Lekkasje fra Kjølinga...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Lekkasje fra Kjølinga...

Post by Rudeboy »

Yep, da lekker bilen relativt møe vatn for tia. :cry:

Sitrap : Det har "alltid" vært lekkasje på kjøleanlegget hos min T4 siden jeg fikk den i vinter, men det har til nylig vært tilstrekkelig å etterfylle med vann nå og da.

No more. For tiden virker det som jeg både må innom butikker og handle vann (Imsdal, ikke noe sukkervann, nei!) og etterfylle, og at det også lekker mens bilen står.

Dette siste er nytt.

Som jeg har diskuttert med fruen, skal jeg gå over samtlige slanger som både tilhører kjølinga og som kan tenkes å tilhøre kjølinga, for å se etter feil. -Har jeg flaks er det vel en gammel armert slange som har sprukket i festet til ett eller annet punkt i kjølesystemet, som kun trengs byttes og dermed er jeg igang igjen.

Har jeg uflaks kan det jo f.eks være radiatoren som lekker styggelig eller andre mere ukjente steder feilen ligger.

Tips for feilsøking mottas med takk !

Mål for denna "operasjonen" er å være i havn med helt kjøleanlegg og ha bytta ut etter hvert ganske så utvanna kjølevæske før første frostnatta... :?

Jeg vil melde opp ting til utbedring etterhvert som prosesse4n skrider fram, IXUS-kameaet er tømt for gamle fotos og batteriet er lada opp.

mvh,
Yngve S
1991 T4 Caravelle 2.4 d med 8 seter og ingen som helst turbo eller styling kit.
Rudeboy
-
-

...mens jeg er igang...

Post by Rudeboy »

Varmeapparatet bak, som skal være bare å "trekke opp av gulovet og slå på fra dashen" ser ut til ikke å virke.

Greit nok, forrige eier sa det ikke kom noe spesiell viftelyd fra det varmeapparatet og jeg innbiller meg det funka mens jeg kjørte Oslo-Værnes-Oslo i august.

Men nå som bikkja bades i diverse Nordmarkavann, og er noe kjølig på vei hjem mener jeg det er på tide å finne ut av hva jeg kan utføre for å få denna andre varmeapparatet til å virke.
Aner ikke hvor jeg finner sikringene hen, som et skremmende eksempel på startsted for feilsøking...

Siden vi er inne på el-feil, så mangler jeg lys i tåkebaklyset - pæra virker ok men får ikke strøm. Bryteren i dashen eller sikringa, tenker jeg. -Noen tips der ?

mvh,
Yngve S
TDIPOWER
-
-

Post by TDIPOWER »

Vis det lekker vann av slanger eller radiator er dette lett å se, vanndam på bakken. vis så ikke er tillfelle kan du holde et speil ved eksosrøret bak bilen, kondenserer det på speilet er det "bad news" da har toppakningen din røkket. På de tidligste T4 mod. er dette en svakhet, topppakningen holder mellon 100 og 120 00 km jeg greide 127 000 på min gamle sliter.
Har også hatt en passat med vannproblem til denne kjøpte jeg noe STP guffe og helte rett i blokka, aldri mer vannproblem. Lykke til
Familiemann

Post by Familiemann »

Rett bak dieselreima er det en plastikkstuss med to slanger på. Denne er en kjenning når det gjelder vannlekkasje. Ta av dekselet til dieselreima så ser du stussen. Finner du ikke lekkasjen, så tar de ikke mye penger på verksted for å ta en trykktest av systemet ditt. Da får du ihvertfall sjekket skikkelig.

Vifter er sikring nr. 6. Så hvis vifta fremme virker så er det ikke noe sikringsproblem, da disse går på samme sikring 30 amp.
Virker vifta bare på full fart, så er det motstanden som er gåen( 8 cm lang dings med tre ledninger fremme i batterikassa)
Sikringene er forresten mellom sjåførdør og rattstamme.

Tåkelys er sikring nr. 10.

Lykke til :)
Rudeboy
-
-

Var og titta på bilen

Post by Rudeboy »

Satte bilen fra meg på arbe til fruen, etter at vi var en tur oppom Nordmarka med bikkja i morges.

Måtte etterfylle væske igjen. Men jeg kan enda ikke se noe lekkasje, og da kommer vi til emnet "veik alu-topp". Fordi det da kan hende min manglende kjølevæske sniker seg unna en helt annen vei enn den rimelige "bytt slange"-metoden som jeg håpa på... :shock:

Da antar jeg at det vil merkes på oljekonsistensen, bl.a og hva mere ?

