1.9TD -98 div problemer. (starter, glødeplugger mm)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
PIIIpower

1.9TD -98 div problemer. (starter, glødeplugger mm)

Post by PIIIpower »

Ja hvor skal man starte..

Arvet en 98mod T4 1998 modell i fjor og det er jo utfordringer fra dag en. Også er jo ikke dette den mest solgte motoren så jeg sliter litt med å finne informasjon. Prøver derfor med eget emne og håper noen biter på.

Bilen lager endel ulyder i oppheng, men det skal jeg altids klare å fixe på (uten bruk av biltema deler denne gangen)

Mitt store spøkelse er motoren.
Den er tregstartet om dagen og den må stå med motorvarmer for å starte ved temp lavere enn 5 grader (+) om morgenen. På jobb er dette ett problem, men etter 10-15 glødinger har den kommet. Nå, de siste dagene har jeg måtte tydd til starthjelp og etter en haug av forsøk har den fyra. Idag prøvde jeg i nærmere en time for å fyr, men til slutt skjedde det ingen ting når jeg vred om nøkkelen. Lyset dimma, så det var en eller annen for for belastning i systemet.
Det store spørsmået nå er jo om det er starteren som er gåen, eller om motoren har skjært seg.
Oppfølgings spørsmålet er jo da om det er grei skrurring å bytte starter, eller om dette er noe som må sette bort.

Skulle også ha bytta glødeplugger og lurer fælt på den enkleste måte å gjøre dette på.

og det er mer...
Clutchen tar bare de ytterst første millimeterene når jeg trykker på pedalen. Er det noe som kan justeres (pumper, utløserlager el.) eller må clutchen byttes? (14.000 på møller)

Bil info
T4 Transporter 1998
1.9TD (68HK)
Manuell
Km 260.000
Batteri 100Ah
Fage: Blå :)
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Re: 1.9TD -98 div problemer. (starter, glødeplugger mm)

Post by Tom Bringsvor »

Kan være litt av hvert dette.
Virker som denne ikke gløder i det hele tatt, sitter ikke sikringene til glødinga ved batteriet i en sort boks?

Glødereleet er jo en gjenganger. (sikringstavla)

Batteriet ditt er nærmest flatt når det gløder i taklampa når du vrir nøkkel til startposisjon.

Lad opp batteriet lenge og vell, det kan også være defekt.
Startmotor bør ikke snurre lengre enn 10 - 15 sek. pr. gang, men ikke i all evighet, den kan lett gå varm og ta skade.

Starthjelp er greit der å da, men hjelper lite til neste gang.

Cluchen er trolig klar for utskifting om denne ikke er skiftet tidligere har den holdt godt over gjennomsnittet.

Slurer den ved belastning?.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
PIIIpower

Post by PIIIpower »

Takk for svar!

Glødelampa lyser i alle fall. Er motor varm lyser den ikke. Hvordan kan jeg se om releet er gåen? (hehe hva skal jeg måle)?

Batteriet er flotters, men etter ett utall starter er det ikke å vente at det er litt gåent. Lyset dimma med starthjelp. (batteri er 100Ah varta som viser 12.68v før startforsøk.)

Så det er tilbøyelig å tro at det er starteren.. kan noe byttes inni eller er det bare å se om det finnes en ny(brukt) der ute ett sted? Er starteren unik for denne motoren eller kan jeg lete på golf/passat ol? Noen som vat hva matchene del nummer er?

Mange spørsmål, men VAG er jo så utrolig lukket på infomasjons tilgangen.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

PIIIpower wrote:Takk for svar!

Glødelampa lyser i alle fall. Er motor varm lyser den ikke. Hvordan kan jeg se om releet er gåen? (hehe hva skal jeg måle)?

Batteriet er flotters, men etter ett utall starter er det ikke å vente at det er litt gåent. Lyset dimma med starthjelp. (batteri er 100Ah varta som viser 12.68v før startforsøk.)

Så det er tilbøyelig å tro at det er starteren.. kan noe byttes inni eller er det bare å se om det finnes en ny(brukt) der ute ett sted? Er starteren unik for denne motoren eller kan jeg lete på golf/passat ol? Noen som vat hva matchene del nummer er?

