2,4 diesel som mister motorkraft i motbakker og lukter litt

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
OleC
Car: T4 Transporter

2,4 diesel som mister motorkraft i motbakker og lukter litt

Post by OleC »

Trenger litt hjelp, min kjære transporter har blitt litt vrang.

Når jeg var ute å kjørte i ettermiddag, så ville den plutserlig ikke gi så mye i motbakkene. Måtte gire ned flere ganger og slet med å holde hastigheten.Føltes litt som om momentet ble igjen i bånd av bakken ;)
Motortemperaturen har ikke økt noen ting og ikke noen spesielle lyder. På flatene og uten motstand så virker den relativt ok.
Når jeg parkerte hjemme luktet den veldig rart. Det luktet varmt, litt gummi/plastikk aktig, men mest varmt. Motortemperaturen er helt normal og viften fungrere.
Noen som har en ide på hva det kan være?
Vurderte å skrote bilen ifm PKK for litt over en mnd siden, men bestemte meg for å fikse alt som var, så nå vil jeg gjerne at bilen skal være glad og fornøyd og at jeg skal være glad og fornøyd ;)
Bilen har dårlige glødeplugger, så disse og reg reim skal byttes ganske raskt (innen en mnd tenker jeg)
Ellers så er det vel ikke så mye som er galt, som jeg vet om hvertfall.
Kan det være tett katalysator? Dieselpumpe? Dieselfilter? Luftfilter? eller kan det være glødepluggene? men de bruker man vel bare når man starter?
Tips mottas med stor takk!

Edit: Kan jo nevne at bilen er en 98 modell, som er gått litt under 180 000
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Re: 2,4 diesel som mister motorkraft i motbakker og lukter l

Post by vwcoach »

Kan være så mangt dette.
Jeg hadde samme symtomene på min 97 transporter med 1.9 tdk motor.

Jeg blenda EGR ventilen og fjernet/plasserte om noen vakumslanger, og så fjernet jeg katalysatoren.
Bilen får også dyserens stoff på annen hver tank.

Bilen klarte så vidt 65-70 km/t opp Lierbakkene før, men nå klarer den 90-95 opp den bakken, med en del tungt verktøy inni.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
OleC

Post by OleC »

Hmmm. men det er vel ikke så mye EGR ventil og vakuumslanger på min, i og med at det ikke er turbo...
Lurer veldig på det med katalysatoren pga lukten. Men da skulle vel kanskje også motortempen økt...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg trur du skal skifte reimene og vannpumpa med en gang. Det lukter litt hopp på tannreim.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OleC

Post by OleC »

Der Postmeister wrote:Jeg trur du skal skifte reimene og vannpumpa med en gang. Det lukter litt hopp på tannreim.
Å faen. Det høres ikke bra ut. Kan jeg kjøre den til der jeg skal skru/får hjelp til å skru, eller bør den ikke kjøres i det hele tatt?
Skulle med andre ord byttet reimene ifm pkk skruingen. Overlever motor o.l??
Er det evt noen andre ting jeg kan sjekke for å utelukke dette, evt finne ut om det er noe annet som er årsaken?
Der Postmeister
-
-

sjekke timing vil gi deg svar. Det behøver kke være dette så en slik sjekk kan bare være et steg videre. Uansett kan det være lurt å utelukke.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OleC

Post by OleC »

Der Postmeister wrote:sjekke timing vil gi deg svar. Det behøver kke være dette så en slik sjekk kan bare være et steg videre. Uansett kan det være lurt å utelukke.
Kan du gi en kjapp innføring i hvordan jeg skal sjekke det eller? Har gjort det før, men det var på helt andre type biler og leeegne siden. "Nerver" og husker ikke så mye ;)
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Du må sjekke at alle merkene er overens da motor står på tenning på syl. 1.
Du kan bruke en bolt som er 15,3 mm elelr file. Det kan hende en lang pipe kan ha den dim.?
Image
Det er kun målet på 15,3 15,2 går også, men da skal den kunne beveges litt opp og ned. men går den ikke inn er det fare på ferde.
Så vippe fram fronten å sette den i pumpehjulet og se hvor merket på svinghjulet havner?
Sjekk også merket på reimhjulet.
Pass på at du ikke glemmer den om du skulle prøve å starte!!!!!
Hvis dette stemmer overens bør det være i orden.
Det er mulig at du må ta en ekstra runde på svinghjulet, da det er 50% sjanse for at veiva er 180 grader feil, altså at kammen vender kammene nedover mot ventilene, og ikke opp som de skal når tennings skjer.
Tar du at toppdekslet er du sikker, men dette over skal går greit. Men det kan være litt vansklig å se merkingen p åsvinghjulet. Jeg måtte pusse med slipepapir for å finne det.
Torbo
OleC

