Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

215/65R15, iht Autoseikel den største 15tomsdimmen som fysisk kan gå inn under hjulbuen - det visste man jo fra før av siden flere på forumet har kjørt den dimmen med Nokiadekk (eller var det Continental, tro ?).

Null subbing men jeg ser for meg at med last og fart på dårlig vei kan f.eks bakdekka ta borti både her og der, så det blir en naturlig heving - man har jo syncro, da skal jo bilen opp.

Dekkstøy - har kjørt under ei mil så langt på disse, noe er det sikkert men ikke plagsomt eller noe jeg egentlig merka meg. Hadde vinduet åpent og da hørte jeg jo noe mer støy fra hjulene 8)

Kjøreegenskaper ? Nja, har nådd 50km/t mellom dekksgutta og hjemmet så på asfalt og grus funker de perfekt :lol:

Kan vel si mer om det etter Tysklandsturen (om jeg lager avtale rekker jeg innom Auto Seikel før 1600 på fredagen), eller over påske siden jeg skal ut av byen med jentungen og får noen km på landeveiene da.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: Re: Vidvandre - ny bil

Post by ducce999s »

Jørre wrote:Ah
Hva slags dimensjon har du på?

Fortell, fortell :)
Ikke så mye, men litt :lol:
.
Hmm Jørre, nå avslørte du at du ikke har lest hele Vidvandre tråden ;-)

Sent from my LT18i using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

hehe...tar det i ferien + 60 timer avspasering :lol:
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Ved ett godt besøkt museum i New York, testet de for noen år siden, bruken av tekster, ved siden av kunsten de viste frem.
De brukte korte, lange, tykke og tynne, med og uten bilder. På nederste linje i en laaaang tekst, sto det att man kunne få utbetalt 100 dollars i museumsbutikken... :?
De hadde utbetalt 200 dollar i løpet av to år...
Om dette er en røver historie vet jeg ikke, men den kommer fra en sikker kilde :D
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Det ser TØFT ut med de hjulene Yngve !! :mrgreen: Fikk du målt høyde på hjulbuer før og etter?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Nix, dreiv på med andre ting så da jeg møtte opp for å få på hjulene, hadde jeg ikke med noe verktøy - men jeg har alt som skal gå med Multivanen, i det minste.

Skal ha på 2toms hevesett også, fant ut jeg rekker jo innom Auto Seikel dersom de stenger 1600 på fredagen, sånn for å få bestillt kit og montering same diverse (hehe, liker budsjettposter merket "diverse"). Så får jeg se hva jeg finner hus Bussmia etterpå, har jo tre-fire Tysklandsturer jeg skal igjennom før vi er seinhøstes :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har vært i kontakt med slike motortuning-firmaer, trenger vel bare klarlegge veien fram til å få ting påført vognkortet så er man igang 8)

Turen bortom Drammen igår ga meg et helt annet svar å gi CarlOtto som lurer på dette med dekkstøy i bilen - da jeg svarte på det hadde jeg jo kun kjørt i 50-sona på Ring 2 og hjem fra dekksgutta.

Men turen igår avslørte en bisverm rundt bilen - jeg iverksatte mottiltak med å åpne vinduene og få lyden inn i bilen istedet for å stenge den ute :lol:
Kidding, jeg slo på radioen, men etter en stund så fant jeg vel ut at detta er noe man ignorerer etter få km.

Idag testa jeg snø og is og BF/G AT med sitt fjell m/snøkrystall & M+S-merking fungerer bra der også. Tøft.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Du bør sipe dekkene, da holder de bedre og blir også noe tystere

Sent from my LT18i using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Yep, nærmere vinteren så gjør jeg vel det. Nå skal jeg jo ha en naturlig og flott lyd fra bilen når jeg kjører :D
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

artig behold den lav du?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Smart å si :lol:

Ingen med egen myndighet - i juridisk forstand - i behold senker vel en syncro, må vite !

Den duver litt i svigene men det blir bedre litt senere i sommer, skal vel få oppdatert litt til den jobben er utfört.

