bytte av dynamohjul og ac hjul eller ikke

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
slusken
Car: T5 2005 4motion

bytte av dynamohjul og ac hjul eller ikke

Post by slusken »

snakket med norskbildelsenter anngående bytte av disse, og dem mente at det var liten grunn og bytte bare for og bytte, disse var konstruert for og gå det dobbelte, og vis noe skulle ryke var det like greit og bytte HELE dynamoen eller acpumpa.. koster ikke mange lappene ekstra..
fikk pris på 10000,- på vw for og bytte bare hjula..

det synes jeg også høres mere fornuftig ut, enn og koste på 4-5000 på bytte av kunn hjul når du får komplett ny dynamo til 4500,- ...

men dem mener det SKAL gjøres på serviceintervall...150 000km
hva tror dere? noe som kan bli ødelagt om man ikke bytter hjul(annet enn dynamo)?
cato®
-
-
Car: T5 2010
Phone: 90175963

Re: bytte av dynamohjul og ac hjul eller ikke

Post by cato® »

En bekjent hadde en 2006 modell, der røk dynamokoblingen på ca 160 000. Det endte med at hele dynamonen måtte byttes i tillegg til gummikoblingene og hjulene. Ble ikke helt billig tilslutt. Tror også at en risikerer skade på aksel mellom agregatene og motor, og da kan problemet bli ganske stort.
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Jeg har akkurat fått byttet AC hjul, dynamo hjul, og reimene til begge to.

AC virket ikke i utgangspunktet. Hjulet hadde kilt seg, og sto bare å slurte. Dvs reimen gikk rundt, men ikke hjulet! Da vi tok koblingen av sto den kubb fast (Skal gå lett rundt).

I tillegg hadde faktisk dynamohjulet samme problemet! Gummireimen gikk rundt, men spant bare på hjulet. Så da var det greit å bytte begge deler ;)

Bilen er gått rett over 160.000 km, så stemmer bra med serviceintervallen på utskiftningen.

Ene motorfeste var også nesten revet over, så det må byttes.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Tror ikke du skal legge for mye vekt på hva NBS sier, det er skiftintervall av en årsak, og det er ikke bare for å "ha noe å gjøre". Må være sine egne dynamoer de henviser til også da, om en like gjerne skal bytte komplett, da original dynamo kommer uten hjulet.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
slusken
Car: T5 2005 4motion

Post by slusken »

Kall'n wrote:Jeg har akkurat fått byttet AC hjul, dynamo hjul, og reimene til begge to.

AC virket ikke i utgangspunktet. Hjulet hadde kilt seg, og sto bare å slurte. Dvs reimen gikk rundt, men ikke hjulet! Da vi tok koblingen av sto den kubb fast (Skal gå lett rundt).

I tillegg hadde faktisk dynamohjulet samme problemet! Gummireimen gikk rundt, men spant bare på hjulet. Så da var det greit å bytte begge deler ;)

Bilen er gått rett over 160.000 km, så stemmer bra med serviceintervallen på utskiftningen.

hva kom prisen på bytte av dette på?
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

slusken wrote:
Kall'n wrote:Jeg har akkurat fått byttet AC hjul, dynamo hjul, og reimene til begge to.

hva kom prisen på bytte av dette på?
Har en kompis som driver verksted for seg selv, så tok det der mens jeg var på firmatur ;)
Han brukte 3 timer, og det kostet rett i overkant av 3000 kr.
Pickupman
-
-

Post by Pickupman »

Er det mulig å bytte disse hjulene selv hvis man er litt handy? Noen som har prøvd?
Mvh Pickupman
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Pickupman wrote:Er det mulig å bytte disse hjulene selv hvis man er litt handy? Noen som har prøvd?
Du KAN. Jeg skrur en del på bil, men akkurat den jobben orket jeg ikke begynne med. Er litt jobb med dette dersom du ikke har gjort det en del ganger før. I tillegg krever det forholdsvis dyrt spesialverktøy, så da er det like greit å levere inn!
Post Reply