter nok (kunne evt. tenke meg 4x1-løsning med fire enkeltseter med armlene). Hvordan vil det gå mht hull i dørken?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hullene og festepunkt for bakseter vil du ikke se innefra, du må under bilen for å se dem.

Du vil se en mutter sveisa fast til en kort skinne, men da ingen høl opp og inn i bilen - det må du bore opp sjøl, om disse mutterne befinner seg under bilen din.

Om feltryktet stemmer så har ikke Transporteren disse festepunktene siden den ble skrudd sammen i Polen mens f.eks Caravelle som ble snekra sammen i Tyskland fikk montert forberedelser for baksetefester under buken, bakover.

Som jeg husker eksempelvis Tyskerbrakka og setefesteforberedelser under, fester som ikke var i bruk, så fant jeg noen foran bærebrua bak. Så da må du inn under og myse rundt 20 - 30 cm inn fra kanalen og et ukjent antall cm fram foran bærebrua baki der.
Da først veit du om bilen er forberedt for bakseter og om Staten er velvillig til å la deg ettermontere slikt.

Dét var hva Rune antydet i sitt svar.

Forseter bakover lar seg gjøre om innfestinga på setene stemmer godt nok med for eksempel forberedte setefester i dørken, et alternativ om si midtre stolbein ikke kommer i nærheta av forberedte fester vil kanskje være montering av skinneløsning ? Jeg vet ikke, men jeg vet folk har montert skinner for montasje av Multivanseter.

Jeg mener og tror at jeg la ut bilde som viser forberedt setefeste under buken på den siste tråden om Tyskerbrakka, det er noen sider å bla i men det skal ligge der fremdeles.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

hypomac wrote:Du kan gjere det sjølv, men du bør vise det til vegvesen sidan du går fra varebil til personbil. For å sei det slik,blir du stoppa fks. med ein kombi (6 seter iflg. vognkortet) og har montert 8 seter uten at det er forevist,får du kun mangellapp om bilen er 10 år eller meir.
Jeg vil uansett anbefale å få godkjent en slik ombygging. Hvis bilen har vært registrert i Norge mer enn 10 år, så utløser jo ikke ombyggingen noe avgiftskrav. Dermed koster det jo ikke mer enn noen hundrelapper for myndighetskontrollen. Mangellapp er en ting, men hvis noen skulle bli skadet i en ulykke og det viser seg at de har sittet i seter som ikke er godkjent, så kan det nok tenkes at forsikringsselskapet ditt har noen synspunkter på det. Regress kan koste mye penger..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Finn noen seter du vil ha, finn ut hvor du vil ha dem i bilen. borr hull i gulvet. Bruk M10 (mener jeg) skruer og muttere, store skiver.

Reis på BT og bestill time for omreg.

Betal 550(?) kr og få en kontroll og nytt vognkort.
Morten nilsen
Car: Vw T4 2001, vw Touran 2005
Phone: 91399537

Post by Morten nilsen »

Har du snakket med biltilsynet om ombyggingen?

Jeg har en 2001 mod transporter jeg vil bygge om til personbil, kontaktet en bekjent i biltilsynet og fikk tilbakemelding på at dersom bilen er registrert (modell) etter 1999 må det fremvises dokumentasjon fra fabrikant eller uavhengig laboratorium på innfestingen av setene og beltene. Dette uavhengig om du borrer hull til de orginale mutrene under bilen og bruker orginal hullene for å feste setebeltene.

Forøvrig har ikke MØLLER noen dokumentasjon som kan bekrefte innfesting/plassering på disse bilene, så jeg er stuck men mitt ønske om å bygge om.

OM NOEN HAR GJORT SAMME OMBYGGINGEN PÅ EN SLIK BIL OG FÅTT DET GODKJENT HADDE DET VÆRT FIN OM DE KUNNE DELE INFOEN MED OSS SOM DRØMMER OM Å BYGGE OM ;)

Her ser du mail korrespondansen jeg hadde med min bekjente i BT.

MAIL TIL BT FRA MEG:

Hei Roger!

Tenkte å bygge om min 2000mod VW T4 Transporter til personbil.
Snakket men Suveren Rørmøbelfabrikk AS og de sa at dette ikke var noe problem selv om transportern ikke har noe orginal innfesting til seter i gulvet. Bare dette blir festet forsvalig og godt.

Ifølge kjøretøyforskriften kap 7.7

Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Vil min bil falle under det siste som nevnes i dette kapittelet? Finner uansett ikke noe annet som beskriver regler for ombygging med seter ect.

Tenkte å bruke VW T5 3 seter med integrerte seler i setet eller orginale seter fra en T4 personbil/Kombi.

På forhånd takk for svar.

Med vennlig hilsen

Morten Nilsen

SVAR FRA BT.

Hei

Fra og med 1999 kreves det at innfesting av stoler og belter dokumenteres.
Kopiert teksten i fra kjøretøyforskriften.
Ikke alt gjelder din bil, men les gjennom.