Post by OleC »

Det var en god beskrivelse. Takk takk. Men en annen ting, er det farlig å kjøre bilen ca 3 mil også få den fikset...
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Skummelt!
Jeg ville ikke kjørt en meter, men jeg vet hva det koster å bytte motor. Det måtte en kamerat nylig, da reima hadde hoppa over... Man vet jo aldri!?
Sjekk også veivbolten om den kan ha løsnet. Sikkert ikke vanlig, men en kamerat oppllevde dette nylig.

Det man ikke vet kan man (jeg) også ha vondt av...
Torbo
OleC

Post by OleC »

Der Postmeister wrote:Jeg trur du skal skifte reimene og vannpumpa med en gang. Det lukter litt hopp på tannreim.
Hva mener du egentlig med at det er hopp på tannreim?
Den lukten må jo ha noe med dette å gjøre, det kan ikke være tett katalysator da (håpe,håpe) ;)

Prøvde å starte bilen nå, den starter jo uten problem og er ikke noe mer rare lyder enn ellers.
Den har alltid hatt litt sånn rakle lyd
Tok også av det øverste dekselet til tannreima, og den ser hel og fin ut. Står fortsatt masse skrift på den ;)
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Tannreima kan hoppe over ett hakk, da vil den fortsatt starte og gå, men timingen blir feil, så den drar ikke så bra som den skal. Samtidig kan den hoppe over flere hakk, med de følger det har... (ventiler, topp etc. etc.)
Pål Strand
OleC

Post by OleC »

t21500 wrote:Tannreima kan hoppe over ett hakk, da vil den fortsatt starte og gå, men timingen blir feil, så den drar ikke så bra som den skal. Samtidig kan den hoppe over flere hakk, med de følger det har... (ventiler, topp etc. etc.)
Er dette noe som er vanlig på disse motorene? Har ikke hørt om noe sånt før.
Men hva med at det lukter da? Passer det med at det kan være reima?
Torbo
-
-

Post by Torbo »

For sein tenning gi dårlig forbrenning og da kan det trolig lukte diesel.
Du kan kjenne bak i eksosrøret om det er fktig elelr tørr sot.
Er det fuktig sot, er det grunn til å søke ekspertise. Jeg vil tro det skyldes for sein tenning eller dårlig forbrenning av andre grunner?
Feil innstilling av drivstoffpumpe kan det også være, men den komme ut av stiling med hovedreima/registerreima. Eller så kan den hoppe på egen hånd...
Nedsotede dyser kan vel også gi dårlig forbrenning og trekkraft..
Det var noen tanker rundt det hele, uten at jeg har noen eksakte svar...
Torbo
OleC

Post by OleC »

Hmmm. Takk for tankene. Tror jeg skal bytte alle reimer, og glødeplugger jeg. Også håpe på at det fungerer...
Jeg er alikevel ganske interressert i noen tanker rundt denne katalysatoren!
Der Postmeister
-
-

Katta blir sjelden tett. Innmaten løsner heller til en ball og ligger å skrangler inni. Da kan det hende den tetter utløpet for eksosen til tider. Jeg trur ikke denne har noe som helst feil.

Begynn med tannreimsjekk og ikke gamble mer med prøvestart og kjøring før det er kontrollert.

Og bytte hel motor ved tannreimhavari er bare tull. Det holder med toppskifte evt toppoverhaling.

Og ja, det er vanlig i den forstand at mange slurver med tannreim/vannpumpeskiftintervallene. "Gammal bil - Da gir vi beng et år til"

Dette står det massvis mer om under T4 her på sidene så det bare å lese seg opp.

Først du uansett skal gjøre er å skaffe deg replitteratur. Automobilia i Oslo har dette. So wirds gemacht er godt utgangspunkt. De bruker VW originallitteratur.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply