Caravellen starter ikke
Caravellen starter ikke
Har fått ett problem med caravellen min. Når jeg prøver å starte den så går går den bare på noen få sylindre før den stopper etter ett par sekunder. Har prøvd å bytte fordelerlokk og tennplugger uten hell.... noen forslag på hva som kan være feil der ute??
Re: Caravellen starter ikke
Hm... Pluggledninger? og så er det en sak som kan ryke som det står litt om i et innlegg for noen dager siden.
Ellers er det vel å lese ut feilkoder...
Ellers er det vel å lese ut feilkoder...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
får igjen vagcom kabelen min om ett par dager så da skal jeg se om det kommer opp noen feilkoder. hørte på møller at de skal ha 2500 for nye pluggledninger... er litt drøyt det syns jeg :-/
Det er jo ikke bare litt drøyt... Sjekket koolart.no? evt. mekonomen? ebay.de?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Jeg tror heller på manglende bensintilførsel. Med tenningsproblemer er det ofte startproblemer og "skyting"... o.a.
Min logisle rekkefølge for diagnose: Utslitt pumpe? Dårlig kontakt på pumpa strømtilkobling...? Tett filter,
Og tilbake det det veindelige problemet: Bakstykket på tenningslåsen.
Pluggledninger ryker ikke over natta, men det kan bli gradvis lavere motstand i dem, men det ville du nok ha merket tidligere, med blant annet start problemer eller fusk ved belasting... (i bakker).
Gamle tennplugger kan også gi trøbbel, og coilen kan gi periodeise problemer... men jeg ville ventet litt med de tankene...
Hallgiver i fordeleren er vel heller ikke ukjent har jeg lest her inne...
Min logisle rekkefølge for diagnose: Utslitt pumpe? Dårlig kontakt på pumpa strømtilkobling...? Tett filter,
Og tilbake det det veindelige problemet: Bakstykket på tenningslåsen.
Pluggledninger ryker ikke over natta, men det kan bli gradvis lavere motstand i dem, men det ville du nok ha merket tidligere, med blant annet start problemer eller fusk ved belasting... (i bakker).
Gamle tennplugger kan også gi trøbbel, og coilen kan gi periodeise problemer... men jeg ville ventet litt med de tankene...
Hallgiver i fordeleren er vel heller ikke ukjent har jeg lest her inne...
Torbo
Ser på forumet at noen har byttet ut rele nr 30 men jeg er litt spent på hva vagcomen finner ut
-
Pyro_smurf
JEg har ikke vært borti akkurat dette før, men lukter det bensin når du prøver å starte den? Har vært borti problemer med bensintilførselen, men da har min alltid vært helt død. Både ved dårlig/defekt rele og ved død bensinpumpe. Når jeg nylig hadde problem med HEL giver gikk den fint i en kort periode for så å stoppe helt. Jeg ville kikket litt på coilen overslag der pga skade eller defekt transitortrinn (det sitter innebygd i coilen). Jeg ander ikke hvor du bor, men jeg har en coil liggende i bilen. Selv bor jeg i Oslo. Når du sier sjekke med VagCom kabel blir jeg nyskjerrig, for jeg har ikke fått noe verdifullt ut av min motorstyring med min kabel.. Hvilken motorkode har du?
Espen
'97 Caravelle
'97 Caravelle
Ble glad i dag for jeg fikk da noe fornuftig ut av VagCom. lister ut det den kom med under her jeg så da regner jeg med at noen kommer med noen gode ideer... ser at den kommer opp med feil på noen givere men det er jo ikke sikkert at det er de som er gåen...
har bestilt ny coil og rele nr 30 i tilfelle rottefelle
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 023-906-024.lbl
Part No: 023 906 024 Q
Component: DIGIFANT 1.72 1886
2 Faults Found:
00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)
03-00 - No Signal
00740 - Cylinder 1 Recognition Sensor (G145)
03-00 - No Signal
Readiness: N/A
Address 15: Airbags Labels: 6N0-909-60x-VW2.lbl
Part No: 6N0 909 603 S
Component: AIRBAG VW2 V00
Coding: 00083
Shop #: WSC 02744
2 Faults Found:
00532 - Supply Voltage B+
06-10 - Signal too High - Intermittent
07-10 - Signal too Low - Intermittent
Address 25: Immobilizer Labels: 1H0-953-257.lbl
Part No: 1H0 953 257 B
Component: IMMO VWZ3Z0S1354750 V00
Coding: 09600
Shop #: WSC 00010
No fault code found.
End ---------------------------------------------------------------------
har bestilt ny coil og rele nr 30 i tilfelle rottefelle
Address 01: Engine Labels: 023-906-024.lbl
Part No: 023 906 024 Q
Component: DIGIFANT 1.72 1886
2 Faults Found:
00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)
03-00 - No Signal
00740 - Cylinder 1 Recognition Sensor (G145)
03-00 - No Signal
Readiness: N/A
Address 15: Airbags Labels: 6N0-909-60x-VW2.lbl
Part No: 6N0 909 603 S
Component: AIRBAG VW2 V00
Coding: 00083
Shop #: WSC 02744
2 Faults Found:
06-10 - Signal too High - Intermittent
07-10 - Signal too Low - Intermittent
Address 25: Immobilizer Labels: 1H0-953-257.lbl
Part No: 1H0 953 257 B
Component: IMMO VWZ3Z0S1354750 V00
Coding: 09600
Shop #: WSC 00010
No fault code found.
End ---------------------------------------------------------------------
Fikk ny coil og rele 30 idag så jeg var veldig spent før jeg begynte å bytte deler. Men det hjalp ikke å bytte disse delene heller. har tatt ut alle pluggene og det er bare 1 som får bensin og resten av de er tørre ser det ut som. Noen forslag der ute? 
Kan det ha noe med sensoren på sylinder 1 å gjøre tro?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er vel feilkode 00740 du tenker på her. Jeg tror egentlig ikke denne motoren har noen sensor som heter G145, men på Digifant er det nok snakk om hallgiveren i fordeleren. På disse motorene kan denne feilkoden, nemlig at motorstyreenheten ikke får noe signal fra giveren, bety nettop det. Altså at styreenheten ikke får noe signal. For denne giveren gir bare fra seg signaler når motoren går rundt, så denne feilkoden kommer vanligvis opp hver gang feillageret leses ut uten at motoren er igang. Jeg tror heller ikke at manglende signal fra lambdasonden vil føre til at motoren ikke starter.stste wrote:Kan det ha noe med sensoren på sylinder 1 å gjøre tro?
Jeg ville startet med å sjekke det grunnleggende. Er registerreima hel? Kan den ha hoppet over? Går bensinpumpa? Kommer det drivstoff fram til dysene?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Da har jeg endelig fått "skrutemperatur" ute så jeg har fått skyvd ut "vellan" fra garasjen. Har fått feilsøkt litt og det ser ut som om jeg skal begynne med å få demontert fuelrail og få skiftet bensinfilteret. Men det store spørsmålet er hvor bensinfilteret er. tok en titt under bila og der såg jeg en rund sak ved siden av tanken. kom ikke helt under for å se hva det var men jeg tror jeg er på rett spo. Og er det noen der ute som har demontert fuelrail før for å rense dysene? Sitter railen hardt??
-
dewalter
- -

- Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B
Min bensiner med AAF motor (digifant) har gått 311 000 km. Den første bensinpumpa var utstlitt ved ca. 150 t km, og nå for en måned siden var jeg nødt til å bytte igjen. Dette er Bosch pumper. Ellers har jeg aldri hatt problemer med bensintilførsel. Bensinfilteret er ikke blitt byttet.
Har du ønske om å beholde bilen lenge, kan det uansett være en ide å skifte til ny bensinpumpe. Den vil uansett streike før eller siden. Det er en relativt enkel operasjon.
Har du ønske om å beholde bilen lenge, kan det uansett være en ide å skifte til ny bensinpumpe. Den vil uansett streike før eller siden. Det er en relativt enkel operasjon.
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
På meg virker det som en G28 feil som er CKP sensor. Den skal registrere alltid cylinder nr 1 og jeg tror feilen din ligger der. De andre kodene trenger ikke du å tenke på, tror de henger sammen.
Samme delen sitter i Golf 3 og sikkert andre europeiske biler da Volvo sin CKP virker identisk som VW sin.
Samme delen sitter i Golf 3 og sikkert andre europeiske biler da Volvo sin CKP virker identisk som VW sin.
Fikk faktisk starta "vellan" idag etter å ha byttet bensinfilteret. Men den går ikke på tomgang og jeg må ha turtall rundt 3000 for at den skal gå på alle.... Forslag til løsning??
Ett skritt videre med bensin, så er det lettere for pumpa å drive fram bensinen. men om pumpa er slitt/utslitt, kan det minne om slike symptomer.
Om den er ok, kan du prøve en annen luftmengdemåler. Den kan være irrete innvendig?
Kanskje noen har en du kan låne eller kjpe brukt. Ny er litt dyrt forsøk, men...
Tror det ligger noen her.
Feilkodene var vel også litt idfuse, så det skaper usikkerhet... Men det framkom jo at det var akseptable verdier? Men det vet jeg for lite om...
Om den er ok, kan du prøve en annen luftmengdemåler. Den kan være irrete innvendig?
Kanskje noen har en du kan låne eller kjpe brukt. Ny er litt dyrt forsøk, men...
Tror det ligger noen her.
Feilkodene var vel også litt idfuse, så det skaper usikkerhet... Men det framkom jo at det var akseptable verdier? Men det vet jeg for lite om...
Torbo
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Prøv å bytte relay merket 167 først, bensinpumpa som kan gi feilkode G70 for LMM. Det er så viktig å skrive bosted når du får problemer
Skrudde litt på "vellan" igår og puttet oppi litt injectorrens og kondensfjerner på tanken. Den går på tomgang nå men ikke på alle sylindrene. dør ut når jeg prøver å gi gass. Kan det være bensinpumpa som ikke gir bra nok trykk? Noen som har vært borti det samme før?
Det høres ut som den ikke får nok bensin.
Mistenker:
Filter og pumpe?
Coil?
(har selv blitt lurt med defekt coil to ganger på et og et halvt år. Men stelelr mest med veteranbiler).
Da er jo tingene eldre....
(det kreves mer av en "halvveis defekt" coil med ltt belastning).
Hva med strømtilførselen til den?
Hva med å sette strøm direkte til den fra batteriet?
(så har du i alle fall elimineert en feil)
Mistenker:
Filter og pumpe?
Coil?
(har selv blitt lurt med defekt coil to ganger på et og et halvt år. Men stelelr mest med veteranbiler).
Da er jo tingene eldre....
(det kreves mer av en "halvveis defekt" coil med ltt belastning).
Hva med strømtilførselen til den?
Hva med å sette strøm direkte til den fra batteriet?
(så har du i alle fall elimineert en feil)
Torbo
-
hollajohnny
- -

