Lage henger av halv transporter
Lage henger av halv transporter
Hei jeg lurer litt på hva som skal til for å få en registrer bar henger av en halv transporter. Jeg tenkte å ta en lang type uten vinduer å kappe den av rett bak fører og montere en lett vegg i blikk eller alu der jeg kappet. Men så er det det med draget hva må man gjøre der? Eventuelt med eller uten bremser?
Re: Lage henger av halv transporter
ikke for og være vrang men første som slår meg er hvor fortung denne blir ......
hjulene blir altfor langt tilbake???
hjulene blir altfor langt tilbake???
prosjekt multivan
viewtopic.php?f=56&t=30708
-
Morten S.
- -

- Car: Pr dato ingen VW
- Phone: 40413634
Ja, du må da få langt over anbefalt vekt på 75 kg på hengerkulen med det konseptet.
Forøvrig en fin idé!
Forøvrig en fin idé!
Tanken var å ta en boggy henger uten kasse men bare ramme å montere denne under der og fjerne alt det gamle rælet.
hvis du setter på boogie og skal balansere den under blir jo hele konseptet / looket borte??
prosjekt multivan
Hele looket ligger vell ikke bare i dekkene bak?
Kontaktet biltilsynet for å høre hva jeg måtte gjøre for å få noe slikt på veien å her er svaret jeg fikk. Bare til orientering 
Hei.
Skal ikke være helt umulig å få til dette her til lands heller, men tilhenger av denne typen vil nok bli mer en treff og show-gimmick enn et nyttekjøretøy.
Det kan være flere måter å få dette til på, men selvfølgelig ligger der noen grunnleggende forutsetninger.
Avgjørende for ombyggingsmønsteret vil være om "hengeren" skal være med eller uten brems. Om du velger å beholde bakstillinga fra Transporter`n,
så vil du ikke få godkjent bremsene som sitter på. Du kan velge å godkjenne tilhengeren uten bremser, men ubremset tilhenger kan ikke ha høyere tillatt totalvekt enn 750 kg,
og bakparten på en Transporter vil kanskje overstige dette. Et annet alternativ kan da være å bruke et campingvogn eller tilhengerunderstell med drag,aksler og bremser, for så
å tilpasse og montere transporterens bakparti på dette. Selvfølgelig mere arbeid, men da vil du få en høyere totalvekt, og du vil ha et allerede godkjent bremsesystem.
Uansett er dette en type ombygging det må søkes om skriftlig før den påbegynnes. Søknaden fylles ut med beskrivelse av prosjektet, fremgangsmåte og opplysninger om kjøretøy og
deler som er tenkt benyttet. Dette leveres på nærmeste trafikkstasjon som videresender til rett vedkommende saksbehandler for slike saker.
Hei.
Skal ikke være helt umulig å få til dette her til lands heller, men tilhenger av denne typen vil nok bli mer en treff og show-gimmick enn et nyttekjøretøy.
Det kan være flere måter å få dette til på, men selvfølgelig ligger der noen grunnleggende forutsetninger.
Avgjørende for ombyggingsmønsteret vil være om "hengeren" skal være med eller uten brems. Om du velger å beholde bakstillinga fra Transporter`n,
så vil du ikke få godkjent bremsene som sitter på. Du kan velge å godkjenne tilhengeren uten bremser, men ubremset tilhenger kan ikke ha høyere tillatt totalvekt enn 750 kg,
og bakparten på en Transporter vil kanskje overstige dette. Et annet alternativ kan da være å bruke et campingvogn eller tilhengerunderstell med drag,aksler og bremser, for så
å tilpasse og montere transporterens bakparti på dette. Selvfølgelig mere arbeid, men da vil du få en høyere totalvekt, og du vil ha et allerede godkjent bremsesystem.
Uansett er dette en type ombygging det må søkes om skriftlig før den påbegynnes. Søknaden fylles ut med beskrivelse av prosjektet, fremgangsmåte og opplysninger om kjøretøy og
deler som er tenkt benyttet. Dette leveres på nærmeste trafikkstasjon som videresender til rett vedkommende saksbehandler for slike saker.
enig men skulle jeg lagd henger av en caravelle skulle den jaggu sett ut som en caravelle ogsåComDiver wrote:Hele looket ligger vell ikke bare i dekkene bak?
prosjekt multivan
-
therkildsen
- -

- Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
- Phone: 932 fem tre 574
ComDiver wrote:Kontaktet biltilsynet for å høre hva jeg måtte gjøre for å få noe slikt på veien å her er svaret jeg fikk. Bare til orientering
Hei.

denne har beholt det orginale hjul oppheng og i følge statens vegvesen har den lov til og bli drad i 80km
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... e=klasseBE
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
-
GeeForce
- -

- Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI
Er du sikker på at det orginale opphenget er beholdt? Kan jo like gjerne være et tilhenger-understell under der.
At den konstruksjonen der veier 345 kg. tror jeg ikke på før jeg ser den på ei vekt. Selv fatters gamle mikroskopiske tilhenger med 300 kg. nyttelast har en egenvekt på 150 kg...
En typisk ny en-akslet skaphenger av enkleste typen med 1.400 kg. tillatt totalvekt ligger oppunder 500 kg. på vekta, og en vanlig en-akslet åpen varehenger i samme vektklasse veier oppunder 400 kg...
Eneste logiske forklaringene jeg ser er at:
1. Den er montert på et tilhengerunderstell som veier 345 kg, og ikke omregistrert/veid etter ombygging.
2. Skiltet er fra en annen tilhenger.
At den konstruksjonen der veier 345 kg. tror jeg ikke på før jeg ser den på ei vekt. Selv fatters gamle mikroskopiske tilhenger med 300 kg. nyttelast har en egenvekt på 150 kg...
En typisk ny en-akslet skaphenger av enkleste typen med 1.400 kg. tillatt totalvekt ligger oppunder 500 kg. på vekta, og en vanlig en-akslet åpen varehenger i samme vektklasse veier oppunder 400 kg...
1. Den er montert på et tilhengerunderstell som veier 345 kg, og ikke omregistrert/veid etter ombygging.
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-
tacticus
- Car: T4 1994 2.5 Caravelle Syncro
- Phone: 40482800
Er det ikke mulig å lage til en henger med to aksler, og styring på forakselen? Vanilg til lastebil vet jeg, men "litt" mer kronglete å rygge med. Bruke mye av det originale opphenget og noe av styresystemet liksom. Fare for at det blir alvorlig herk å få sammen styringen, men så slipper en tull med tillatt vekt på kule, da det kun vil være halparten av vekten av staget. Og en slipper å lukke fronten.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Tilhengere med svingskive eksisterer og burde gå an å benytte som utgangspunkt. Er imidlertid litt redd forkant du bør/må gå ut fra en slik henger og bygge bilen rundt denne og ikke motsatt.
mvh Frode Neergård
sent fra min HTC via Tapatalk
mvh Frode Neergård
sent fra min HTC via Tapatalk
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
therkildsen
- -

alt av bilder som han la ut i byggetråden når de kunde ses var alle med orginalt hjuloppheng og han skrev at han skule bruke orginalt oppheng mener jeg påGeeForce wrote:Er du sikker på at det orginale opphenget er beholdt? Kan jo like gjerne være et tilhenger-understell under der.
Mvh
Jørn garvik
mob 47335933.
caravelle cl 2.5 tdi
102 hk/m chip 1997 mod.
med etter montert AC.
Jørn garvik
mob 47335933.
caravelle cl 2.5 tdi
102 hk/m chip 1997 mod.
med etter montert AC.
-
therkildsen
- -

Denne er ikke godkjent etter ombygingtherkildsen wrote:alt av bilder som han la ut i byggetråden når de kunde ses var alle med orginalt hjuloppheng og han skrev at han skule bruke orginalt oppheng mener jeg påGeeForce wrote:Er du sikker på at det orginale opphenget er beholdt? Kan jo like gjerne være et tilhenger-understell under der.
-
GeeForce
- -

