Bygge stereo i '86 T3 5-seter

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
lochraceness
-
-
Phone: 45453058

Post by lochraceness »

Hei. Jeg har en '86 T3 5-seter med 'norsk seteløsning' hvor jeg ønsker å installere et ok stereoanlegg.

Har liggende en grei 6-kanals Denon forsterker og en enkel mono subwoofer som passer til denne.

Tenker å kjøpe en brukt spiller av god kvalitet og å ha høyttalere kun foran + subwoofer i første omgang.

Spørsmålet er hvor jeg skal plassere høyttalerene for å få best mulig lyd med (helst) minst mulig arbeid.

Så et annet sted på dette eminente forum at det er noe som kalles for høyttalerbue; kan denne brukes på min bil? Leste noe om at den kan spennes opp i taket på valgfri plass... gir denne en god lyd hvis man har greie høyttalere?

Er det ideelle egentlig å støpe et dørtrekk i glassfiber med plass til høyttalere? Har ikke tenkt å begynne å gjøre dette selv nå, men hvis noen har noe gammelt slikt liggende for salg er jeg muligens interessert.

Eller er det bedre å lage feste for høyttalere i dashbordet? (er det plass til det?) Samme gjelder her hvis noen har et gammelt 'ferdig-skjært' dashbord liggende.

Håper på mange svar.

Mvh Lochraceness
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: Bygge stereo i '86 T3 5-seter

Post by Bugman »

De vanlige plassene å montere høytalere på i en T3 er fordørene, nevnte høytalerbue og i tilknytning til baksetet.

Så i fordørene er det hovedsklig to plasser jeg har sett høytalere, og det er oppe foran sveiva og nede i svingen, rett over innsteget.

Under baksetet (som du har) går det fint an å bygge noe større kasser som du kan ha høytalere i.
Du kan jo også feste høytalere over bakseteryggen med dertil egnede kasser.

De høytalerbuene er heller ikke så djupe at det gjør så mye...
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Takk for bra svar.

Å montere høyttalere oppe ved sveiva høres forlokkende ut. Noen som vet om det er ferdig feste i døra ved dette punktet eller om man må til å fabrikere løsninger for å montere høyttalere her?

Under baksetet hadde jeg tenkt å montere subben.

L
tranphomer
-
-
Car: T3 1980 2.7l
Phone: 91665891

Post by tranphomer »

Bygger høytalere for mye oppe ved sveiva kan du banne på å rive av deg skinnet på fingrene. Snakker om erfaring;) dørene er heller ikke like, så pass på å få det likt.

Lykke til. Montert x antall anlegg i t3
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Takk for svar.

Går det an å spørre hvilket oppsett du anbefaler? Hvor plassere høyttalere osv.

Stikkord er i så fall

- høyttalere kun foran
- forsterker til alle høyttalere
- Sub under baksetet
- DVD spiller i dash med ekstern skjerm.

Håper på svar.

Mvh L
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Ville hatt høyttalerene nede i dørene framme, der er de minst i veien. Hvis du skal ha litt størrelse på høyttalerene der må du sage vekk litt stål i dørene for å få plass, eventuelt bygge ut litt.
Image
Ville hatt høyttalere bak og, det hjelper godt på lyden. F. eks sette inn et par gode 6x9 høyttalere i veggen under kombisetet.
Har et par 6x9 montert helt bak i taket, sub under baksetet, og 5.5"? høytalere i framdørene i bussen min, fra Clarion og Kenwood, er godt fornøyd med lyden i den.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Dårlig mobilbilde som kanskje burde vært rotert litt, men sånn gjorde jeg det:

Image

Det satt en høyttaler nede i døra fra før, så jeg gjorde hullet i dørtrekket litt større. Jeg måtte skjære litt i bunnen av dørlomma for å få plass til høyttaleren uten å skjære i stålet i døra. Oppe monterte jeg diskanten i en medfølgende holder, som er vinklet litt oppover og bakover mot fører og passasjer. Det er vel ikke plass til veldig store høyttalere oppe i døra. Og hvis de bygger mye ut av trekket, så kommer de fort i konflikt med vindussveiva. Hvis du skal ha litt skikkelig lyd uten å støpe nye dørtrekk, så blir det nok ikke noen god løsning med fulltonehøyttaler nede i døra. Da treffer vel diskanten kneet ditt, og ikke ørene dine.. Jeg vil anbefale komponentsett, og diskanter oppe i døra eller på dashbordet.

Jeg monterte bare høyttalerne rett i dørtrekket. Hvis du vil feste høyttaleren i selve døra må du nok lage til noen egne festebraketter. Ta av dørtrekket, så ser du hvor åpningene i blikket er, og hvordan du kan få plassert høyttalerne.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
EPV
Car: Caravelle `00
Phone: 98480655

Post by EPV »

Er du ute etter grei lyd med enkel fremgangsmåte og praktisk plassering eller super lyd med eventuelt mer avansert fremgangsmetode og mer "kjeitete" plassering?