- Car: t4 2002mod 2,5 tdi
- Phone: 40616178
få målt trykket på bensin pumpe.tror feilen din ligger der
Har fått dratt ut vellan ut fra garasjen så jeg får jobba litt med den. Den rakler og går på noen sylindre før den stopper. Har sjekket pluggene og de er bløte alle sammen. Er det noen som vet tenningsrekkefølgen og hvor på fordeleren respektive sylinderledninger skal sitte?
-
lochraceness
- -

- Phone: 45453058

Hei. Jeg skal prøve å forklare plasseringen av tennpluggkablene så bra som mulig. Hvis du ser på det nederste bildet så går tennplugg kabelen som er plassert ca. kl 4 på bildet av fordelerelokket til sylinderen som er lengst fram på høyre side av bilen sett bakfra, den som er plassert ca. 1230 er til den bakerste høyre sylinderen. Kabelen som er plassert ca. kl 11 går til fremre venstre sylinder og den som er plassert kl. 19 til bakre venstre sylinder.
Dette gjelder min 1986 Caravelle med DJ motor.
Edit: Tenningsrekkefølgen iflg Haynes er 1-4-3-2, hvor sylinder nr. 1 er på høyre side lengst fram, altså den som er plassert kl. 4 på fordelerlokket på det nederste bildet.
Lykke til og fortell oss gjerne hvordan det går.
Mvh Lochraceness
Ser du har 4 sylindre men hva er da rekkefølgen på 5 sylindret ACU? 
-
lochraceness
- -

- Phone: 45453058
Uffda!!!
Beklager, jeg var litt 'T3' i hodet da jeg skrev dette. Tror du kan se bort fra alt jeg skrev på bilen din.
Bedre at noen som virkelig kan hjelpe deg prøver å si noe enn at jeg som ikke har peiling villeder deg.
Mvh L
Beklager, jeg var litt 'T3' i hodet da jeg skrev dette. Tror du kan se bort fra alt jeg skrev på bilen din.
Bedre at noen som virkelig kan hjelpe deg prøver å si noe enn at jeg som ikke har peiling villeder deg.
Mvh L
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg tror nok femmeren skal ha 1-2-4-5-3. Se bilde på denne linken: http://t4-wiki.de/wiki/Z%C3%BCndspule
Henrik Engen