Hopper ut av 5.te gir

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Koma
Car: T4
Phone: 91332065

Hopper ut av 5.te gir

Post by Koma »

Gamle '94 2.4D kassa har fått nykker. Den vil ikke holde seg i 5te giret. Kan holde seg der i flere km og av og til mil, og ofte hoppe ut 3-4-5-6 ganger på bare et par km. De andre gira er fine (sånn høvelig hvertfall, plages litt med synkroniseringa på 3dje giret, men det har vært sånn i årevis)

Gjorde et søk her og fant en tråd som beskrev problemet og en mulig løsning, men jeg er ikke bilmekaninker, så jeg må spørre og grave litt mer :oops:
Her er tråden jeg fant: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... t+av+5.gir

Det jeg nå lurer på er:

Regner med olja må ut før dekslet på girkassa skrues av? Er det en pakning der? Må denne evt byttes, eller kan den gjenbrukes?

Om det er den omtalte skiftegaffellåsinga som er falt av, hvordan ser jeg det, og kan det fikses herfra? Eller må hele girkassa demonteres?

Er sikkert flere ting jeg lurer på, men dette var det jeg var mest usikker på akkurat nå før jeg evt begyner å skru på bilen.
All input er kjærkommen :)
/me ER ikke bilmekaniker, og BLIR aldri bilmekaniker! ...men prøver nå gjøre det beste ut av det...
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Re: Hopper ut av 5.te gir

Post by Digger »

Før du tar "hull" på girkasssa må du sjekke overføringer mellom girstang og kasse. Sjekk under bilen overføringer under girstang, og overføring oppå girkassa. Er mange ledd fra girstang til girkasse som kan lage ugreie.
Første omgang bør det sjekkes om det er tydelige slitasjespor i overføringer. Kanskje en oljedråpe sammen med fjerning av grus ol. som setter seg fast kan løse problemet også.
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Koma

Post by Koma »

Takk for input.
Problemet oppsto etter clutch-bytte så tanken har streifet meg. Overføringene oppå girkassa er sjekket, og spilnesen er prøvd i flere hakk for å se om den kom skeivt på etter montering, men alt er bra der. Skal følge rådet ditt og krype under å sjekke resten av stagene fra kassa til stanga før jeg evt begyner skru opp.

Men ang de andre spørsmålene? Noen som har noe input der? Skal lete opp på t4-wiki først hvertfall og se hva som står der...
/me ER ikke bilmekaniker, og BLIR aldri bilmekaniker! ...men prøver nå gjøre det beste ut av det...
Koma

Post by Koma »

Må vel grave opp denne tråden igjen da, siden jeg nå har tatt hull på kassa....

Alt av stag og overføringer ser helt fine ut. Ikke noe unormal slark eller noe slikt.

Lurer på om den har hatt litt i meste laget gir-olje, for når jeg åpna påfyllings-skruen rant det ut bra mye, kan kanskje ha vært olje 1/3 opp på hullet, og det enda bilen står i svak motbakke (bakhjula står utfor garasjen og fronten inne) og fronten jekka opp og satt på bukker. Jeg blir nok ikke å klare få på like mye olje når jeg skal fylle på igjen...

Men tilbake til saken; Hva skal jeg se etter av ting og tang bak dekslet der som kan fortelle meg om det er låsinga til skiftegaffelen som er feilen? Var ingen deler der som hang og slang for å si det sånn, så jeg lurer vel egentlig på hvor denne omtalte låsinga ligger.
Jeg har jo aldri sett ei girkasse innveldig før, annet enn på de få bildene jeg fant på t4-wiki (http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebe_(Langer_5._Gang)) , og det var ikke mye hjelp å få i de ;)
Koma

Post by Koma »

Fant ut at jeg kunne justere litt på festet/armen til skiftegaffelen. Håper det holder og at det blir bra nå.

Derimot er jeg litt skeptisk til oljemengden på kassa. Mener huske at jeg leste i en tips-tråd at det skulle gå ca 2.5l på. Og at folk har fått på alt fra "litt over 2l" til ca 2.5l.... før det rant over.
Jeg har nå fylt 3l, og det renner enda ikke over fylle-hullet. Ikke har jeg mere heller, så det får holde. Får se om jeg handler en liter til over helga og topper opp kassa.

Slik går det når man stuller med slikt man ikke har greie på ;)
Koma

Post by Koma »

Og som en liten digresjon:

Han tullingen som fant ut at det skal stå i instruksjonsboka at det ikke er behov for oljeskift på girkassa skulle sett det som kom ut av min etter 351000km/18 år.
Rust-farga tyntflytende gjørme og noe klumper. Og ettersom olja lå i karet noen minutter så jeg også spor av vann som samlet seg i små flak på overflata....

Trivelig stoff ;p
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Hopper ut av 5.te gir

Post by subwoofer »

Som Aidan Talbot sa om T3-kassene: etterhvert har innholdet mer tilfelles med slipepasta enn med smøremiddel.
Det gjelder å sikre at ting slites ut, så man kan selge nytt...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Koma wrote:Han tullingen som fant ut at det skal stå i instruksjonsboka at det ikke er behov for oljeskift på girkassa skulle sett det som kom ut av min etter 351000km/18 år.
Han planla aldri at den girkassa skulle holde så lenge.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply