T3 CU

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
tord_
Car: T3 1980 Westfalia

T3 CU

Post by tord_ »

Er det mulig å bytte ventilkåpe-pakning uten å ta motoren ut av bilen? Misstenker oljelekkasje på høyresiden da dette ble påpekt på EU-kontrollen nylig, drypper ned fra varmeveksleren. Lurer og på i den forbindelse om jeg må stille inn forgasseren på nytt hvis jeg kobler innsuget fra motoren og ikke gasseren fra innsuget?

Er det noen andre steder det er typisk at det lekker olje fra? det ser tørt og fint ut rundt dreneringstappen og de områdene, men det er som sagt på høyresiden fra varmeveksleren det drypper.

En annen ting som ikke ble påpekt som en feil på eu, men som likevel er et problem er kakking under aksellerasjon. Det er nok drivknutene som har tatt kvelden, egentlig ingen tvil om det. Kan jeg bruke samme drivknute som på T2ene og T3ene fra 1983 og oppover eller er det noen spesielle for luftkjølte T3er? Kan man f.eks bruke dette:

http://www.ebay.com/itm/VW-Van-Bus-Tran ... 588wt_1219

Takk på forhånd for svar!
Cheron
-
-
Phone: 90046823 sms

Re: T3 CU

Post by Cheron »

Ventilkåpakning, jada, vipp av stanga på tvers og bytt pakning :) Trenger ikke å ta ut motor.

Sjekk rundt støtstengene også, kan lekke der og..
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

tord_ wrote:Er det mulig å bytte ventilkåpe-pakning uten å ta motoren ut av bilen? Misstenker oljelekkasje på høyresiden da dette ble påpekt på EU-kontrollen nylig, drypper ned fra varmeveksleren. Lurer og på i den forbindelse om jeg må stille inn forgasseren på nytt hvis jeg kobler innsuget fra motoren og ikke gasseren fra innsuget?
Som Cheron skriver bør det være mulig å skifte pakningen på ventildekselet uten å demontere noe særlig. Tror ikke du trenger å ta av innsuget. Men du trenger bare å justere forgasseren på nytt hvis du endrer noe som påvirker blandingsforholdet. Det skal normalt gå greit å ta av og montere både forgasseren og innsuget, så lenge du ikke skrur på noen justeringsskruer. Men hvis pakningene er dårlige, slik at motoren sugde falskluft der du demonterer, og du så monterer igjen med nye pakninger, så kan det være behov for å justere. Men da var det jo behov for nye pakninger og ny justering uansett..
tord_ wrote:Er det noen andre steder det er typisk at det lekker olje fra?
Støtstangrørene er også nevnt. På Type 4-motorene tror jeg de kan trekkes ut hvis du tar av ventildekselet og demonterer vippearmer og støtstenger, slik at du ikke behøver å demontere toppen for å skifte pakningene. Jeg tror dette også kan gjøres med motoren i bilen. Men du bør sørge for å ha replitteratur, og sjekke med folk som kan mer om luftboxer enn meg..
tord_ wrote:Kan jeg bruke samme drivknute som på T2ene og T3ene fra 1983 og oppover eller er det noen spesielle for luftkjølte T3er?
Så vidt jeg vet er drivleddene bak like på alle T3.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Toppdekselpakning byttes lett med motor i bil ja. Vipp av bøylen som holder dekselet på plass, bytt pakning og vipp bøylen tilbake. Ingen annen demontering trengs.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
tord_
Car: T3 1980 Westfalia

Post by tord_ »

Flotte greier, takk for svar :-)

Så man kan egentlig bruke det meste av samme deler i hjulstilling/oppheng osv? Hjullager så jeg på mekonomen sine sider at var litt forskjellig fra f.eks DJ'ene. Stemmer det?
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Framme er det forskjellig hjuloppheng og bremser før og etter 85/86. Tror alt er likt bak.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Skru av beskyttelsesplata mellom varmeveksleren og blokka og da ser du fort om det drypper fra støtstangsrørene. Dette er den mest sannsynlig årsak til lekkasje. Er dette tilfellet må nye pakninger bestilles til støtstangsrørene, 8 stykker per side. Vipp opp toppdekselklemme, fjern deksel, vippearmene og støtstengene, da kan fjærtråden som holder støtstangsrørene fjernes og rørene trekkes ut. Sett på nye pakninger og sett alt tilbake på plass. Pass på at støtstengene treffer løfterne i midten. Kan hende vippearmene vil trenge ny innstilling.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Post Reply