Langhelg med svensk Kielferge (halv pris ift Oslo-båten, da er det lett å hive seg i bilen usle 4 timer hver vei til GBH for å ta båt!) og fem timers ferd sörover fra Kiel.
Mühlhausen med flotte biler (en med samma skoa Vidvandre har og hevesettet) og trivelig selskap med hovedfokus - "die bussen".

Bilder kommer når jeg er hjemme igjen, antatt tirsdagen eller deromkring.
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Rudeboy wrote:Mühlhausen med flotte biler (en med samma skoa Vidvandre har og hevesettet) og trivelig selskap med hovedfokus - "die bussen".

Bilder kommer når jeg er hjemme igjen, antatt tirsdagen eller deromkring.

Vi venter i spenning på bilder :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jejejejeje, venter på lik linje med meg på bilder - husk at tilgang til interwebben er ikke like enkelt for dem av oss som bruker Telenors mobile "bred"bånd...

Image
Nesten først på kaia i Göteborg, ikke glem at Kielferga derfra koster 50% av hva den koster fra Hjortneskaia !

Image
Jaggu ! Der ligger Stena Scandinavica og bare venter ! Litt odd med tanke på løsninger med heis/trapp for å komme seg fra dekk 10 som jeg bodde på (begge veier) til f.eks bildekk eller resteauranter etc, men hva f gjør vel det når man har allverdens med tid å ta av 8)

Image
Dæsken, det var etpar folk som skulle snike rundt bilen min da jeg var på dass - lurer på om de eller andre gjorde det samme da jeg sov ?? Jaja, ene av dem parkerte ved siden av meg i båten og sa på svært gebrokkent tysk (tüsk) "I have one just like that, a '86-model with the same tyres on" (BF/Goodrich) 8)

Image
Joda, alle borna i Ollenbusch har det bra - dette er Øst-Tyskland 8)

Image
Her ser man da én av huseiers kjøretøy og Vidvandre stående i bakgården til hans hus. Hagen er mer som en park å regne, og det er vel naturlig når man drar inn omlag 40 mill euro p.a ? Jeg ville tro jeg gjorde det samme. Vel og merke er huset bygd av hans far så det Carsten, som jeg bodde i bakgården hos, har gjort er kun vedlikehold. Steike fin tomt, med tilbehør :D Tro meg, jeg har sett huset/hovedgården :D

Image
Artige ventiler, ikke heeeeelt sikker på hvor de leder hen - vurderte slike engang på Tyskerbrakka men da jeg forsto at forskjermen var en av to skjermer/plater mellom verden utenfor og motorrommet så droppa jeg det. Får spørre hva løsninga går ut på, en vakker dag.

ImageHovedforskjellen mellom Multivan INTRO og California Coach ? Taklampa kom godt med, jaffal.

Image
Hylla Carl Otto gjerne ville ha i Multivanutførelse, kanskje ikke i brunt ?

Image
Hehe, også til korrigering 8)

Image
Hel gjeng med Bulli fantasten, som de sa. Alls goed, som jeg sa det.

Image
Alex m/fælge sin Multivan Atlantis til høyre, bak fotografen nok en Atlantis - meget trivelige Multivans vi vel ikke fikk hit ? Synd.

Image
Papa Bear og Big Bear :wink:

Image
Just Campers har dem, snart har jeg en sånn en og snart har ex.svigers en sånn en - duk som henges på bakre øvre hjørnet av sørene og over frontruta 8)

Image
Papa Bear før heving 8)

Image
Anton og Gabi sin Transporter Syncro med splitdører og høyt tak 8)

Image
Klar for det meste !

Image
Langtur er langtur er langtur - snittverbrauch er på 0.9 pr mil. Da snakker vi hovedsaklig Autobahn 7 og omlag 115 km/t hela vägen.