Mange spørsmål, men VAG er jo så utrolig lukket på infomasjons tilgangen.
Releenr. og plassering må andre svare på.
Står i en annen tråd i nærheten for øyeblikket.
Glødingen fortsetter etter at lampa slukker og hvis man hører etter kan man høre releet klikke (koble ut).
(husker jeg på min gamle 2000, 2,5Ttdi)

100 A batteri hjelper ikke hvis det er tappet ut mye
12,68 V er i utgangspunktet en god spenning.
Kan finne ut tilstand ved å måle spenning når starter går, synker den mye kan en celle eller 2 være defekt.

Startere er ofte unike.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
PIIIpower

Post by PIIIpower »

Kan noen fortelle meg hvor releet til starteren sitter og om det er noen sikkringn noe sted.
Har en brukt starter på hånden, men er det ikke den er jeg like lang - bare fattigere..
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Innslagsreleet er skrudd fast i startmotoren, og er en del av selve starteren. Noen flere releer skal det ikke være på en bil med manuell girkasse, hvis du ikke har ettermontert alarm med startsperre på starterkretsen.

Hvis jeg forstår det første innlegget ditt riktig, så går motoren rundt på starteren når batteriet er oppladet. Hvorfor tror du at det er noe feil med starteren? Mener du den går for tregt rundt?

Jeg ser du nevner at lyset dimmer når du vrir nøkkelen i startposisjon. Dette er helt normalt, det er en funksjon i tenningslåsen som kutter strømmen til endel elektriske forbrukere når starteren går. F.eks. varmeapparatvifte, vindusviskere og hovedlys kutter ut, mens det som skal til for at motoren skal starte får fortsatt strøm.

Hvis motoren starter greit når du bruker motorvarmer, men ikke uten motorvarmer når det er kaldt, så bør du begynne med glødesystemet. Dette er helt typisk for glødeproblemer. Defekte glødeplugger er nok mest vanlig. De finner du i forkant av motoren, rett under innsprøytingsdysene. http://t4-wiki.de/wiki/index.php?title= ... 0306174959. Det kan være litt trangt å komme til bak dieselpumpa. Pluggene er koblet sammen med en kobberskinne som må demonteres før du kan skru ut pluggene. Vær obs på at 1,9-literen begynner å gløde når du åpner førerdøra, glødereleet får signal fra dørbryteren. For å være sikker på å unngå kortslutning skal du koble fra minuspolen på batteriet før du begynner å demontere pluggene.

Glødereleet sitter på releplass 12 på sikringstavla til venstre under dashbordet. Releplass 12 er nederst til høyre. Brente kontakter på glødereleet kan være et problem på T4 med 2,4 D, men er vel ikke så vanlig på 1,9. Grunnen til dette er ganske enkelt at fem glødeplugger trekker mer strøm enn fire.

Til og med årsmodell '98 satt glødesikringen i en liten svart boks på venstre innerskjerm, over batteriet. Fra og med årsmodell '99 (som kom fra sommeren '98), sitter glødesikringen sammen med flere andre platesikringer i en boks foran batteriet.

Jeg ser du har Transporter, sannsynligvis med kort front. For å komme til glødepluggene og eventuellt startmotoren må du demontere litt. Skru av grillen og vipp fram radiatoren. Grillen sitter festet i forskjermene med to klips på hver side. Skru ut de fem stjerneskruene som holder grillen, og trekk den lakkerte frontplata rett framover med en krok av stiv ståltråd e.l. Trekk fram både over- og underkant av plata, helt ute mot forskjermen. Du kommer også lettere til motoren hvis du tar av balja under motorrommet. Den er festet med to muttere i bakkant, og to skruer på hver side. Til slutt hektes den løs av klipset midt foran, og svinges ned. Det er mye lettere å få den helt av hvis bilen henger i bukk, men det skal vel være mulig å få hektet den ut av festene i bakkant når bilen står på hjula også.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
PIIIpower

Post by PIIIpower »

Oh, I like!! Elsker velskrevne informative bruksanvisninger!

Starteren går ikke rundt lenger, derfor byttes den om noen dager.

Stemmer det også at starteren skal være enkel å bytte med 3 bolter/skruer + strøm?
Må ned med balja, men det er rutine :)
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Jupp den sitter i tre skruer.
Husk bare å koble fra + polen på batteriet først. Kan bli spennende uten. :)
Verktøy som dette http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -12-10361/ er uvurderlig om du ikke allerede har.
Du finner mer om startmotor her. http://t4-wiki.de/wiki/Anlasser
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
PIIIpower

Post by PIIIpower »

Fin link, og så får jeg reise innom BT etterpå.