Det finnes noen enkle, praktiske og rimelig lett gjennomførbare løsninger for å få helt ok lyd i en T3, men er du ute etter ordentlig god lyd så tar det mer tid og ressurser.

Om du ønsker tilbakemelding på kasseløsninger så vil jeg råde deg til å etterlyse litt info på AVforum.no. Der er det mye info å oppdrive.
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Takk for mange gode svar!

Er ute etter en enkel og praktisk plassering av høyttalere som gir god/helt grei lyd uten for mye arbeid.
En eller flere ferdigtygde 'dette-er-det-du-trenger' løsninger mottas med takk.
Evt diskusjon rundt dette er jo også bare bra.

AV forum er kanskje stedet også her?

Mvh L
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Bass & mellomtone nede i dørtrekket, og diskant på dashbordet ved vindushjørnene.
Det tror jeg må være noe av det som gir mest avkastning.

Fulltone (6x9 etc) i dørene er så-som-så. Som rikskringkastingen sier, så får du diskanten helt feil.

Høytalerbue har sine begrensninger.

Jeg syns en får mest igjen når en først og fremst vurderer plassering og kvalitet på komponentene. Heller et velplasser og lite komponenetsett drevet rett fra spilleren, enn et feilplassert anlegg med stor forsterker og store høyttalere.
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Takk for bra svar.

Noe som begynner å ligne en plan formes nå i hodet mitt:

- 5" eller 6,5" (er det plass til 6,5" i døra uten å kutte tro?) bass/mellomtone nede ved beina, diskant ved vinduet i dashbord. Burde vel ha komponenter med grei kvalitet, http://www.dynabel.no har vel noe jeg kan bruke.

- Sub under baksetet.

Alle høyttalere drevet av forsterker? Eller er det bedre å bruke spillerens forsterker på de små høyttalerne foran? Forutsetter spiller av grei kvalitet med god innstillingsmulighet for tilpassing av effekten til forsterkeren.

Synes dere er veldig flinke til å svare og er veldig glad for alle gode svar jeg har fått på dette forumet :D

Mvh L
EPV
Car: Caravelle `00
Phone: 98480655

Post by EPV »

Jeg tror jeg ville brukt en separat forsterker til å drive sub og så la spilleren ta seg av systemet fremme. Litt avhengig av hvilken spiller og forsterker du velger, men sannsynligvis en grei løsning så lenge du velger kvalitet og noe du vet er bra.

Lykke til med lyden!
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Siden du skal ha sub, har du nok ikke så mye igjen for å sette størst mulig framme.
Jeg hadde nok også kun brukt separat forsterker til å drive sub bak. Da trenger du bare trekke bak signalkabelen, i motsetning til å i tillegg måtte trekke frem høyttalerkabler.
Men som du sier, det er viktig at oppsettet lar seg justere skikkelig.

dynaBel har en del knask. Hvertfall til vanlig Hifi.
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Tusen takk for bra svar! De er behørig notert :)

Mvh L
Rikskringkastingen
-
-

Når du først har den 6-kanalsforsterkeren så ville jeg absolutt koblet frontsettet på den. Det blir bare litt ekstra kabelstrekking.. Det er ikke særlig vits i å koste på seg skikkelige høyttalere hvis du ikke har forsterker nok til å drive dem. Det kan muligens fungere greit med den innebygde forsterkeren i spilleren, men ofte blir den litt for svak til å få best mulig lyd fra høyttalerne. Hvis du drar på litt, og forsterkeren begynner å vrenge, så ryker høyttalerne ganske fort. De tåler mye mer hvis de er koblet til en kraftig forsterker som leverer klar og rein lyd uansett.
Henrik Engen

VonZu
-
-

Post by VonZu »

Henrik har et poeng. Du HAR jo en 6-kanals. Og det er ikke sååå mye stress å trekke frem kabler.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Om det er en DCA800 du har vill jeg ha koblet den i 3x100
2x100 framme og 1 x 100 bak
dete r en fantastisk forsterker.
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Takk igjen for svar.

Det er helt riktig; det er en DCA-800 forsterker. Er enig at det ikke er mye mer jobb å trekke litt ekstra ledninger.

Når du sier 2 X 100 foran og 1 X 100 til sub, mener du da at jeg bruker høyttaler utgangene som vanlig foran og brokobler subwoofer utgangen? Mener det er slik jeg har brukt den før.

Mvh L
Rikskringkastingen
-
-

DCA-800 er vel på 6X50W. For å kjøre 3X100W må du nok brokoble både til frontsettet og subwooferen. Slik kobling tror jeg den forsterkeren er beregnet for, og takler bra.
Henrik Engen

Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Jeg ville hatt noen fulltonehøyttalere under setet i tillegg. 6x9 el.l. Koblet forsterkeren for 4x50+1x100.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Hvis dette betyr "Lloyds" er det kanskje litt helligbrøde å montere under setet? :)
lochraceness wrote:Jeg har en '86 T3 5-seter med 'norsk seteløsning'
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Ble det levert Loyds-skillevegger så seint som 86? Trodde alt etter 85 kom med Suveren-vegg?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Post Reply