Image
Yepsi, pepsi - langtur er fin-fine greier. Alt jeg må gjøre nå er i haie til meg vognfører 2'er så blir ting enda bedre :D
Last edited by Rudeboy on 26 Mar 2012, 22:57, edited 1 time in total.
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Yepsi, pepsi - langtur er fin-fine greier. Alt jeg må gjøre nå er i haie til meg vognfører 2'er så blir ting enda bedre :D
Kvinnfolk som toer?.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Nja, noe annet ville vel fordret at jeg skulle ta meg svært godt betalt for turen - og siden jeg ikke er noen turoperatør, meh. Ikke snakk om.

Så da blir det kun ei eller anna førkje som "shot gun" i min bil når ikke jeg sitter i passasjersetet. -Om jeg finner tak i ei med nok tæl (si ifra at jeg er på markedet om du veit av ei i min region!) så får hu muligheta til å bli med :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Det eneste jeg er sånn høvelig usikker på mtp Vidvandres administrative framtid, er saksgang og prosedyre hos Statens vegvesen for å få montert ei winchkrybba i front...

Noe som denne her, f.eks - http://www.t4forum.de/wbb3/index.php?pa ... a19a2c6944

(Mulig man må logge inn, har stjært bildet så jeg skal vel få lagt det ut sånn på sikt)

I bildet ser man også hvordan svarte stålfelger m/små hjulkapsler blir - akkurat som jeg har (må bare bytte fra spinkle 17-bolter til de 19-boltene som skal stå der før jeg får på lokka).

Ha god påske !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Så. Igår kom jeg på at jeg nå mangler klistremerke fra Thüringen ifm helgeturen to uker tilbake, får skaffe meg den via en snaromvei dit påvei til Edersee og Bullidays 2012 istedet.

Jeg kom på det fordi gårsdagen bar påskas eneste stedsklistremerke for å ha på bil (makan!).

Starta turen omlag midt i uka, onsdagen bar det ivei til Lygnasæter - og det fordi slike motesteder som Hunderfossen camping ikke har satt 14-åringene til å lese mails for sesongen enda :roll:

Angrer intet, heller Lygna enn Hunderfossen camping når som helst !

ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage

En fire overnattingers tur, med andre ord. Bilen er kjempefin på landeveiene, og jeg fikk testa syncroen i mindre enn 20 km/t i noe snøskavler de hadde på ene campingplassen - glem aldri at i lovens forstand er "ubrøytet vei" identisk med å kjøre forbrytersk iht Lov om motorferdsel i utmark, og sånt noe gjør man jo ikke.
Istedet bruker man lovverket som det er og får prøvd litt moro læll :wink:

Siden jeg en vakker dag er på Island med bilen, planen var jo at Familien som forsvant skulle dit i sommer, så fokuserer jeg endel på grusveier og prøver å kjøre dem på forskjellig vis når jeg treffer på dem.
Nå på denne turen ble vel det eneste gruslagte parti diverse partier på Rv-3 nedover fra Koppand mot Rena og da stakk man jo - siden det ikke var noen i nærheta som kunne komme til skade - anleggsaksen paralellt med grusveien som er midlertidig der for ny Rv-3 :lol:

Og Far lo ! Og Far storkosa seg ! Å, steike så godt det var å kjøre på grus igjen !
Jeg får finlese nettet for å finne meg ikke-asfalterte veier i fjellet som jeg kan tilbringe helger på framover.

Island blir ikke i år, og "mine" hemmelige (not) grusveier i fjellet nordpå ligger der for neste års sommerhalvår - hvem vet, kanskje Islandstur solo kan gjennomføres i 2013 også, som en ren avslutning på Nord-Norgetur ? Får tygge litt på det der, det står sånn turgrunnlagsmessig sett ei hytte som begynner bli ubrukt i området Salten, så det er vel bare å lesse pikebarnet baki og ta to+ overnattinger hver vei så er man der aldeles plutselig.
Men å da kombinere det med Nijmegen OG Island er det som må tygges på, gitt.

Den tid, den sorg - nå er det ut og spise is i sola !

