Chippe 2.5tdi.. Forskjell i HK/NM på 2wd of Syncro motor..?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
T4_buss
Car: T4 2.5tdi syncro

Chippe 2.5tdi.. Forskjell i HK/NM på 2wd of Syncro motor..?

Post by T4_buss »

Hei jeg skal chippe min bil.

Bilen er en T4 Transporter syncro med original 102hk/250NM.

Vurderer nå Flissundet Motorservice AS sin chipping, via et lokalt verksted.

Men jeg har en T4 syncro og ser at denne har forskjellig chipping utbytte enn 2wd motor .. :?

Syncro får da 133hk / 340NM
2wd motor får 135hk / 320NM

Så da lurer jeg på hvorfor det er forskjell her?? (jeg vet at det er "AXL" motor og "ACV" motor men likevel hvorfor forskjell i utbytte på de to?)

http://www.tuningspesialisten.no/public ... 7&pg=22663

Image

Har fått tilbud om chipping til 5900kroner.

Takk for svar.

(Jeg gogglet siden her og ser at Flissundet er nevnt før, men det står ikke hvorfor AXL får forkjellig HK og NM enn ACV
viewtopic.php?f=5&t=26390&p=179413&hili ... et#p179413
viewtopic.php?f=5&t=3006&hilit=flissundet )
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Re: Chippe 2.5tdi.. Forskjell i HK/NM på 2wd of Syncro moto

Post by Digger »

Som jeg har lest her på forumet er AXL motoren en "151 hester" med en mindre turbo en den originale 151 hk motoren. Gir pga dette et høyere dreiemoment. Momentkurven på AXL motoren er "nesten flat" Dvs. den trekker meget bra i alle turtallsområder.

Rikskringkastingen hadde et innlegg her om akkurat dette. Han forklarer dette enn meg bedre hvis du finner det.

Jeg fant, jeg fant :lol: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... XL#p209585
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Til vanlig bruk er NM mer verdt enn hestene.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
T4_buss

Post by T4_buss »

Hei. Ja jeg skjønner det er forskjell på plassering av intercooler fra ACV (2wd) og AXL (syncro) motorene.

Mene motorstyringen skal vel være den samme på ACV og AXL så da skjønner jeg ikke at det skal være forskjell i trimme-program på de 2 motor versjonene.

@Even: Ja NM er vel viktigst på lavt turtall og hverdags slik at motoren oppleves sterk, så dette lover jo bra for AXL trimming. Men skjønner likevel ike hvorfor de kan gjøre mer ut av NM på AXL enn ACV. Syncro bilene er jo tyngre så kanskje de "må" trimme de mer for å få de spreke?

Beklager at jeg spør igjen. Vil bare ha en fornuftig forklaring før jeg setter i gang å velger det ene eller det andre. :)
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Om det er forskjell på turboen, så kan det medvirke slik.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
kjellis
Car: T4 2002
Phone: 95102578

Post by kjellis »

og om intercooler har en "bedre" plassering,og kjørler mere,så kan den lades litt mere...

PS: har du spurt PBC Auto ang chipping??
eller vtec??
T4_buss

Post by T4_buss »

@Neergård: Det jeg leser her er at AXL motoren har mindre turbo enn 150HK motoren så da har den kanskje samme turbo som ACV. ?

kjellis wrote:og om intercooler har en "bedre" plassering,og kjørler mere,så kan den lades litt mere...

eller vtec??

Ja mer kjøling vil kanskje gi bedre utbytte. Men mer turbotrykk vil jo uansett gi mer trykk i sylindre uansett hvor nedkjølt temperatur. eller ? Og det vil kanskje belaste mer så sjønner ikke hvorfor de kan tillate seg mer effekt på AXL enn ACV enda he he.

Har du link til de to chip firma. PBC og vtec er hva for firma? Har du noe erfaring med de? Hvor på vestlandet holder de til?

takk.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Her er det litt viktig å forstå sammenhengen mellom dreiemoment (Nm) og effekt (hk eller kW). Det er ikke to helt forskjellige ting. Hvis du vet hvor mye dreiemoment en motor har på et bestemt turtall, så er det enkelt å regne seg fram til hvor mye effekt den har på samme turtall. Det er bare å gange med turtallet og en konstant.