Jeg ser bilen står på bukk på wiki'n, men er det mulig å få til dette på flatmark?
Sitter starteren trangt? På bildene ser det "greit" ut, men jeg ser ikke hvordan det stiller seg når man prøver å få ut akselen..
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Du kan gjøre det på flatmark, men da anbefaler jeg at du jekker opp på venstre side og tar av forhjulet. Kommer litt bedre til da.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

oddvarr wrote:Husk bare å koble fra + polen på batteriet først. Kan bli spennende uten. :)
Skru av minuspolen, ikke plusspolen. Når en av batteripolene er koblet fra, er faren for kortslutning borte. Uansett om du kobler fra + eller -. Men hvis du bruker elektrisk ledende verktøy på plusspolen uten at minuspolen er frakoblet, så er jo stort sett alt metall i hele bilen koblet til minuspolen. Hvis du kommer borti noe kan du få en kortslutning gjennom verktøyet. Hvis du skrur av minuspolen først, så er det omtrent bare plusspolen på batteriet du må holde deg unna.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
PIIIpower

Post by PIIIpower »

Rikskringkastingen wrote: Hvis motoren starter greit når du bruker motorvarmer, men ikke uten motorvarmer når det er kaldt, så bør du begynne med glødesystemet. Dette er helt typisk for glødeproblemer. Defekte glødeplugger er nok mest vanlig. De finner du i forkant av motoren, rett under innsprøytingsdysene. http://t4-wiki.de/wiki/index.php?title= ... 0306174959. Det kan være litt trangt å komme til bak dieselpumpa.

Jeg ser du har Transporter, sannsynligvis med kort front. For å komme til glødepluggene [..] må du demontere litt. Skru av grillen og vipp fram radiatoren. Grillen sitter festet i forskjermene med to klips på hver side. Skru ut de fem stjerneskruene som holder grillen, og trekk den lakkerte frontplata rett framover med en krok av stiv ståltråd e.l. Trekk fram både over- og underkant av plata, helt ute mot forskjermen.
Ja.. linken til T4-wiki må ha vært fra en tidlig modell. min har i tillegg til røra til dysa, noe kabel eller no greier som gjør det hele håpløst å komme til. Det er også noe mer greier det. Endte opp med å demontere hele radiatoren. Og der er det mye rør og væske som på død å liv skal renne utover. Greit nok, nå må jeg bare finne fastnøkkel 8mm og 12mm for å få ut de 2 siste pluggene. Kjøpte forresten plugger hos Jacobs Auto Supply til 150,- stk (før rabatt :) )
PIIIpower

Post by PIIIpower »

Jippi!

Måtte bort med hele fronten og det blei noe ordenlig med søl.. jaja. Fikk i alle fall arbeidsrom. Fikk fikkla ut glødepluggene og fant ut at verkstedet hadde bytta 3 og ikke 4 når jeg ba de bytte. Skal ta meg en prat med de..

Uansett, var klar til å koble på radiatoren når jeg syns jeg så noe jeg hadde sett før og tror du ikke jeg hadde starteren rett i øyesyn? Fra oversiden må det være uendelig mye lettere å bytte denne istede for under/ ved siden. Hadde kontroll på alle kabler og hele byttet var over på ca 15 minutter inkl rask vask av bytte starteren. Hadde ikke trodd jeg skulle rekke å ta den i helga så relativt fornøyd fikk jeg sammen radiator med alle rør og koblinger. Helte på 3l frostvæske, pumpa litt på det øverste røret til radiatoren. Fikk kobla på batteriet, og med kryssede fingre, tær og kneskåler vrei jeg om nøkkelen..... og den starta før jeg fikk pusta ut. Ikke nor knussel, bare full fyr!. Sånn.. da var det bare resten igjen... men den starter i alle fall :)
tacticus
Car: T4 1994 2.5 Caravelle Syncro
Phone: 40482800

Post by tacticus »

Tror anbefalingene om å ta starter fra undersiden kommer av at det er mindre styr enn å demontere hele fronten først.

Når du har fronten av likevel, så er det nok minst like greit å ta det fra den siden.

Til senere, så er tilgang til nesten alt fra undersiden, det er tydelig at de som designet disse har vært vant til å ha tilgang til smøregrav eller lift, og litt av hvert annet verktøy ethvert verkstet har, men som ikke er normal hos mann i gata.
Post Reply