-Dersom nå kjølevæska sniker seg inn i motoren hva skal konkret til for å bli kvitt denne feilen bilen har kjørt på seg, tro ? Anyone ?

For øvrig sjekka jeg alle sikringer i boksen ved venstre kne, sett fra min Command Position i bilen - alle sikringer hele og ikke antydning til svimerker på dem eller sokkelene sikringene sitter i. Skuffende det, også - men ikke så skuffende som meldinga fruen slang da jeg kom hjem og nevnte for henne at "da veit ikke jeg hvor feilen på varmeapparatet bak ligger" :

For hun sa at det funka ikke hos forrige eier, heller :D (Yngve, når skal du lytte på ordene folk bruker når de snakker med deg, det er mer enn bare lyder...)

Så da er min plan der, å parkere oppå en fortauskant og ta med liggeunderlag og verktøy og legge meg tilrette og se hva jeg kan fysisk finne av ting som "ser" feil ut på varmeapparatet bak. Noen tips her, kunne også være av interesse... :roll:

Tåkebaklyset burde virke, pære og sikring er hel men forrige eier la om kursen på bryteren til en original VW-bryter med 3-veis funksjon - av/på nr.1/pånr.2 altså for to kurser, istedet for en enkelt - han hadde ekstralys i fronten som han rigga via denne nye bryteren.
-Det kan jo hende feilen på tåkebaklyset ligger i bryteren ?

Ok, nok mas fra meg på en rolig og fin søndags efta.

mvh,
Yngve S

EDIT - speil-testen på exhausten og ev kondensering der, skal testes neste gang jeg er i bilen ! ( i mårra blir vel det...)

I så måte - pris for ny toppakning og topp, anyone ? (Nei, jeg er ikke særlig interessert i å betale de "Jaguar-prisene" Møller legger seg på...

Nok en EDIT : Begge vifter funker bra, og går t.d ofte når motoren går.
Last edited by Rudeboy on 09 Oct 2005, 19:33, edited 1 time in total.
WiRED

Post by WiRED »

hvis du får kjøleveske i olja di, så blir den sån nesten som sjokolade milkshake... stor sjans for at toppakningen din har konka da.. Har du sjekka et kjøleviftene dine går? releet er vist en svakhet. Men hvis det blir borte liter vis med vann, skulle man ikke tro det var toppaknigen..
TDIPOWER
-
-

Post by TDIPOWER »

Når min toppakning gikk til hel..... forsvant det mye vann, her snakker vi L pr .km og røk verre enn blostrupmoen noen gang kan klare.
jeg brukte garasje rep. metoden. ut med den gamle og inn med ny toppakning, funka helt topp. jeg vet jo at man burde slipe toppen osv,osv. har ikke alltid tid tid sånt. Bytta også forkammer, glødeplugger
og satte inn blokkvarmer. mye lettere å komme til når toppen er borte.
ÆÆhh... en liten tilståelse til slutt, jeg har en kameret som er mekaniker hos Møller. og han hjalp meg litt mye.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Er du eventuelt sikker på at det ikke er skader på varmeregisteret til bakre vifte? Da vil du få forbruk av kjølevæske når du kjører + at det vil bli dugging på ruter.

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-

Ikke sikker på noe...

Post by Rudeboy »

Jeg har dugg på frontruta på tidlige tidspunkter, og varmeapparatet bak funker ikke... :?

I morgen er det time, så kanskje jeg kunne gi en slags "legmanns diagnose" basert på de svar og forslag dere kommer med... :wink: Da har man jo ekskludert noe, om ikke annet.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Rørstuss på topplokket

Post by Rudeboy »

Våre venner hos VW sier sprukket rørstuss på topplokket, sum inkl. arbe' og spylerdyse til bakvinduets spyler kom på 1700,-.

Så da mangler jeg ei pære over skiltet bak før bilen er god nok til å komme smertefritt gjennom en EU-kontroll om det hadde vært aktuellt. men neidda, jeg har enda 1.5 år å kjøre sund ting som må utbedres foran PPK :D

mvh,
Yngve S
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Familiemann wrote:Finner du ikke lekkasjen, så tar de ikke mye penger på verksted for å ta en trykktest av systemet ditt. Da får du ihvertfall sjekket skikkelig.
Hvordan gjør de det? Burde vell ikke være umulig å gjøre om man har litt utstyr tilgjengelig...

(fant denne gamle tråden i søken på en løsning på min ikke helt tette T4 om dagen...)
Espen

Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Setter et nytt lokk på kjølevæskebeholderen, og på dette lokket er det trykkventil/pumpe. Deretter øker de trykket med kald kjølevæske.
Det så i allefall slik ut når min 2.4d fikk lekkasje i toppakningen.

S
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Post Reply