Spørsmål, tanker og refleksjoner om kjølesystem og vannkappe
-
lochraceness
- -

- Phone: 45453058
Hei. Jeg har en '86 modell T3 med 2,1 DJ motor. Denne har blå kjølevæske, men foreløpig et stabilt kjølesystem.
Har kjørt nesten 2000 km siden jeg fikk bilen og nivået i bakerste ekspansjonstank er stabilt. Har dog funnet to svært små lekkasjer; ene ved venstre kjølerør lengst fremme. Her ga jeg opp og stramme slangeklemma da den allerede var stram samt at det ikke lekker mye. Den andre lekkasjen er ved høyre vannkappe og er også veldig liten. Har sett én dråpe der en gang, når jeg gikk ut og sjekket nå var det helt tørt på dette punktet.
Har tatt et søk og funnet ut at problemet med kjølerøret er at det er en stål ring i enden av røret som ruster og sprenger/lager problemer. Korrosjon er vel også problemet ved vannkappa.
Jeg har tenkt å prøve EC1 (se evt. http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=44&t=32006 for mer info om dette) og se om jeg kan klare å stoppe videre korrosjon i motoren med dette midlet.
Så til spørsmålene:
Jeg vil for all del unngå 'hot spots' i toppene mine. Kan jeg føle meg trygg på at jeg ikke har dette så lenge det ikke er bobler i ekspansjonstanken(e) og jeg slipper å etterfylle væske?
Vil jeg nødvendigvis få en luftboble i topplokket dersom det lekker en dråpe eller to ut fra vannkappe pakningen? Eller vil væsken som lekker ut bli erstattet med væske fra ekspansjonstanken i stedet for at det går luft inn i topplokket?
Vil eventuelle luftbobler bli borte når motoren starter og vannpumpa begynner å gå? (gitt små/svært små lekkasjer).
EC1 er sagt å rense opp i systemet en del; det er vel et spørsmål om dette ikke kan medføre at det begynner å lekke som en sil i vannkappe pakningene på en helhalvdårlig motor hvis det renser for mye. Dette er det bare en måte å finne ut på; nemlig å prøve.
Håper som vanlig på svar.
Mvh Lochraceness.
Har kjørt nesten 2000 km siden jeg fikk bilen og nivået i bakerste ekspansjonstank er stabilt. Har dog funnet to svært små lekkasjer; ene ved venstre kjølerør lengst fremme. Her ga jeg opp og stramme slangeklemma da den allerede var stram samt at det ikke lekker mye. Den andre lekkasjen er ved høyre vannkappe og er også veldig liten. Har sett én dråpe der en gang, når jeg gikk ut og sjekket nå var det helt tørt på dette punktet.
Har tatt et søk og funnet ut at problemet med kjølerøret er at det er en stål ring i enden av røret som ruster og sprenger/lager problemer. Korrosjon er vel også problemet ved vannkappa.
Jeg har tenkt å prøve EC1 (se evt. http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=44&t=32006 for mer info om dette) og se om jeg kan klare å stoppe videre korrosjon i motoren med dette midlet.
Så til spørsmålene:
Jeg vil for all del unngå 'hot spots' i toppene mine. Kan jeg føle meg trygg på at jeg ikke har dette så lenge det ikke er bobler i ekspansjonstanken(e) og jeg slipper å etterfylle væske?
Vil jeg nødvendigvis få en luftboble i topplokket dersom det lekker en dråpe eller to ut fra vannkappe pakningen? Eller vil væsken som lekker ut bli erstattet med væske fra ekspansjonstanken i stedet for at det går luft inn i topplokket?
Vil eventuelle luftbobler bli borte når motoren starter og vannpumpa begynner å gå? (gitt små/svært små lekkasjer).
EC1 er sagt å rense opp i systemet en del; det er vel et spørsmål om dette ikke kan medføre at det begynner å lekke som en sil i vannkappe pakningene på en helhalvdårlig motor hvis det renser for mye. Dette er det bare en måte å finne ut på; nemlig å prøve.
Mvh Lochraceness.
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Re: Spørsmål, tanker og refleksjoner om kjølesystem og vannk
Det er en nivåmåler på ekspansjonstanken. Jeg tror den måler på strøm gjennomgang i væska. Vil dette fungere i den nye kjølevæska? Ellers er det jo fint at du prøver og forteller oss resultatet. 
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
lochraceness
- -

