VWmania's Velle

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
VWmania
Car: VW T4 Caravelle 1995

VWmania's Velle

Post by VWmania »

Heisann!.. Ny her, selv om jeg har vært og siklet på biler her før, men nå har jeg endelig fått somlet meg til å lage en bruker. Var på tide for jeg har eid vellami en stund. Blir vel 3 år til påske.
Bilen er altså en Caravelle GL fra 1995 2.4d. Første gang.s reg 22 desember i 96. Km. stand straks 370.000.

Ting jeg har gjort med bilen:
Byttet olje, olje filter, dieselfilter osv osv.
Byttet starter
I fjor høst monterte jeg 3 stk xenon 1000 metere med parklys. Vannvittig godt lys.
Montert tåkelys, ikke de originale som passer i fangeren. Men det kommer etterhvert. Parklys i tåkelysene også. :lol:
Monterte en alarm jeg hadde liggende.
Har satt på et par ekstra ryggelys under fangeren bak.
Og idag så kjedet jeg meg litt så jeg fikk koblet opp hjemmelaget "Follow me home lights". :lol: Bare for morro egentlig. Ser litt morsomt ut på en gammel T4. Brukte bare et vanlig rele og kabler. Det blir jo litt "jalla" når man kobler sånt selv, på en såpass gammel bil, men de skrur seg på når jeg låser opp og slukker når jeg låser, så det får duge :lol:
Jeg ser at bilder blir tatt godt imot, så jeg har vært ute og tatt noen. Var mørkt, så får ta flere når lyset kommer.
Dette virker som et kjempebra forum VW entusiaster. Stort smil til dere alle :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image
90' Chevrolet Suburban 6.2
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
VWmania

Re: VWmania's Velle

Post by VWmania »

Det ble nesten mørkt før jeg kom hjem idag, og det snødde svæære laken. Så tok noen bilder men ble ganske dårlige. Går såvidt ann å se fargen på den. Menmen.. Kommer flere dager. Kanskje noen kjenner igjen denne Caravellen? Den ble kjøpt ny i Levanger, er vel nord-trøndelag det? Etter å ha vært der noen år ble den tatt med til østlandet. Jeg er tredje eier på den.

Planene videre for bilen er/blir ,jeg har ganske lyst til å bygge om fronten til den som kom 97. Men får se litt på det. Kanskje like greit å kjøpe en velle til?
Reg. reim skal byttes på 390. 000km. Jeg kommer til å bytte den på rundt 380 tenkte jeg. Så kan jo få tatt noen bilder av det og sånn. Det hender jeg får noen sprøe ideer om kobling av lys og sånn så blir nok noe av det :)
Kan jo oppsummere det jeg har gjort med den, men får ta noen bilder av det da.
Lagde en liten video av de hjemmelagde follow me home lysene, så man kunne se hvordan det så ut på en gammel t4 :lol: Sikkert flere som har prøvd dette da men. Men jeg fikk ikke til å legge ut videoen. Får jeg lagt den ut her, eller blir det youtube? :)

Image

Image
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Ser bra ut :) Hva koster sånn xenom i 1000m,og er det verdt pengene??Ettermonterte i hovedlysa,men det var bare tull på min.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
VWmania

Post by VWmania »

Takk for det:) Xenon settene jeg har kjøpt koster 795,- svenkse kroner fra xenonkungen. De jeg har er på 35 watt. Jeg kjøpte 8000k først til alle 3 lampene. Men dette ble veeeldig blått, så jeg kjøpte 6000k og satte i bøtta i midten. Det er absolutt verdt pengene!
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Xenon er toppers!! Har satt 55w i nær og fjern lys på min velle med dayline linse lykter å er fornøyd med lyset i dem! (Litt avsporing her kansje :oops: )
Morten B
VWmania

Post by VWmania »

Hør der ja! Det blir det nok lys av tenker jeg :) Har lyst til å kjøpe meg 55w tennere jeg også. Forskjellen fra 35w til 55w skal visst være enorm.
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Ja det er veldig bra lys til å være"original" lykter, altså ikke 1000metre. lyser omtrent som tre 1000m type bosch 225mm!
Morten B
VWmania

Post by VWmania »

Såpass ja! Da begynner vi å snakke lys, uten å ha 1000metere :)
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Velkommen,
Ser du er fra Hedwmark! hvor? Vi har treff i mjøsregionen en mandag i ny og ne, der er du velkommen :D Så langt så har det vært på Biri og moelv!

