T5 ambulanser...

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
audibils4

Post by audibils4 »

Der Postmeister wrote:Alle her har bakluke, så her blir nok ikke dette tema, men blinklys som spretter ut på sidene ved kjøring på humpete vei(RV 7 bla) er vel største hittil her... Bytta på en til Passat klarglasblinkers med stålfesteklips. De holder. :D
Er de dyre? irriterer meg at transporteren blir levert med gule blinkers på siden og bak mens caravelle/multivan har klare, tror neppe det har noe med pris å gjøre lenger.
2006 - Audi RS4 mtm
06 - vw T5 transporter 2,5 130
http://www.xn--kjkkensiden-hgb.no
http://www.s-carsofnorway.com
77
Car: Transporter 2004

Post by 77 »

Blinklampe 123,90 pr stk. og pære 49,35 pr. stk.

Det blir vel snaut 350,-
audibils4

Post by audibils4 »

grei oppgradering, vekk med det gule, mangler bare baklysene fra caravelle no, er forresten samme delenummer på passat sideblink som caravelle.
Image

etter skifte:
Image
2006 - Audi RS4 mtm
06 - vw T5 transporter 2,5 130
http://www.xn--kjkkensiden-hgb.no
http://www.s-carsofnorway.com
Forfatteren

Post by Forfatteren »

Hørte fra en ambulansefører nylig at de foretrekker VW frafor de amerikanske bilene: "Vi skal tross alt komme oss fra på vinterføre også". Han hadde kjørt av veien litt for ofte med Cheverolet (Som ikke får hete det lenger, nå heter de GMC, Cheverolet er forbeholdt små koreanske biler)... Ja, ja.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Siden det har vært stille her, så tar jeg en liten oppdatering fra våres side:
Siste problem er at den fra påbyggers side ettermonterte startsperra lager krøll. Denne virker slik at når Defakabelen som holder bil og batterier iorden når den står i garasjen i påvente av oppdrag er koblet på, så sperrer den for startsignalet ifra tenningslåsen. Når så kabelen fjernes, kan bilen startes. Dette er en sikkerhet for at ikke gutta boys/jentene girls ikke skal dra avgårde med kabel i veggen og fanger å røske alt i fillebiter.
Her om dagen starta ikke den ene babuen, men etter at jeg fjerna sperra, dvs koblet det slik det skal være fra fabrikk igjen, så starta bilen.

En enkel operasjon, og anbefaler dette hvis dere opplever samme problem: Demonter deksel over pedaler, lokaliser en stk kappet ledning ifra rattstamme som er koblet til den uorginale startsperre, Svart/rød trur jeg den var, og skjøt denne sammen igjen. Da starter bilen.

Takke faen for bilpåbyggere som ikke gir oss ett strømskjema over spagettien de lager.... :roll:

Ambugjengen skulle iallefall gjøre ett forsøk på å skaffe oss det!

...og forbruksbatteriet under førersetet har tatt kvelden på en... etter 10 mnd...trur det er nok belastning på disse batteriene....
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Hvordan er ståa på fjæringen på de ulike ambulansene?
På jobben monterer vi bl.a. underliggende rullestolheiser, og bakkeklaringen varierer med 2-3 cm mellom Transporter og Caravelle.
Møllers forklaring på dette er at Caravelle og Multivan har myke fjærer for komforten sin del og Transporteren har harde fjærer for å sikre god lasteevne.

På T5 ambulansen til det lokale Røde Kors var det tydeligvis myke greier. :cry:
Dette er en kort versjon bygd på Multivan, og er med sine 174 tyske bryggerigamper og 4Motion en morsom bil å kjøre. 8)

Vi monterte et Seikel hevesett som skulle gi 32 mm heving. Forbauselsen var stor når vi målte over 50 mm. forskjell etter montering av settet :shock:
Det viser seg at den beregnede hevingen går ut fra enten Transporter eller "normalt" lastet Caravelle/Multivan, så en komplett ambulanseinnredning veier altså en god del. :wink:
Originalfjærene var altså godt sammentrykket før de ble byttet ut.

Og for spesielt interesserte består Seikels sett av spesiallagde fjærer fra Eibach og dempere fra Bilstein. Ergo anerkjente leverandører til mange kjente bilmerker. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
77
Car: Transporter 2004

Re: T5 ambulanser...

Post by 77 »

Hører at amb. tjenesten lokalt tvinges over på Sprinter forde T5 ikke klarer lastekravene. Er det teknisk mulig å få høyere nyttelast på T5, og er grensene i Norge basert på avgifter eller at en ønsker å ligge i B førerkort segmentet.

Forøvrig så jeg at de siste 4motion bilene som tjenesten har fått eter dekk på fremakslingen.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: T5 ambulanser...

Post by Der Postmeister »

bilens totalvekt som gjelder. De er vel nære eller rett over uten folk ombord.

Jeg fatter nå fortsatt ikke hvorfor vi her i landet ikke kan bruke fabrikkens ambulanser. De er nå iallefall bygd for dette formålet. Og replitteratur forefinnes.

Det blir og sagt at alle babu skal ha automat. Om det har noe med at ambulansepersonell ikke kan kjøre bil, som endel onde tunger har sagt til meg, uten å nevne navn, eller om det er av bekvemmelighetsgrunner aner jeg ikke.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply