Div newbie spørsmål om '98 2,5TDI CL

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
JanLF
Car: '98 T4 2,5TDI
Phone: 95947343

Div newbie spørsmål om '98 2,5TDI CL

Post by JanLF »

Hei! Takk for et flott forum! Mye god kunnskap og kreative løsninger som sitter løst - supert!

Etter maange år i vår utsøkte, men nedslitte '95 2,4, så gikk vi høst til innkjøp av en '98 2,5 TDI CL. Det burde jo ha vært en GL og sikkert Syncro, men sammenliknet med den forrige Vella', så er dette uansett en himmelsk forskjell mtp komfort og kraft osv. Jeg lurer imidlertid på en del saker som for dere sikkert er standard spørsmål og som jeg ikke fant noen direkte svar på - jeg har sikkert brukt feil søkeord e.l.?

1. Støy/lekasje i skyvevindu på bakdøren. Er det noen standard løsninger på feil her? Kan det mangle en list mo tro? Det ser likt ut som på den gamle Vella, så jeg forstår ikke helt hva det er som gjør det.
2. Diesellukt inne i og utenfor bilen når man har kjørt den varm og stopper i enten et kryss el.l eller lar den stå å gå på tomgang. Er dette noe seriøst eller er det morkne/gml returslanger fra dysene?
3. Det tar forferdelig laaang tid før den går komfortvarm ifht 2,4-en. Er dette noe standard i form av termostat og sånn dieselvarmer? Finnes det i såfall noen triks og/eller rep-sett osv man kan bruke?
4. Håndbrekket har en tendens til å ligge på litt. Særlig så klart ved væromskifte fra pluss- til minusgrader. Er dette vanligvis kun et wirebytte?
5. Ladelampen lyser ved oppstart og i ca 1km kjøring eller til den har gått litt på tomgang. Jeg synes også at man kan se at lysstyrken i foran blir sterkere når ladelampen slukker. Batteriet tapper seg ikke etter hva jeg kan skjønne. Under dynamoen hang det en løs ledning og da jeg festet den til der den må skulle sitte, så stoppet ikke bilen på nøkkelen. Har den noen sammenheng med en magnetventil på dieselpumpa eller med insprøytningen?
6. Jeg kunne nok også tenk meg å støydempet den noe mer. Hvor i bilen er det mest effektivt å ta og hva bruker man til å gjøre det?
7. Jeg ønsker å kjøpe en god verksted håndbok. Er et noen som utmerker seg? Haynes e.l.

Alle svar og bidrag mottas med takk og jeg håper jeg ikke spør om alt for mye det allerede er svart alngt og lenge på her :oops:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Div newbie spørsmål om '98 2,5TDI CL

Post by Der Postmeister »

1. Trur du har den nyere versjon skyverute. De virker mer skanglete enn de eldre i mine øyne. Akkurat når skille på de er er jeg ikke sikker på.

2. Sjekk returslanger ja.
3. Dieselvarmeren din har sikkert havarert. Den må funke ellers blir de aldri varme før etter maaaange mil.
4. Bytt wire. Koster ikkeno hos VW. Enkel jobb.

5. Tja. Se punkt 7.
6. Dekkvalg har endel å si men generelt synes nå jeg de er som de er alle sammen. Du kan sikkert lesse på med matter. Sjekkk litt i prosjekttråder. Det er flere som ahr gått bananas med slike her.

7. So wirds gemacht benytter seg ofte av originallitteratur har jeg sett. Har sjøl til T3 og den er da superb. Automobilia i Oslo fører disse.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
SvennoH
-
-
Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
Phone: 41280935

Post by SvennoH »

Ang. håndbrekket som henger seg kan det være bare å smøre armen på calipperen. Har hjelpt meg jaffal..
Svein Ove

Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
roadmaster
Car: T4 2001

Post by roadmaster »

Jeg har samme problem som trådstarter ang eksoslukt i kupèen når bilen går på tomgang. Kan jeg få litt nærmere opplysninger om hvor de returslangene sitter :wink: og hvordan jeg sjekker dette? Gjerne bilder

Jeg har også litt trøbbel med dårlig varme fra varmeapparatet. Hva bør jeg sjekke i forhold til det?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

roadmaster wrote:Jeg har samme problem som trådstarter ang eksoslukt i kupèen når bilen går på tomgang. Kan jeg få litt nærmere opplysninger om hvor de returslangene sitter :wink: og hvordan jeg sjekker dette? Gjerne bilder

Se oppi motorrommet ditt. Du ser slangene går fra dyse til dyse, og de er lokalisert mellom motor og radiator. Dvs dysene er montert på motor selvfølgelig. ;)

Jeg har også litt trøbbel med dårlig varme fra varmeapparatet. Hva bør jeg sjekke i forhold til det?
Det ble nevnt i punkt 3. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Diesellukten kommer muligens fra eber??Dårlig forbrenning evt tenner ikke men flyter over av diesel?

Håndbrekket kan være vaier,men kalipperene på disse er no' dritt....Kan være du må bytte calippere.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Jeg har også diesellukt når motoren er varm. Har lett med lys og lykter men ikke funnet noe... Det er på den gamle uten eber... Men rundt varmeren er et sted jeg hadde tenkt hvis det gjaldt min TDI.
Hvis det kommer diesel inn i den uten at det brenner opp ligger det der å lukter veldig lenge og siden en slukket eber varmes opp av kjølevannet er det et godt sted å begynne.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Post Reply