Ray!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
VWmania

Post by VWmania »

Takk for det :) Hyggelig å bli invitert :) Jeg bor ca 10 min utenfor Kongsvinger. Ganske nære svenskegrensen.
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
VWmania

Post by VWmania »

Fant et bilde fra i våres..
Image
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
VWmania

Post by VWmania »

En VW klokke jeg fikk til bursdagen i fjor :) Det er kanskje litt avsporing, men er jo VW da :wink:

Image
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
VWmania

Post by VWmania »

Hei hei.. Har en stund tenkt på å bytte ut høytallere i bilen min. Sette inn forsteker og alt dette greiene der, for å få en fin lyd. Men jeg vil ikke ha det sånn at karosseriplatene omtrent detter av bilen når man skrur opp litt. Men det er vel bassen som gjør dette? Når det kommer til bilstereo så er jeg forsåvidt helt grønn. Jeg vet hva en forsterker er og skal nok klare og få koblet det sammen, men utover dette, totalt grønn. Så hvis noen har noe forslag til hvordan jeg skal få en grei lyd, så mottas forslag med takk. Ser at noen forstekere er 2-kanals og noen er 4-kanals, hva er forskjellen på dette? Utgangene?
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
VWmania

Post by VWmania »

Monterte lys under dashbordet igår. De er koblet til dørbryterkretsen. Synes det er ålreit å ha lys noen andre plasser en bare i taket når man åpner døren. Ble kanskje litt harry dette men..

Image
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
VWmania

Post by VWmania »

Oppdaget disse relèene bak askebegeret. Hva er disse til da tro?

Image

Image

Idag passerte Vella mi 370 000.. Med rett behandling håper jeg den går 370 til :) Da vanker det nok byttemotor på meg, men det er den verdt. For meg er den hvertfall verdt det.

Image
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
VWmania

Post by VWmania »

Dette er spilleren jeg har, Alpine iDA-X313:

Image

Tok den ut nå for å se på tilkoblingsmulighetene på baksiden. Var 5 forskjellige.

Image

All instrumentbelysningen har tatt kvelden. Tok ut pærene og de var svarte alle sammen. Får kjøpe noen nye og sette og se om det blir liv. Har målt strøm inn på alle kontaktene så bør bli det.

De forferdelige bryterne til ekstralys skal vekk. Erstattes med tåkelysbrytere som passer i dashbordet. Gleder meg til å få de vekk!
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
VWmania

Post by VWmania »

Det har vært litt stille på T4 fronten i det siste. Har hatt litt annet å drive med. Har ikke gjort så mye med den siden sist jeg var inne og besøkte forumet. Har bytta tenningslås og har ommøblert litt på 1000 meterne i grillen. Bilen har nå 4 istedet for 3. Alle med xenon. Har bestilt meg dayline lamper til bilen. Så er planene videre bug shield på panseret, vindavisere på dørene og nye lamper bak. Har tenkt mye på å bygge om front, men tror jeg får bruke vettet og ta litt rust før det tar overhånd. Reg reima bør byttes snart, så får litt å pusle med der også. Og til uka skal jeg antageligvis bytte toppakning på en 1989 Caravelle Westfalia.
På tirsdag var jeg og kjøpte meg en 1.6 turbo diesel tatt ifra en golf. Tenkte på å prøve å få turboen fra denne til å passe på vella.
Tenkte å prøve på å lage en guide å legge under tips og triks for hvordan man bytter tenningslås. Fant det ikke der så har tatt litt bilder under veis og sånn.

Litt bilder:

Image

Image

Image
Har kommet fram litt krokan her gitt..
Image

Image
En liten hilsen fra en svær brun jævel med gevir. Greide dessverre ikke å komme unna.
Image
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
VWmania

Post by VWmania »

Jau jau.. Da begynner snart ny uke, og våren har kommet til østlandet. I løpet av uka tenkte jeg å begynne på litt rust som har kommet fram her og der. Har også begynt på en plate jeg skal henge relèer på.
Har byttet ut alle lysbryterne til ekstralys med brytere som passer rett i dashbordet. Ble litt mer ryddig det synes jeg. De siste dagene har bilen vært lei å starte. Dytter litt på relèene i sikringsboksen så starter den. Er vel rele 109 eller noe sånt dette.
Hadde lyst på litt mer opplyst kupè så jeg fikk et tips om å dra på høggern å plukke et kupelys fra en golf. Det gjorde jeg og lyset ble litt bedre. Ikke vannvittig mye, men litt. Også passet det rett i den ramma som sitter der.

