Etter maange år i vår utsøkte, men nedslitte '95 2,4, så gikk vi høst til innkjøp av en '98 2,5 TDI CL. Det burde jo ha vært en GL og sikkert Syncro, men sammenliknet med den forrige Vella', så er dette uansett en himmelsk forskjell mtp komfort og kraft osv. Jeg lurer imidlertid på en del saker som for dere sikkert er standard spørsmål og som jeg ikke fant noen direkte svar på - jeg har sikkert brukt feil søkeord e.l.?
1. Støy/lekasje i skyvevindu på bakdøren. Er det noen standard løsninger på feil her? Kan det mangle en list mo tro? Det ser likt ut som på den gamle Vella, så jeg forstår ikke helt hva det er som gjør det.
2. Diesellukt inne i og utenfor bilen når man har kjørt den varm og stopper i enten et kryss el.l eller lar den stå å gå på tomgang. Er dette noe seriøst eller er det morkne/gml returslanger fra dysene?
3. Det tar forferdelig laaang tid før den går komfortvarm ifht 2,4-en. Er dette noe standard i form av termostat og sånn dieselvarmer? Finnes det i såfall noen triks og/eller rep-sett osv man kan bruke?
4. Håndbrekket har en tendens til å ligge på litt. Særlig så klart ved væromskifte fra pluss- til minusgrader. Er dette vanligvis kun et wirebytte?
5. Ladelampen lyser ved oppstart og i ca 1km kjøring eller til den har gått litt på tomgang. Jeg synes også at man kan se at lysstyrken i foran blir sterkere når ladelampen slukker. Batteriet tapper seg ikke etter hva jeg kan skjønne. Under dynamoen hang det en løs ledning og da jeg festet den til der den må skulle sitte, så stoppet ikke bilen på nøkkelen. Har den noen sammenheng med en magnetventil på dieselpumpa eller med insprøytningen?
6. Jeg kunne nok også tenk meg å støydempet den noe mer. Hvor i bilen er det mest effektivt å ta og hva bruker man til å gjøre det?
7. Jeg ønsker å kjøpe en god verksted håndbok. Er et noen som utmerker seg? Haynes e.l.
Alle svar og bidrag mottas med takk og jeg håper jeg ikke spør om alt for mye det allerede er svart alngt og lenge på her