Noen Syncro spm

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
klystèr
-
-

Noen Syncro spm

Post by klystèr »

Har fått meg syncro varebil m/2,1 og sperrer foran og bak.

1.Det kommer vibrasjoner i hele bilen ved ca 40km/t ved pådrag.... Kan dette være mellomaksel som har kast??bilen er helt fin i alle andre hastigheter.
2.Hvordan vet jeg om viskosekopling er i orden eller defekt??Hvor mye har det for seg å skifte olje på den.
3.Hvilke girkasse/frontdiff koder "hører sammen".har fått med meg att det er forskjellige utvekslinger på frontdiffene og mistenker att den foran har vært skiftet...ved feil utveksling på frontdiffen vil vel det slite mere på viskokoplingen??
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

du kan sjekke om viskoen er i orden ved å løfte opp det ene bakhjulet. prøv å snurr det rundt. det skal gå tregt. eller du kan prøve å spinne med bilen på løst underlag. skifte olje på den er vel ikke akkurat noe som anbefales. da er det bedre å kjøpe ny, eller gå for insjaltbar 4wd.
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Skifter du olje på diffen så skifter du bare olje på.. ja.. diffen. Viskosen har en egen olje, og denne er innkapslet. Se annen tråd her på forumet. Sjekk som nevnt over og. Du kan også ta full sving til en side. Du vil merke at den er noe tregere/hardere da.
Prøv å skru ut mellomakslingen da, og se om vibrasjon er vekke.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Når viskosekoblingen ryker blir den enten steinhard eller myk.. dvs enten 100% sperring(nesten) eller ikke 4wd(merker du jo fort)..

når bilen var ny skulle man kunne jekke begge bakhjula over bakken, la motoren gå på tomgang og slippe clutchen(forsiktig) i krabbegiret. dette skulle da viskoen kunne absorbere og bilen skulle stå stille.

En annen test er jo å stå på myk sand og spinne igang, da skal bakhjula grave seg littegrann ned før forhjula drar avgårde, VW påstår at viskosen beiter etter en kvart omdreining.

grattis med bilkjøp! :)
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Det som er oppgitt fra VW er at det er 100 % drift bak og 0 % forran ved vanlig kjøring. Det som er det reelle er 5% forran og 95 % bak hele tiden ved vanlig kjøring.
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
klystèr
-
-

Post by klystèr »

takk for tips så langt!

den trekker på alle 4 i allfall! :) det fikk skogen i området rundt her erfare i helga :D

er litt skeptisk til å ta av mellomakslingen etter en opplevelse fra ett sted jeg jobbetpå tidlig 90 tallet.
Verksmesteren der skulle spare benzin på de "tørste" syncroene...(paradokset var att Transitene vi hadde brukte 0,8L pr mil mere enn syncroene...og de var kun 80hk og bakhjulsdrift...)
SÅ han demonterte mellomakslingen på 2 stk syncroer...med resultat av 2 stk brente viskosekoplinger..som blei litt dyrere enn antatt. :)

(sitter viskokplingen på frontdiffen?)

DE på VAG verkstedet sa att men kan fint demontere akslingen men må da låse fast utgående akslinger

Har også ett "problem" med att ved fullt rattutslag så virker det som den lugger litt i forhjulene år jeg kjører i gang.....
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Viskosen sitter i forakslingen ja.

Det siste her var jeg ikke helt med på...... Du kan da ikke brenne en viskosekobling ved å koble av mellomakslingen! Det er jo ingen motstand mellom foraksling og bakaksling og dermed må ikke viskosen jobbe. Den får jo fri rett og slett! Og låser du pinjongen på frontdiffen vil jo viskosen få et helvete på jord. Da er det jo konstant jobbing for den.

Det med lugggingen er normalt... Viskosen virker ihvertfall da. :)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
klystèr
-
-

Post by klystèr »

har jo tenkt litt på tanken selv..men var bare noe dem sa på verkstedet...
kanskje den brant FORDI de satt den fast?? ikke vet jeg ..det jeg vet er att de mått bytte noen visko'er ;)
Post Reply