Alternativ 2 da mao...
...men fra spøk til revolver, har sett en del slike på nettet tidligere, og selv om man ender opp med en lite praktisk tilhenger (høy egenvekt/lav nyttelast), så er det jo et artig prosjekt for nevenyttige.
Hva med en hel T4 på boggie-chassis?
Skulle vært artig å ribbet en T4 for alt "ekstra" og satt den på vekta.
Bare det å bytte ut glass med kompositt/sandwich-plater burde spare en del kilo, og skal man allikevel ha den på et tilhengerchassis, så er det mye fett man kan suge bort...
...men fra spøk til revolver, har sett en del slike på nettet tidligere, og selv om man ender opp med en lite praktisk tilhenger (høy egenvekt/lav nyttelast), så er det jo et artig prosjekt for nevenyttige.
Hva med en hel T4 på boggie-chassis?
Skulle vært artig å ribbet en T4 for alt "ekstra" og satt den på vekta.
Bare det å bytte ut glass med kompositt/sandwich-plater burde spare en del kilo, og skal man allikevel ha den på et tilhengerchassis, så er det mye fett man kan suge bort...
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-
therkildsen
- -

var innom på biltilsynet i går og spurte om muligheten til og få god kjent et slikt bygg og han jeg prata med mente at det skule la seg gjøre, når jeg nevte at jeg lurte på og sette et halvt karoseri oppå et alerede godkjent tilhenger chassi mente han at det skulle gå greit men det måtte søkes om før en kunde vitte sikert.
mulighet for og få det gokjent med bilens orginale hjuloppheng var også mulig men da måte en få regnet ut noe vekt på axler.
så får veld skrive en søknad og sende til de ettervert

mulighet for og få det gokjent med bilens orginale hjuloppheng var også mulig men da måte en få regnet ut noe vekt på axler.
så får veld skrive en søknad og sende til de ettervert
-
therkildsen
- -

kommer nok litt info etter vert vist en får positivt svar fra tilsynet.Torbo wrote:Meget interessant! Dette kan bli et superprosjekt!
blir nok også en prosjekt tråd vist noen har interese av og lese vist jeg ikke bare leger det inn samen med T4 tråden min.
Et eget prosjekt høres fint ut. Jeg ser at noe får dette godkjent i andre land, med originalunderstell, som burde være det beste. Men tilhengerunderstell er jo bra det også, og lettere ang. bremser og ferdig godkjent drag.
Men jeg ville søkt om originalombygging først. Det høres ikke umulig ut, som du er inne på..
Og så vil du nok få noen "lesetilhengere" i prosjekttråden.
Men jeg ville søkt om originalombygging først. Det høres ikke umulig ut, som du er inne på..
Og så vil du nok få noen "lesetilhengere" i prosjekttråden.
Torbo
-
GeeForce
- -

Det er vel to problemer man kan støte på med å bruke det orginale understellet (siteringer fra Kjøretøyforskriften):
1. Kulevekt m/ hjulene så langt bak. Den det har blitt vist til tidligere her hadde vel to hjul hengende bakpå for å få ned kulevekta.
1. Kulevekt m/ hjulene så langt bak. Den det har blitt vist til tidligere her hadde vel to hjul hengende bakpå for å få ned kulevekta.
2. Påløpsbrems. Da det er rimelig å anta at en slik henger får en tillatt totalvekt på over 750 kg, så trenger den bremser.§ 12-5. Aksler, fjærer, belter og støtdempere på tilhenger og tilhengerredskap
1. Tilhenger og tilhengerredskaps aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største totalvekt.
Under forutsetning av at kjøretøyfabrikanten garanterer for største aksel-/boggilast og største vertikale belastning på tilhengerkoplingen, er det nok at styrken er tilstrekkelig i forhold til den største totalvekt som fremkommer ved summering av største aksel-/boggilast og største vertikale belastning på tilhengerkoplingen.
For tilhenger/tilhengerredskap beregnet for personbil eller varebil skal det i så fall ikke regnes med større vertikal belastning på tilhengerkoplingen enn 75 kg, selv om tilhengeren/tilhenger- redskapen er godkjent med større tillatt koplingslast.
§ 26-1. Bremseanlegg på bil og tilhenger (direktiv 98/12/EF og direktiv 2002/78/EF)
4.2.3 Påløpsbremseanlegg skal være godkjent av Vegdirektoratet.
§ 26-2. Bremseanlegg på bil og tilhenger (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke kjøretøy som omfattes av § 26-1)
2.2 Påløpsbremseanlegg skal være godkjent av Vegdirektoratet. Godkjente påløpsbremseanlegg er listeført i Merknad 1 til kap. 26.
(1 Gjengis ikke her, men forskriften i sin helhet med merknader kan anskaffes fra forlaget Last og buss A/S, Waldemar Thranes gate 98 B, 0175 Oslo, tlf. 23234750, http://www.lastogbuss.no . )
§ 26-9. Bremseanlegg på tilhenger konstruert for en hastighet på over 40 km/t
3.11 Påløpsbrems skal være godkjent av Vegdirektoratet. Påløpsbremseanlegg godkjent av Statens Trafiksäkerhetsverk i Sverige, og som er merket med svensk typegodkjenningsnummer anses som godkjent av Vegdirektoratet.
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-
therkildsen
- -