Jeg har ingen aning om nivåmåleren vil fungere eller ikke, den som lever får se. Jeg får være nivåmåler selv.
Skal selvfølgelig dele erfaringene mine med dere så fort jeg får noen.
Er Ekeberg marked i morgen; har tenkt å se om jeg finner noen som selger EC1 der (håpet er ikke stort), hvis ikke prøver jeg å skaffe på annet vis ASAP.
Mvh L
Skal selvfølgelig dele erfaringene mine med dere så fort jeg får noen.
Er Ekeberg marked i morgen; har tenkt å se om jeg finner noen som selger EC1 der (håpet er ikke stort), hvis ikke prøver jeg å skaffe på annet vis ASAP.
Mvh L
-
bjørn53
- -

Boblene kommer inn i vannkappa fra overtykk i sylinderen og lekkasje ut i kjøleveska. Små mengder luft vil kjølepumpa greie å lufte tilbake til tanken. Store mender luft vil drive ut væska pga overdrtykket i sylinderene. Radiatoren fremme i bilen har en vannlås som etter boka skal luftes ut men min erfaring er at det lufter seg selv med normal bruk og minimal lekkasje.lochraceness wrote:Hei. Jeg har en '86 modell T3
Så til spørsmålene:
Mvh Lochraceness.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
lochraceness
- -

Takk for bra svar! Det var noe slikt jeg håpet og tenkte.
Da gjenstår det bare å få tak i minst to dunker EC1 (kameraten skal visst også ha en) og få det på bilen.
Vær obs på at det kan ta litt tid for meg å få det til, men er jo selv interessert i å få gjort dette så fort som mulig.
Mvh L
Da gjenstår det bare å få tak i minst to dunker EC1 (kameraten skal visst også ha en) og få det på bilen.
Vær obs på at det kan ta litt tid for meg å få det til, men er jo selv interessert i å få gjort dette så fort som mulig.
Mvh L
-
lochraceness
- -

Da har jeg vært på Ekeberg; ingen som solgte EC1 der dessverre. Har dog sendt bestilling via nettsiden deres og venter spent på svaret.
En annen idé dukket imidlertid opp i hodet mitt: Går det an på noen måte å sette inn et filter i kjølesystemet en eller annen plass? Er visst en fordel å holde dette litt skjøre systemet rent tror jeg.
Noen som har hatt samme idé og har forslag til hvor et slikt filter skulle sitte og evt. hva slags filter som kunne brukes? En eller annen form for sil med stor kapasitet hadde kanskje vært tingen?
Alle kommentarer mottas med takk!
Mvh L
En annen idé dukket imidlertid opp i hodet mitt: Går det an på noen måte å sette inn et filter i kjølesystemet en eller annen plass? Er visst en fordel å holde dette litt skjøre systemet rent tror jeg.
Noen som har hatt samme idé og har forslag til hvor et slikt filter skulle sitte og evt. hva slags filter som kunne brukes? En eller annen form for sil med stor kapasitet hadde kanskje vært tingen?
Alle kommentarer mottas med takk!
Mvh L
Problemet er ikke partikler, det er galvanisk korrosjon. Inhibitorene blir til slutt brukt opp, og da begynner ting å skje. Dette skjer mye fortere med blå enn rød væske. Et filter vil hjelpe Jack Schidt...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
lochraceness
- -

Takk for svar.
Er enig i at hovedproblemet er galvanisk korrosjon, men det blir vel ikke bedre av å ha f.eks. stålpartikler og smuss flygende gjennom kjølesystemet? Står i hvertfall her at det er best å holde systemet så rent som mulig: http://www.xa.no/stein/topplokk.html
Hva som er sant vet ikke jeg, men jeg tenkte at det kunne være en god idé å montere et filter/sil hvis jeg allikevel skal bytte kjølevæske.
Mvh Lochraceness
Er enig i at hovedproblemet er galvanisk korrosjon, men det blir vel ikke bedre av å ha f.eks. stålpartikler og smuss flygende gjennom kjølesystemet? Står i hvertfall her at det er best å holde systemet så rent som mulig: http://www.xa.no/stein/topplokk.html
Hva som er sant vet ikke jeg, men jeg tenkte at det kunne være en god idé å montere et filter/sil hvis jeg allikevel skal bytte kjølevæske.
Mvh Lochraceness
Et filter går tett før eller siden, og det er ingen komponenter i kjølesystemet som egentlig sliter veldig med småpartikler. Jeg tror du vil introdusere et problem heller enn å eliminere et.
Joachim
-
lochraceness
- -

Godt mulig du har rett... måtte jo være et filter som var greit å bytte (i den grad dette er mulig), f.eks. i forbindelse med vannpumpa i motor rommet.
Ingen som har noen forslag til hva man kunne brukt som filter/sil? Ønsker å leke litt med idéen og eventuelt skape en diskusjon rundt tekniske løsninger på dette.
Ingen som har noen forslag til hva man kunne brukt som filter/sil? Ønsker å leke litt med idéen og eventuelt skape en diskusjon rundt tekniske løsninger på dette.
Det må også ha lavt trykktap siden vannpumpa ikke er en fortrengningspumpe, dermed vil antakelig ikke en bypassløsning som på oljefilter funke. Da må du ha overvåking av gjennomstrømningen, for stopper sirkulasjonen går ting til helvete i ekspressfart. For å ta et eksempel: på full spiker vil Lotusmaskina i Frk Jensen øke temperaturen på kjølevannet med sju grader I SEKUNDET hvis radiatoren blokkeres! Siden vi har litt mindre hk og mye større system i bussene går det kanskje litt saktere, men du har nok lokal koking på under 30 sekunder hvis sirkulasjonen stopper opp, selv på cruise.
Joachim
-
lochraceness
- -

Dette er meget gode poenger.
Har du noe tro på å sette inn et filter/sil, kjøre en viss tid (100km?) og så fjerne filteret?
Har tro på at et kjølesystem som er rent skaper noe mindre korrosjon, men hvor viktig det er er jeg usikker på. Er jeg på bærtur på jordet?
Mvh Lochraceness
Har du noe tro på å sette inn et filter/sil, kjøre en viss tid (100km?) og så fjerne filteret?
Har tro på at et kjølesystem som er rent skaper noe mindre korrosjon, men hvor viktig det er er jeg usikker på. Er jeg på bærtur på jordet?
Mvh Lochraceness
Jeg tror du oppnår det samme ved å følge verkstedhåndbokas instruksjoner for rengjøring/utspyling av kjølesystemet, uten noen av farene.
Joachim
Er vel heller bedre å bare bytte ut kjøleveska i ny og ne istede? Et kjølevannsfilter ville vel bare vært eeenda et sted hvor lekasjer kan oppstå. Er vel nok av de fra før av 
91' VolksWagen Caravelle 1900tdk
-
lochraceness
- -

Godt poeng. Jeg tror dere har overbevist meg, iallefall foreløpig.
Mvh Lochraceness
Mvh Lochraceness
-
bjørn53
- -

Gitt opp? Fordel med en kjølevæske på oljebasis er jo at korrosjon vil stoppe i kanaler og i toppene på wbx'en. Ulempen er at dette midlet blir presentert som et Nigeria brev. Ingen anerkjente tester, ikke anerkjent av organisasjoner.lochraceness wrote:Godt poeng. Jeg tror dere har overbevist meg, iallefall foreløpig.
Mvh Lochraceness
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
lochraceness
- -

