El.feil

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

El.feil

Post by narle »

Oppdaget en el.feil her om dagen.Slo på lysbryter med tenning av og varmeapparatviftene gikk.Tok en kjapp kikk på det,men skjønte ikke så mye der og da.Må ha vært en tidligere eier som har koblet noe feil.Noen som har vært borte i det samme?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Bytt lysbryter. Hadde samme på Jettaen jeg hadde før jeg kjøpte T3. ( <bortsett fra at den bryteren var så slitt at vifta m.m. sveiv uansett om bryter var av eller på) I alle fall verdt et forsøk
narle
-
-

Post by narle »

Livar wrote:Bytt lysbryter. Hadde samme på Jettaen jeg hadde før jeg kjøpte T3. ( <bortsett fra at den bryteren var så slitt at vifta m.m. sveiv uansett om bryter var av eller på) I alle fall verdt et forsøk
Takk.Det skal jeg prøve.Så at det hadde vært litt varme der,faktisk så luktet det svidd en gang når vi var ute å kjørte.
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
Livar
-
-

Post by Livar »

Er snodig dette med elektriske anlegg i biler. Er elektriker selv, men blir stadig overrasket over alle de veiene strømmen finner på å gå i biler. Blir litt som feil på el. del. tenningslås, vifte, viskere o.l. virker samen med lyshorn :D
Allan
-
-
Phone: 45811684

Post by Allan »

Det er ikke feil, ellers så har vi alle som kjører vw samme feil.

Det er standard på eldre vw biler men kun hvis lang lys står på.

Du kan ha feil på langlys bryter men ikke på vanlig lys bryter.
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Turbo Camper
-
-

El. feil

Post by Turbo Camper »

Jeg har hatt en rekke spennende ting på gang med det elektriske i bilen.
Bla. annet det du prater om med vifta.
Da jeg kjøpte den var det ikke kjangs i havet til å få riktig dings til å blinke eller snurre uansett hva du trykket på eller dro i!
Det meste av det løste seg ved å legge opp ny jording til lampene i fronten.
Senere har jeg hatt diverse mystiske ting på gang med instrument belysningen, vifta, temp. måleren og blinklysene. Til slutt fant jeg ut (?) at ved å klaske til med skoen rett under sikringsboksen kom lysene på igjen...
Etter noen timer med leting fant jeg ut at på en av de to jordings kronene bak sikringsboksen hadde jeg to kabelsko som holdt på å knekke av.
Da jeg fikk byttet dise fungerte alt som jeg håpet på, men om det fungerer som det skal...?
Værdt et forsøk og sjekke det er det i hvertfall! 8) :lol:
For tiden uten buss, men med leketøy.
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

jeg mangler lys i instrumentene. digitalklokka funker heller ikke. hvis jeg måler er det spenning her, men nye pærer lyser ikke. digitaluret funka i den gamle. skjønner ingenting selv
narle
-
-

Post by narle »

Har prøvd 2 andre lysbrytere idag,men ingen forandring.Da er vel den mulige feilen utelukket.
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
roars
-
-

Post by roars »

Tror jeg ville sjekket baksiden av sikringsboksen.
Om det er brukt 100w pærer brenner/smelter det lett sammen på baksiden, tenker på pinnene og kontaktene bak.
Roar Sørnmo
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Allan wrote:Det er ikke feil, ellers så har vi alle som kjører vw samme feil.

Det er standard på eldre vw biler men kun hvis lang lys står på.

Du kan ha feil på langlys bryter men ikke på vanlig lys bryter.
I utgangspunktet er jeg hverken enig eller uenig med deg, men husker fatterns -74 Passat der en liten pjokk storkoste seg med masse ting som virket selv om nøkkelen lå i fatterns lomme. Og det var bare å holde dimbryteren inne, så funket mye rart. :D

Men lysbrytere på mange VAG-produkter har laget trøbbel siden vi fikk lovpålegget om kjørelys. :wink:
Og det har ALDRI vært påbudt at bilene skal ha kjørelys, men at vi førere skal kjøre med lys! :wink:
Resultatet var at onkel Møller bestilte biler i samme produksjons-serie som Sverige og Finland, som har hatt påbudt lysbruk i maange år før oss.
Ergo kom bilene ferdige fra Tyskland med ferdige kjørelys, men Ola Dunk tenkte sjelden på å lese instruksjonsboka. :lol: Noen overrasket nå? :roll:

Kjørelys-arrangementet/koblingene var nemlig ment å oppfylle lovens krav og kun levere svakere(ok, opptil 80-90%) lys enn bilenes nærlys.
Men Ola Dunk skulle kjøre med både tilhengere og campingvogner med ørten markeringslys uten å sjekke noe mer.
Latskapen kjørelysene skapte, gjorde at mange uvitende dundret rundt med altfor stor belastning på lysbryteren, som selvfølgelig brant opp.
Og de som hadde sjekket dette, slo lysbryteren over på hovedlys før kjøring.
De fikk ikke slike problemer! :D
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Post by Sunshine »

Der kom svaret på hvorfor jeg har dårligere lys på kjørelysene mine, enn når jeg slår bryter over til nærlys:) Ja, ja. Man lærer så lenge man lever. Takk:)
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
Livar
-
-

Post by Livar »

Hadde forbruk av lysbrytere på Jettaen jag hadde før, selv med standard pærer fremme, ikke hengerfeste eller annet utstyr. Så det var nok en svakhet her. Og grunnen til at de lyser svakere er at de går via en motstand. Kan ikke helt se at denne ombyggingen er grunnen til at det ryker, har åpnet brytere og plasten er rett og slett utslitt mellom kontaktene. Ser ut som ren mekanisk slitasje, men kanskje forsterket pga varmgang sik at plasten ble mykere?
Post Reply