Når det er angitt hvor mange hestekrefter en motor yter, så er det alltid kun snakk om den maksimale effekten det er mulig å få ut av den motoren, og det er da angitt effekt ved det bestemte turtallet hvor motoren yter maksimalt. Hvor mye motoren yter på andre turtall er det i prinsippet ikke mulig å si noe om utfra dette tallet. Tilsvarende er det oppgitt dreiemoment ved det turtallet der momentet er høyest, og hvor stort momentet er på andre turtall vet vi ikke noe om. Hvis du har momentkurven for en bestemt motor, så kan du regne deg fram til hvordan effektkurven må være. Men hvis du bare vet hva max dreiemoment er på en motor, så kan du ikke regne deg fram til max effekt, fordi maxeffekten kommer på et annet turtall. Generelt ligger max effekt høyere opp i turtallsregisteret enn max moment. En motor som har høy max effekt og lavt max dreiemoment må da nødvendigvis hente ut kreftene på et høyt turtall. En motor med færre hestekrefter, men med et mye høyere max dreiemoment, har kreftene lavere i turtallsregisteret. Dermed blir det egentlig litt tull å snakke om at det ikke er så viktig med hestekrefter, for dreiemoment er mye bedre. Som om det var to helt forskjellige ting.. Det du egentlig prøver å si er at du liker motorer som leverer kreftene lavt i turtallsregisteret.

Den viktigste årsaken til at AXL-motoren går bedre på lave turtall, er nok at den har såkalt VTG-turbo. VTG er en forkortelse for variabel turbingeometri. Det betyr at det er noen klaffer som sitter rundt turbinen, og kan styre strømmen av eksosgass inn mot turbinhjulet. Dermed justeres hastigheten på turboen. ACV har en konvensjonell wastegateturbo, når ladetrykket blir for høyt vil den bare slippe eksosen forbi turbinen. VTG-turboene klarer å få opp et høyere ladetrykk på lave turtall. Ladetrykksreguleringa er styrt av motorstyreenheten, så jeg tror ikke at ACV og AXL har like motorstyreenheter.

Vær obs på at ikke alle T4 syncro med 102hk har AXL. Den kom bare på de siste 2-3 årsmodellene. Eldre syncroer har ACV.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Vidvandre har iht Mekonomen ACV og jeg skulle likt å se flissundets bilde over, men det er selvsagt postimage som stemples som "Nudity" her på jobben :lol:

Får surfe bortom Flissundet og lese meg opp sjøl, da.

OK, har surfa bortom og spurt på pris 8)
Ikke det at jeg skal ha meg noen racerbil men jeg ser for meg bilens motor& drev sin levetid kan forlenges om bilen får mer "ro" under normal kjøring.
kjellis
Car: T4 2002
Phone: 95102578

Post by kjellis »

T4_buss wrote:@Neergård: Det jeg leser her er at AXL motoren har mindre turbo enn 150HK motoren så da har den kanskje samme turbo som ACV. ?

kjellis wrote:og om intercooler har en "bedre" plassering,og kjørler mere,så kan den lades litt mere...

eller vtec??

Ja mer kjøling vil kanskje gi bedre utbytte. Men mer turbotrykk vil jo uansett gi mer trykk i sylindre uansett hvor nedkjølt temperatur. eller ? Og det vil kanskje belaste mer så sjønner ikke hvorfor de kan tillate seg mer effekt på AXL enn ACV enda he he.

Har du link til de to chip firma. PBC og vtec er hva for firma? Har du noe erfaring med de? Hvor på vestlandet holder de til?

takk.

Mere kjørling gir kaldere luft... kaldere luft,gir mere fylling i sylindrene dine...

http://www.bilagenten.no/wips/91040139/

jeg chipper selv for v-tech.. og har hatt veldig mange fornøyde mennesker innom,som gir fine tilbakemeld.. :) jeg holder til like utenfor kongsvinger.. Los motor har også v-tech,og han holder til på hamar..

PBC Auto (power by crylle) er Christer halvorsen,som tidligere jobbet på AUTO KVIKK i oslo.. han finner du like utenfor kirkenær..
vet ikke helt hvordan program han bruker..
Post Reply