Hei. Har nå fått min 2,5 bensinmotor til å gå ordentlig og lurer på å bygge om bilen til Syncro.
Fant denne tråden http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=28928 hvor det sies at det er ganske enkelt å få til.
Det er bra det er enkelt, men jeg lurer på om jeg kan bruke en syncro delebil til å bygge om til kun forhjulstrekk hvis jeg skulle støte på problemer, f.eks. i forbindelse med godkjenning.
For øvrig fint om noen kunne bekrefte at syncro systemet er 'bolt-on' på en 1995a T4 med automat og forhjulstrekk. Skal selvfølgelig bytte ut girkassa til den manuelle fra syncro delebilen.
Har søkt opp og ombyggingsgruppa i vegvesenet om denne ombyggingen.
Mvh Lochraceness
Spørsmål rundt ombygging av 95 2,5B til syncro
-
lochraceness
- -

- Phone: 45453058
-
tacticus
- Car: T4 1994 2.5 Caravelle Syncro
- Phone: 40482800
Re: Spørsmål rundt ombygging av 95 2,5B til syncro
Om du ikke får godkjent med syncro, så vil du antagelighvis ha delene til å gå tilbake til forhjulsdrift ja.
Kassa vil ha et ekstra kraftuttak bakover, men det burde ikke være til bry (bortsett fra at det blir desto mer knot å skru på bakre motorfeste). Mellomaksler, bakdiff og bakre drivaksler kan enkelt fjernes igjen (bakplater til senterbolten på bakhjulene har du alt fra org bilen), og eksosannlegg kan antagelig bare blir værende i syncro utførelse uten om og men.
Eneste som jeg kan komme på av interessante oppgaver underveis fra syncro til fwd, måtte være bremsekraft avlasteren. Denne må fjernes for å få plass til bakdiff (, og du trenger den ikke på syncro uansprett), men jeg er usikker på hvor knotete det er å få den på plass igjen. Du kan i og for seg kjøre uten den avlasteren, men det bør begrenses, den er der av en grunn.
Nå har jeg ikke skrudd så mye på fwd, men har noen timer under et par syncoer.
Kassa vil ha et ekstra kraftuttak bakover, men det burde ikke være til bry (bortsett fra at det blir desto mer knot å skru på bakre motorfeste). Mellomaksler, bakdiff og bakre drivaksler kan enkelt fjernes igjen (bakplater til senterbolten på bakhjulene har du alt fra org bilen), og eksosannlegg kan antagelig bare blir værende i syncro utførelse uten om og men.
Eneste som jeg kan komme på av interessante oppgaver underveis fra syncro til fwd, måtte være bremsekraft avlasteren. Denne må fjernes for å få plass til bakdiff (, og du trenger den ikke på syncro uansprett), men jeg er usikker på hvor knotete det er å få den på plass igjen. Du kan i og for seg kjøre uten den avlasteren, men det bør begrenses, den er der av en grunn.
Nå har jeg ikke skrudd så mye på fwd, men har noen timer under et par syncoer.
-
lochraceness
- -

Tusen takk for bra svar. Ser ut som om jeg trygt kan kjøpe en Syncro delebil dersom jeg skulle komme over en.
Noen som vet hva man skal være obs på når man kjøper syncro? Hva er det som ryker først, hva er feil hvis bilen føles stiv å kjøre osv. All input mottas med takk.
Mvh Lochraceness
Noen som vet hva man skal være obs på når man kjøper syncro? Hva er det som ryker først, hva er feil hvis bilen føles stiv å kjøre osv. All input mottas med takk.
Mvh Lochraceness
-
tacticus
Syncro koblinen kan stivne dersom du kjører med hjul med forskjellig rulleomkrets foran og bak. Da vil du tvinge koblingen til å være konstant innkoblet, og det liker den ikke hvis du kjører et stykke i høy hastighet. Da kan du ende opp med en "kokt" kobling, som deretter er konstant innkoblet. Dette vil igjen gi større belastning på resten av drivverket. Det finnes en måte å sjekke for dette på, men har den ikke helt 100% i hodet akkurat nå. Løft et bakhjul, forsøk å dra det rundt. Det skal la seg dra sakte rundt, men med merkbar motstand. Forsøker du å dra litt fortere, så blir det bråstopp. Med en kokt kobling burde det ikke la seg dra rundt i det hele tatt, og med en koblng som er tom, så drar du hjulet rundt uten mye motstand.
Du har to sett ekstra med aksler og knuter (og mansjetter). Knutene deles litt i årgang, og ellers kun indre og ytre. Så foran, bak, venstre og høyre er ellers likt på lik/samme bil. Og du har opphenget til mellomakselen. Med andre ord litt flere deler som kan være slitne.
Du har to sett ekstra med aksler og knuter (og mansjetter). Knutene deles litt i årgang, og ellers kun indre og ytre. Så foran, bak, venstre og høyre er ellers likt på lik/samme bil. Og du har opphenget til mellomakselen. Med andre ord litt flere deler som kan være slitne.
-
lochraceness
- -

Tusen takk for svar! Da skal jeg ha dette i bakhodet ved sjekk av bil.
Mvh Lochraceness
Mvh Lochraceness
-
CarlOt2
- -

- Car: T1, 3 og 4 +Golf1
tacticus wrote: (...) måtte være bremsekraft avlasteren. Denne må fjernes for å få plass til bakdiff (, og du trenger den ikke på syncro uansprett)
Hvorfor det, hvorfor trenger en ikke bremsekraft regulator på en syncro..?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Overbremsing på bakhjula er visstnok ikke et problem på syncro, fordi bremsekreftene vil overføres til forhjula gjenom drivverket dersom bakhjula låser før forhjula.CarlOtto wrote:Hvorfor det, hvorfor trenger en ikke bremsekraft regulator på en syncro..?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
tacticus
Aldeles korrekt såvidt jeg forstår. Om det blir for mye forskjell i hastighet mellom akslingene, så slår syncrokoblingen inn. Og slik systemet er satt opp, "ser" det ikke forskjell på om forhjul spinner eller bakhjul låser. Uansett så vil forakslingen dra med seg bakakslingen.Rikskringkastingen wrote:Overbremsing på bakhjula er visstnok ikke et problem på syncro, fordi bremsekreftene vil overføres til forhjula gjenom drivverket dersom bakhjula låser før forhjula.CarlOtto wrote:Hvorfor det, hvorfor trenger en ikke bremsekraft regulator på en syncro..?