Er jeg litt dum for jeg ser ikke noe problem så lenge jeg bruker et tilhenger understell med brems som har vert skilt på i norge før.GeeForce wrote:Det er vel to problemer man kan støte på med å bruke det orginale understellet (siteringer fra Kjøretøyforskriften):
2. Påløpsbrems. Da det er rimelig å anta at en slik henger får en tillatt totalvekt på over 750 kg, så trenger den bremser.§ 12-5. Aksler, fjærer, belter og støtdempere på tilhenger og tilhengerredskap
1. Tilhenger og tilhengerredskaps aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største totalvekt.
Under forutsetning av at kjøretøyfabrikanten garanterer for største aksel-/boggilast og største vertikale belastning på tilhengerkoplingen, er det nok at styrken er tilstrekkelig i forhold til den største totalvekt som fremkommer ved summering av største aksel-/boggilast og største vertikale belastning på tilhengerkoplingen.
For tilhenger/tilhengerredskap beregnet for personbil eller varebil skal det i så fall ikke regnes med større vertikal belastning på tilhengerkoplingen enn 75 kg, selv om tilhengeren/tilhenger- redskapen er godkjent med større tillatt koplingslast.
§ 26-1. Bremseanlegg på bil og tilhenger (direktiv 98/12/EF og direktiv 2002/78/EF)
4.2.3 Påløpsbremseanlegg skal være godkjent av Vegdirektoratet.
§ 26-2. Bremseanlegg på bil og tilhenger (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke kjøretøy som omfattes av § 26-1)
2.2 Påløpsbremseanlegg skal være godkjent av Vegdirektoratet. Godkjente påløpsbremseanlegg er listeført i Merknad 1 til kap. 26.
(1 Gjengis ikke her, men forskriften i sin helhet med merknader kan anskaffes fra forlaget Last og buss A/S, Waldemar Thranes gate 98 B, 0175 Oslo, tlf. 23234750, http://www.lastogbuss.no . )
§ 26-9. Bremseanlegg på tilhenger konstruert for en hastighet på over 40 km/t
3.11 Påløpsbrems skal være godkjent av Vegdirektoratet. Påløpsbremseanlegg godkjent av Statens Trafiksäkerhetsverk i Sverige, og som er merket med svensk typegodkjenningsnummer anses som godkjent av Vegdirektoratet.

Med en så kort så regner jeg med at kule tryk ikke er noe problem.
Det bør gå veldig greit med så kort henger ja. Men du må nok også ha et reservehjule el.l. på draget, for her blir problemet motsatt, med negativ kulevekt. Det tillates heller ikke. For å finne bred nok aksling til at det ser bra ut må du muligens bruke et gammelt campingvognunderstell og korte det inn. Vet folk som har bygget henger av det før og kortet inn og fått det godkjent. Originalt er campingvognene litt lange i forhold til tillatt totalvekt.
-
therkildsen
- -

ser for meg at et campingvognunderstel blir for breit.Livar wrote:Det bør gå veldig greit med så kort henger ja. Men du må nok også ha et reservehjule el.l. på draget, for her blir problemet motsatt, med negativ kulevekt. Det tillates heller ikke. For å finne bred nok aksling til at det ser bra ut må du muligens bruke et gammelt campingvognunderstell og korte det inn. Vet folk som har bygget henger av det før og kortet inn og fått det godkjent. Originalt er campingvognene litt lange i forhold til tillatt totalvekt.
noen som hvet breda på en axsel som har ståt på en campingvogn?