Image
Plasserte bryteren til tåkelys forann, her.
Image
Og brytere til allt det andre her.
Image
Ble litt ryddigere synes jeg.
Image
På kupèlyset fra golfen er det fire ledninger. 3 av de er det bare å koble på de som er i taket fra før. Den siste ska koblesl til tenningen, da dette lyset forsinkes ca 20 sek og det gamle bare 5. Da slukker det når tenning skrus på og slår seg på når man drar ut nøkkelen.
Image

Image
Ble litt bedre lys, kommer kanskje ikke så bra frem på bildet.

Videre blir det rust i første omgang, så forhåpentligvis de neste par ukene er det registerreima som står for tur. Er enda nesten 15 000 km igjen til denne behøver å byttes, så er vel ikke grunn til å stresse med det enda men..
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det kommer an på NÅR den reima og vannpumpa blei skifta sist. ;)

5år eller 90000km er intervallet. Alt lenger er risikosport.

Dessuten tusler den motoren millionen med jevnt vedlikehold. :mrgreen:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

VWmania wrote:Hadde lyst på litt mer opplyst kupè så jeg fikk et tips om å dra på høggern å plukke et kupelys fra en golf. Det gjorde jeg og lyset ble litt bedre. Ikke vannvittig mye, men litt. Også passet det rett i den ramma som sitter der.
...
På kupèlyset fra golfen er det fire ledninger. 3 av de er det bare å koble på de som er i taket fra før. Den siste ska koblesl til tenningen, da dette lyset forsinkes ca 20 sek og det gamle bare 5. Da slukker det når tenning skrus på og slår seg på når man drar ut nøkkelen. ..
Hvilken Golf er dette tatt fra? Spørs om jeg skal gjøre noe slikt også, ettersom jeg savner av/på med tenning/nøkkel ut... Samt det ser ut til at det blir litt "nyere" å se til?
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
VWmania

Post by VWmania »

Der Postmeister wrote:Det kommer an på NÅR den reima og vannpumpa blei skifta sist. ;)

5år eller 90000km er intervallet. Alt lenger er risikosport.

Dessuten tusler den motoren millionen med jevnt vedlikehold. :mrgreen:
Reima og vannpumpa ble bytta på 300 000km for 4 år siden. Så da kan den kan enda kjøres 18 000 før det må byttes. :D Skal bestille deler i løpet av uka. Så jeg hvertfall har det liggende. :)
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
VWmania

Post by VWmania »

Neergård wrote:
VWmania wrote:Hadde lyst på litt mer opplyst kupè så jeg fikk et tips om å dra på høggern å plukke et kupelys fra en golf. Det gjorde jeg og lyset ble litt bedre. Ikke vannvittig mye, men litt. Også passet det rett i den ramma som sitter der.
...
På kupèlyset fra golfen er det fire ledninger. 3 av de er det bare å koble på de som er i taket fra før. Den siste ska koblesl til tenningen, da dette lyset forsinkes ca 20 sek og det gamle bare 5. Da slukker det når tenning skrus på og slår seg på når man drar ut nøkkelen. ..
Hvilken Golf er dette tatt fra? Spørs om jeg skal gjøre noe slikt også, ettersom jeg savner av/på med tenning/nøkkel ut... Samt det ser ut til at det blir litt "nyere" å se til?
Jeg tok kupèlyset fra en golf 3. 96-97 modell. Ganske kjekt dette her ja :) Tok med et kupèlys fra en golf 4 også, men jeg må kutte i taktrekket for å få det til å passe skikkelig. Dette fra golf fire er litt penere å se på også er det leselys på begge sider :D Tenkte jeg skulle bytte ut alle lampene bakover med noe sånt noe.
95' VW Caravelle 2.4d
07' MB Sprinter 315 cdi
Post Reply