Bytte fra benk til enkelt sete transporter 2007-2010

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Dag22

Bytte fra benk til enkelt sete transporter 2007-2010

Post by Dag22 »

Er det bare å bytte fra benken til enkelt sete? Jeg skal kjøpe meg en transporter, ca 2008 mod snart. Det er stort sett 3 setere på bruktmarkedet, så lurte på om det bare er å få tak i et enkelt sete og bytte? Kan en bruke samme festene som til benken som til et enkelt sete? Må en til biltilsynet for å få det godkjent?

Jeg har sett litt rundt på forumet her, men det ser ut som det er litt forskjellige svar. Noen sier det er bare å skru av og på med nytt der en bruker 6 av de 8 skruene som er i bruk på benken. Tenkte at her må det være et enkelt svar, enten går dette fint uten modifikasjoner eller så må en til å mekke og "kanksje" få det godkjent. :)

Og må en til vrakhandler for å få tak i nytt sete? Volkswagen sa de bare solgte deler til seter, at det ikke gikk å få kjøpt et enkelt sete løst. Men det må vel gå?

Jeg sendte ein mail til volkswagen også, men de sa de måtte ha chassisnummeret for å kunne si noe konkret. Og jeg har ikke noe chassisnummer enda siden jeg bare er på utkikk...

Det vil altså gjelde transporter som er mellom 2007 og 2010 modell.
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Re: Bytte fra benk til enkelt sete transporter 2007-2010

Post by hbeyrer »

Som du selv skriver: Det er litt forskjellig info som ligger her så da får du sikkert ulike svar.

Først: Har det vært endring på setefeste til 2007 modell?

Om ikke så var det hvertfall smal sak på min 2006 mod. Caravelle. Jeg hadde ut benken på Transporteren (2004 mod) for rens før salg, og den hadde samme innfesting.

8 bolter i gulvet hvorav 4 gjenbrukes til enkeltstol.
Braketter for elektronikk passet også på rett på enkeltstol.
Gjort på 15 min, ingen modifikasjon trengtes.

Jeg fant stol på finn, men det også til salgs på delebasene til huggerene (sjekk finndel.no eller bildelsbasen.se).

Du må på Biltilsynet for å få det godkjent da du går fra 3 til 2-seter. Husk å ta med del 2 av vognkortet med en gang så får du også ordnet det samtidig. Om ikke blir det to turer...

NB: Kjøp _ekte_ passasjersete. Luringen på Raufoss prøvde prakke på meg en ombygd førerstol men den ville aldri gått gjennom godkjenning. Og det burde den heller ikke.
rs
-
-

Post by rs »

Er bare å skru ut benken og inn med enkelt stol, Elektronikk brakketen passer rett over fra benk til stol.
Å registrere den ned fra tre til to seter vet jeg strengt tatt om er nødvendig i det hele tatt. Ser ut som det har gått litt over stokk og stein for møller med registreringer av disse bilene, er en god del av disse som er levert nye som 2 setere med som er registrerte som tre setere. Min er levert ny med to comfor stoler men i vogn kortet står den som tre seter samme gjorte en transporter vi hadde på jobb tidligere.

Må vel gå å kjøpe et nytt sete hos en møller forhandler? men tror det koster mere enn det smaker kontra et brukt sete?
Transporter T5 2.5 TDI
Multivan T5 2.5 TDI

link til T5 deler jeg har til overs.
viewtopic.php?f=7&t=29443
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Det finnes ikke reservedelsnummer på komplette forseter til T5, så det er ikke bare å bestille. For biler med seter som ikke leveres lenger i nybilproduksjonen, så har nok vanligvis ikke fabrikken komplette seter tilgjengelig. Seter til T5 før 2010 kan nok bli vanskelig. Når det gjelder seter som fortsatt blir montert i nybilproduksjonen så kan det nok unntaksvis hende at det er mulig å få tak i et komplett sete hvis forhandleren sender en forespørsel til importøren, som igjen ber fabrikken pent.. Det går an å spørre, men regn i utgangspunktet med at svaret blir nei.

Vær obs på at det finnes forskjellige høyre dørtrekk på T5 med enkle og doble seter. Det går greit å sette inn et enkeltsete i en bil som er levert med dobbelsete. Men hvis du ønsker dobbelsete i en bil som er levert med enkelt fra fabrikk, så bør du kanskje sjekke at det går an å lukke døra før du monterer alt ferdig..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
rs
-
-

Post by rs »

Står et passasjer sete til T5 finn

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=17638765
Transporter T5 2.5 TDI
Multivan T5 2.5 TDI

link til T5 deler jeg har til overs.
viewtopic.php?f=7&t=29443
arejohan

Post by arejohan »

Kjøpte nettopp T5 2011. Der stod det benk. Den er registrert som 9 seter men har 8. Ikke noe problem. Samme fester. Bare få noen orginale propper. Det blir jo noen hull til overs.
Post Reply