Hjelp til montering av Trumatic e2400 varmeapp.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Atomkoffert

Hjelp til montering av Trumatic e2400 varmeapp.

Post by Atomkoffert »

Har vært så heldig å få kloa i et propanvarmeapparat, men trenger hjelp til å få montert det i caravellen... Har campinginnredning i bilen fra før, men propananlegg til kjøleskap og kokebluss...
Ettersom det er snakk om propan, ønsker jeg å få gjort tingene skikkelig, men håper på å slippe unna billigst mulig. Jeg vet hvor jeg skal plassere app. og tenkt hvor tremostat skal plasseres.

Er det noen som har erfaring, eller som vet om et sted som kan hjelpe meg med dette?? Har vært i kontakt med Trufa, men håper jeg kan få det billigere... Jeg holder til i oslo sentrum, men kan gjerne kjøre litt for å få hjelp.

Sigurd
Happy Go Lucky
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Ikke for å ødelegge gleden med å spare, men dette er ikke stedet å spare på. Er du usikker, så bruk ekspertisen Trufa kan gi. Har dessværre ingen tips til annen hjelp annet en båtforretinger. De har nok noen de kan anbefale. Evt campingvogn/bobilforhandlere/utstyrsbutikker.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tilstad
-
-

Post by tilstad »

HVis det er den tekniske biten av innstalleringen du lurer på, finnes det klare retningslinjer på det faktisk. Det er ikke nødvendig at et firma innstallerer for deg, såfremt du selv klarer å følge og forstå retningslinjene da.

Selv ringte jeg biltilsynet som henviste meg til et eller annet statlig brann/sikkerhets organ. De sendte meg de papirene jeg trengte for innbygging av propan anlegg i bil. Desom du klarer å følge det som står beskrevet så kan du også gjøre det selv, men jukser du og tar en snarvei, får du ikke anlegget godkjent, og må gjøre det pånytt likevel.

Så hva som er billigst kommer an på tiltroen til dine egne evner til å følge kravene.

I hovedsak er kravene som følger:

Det må være rør i alle gjennomføringer gjennom karosseri, paneler mv. I tillegg skal må hullene fores med gummiforinger eller lignende. Stedet flasken skal oppbevares må være tett mot innsiden av bilen, samt ha en luftespalte ut på bakken i bunn. I tillegg må det være en "terskel" på minst 5 cm for å holde evt gasslekkasje inne i dette rommet, og ikke sigende inn i kupeen. Rommet flasken er i skal kun kunne kommes til når bilen ikke er i gang. Men det siste punktet går det an å komme rundt dersom man følger smtlige av de andre. Alt står utførlig og detaljert beskrevet.

Jeg klarer desverre ikke å verken finne igjen linken eller dokumentet her på pc'en, har lett rundt på pc'en nesten en times tid nå, men hendvendder du deg til biltilsynet vil nok de sette deg til rette instens.

Lykke til!
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Bruk båtfirmaer. De leverer bokser som du kan ha gassflaska i med egen utlufting som du legger i slange ut av bil. Disse boksene er tette og kan plasseres hvor som helst bare slangen har fall ut.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

Der Postmeister wrote:Bruk båtfirmaer. De leverer bokser som du kan ha gassflaska i med egen utlufting som du legger i slange ut av bil. Disse boksene er tette og kan plasseres hvor som helst bare slangen har fall ut.
Det er samme systemet som er brukt i Californiaene som er solgt nye i Norge.
Min bil har en slik boks til gassbeholderen.
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Post Reply