Bytte kjølevæske til RØD.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
EPV
Car: Caravelle `00
Phone: 98480655

Post by EPV »

Er det noen i Oslo / Østlandsområdet som kan tenke seg å være med som medhjelper og guide når jeg skal bytte kjølevæske på T3en min? Har ikke gjort det før og vet det er en litt omfattende jobb. Har lyst å gjøre det riktig og hadde satt pris på om noen kunne tenke seg å være med på jobben. Har som mål å skifte varmeapparat fremme og bak i samme slengen.

Om noen har tid, lyst og kapasitet så send meg gjerne en PM. Bor på Lambertseter, men om vi gjør det her eller nærmere ditt bosted er akkurat det samme for meg så lenge jeg kan få litt hjelp med dette :D
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: Bytte kjølevæske til RØD.

Post by ducce999s »

ikke store saken. Ta løs slangene til radiator, sitter under reservedekk balja. Ta løs slangene fra rørene og mot motoren.
Spole baklenges lenge og godt på de åpninger du har så går det greit. Skal du være 100% sikker så går du for G12++ lilla væske som kan blandes med blå. 98kr/l på VAG
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
EPV

Post by EPV »

Takker for tips. Jeg leste en brukerveiledning på hvordan det skulle gjøres og ble litt matt. Det var mer omfattende en det du skriver, så dette var litt oppløftende lesing.

Hvor finner jeg VAG forresten, er det nettet eller finnes det en filial et sted?
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

EPV wrote:Takker for tips. Jeg leste en brukerveiledning på hvordan det skulle gjøres og ble litt matt. Det var mer omfattende en det du skriver, så dette var litt oppløftende lesing.

Hvor finner jeg VAG forresten, er det nettet eller finnes det en filial et sted?
VAG= Volkswagen Audi Group= Harald A Møller= din nærmeste VW forhandler. Blandbar kjølevæske kan også kjøpes på BilXtra og andre.
-OTO-
-
-
Car: Caravelle GL T3 1986, Transporter Reimo T3 1985
Phone: 90752036

Post by -OTO- »

Hva skjer egentlig om det blir igjen litt blå væske sammen med rød?
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Hvis de ikke er blandbare reagererde kjemisk med hverandre og blir til noe seig guffe som setter seg i registere og andre trange passasjer.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
MA
-
-
Phone: 41367753

Post by MA »

Jeg tok en hageslange med sånn standard GARDENA tut og puttet ned i ekspansjonstanken (passer bra) og skrudde opp skruen på radiatoren, skrudde på forsiktig med vann og lot det stå 2-3min. Etter det løsnet jeg på ene slangen fra plastrøret og lot alt vann renne ut.
Bor i Oslo
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Det er veldig mange kriker og kroker i kjølesystemet, det finner du ut når du plukker det fra hverandre. Nesten uansett hva du kobler av kommer det mer kjølevæske.

Det beste i denne sammenhengen er nok å tømme og spyle kjølesystemet per instruksjonene i Bentley/So wird's gemacht, fylle opp med rent vann, sirkulere systemet et par minutter og så tømme det en gang til. Det tar ikke så mye lenger tid, men da er du rimelig sikker på at det ikke ligger igjen lommer av den gamle kjølevæska.

Vakuumlufter er forresten suverent til å fylle systemet igjen etterpå, i tillegg til at du har en sjekk på at det er tett.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
EPV

Post by EPV »

Har noen en link e.l. til Bentleys brukermanual. Jeg har bare Haynes.
Og hvor får man kjøpt Vakuumlufter?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Buss Marius wrote:VAG= Volkswagen Audi Group
Litt flisespikking: Det har så vidt jeg vet aldri eksistert noe selskap eller organisasjon med navnet "Volkswagen Audi Group". Hvis VAG var en forkortelse for noe, så var det vel Volkswagen Aktiengesellshaft (Volkswagen AG). AG tilsvarer vel mer eller mindre AS i Norge.. Stikkordet her er "var." Volkswagen har ikke brukt betegnelsen eller logoen VAG på 20 år. Denne forsvant i 1992. VAG ble vel brukt der hvor de ville profilere Volkswagengruppen på tvers av bilmerkene, for eksempel på reservedeler og verksteder som var felles for flere av merkene i organisasjonen. Men etter 1992 har de vært veldig tydelige på at det er de forskjellige merkene som skal profileres med sine respektive logoer, og de skal nå helst selges og serves på forskjellige utsalgssteder. Men det eksisterte vel aldri noen offisiell betydning av VAG, det var egentlig bare en bokstavkombinasjon / logo / merkevare uten noen klart definert betydning.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Fant vel min egen måte å skylle systemet jeg også. Tok ut termostat, satte sammen huset igjen. Tok av returslangen bak på trykktanken, hageslange nedi, starta opp, da fikk motoren hele tiden nytt vann. Varmeapparat på max. Så at alt fungerte greit og tok lunsj. Etter lunsj stoppa jeg motoren, drenerte systemet en del, monterte ny termostat, fylte på rød væske, toppa opp med vann og lufta.
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

EPV wrote:Har noen en link e.l. til Bentleys brukermanual. Jeg har bare Haynes.
Og hvor får man kjøpt Vakuumlufter?
Og hva er en vakuumlufter? Ok jeg ser hva en vakuumlufter er. Men er det noe som finnes for bruk i bilkjølesystemer?
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Her: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... er-191364/

Suger systemet tomt på 30 sekunder, stikk slangen ned i dunken med kjølevæske og åpne krana - så fyller den tilbake i systemet.
Joachim

bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

subwoofer wrote:Her: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... er-191364/

Suger systemet tomt på 30 sekunder, stikk slangen ned i dunken med kjølevæske og åpne krana - så fyller den tilbake i systemet.
Denne tømmer vel bare det som renner ned i tanken?Det som blir stående under nivået til tanken(foreks i rørene under bilen og i nedre del av kjølekappa og i nedre del av radiator) blir vel ikke tømt? :?

Du skal ha bra sprut på slangen om du skal tømme 14-17 liter kjøle væske på 30 sek :shock:
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Den blir kvitt all lufta, ja. Når du setter på suget vil lufta framme i radiatoren presse vannet bakover til den kan passere, når du tar av vakuumet vil atmosfæretrykket dytte vannet helt opp i toppen av radiatoren.

Det tar 30 sek å tømme systemet for luft. Så bruker du vakuumet i røra til å suge kjølevæsken på plass. Der tar en smule lenger tid...
Joachim

Post Reply