(Postimage suger pisslunka lut men i nøden spiser fanden fluer)
RuneA
-
-

Post by RuneA »

Jeg er absolutt ingen T4 person, men denne gjorde seg med nye hjul, ble jo en helt ny bil, tøff :D
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hehe, jo takk, jeg sier meg enig i at disse gjorde noe med bilen - jeg myste litt online og fikk en tanke om at svarte felger måtte gjøre susen.

Og så snart jeg har fått bytta disse låneboltene som står på med etterforsynte 19-bolter som det jo skal være til stålfelgene, så går disse små hjulkapslene jeg har til bilen rett på - enda bedre 8)

Jeg småfunderte i vinter på å handle skjermlister, hjulbuelister fra just Campers men så er det jo igjen dette temaet med vegsalt som smeller opp rakt i ansiktet - med hjulbuelister som limes på får man - enten man vil eller ikke - åpenrom som vil slippe fukt og smuss inn til der man ikke får vasket mellom hjulbuelist og hjulbua...
-Har svært lyst på listene men ikke for enhver pris, naturlig nok. Innkjøp er én ting men konsekvens av montasje en annen :roll:

Image

I mitt hode er dette en sånn høvelig passe høyde for en middels syncro, slang en PM til eiern av denne svarte lækre t4'ern og spurte både hvor høy den er ifm hevinga og om han har gjort det sjøl/satt bort jobben etc.

Det verste (hehe) med å heve bilen er jo at skvettlappene (i det minste bak) må forlenges :lol:
O'skræk for et elende :D

Sjekka priser hos Auto-Seikel på heving, beskyttelsesplåt under motor & tank, korrigering av speedometer og TÜV-dokumenter rund baut og det ligger på rundt NOK 22.000,- før man ruller bortom nærmeste trafikkstasjon og tar fram ringpermen med dokumentasjonen i. -Krysser fingrene for at euroen er griselav ift krona den dagen kalaset skal betalest...

Er i prossess med å finne tak i denne berømte "Noen" hos Statens Vegvesen som kjenner t4'erne, evt t3'erne som kan gi råd og vink før jeg setter igang mølla for alvor.
Jeg veit at Auto Seikel vil ha tre til fire virkedager på jobben og jeg har da ei uke som kan passe i min kalender :D

Ellers er det ittno nytt fra igår bortsett fra at jeg frykter for innsektssamlinga mi på bilens front nå er påvei vekk - det regner ute 8)
Men da får jeg jo bare kjøre på alt av solskinnsdager framover, og bygge opp noen kilo daukjøtt på fronten av bilen min istedet 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Siter litt med å slippe tanken om gangstercap på en T4b, jeg syns det suger å måtte være nødt til å kjøre med airconditioning påslått for hver bidige tur man skal på i sommerhalvåret. :roll:

Ifjor kom jeg "nesten" over en gangstercap, det viste selger heller ville auksjonere og det er greit nok det, kan jo håpe noen forklarer vedkommende forskjell på salg og auksjon en annen gang :evil:

Men tafatte folk glemmes lett, nå så jeg på Finn.no at et firma langt vekk skal ha NOK 3.200 for gangstercappen og ytterligere fem hundre for frakt og da begynner nyprisen bli ufin - selv om jeg ser for meg det da dreier seg om nypressa plast og ikke no ræl som har ligget på lager siden tidlig 90-tall med porøs og gammal plast, og godt med rust under pulverlakken :wink:

Får høre med tyskern hva prisleiet der pleier være på, ikke spesiellt motivert for å betale nesten 4 laken for detta. Selv om den da er både ubrukt og nlig'ish produsert.

Det jeg sliter mest med er tanken på å borre hull i A-stolpene for disse fire skruene som skal på plass. Dels fordi jeg har fordommer mot å stikke hull på ting som ikke skal stikkes hull på - se f.eks hva som skjedde med kakemonsterets A-stolper og vinduskarmer som følge av rævva utført ruteskift da den var ny, hva kan ikke fire hull i en A-stolpe gjøre med en bil jeg skal ha i årevis ?
Så har man selvsagt hevetaket fra Westfalia, skal gangstercapen monteres lavt nok for meg kommer den ikke i konflikt med hevetaket uansett om det skal opp eller ned.

