Hvilken stjernenøkkel for å løsne nedre bærekule.
Re: Hvilken stjernenøkkel for å løsne nedre bærekule.
Har sjekket og vår TDI har også 14. Samme som topplokksboltene til AAB
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg tok feil her. Jeg har et mindre sett med større bits. Skal lete. 12 mm passer til topplokk boltene til Golf 3.....
Stemmer nok det ja. Hadde en plan for ettermiddagen, men det er nok utsatt til uti uka da jeg må handle denne XZN m14 saken. Biltema-settet mitt stoppet seff på 12 som så mange andre her har påpekt 
/me ER ikke bilmekaniker, og BLIR aldri bilmekaniker! ...men prøver nå gjøre det beste ut av det...
Hei igjen. Er nå kommet litt lenger i mitt bærekule prosjekt. 12kant pipen passet perfekt . Og med litt ekstra kraft på pipen kom boltene fint.
Fant en liten terse dings på Biltema som jeg slipte til og brukte på kon festet. Teitet til så jeg trodde noe skulle ryke .
Kom tilslutt med et smell. Så langt veldig tifredstillende.
Bilen står nå på bukker foran så begge hjuloppheng henger fritt. Tenkte måten å gjøre det videre på var å sette en jekk under bremseskiven og jekke bærearmene fra hverandre så jeg kunne få ut kulen. Har jekket så bolten nesten slipper . Men det føles ikke helt bra. Bremsekiven har begynt å skreve utover i bunn . Og ting står fortsat i kraftig spenn. Er litt redd for at drivakslingen skal hoppe ut eller at noe annet skal løsne når jeg tar siste biten.
Noen som kan gi meg et tips om hvordan jeg går videre uten å skape meg ekstra arbeid ?
Fant en liten terse dings på Biltema som jeg slipte til og brukte på kon festet. Teitet til så jeg trodde noe skulle ryke .
Kom tilslutt med et smell. Så langt veldig tifredstillende.
Bilen står nå på bukker foran så begge hjuloppheng henger fritt. Tenkte måten å gjøre det videre på var å sette en jekk under bremseskiven og jekke bærearmene fra hverandre så jeg kunne få ut kulen. Har jekket så bolten nesten slipper . Men det føles ikke helt bra. Bremsekiven har begynt å skreve utover i bunn . Og ting står fortsat i kraftig spenn. Er litt redd for at drivakslingen skal hoppe ut eller at noe annet skal løsne når jeg tar siste biten.
Noen som kan gi meg et tips om hvordan jeg går videre uten å skape meg ekstra arbeid ?
Tore.
Løsne mutteren på drivakselen slik at du slipper at drivleddet deler seg. Hvis du tar ut bolten som går igjenom demper og stabstaget så kan du bende nedre bærebro nedover. Da regner jeg med at du får nok plass, mulig du slipper å jekke opp øvre da. Bruk et langt spett eller liggnende når du bender ned.
Ray Ray!
Ray Ray!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T4 2002 Syncro
Det er mye enklere å avlaste torsjonsfjæra med to bukker og et kraftig brekkjern. Et smell på kon men gaffel brukte jeg og den var løs.
15 min på hver side:)
15 min på hver side:)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Trikset er som nevnt over å løsne stabstaget. Da får du plass til å få den ut. Trur ikke du trenger å gjøre annet da.
Tar ikke så lang tid å skru ut den bolten heller, brukte før å gjøre som deg Stian, men liker å ta bolten, av en eller annen grunn. Mulig for jeg begynner å bli gammel og ikke liker å ha ting i spenn.15 min på hver side:)
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T4 2002 Syncro
Jakob. Hvilken mutter snakker du om når du sier løsne mutter på drivaksel , og hvordan vil drivleddet dele seg?
Tore.
Det er snakk om den muttern som sitter i midten av bremseskiva bak felgen. Litt usikker på hvordan den deler seg, da det var en kompis som hadde det problemet.
Når du løsner den muttern så får du noen til å stå på bremsen. Samme når du skrur den fast igjen. Husker ikke momentet i hode. Men det er en god del + 90 grader.
Når du løsner den muttern så får du noen til å stå på bremsen. Samme når du skrur den fast igjen. Husker ikke momentet i hode. Men det er en god del + 90 grader.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T4 2002 Syncro
Okei . Tror du snakker om det som jeg ville kalt senterbolt. Det er vel der forskjellen på østlandsk og vestlandsk kommer inn.
Vel nå er jobben gjort. Tok bare venstre kule i første omgang .
Hadde bilen inne på et såndt lurendreier verksted i fjor. De skulle gjøre noe med venstre nav. Merket kort tid etterpå at jeg hadde fått hull på drivknute belgen . Hull på belgen på nedre styrekule og tilslutt så oppdaget jeg at de hadde glemt å teite senterbolten. Drivknutebelgen klarte jeg å berge ved å smøre på noe lim og bolten den bare teitet jeg . Styrekulen har bare fått leve sitt eget liv etter det , og nå tror jeg at jeg målte flere mm. slark i den . Skal bli deilig å kjøre igjen uten den grusome klunkingen.
Takk for hjelpen alle sammen.
Vel nå er jobben gjort. Tok bare venstre kule i første omgang .
Hadde bilen inne på et såndt lurendreier verksted i fjor. De skulle gjøre noe med venstre nav. Merket kort tid etterpå at jeg hadde fått hull på drivknute belgen . Hull på belgen på nedre styrekule og tilslutt så oppdaget jeg at de hadde glemt å teite senterbolten. Drivknutebelgen klarte jeg å berge ved å smøre på noe lim og bolten den bare teitet jeg . Styrekulen har bare fått leve sitt eget liv etter det , og nå tror jeg at jeg målte flere mm. slark i den . Skal bli deilig å kjøre igjen uten den grusome klunkingen.
Takk for hjelpen alle sammen.
Tore.