§ 16-3. Krav til og krav om bilbelter (direktiv 96/36/EF) og festepunkter (direktiv 96/38/EF)
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for biler som ikke omfattes av § 16-2.
2. Ikrafttredelse.
For M2-biler med tillatt totalvekt 3.500 kg eller mindre trer bestemmelsene i denne paragraf i kraft 1. oktober 1999 for typegodkjenning av ny type bil, og 1. oktober 2001 for nye registreringer. For alle andre biler trer bestemmelsene i denne paragraf i kraft 1. april 1998 for typegodkjenning av ny type bil, og 1. oktober 1999 for nye registreringer. Uten hensyn til nevnte ikrafttredelsesdatoer trer direktivets bestemmelse om advarselmerking i forbindelse med kollisjonspute i kraft 1. april 1998 for nye typegodkjenninger og nye registreringer.
For kategori M3 (buss) omfatter direktivet busser som ikke er spesielt innrettet for bymessig trafikk, det vil si at det omfatter busser klasse 2 og 3 etter § 8-3 og busser i klasse II og III etter § 8-1.
3. Bilbelter skal tilfredsstille kravene i direktiv 77/541/EØF, som senest endret ved direktiv 96/36/EF. Minimumskravene etter direktiv 96/36/EF er at beltene skal være av følgende typer på ulike seter i ulike grupper biler:
M1 Forovervendte forseter, ytre: Ar4m
Forovervendte forseter, midtre: B, Br3, Br4m eller A, Ar4m. Hoftebelte tillatt hvis frontruta er utenfor referanseområde definert i direktivet.
Forovervendte, andre enn forseter, ytre: Ar4m, Br4m. Hoftebelte tillatt hvis setet er plassert innenfor en passasje definert i direktivet.
Forovervendte, andre enn forseter, midtre: B, Br3 Br4m
Bakovervendte seter: B, Br3, Br4m
M2 ≤ 3,5 t Forovervendte seter: Ar4m, Ar4Nm
Bakovervendte seter: Br3, Br4m, Br4Nm
M2 > 3,5 t og M3 Forovervendte seter: Br3, Br4m, Br4Nm eller Ar4m, Ar4Nm. Hoftebelte tillatt på visse betingelser angitt i direktivet.
Bakovervendte seter: Br3, Br4m, Br4Nm
Forovervendte forseter, ytre: Ar4m, Ar4Nm
N1 Forovervendte forseter, ytre: Ar4m, Ar4Nm
Forovervendte forseter midtre: Br3, Br4m, Br4Nm eller A, Ar4m, Ar4Nm. Hoftebelte tilatt hvis frontruta er utenfor referanseområder definert i direktivet.
Forovervendte, andre enn forseter, ytre: B, Br3, Br4m, Br4Nm eller intet. Hoftebelte påbudt på utsatte plasser som definert i direktivet.
Forovervendte, andre enn forseter, midtre: B, Br3, Br4m, Br4Nm eller intet. Hoftebelte påbudt på utsatte plasser som definert i direktivet.
Bakovervendte seter: Intet
N2 og N3 Forovervendte forseter, ytre: B, Br3, Br4m, Br4Nm eller A, Ar4m, Ar4Nm. Hoftebelte tillatt hvis frontruta er utenfor referanseområde definert i direktiver, samt for førersetet.
Forovervendte forseter, midtre: B, Br3, Br4m, Br4Nm eller A, Ar4m, Ar4Nm. Hoftebelte tillatt hvis frontruta er utenfor referanseområder definert i direktivet.
Forovervendte, andre enn forseter: B, Br3, Br4m, Br4Nm eller intet. Hoftebelte påbudt på utsatte plasser som definert i direktivet.
Bakovervendte seter: Intet.

Bilbelter av type S kan i alle tilfeller monteres istedenfor belter av type A eller B såfremt festepunktene tilfredstiller kravene i direktiv 76/115/EØF.
Enhver type bilbelte i samsvar med direktiv 96/36/EF kan monteres på plasser der tabellen ovenfor ikke krever bilbelte.
Trepunktsbelte kan monteres på plasser der tabellen ovenfor krever hoftebelte.
4. Direktiv 96/36/EF krever, med visse unntak, at på alle sitteplasser som er utstyrt med kollisjonspute, skal det være en nærmere beskrevet advarsel mot bruk av bakovervendt barnesikringsutstyr.
5. Festepunkter for bilbelter skal tilfredsstille kravene i direktiv 76/115/EØF, som senest endret ved direktiv 96/38/EF og direktiv 2005/41/EF.
0 Endret ved forskrift 18 aug 2006 nr. 984 .

§ 18-2. Krav til seter (direktiv 96/37/EF og direktiv 2005/39/EF)
1. Ikrafttredelse
Direktiv 96/37/EF
Kategori For typeg. av ny type kjt. For nye registreringer
M og N 1. april 1998 1. oktober 1999
M2 tillatt totalvekt ≤ 3500 kg 1. oktober 1999 1. oktober 2001

Direktiv 2005/39/EF
Kategori Klasse For typeg. av ny type kjt. Utstedelse av EØF- og nasjonal typegodkjenning For nye registreringer
M1 , N1 21. april 2006 20. oktober 2006 20. oktober 2007
M2 , M3 III eller B 21. april 2006 20. oktober 2006 20. oktober 2007
2. Seter med forankring og med hodestøtter, der dette kreves, skal tilfredsstille direktiv 74/408/EØF, som endret ved direktiv 96/37/EF og direktiv 2005/39/EF.
0 Endret ved forskrift 18 aug 2006 nr. 984 .

Håper du blei litt klokere.
Men som sagt så må det dokumeteres enten fra fabrikant eller uavhengig labratorie.
Post Reply