Har noen gangstercap montert for T4, gi lyd ! Jeg trenger bilder av den :D

Ellers har jeg ikke gjort annet med bilen siden påske enn å tømme den for ræl fra turen, det gjorde jeg da de første dagene etter påska så når jeg nå forbereder en liten tur ut med jentungen i helga er vel det normalt.
Helga om litt over to uker blir bra, da er det raka vägen ned på torsdag til Göteborg og ta ferga til Kiel igjen, og så hente no hjul i Kiel for å ha med til Edersee ifm Bullidays 2012. Blir bra å se kjente igjen, blir bra å få sett biler igjen.
På returen skal jeg "bare" ha med no reservehjulstjafs til Hamburg, men man holder da forumtransportene i hevd, gjør vi ikke ?

Bilder kommer så snart laptop er på min side, nå fikk jeg tips idag morges om hvor jeg kan plugge i ny-laptopen på jobb så da gjør jeg det i morgen den dag :D
Da får jeg kjørt nedlasting av de programmene jeg mener jeg trenger og oppdatert det M 8)

EDIT - glemte nevne at jeg har fått s.k "grønt kort" på bilen, dokumentasjon på at bilen er forsikret såpass bra som den er fra selskap i Norge - til bruk på langtur, ikke nødvendig i Sentraleuropa.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Fant en rimeligere forhandler nede på Kontinentet - http://kuda.de/vw-t4-spezial-sonnenblen ... 975/print/

1900,- før frakt. Kanskje jeg handler meg en slik en ifm Bullidays, om nå passformen langs øvre del av skjermen kan virke godt uten å komme borti hevetaket ? Får spørre tyskera om de kjenner til passform og hevetak, om det ligger grunner til å la være å handle skjermen.
Andreas89
-
-
Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
Phone: 99428142

Post by Andreas89 »

Disse gutta har vinsj...

http://www.bgnor.com/
Andreas

2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Trur faktisk Martin fører ting for de og.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Rudeboy wrote: (Postimage suger pisslunka lut men i nøden spiser fanden fluer)
Hvis du krymper bildene med halvparten så store så går det litt kjappere,
opplevd at det går trått med "full str" på bildene,
så jeg testa med halvparten så store og det funka bedre :wink:
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Straks ut på landeveien igjen, skal bare få pakka på reservehjulet på felgen sin og bytte om det reservehjulet som står bakpå så er jeg klar for avmarsj.

Bilen ble jaggu levert med vann i ferskvannstanken i vinter, det har forhåpentligvis ikke gitt frostskader men krever da at jeg får rensa systemet før avreisa og om det nå er hageslange i bakgården her veit jeg hva jeg og jentungen skal gjøre ute idag 8)

Tanken er grei, skylle igjennom både ferskvannet og gråvannstanken slik at noen hundre liter ferskt vann tilføres og noe av grumset som er i tankene forlater bilen :roll:
Får se om jeg ikke kan finne noe rensemiddel for ferskvannstanken så det blir drikkende, det som blir med til Tyskland i morgen - kjører herfra og til GBH etter jobben så overnatter jeg der før jeg snirkler meg bortom Stena Lines kai og står først i køen der om torsdagen :D

Får vel med meg noe bildeler fra Tyskland, har haiet til meg sånn konsoll jeg lærte (av forumet) hadde kjølefunksjon i bånn, kan godt tenkes detta er feil (evt. "fail") og at ikke konsollen har denne funksjonen men jeg sitter på ei kjølevifte til en gammal 90-talls datamaskin som ikke trekker mye strøm eller tar mye plass så kanskje jeg kunne modde konsollen før montering ?

Stikker til Bulli Days på Edersee i Vöhl-Herzhausen om noen er i tvil 8)

Bilder derfra kommer asap. Er hjemme igjen om mandagen.
Post Reply