Har ikke gitt opp EC1; har tenkt å prøve dette. Noen må jo være prøvekanin for resten.
Godt mulig jeg gir opp tanken på filter i kjølesystemet istedet.
Godt mulig jeg gir opp tanken på filter i kjølesystemet istedet.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg har ingen tro på å montere filter. Jeg tror det lager flere problemer enn det løser, og jeg ser ikke noe behov for et slikt filter. Skikkelig gjennomspyling av systemet og ny kjølevæske vil fjerne de partiklene som trenger å fjernes. Men det er ikke sikkert det er lurt å skifte væske for ofte heller. Det friske vannet du fyller på vil ha et ganske høyt innhold av luft/oksygen, som faktisk kan være med på å øke korrosjonen innvendig i motoren. Derfor er det ikke noen vits i å skifte væske før de spesifiserte intervallene, det vil si når de korrosjonshindrende stoffene i kjølevæska begynner å miste effekten. Med rød væske kan det gå mye lenger tid mellom hver gang du bør bytte væske i forhold til med blå. Og jeg tror det er en fordel i tillegg til at den røde er bedre for aluminiumsmotorer.
En annen sak er at det sannsynligvis er andre faktorer enn kjølevæska som påvirker korrosjonen rundt vannkappepakningen. Jeg har skrudd litt vannboxer i vinter, og synes det ser ut som det er like mye korrosjon langs ytterkant av pakningen som langs innerkanten. Jeg tror veisalt også kan bety litt her. Det er ikke sikkert det er så dumt å reingjøre motoren utvendig og bruke noe korrosjonshindrende stoff på utsida. Sjekk for eksempel Scottoiler F365, det har jeg brukt en del på motorsykkelen min. Jeg har også lest om noe som heter ACF-50.
En annen sak er at det sannsynligvis er andre faktorer enn kjølevæska som påvirker korrosjonen rundt vannkappepakningen. Jeg har skrudd litt vannboxer i vinter, og synes det ser ut som det er like mye korrosjon langs ytterkant av pakningen som langs innerkanten. Jeg tror veisalt også kan bety litt her. Det er ikke sikkert det er så dumt å reingjøre motoren utvendig og bruke noe korrosjonshindrende stoff på utsida. Sjekk for eksempel Scottoiler F365, det har jeg brukt en del på motorsykkelen min. Jeg har også lest om noe som heter ACF-50.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
lochraceness
- -

Takk for svar.
Tanken om filter i kjølesystemet er herved skrinlagt.
Angående det å bruke noe som hindrer rust rundt vannkappepakningene: Har brukt en del aluminiumspasta på stål (p.g.a. spenningsrekka)... er vel kanskje dumt/uten effekt å bruke dette på aluminium?
Kanskje det er en god ide å bruke noe seigt fett som tåler varme, f.eks. hjullager fett? Blir vel kanskje 'low-tech' varianten av f.eks. Scottoiler F365, men det kan vel hende det fungerer... Evt. noe a la Scottoiler først og hjullager fett som en mer beskyttende hinne utenpå?
Ikke vet jeg, men jeg har i hvertfall tenkt å prøve EC1 så får vi se hva jeg gjør utenpå motoren.
Mvh Lochraceness
Tanken om filter i kjølesystemet er herved skrinlagt.
Angående det å bruke noe som hindrer rust rundt vannkappepakningene: Har brukt en del aluminiumspasta på stål (p.g.a. spenningsrekka)... er vel kanskje dumt/uten effekt å bruke dette på aluminium?
Kanskje det er en god ide å bruke noe seigt fett som tåler varme, f.eks. hjullager fett? Blir vel kanskje 'low-tech' varianten av f.eks. Scottoiler F365, men det kan vel hende det fungerer... Evt. noe a la Scottoiler først og hjullager fett som en mer beskyttende hinne utenpå?
Ikke vet jeg, men jeg har i hvertfall tenkt å prøve EC1 så får vi se hva jeg gjør utenpå motoren.
Mvh Lochraceness