Skifte hjullagre

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Re: Skifte hjullagre

Post by Torbo »

Glemte å si det, men jeg merket litt diesellukt da jeg parkerte bilen i går kveld etter mange mil på Vest- og Sørlandet i de siste dagene. kikket raskt oppi motorrommet, men så ikke noen spesielt.
Det var kanskje noen fukt rukdt dieselrøret mot dysa på syl. fire?
Den var dessuten litt treg i Lier-bakkene? Måtte ned i 4. gir.... ?
Fikk kun litt over 70 på GPS og klater ikek 80 på speedometeret.
Den har klart seg på 5. før...
men nå var det full tankt og 40 liter vann og passajer i bilen, så dette er vel i grenseland for 5.?
Bilen veier ca. 2250 kg... med innhold (Reimo-camper)..
Torbo
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Torbo wrote: Den var dessuten litt treg i Lier-bakkene? Måtte ned i 4. gir.... ?
Fikk kun litt over 70 på GPS og klater ikek 80 på speedometeret.
Den har klart seg på 5. før...
Er det lenge siden du har sjekket justeringen på gasswiren? Det er en kjent sak på 2,4 D at wiren slakker seg, og bilen går dårligere og dårligere. Det bør egentlig sjekkes en gang i året. Vipp fram fronten, så kommer du til dieselpumpa og wiren. Få noen til å hjelpe deg med å trykke gasspedalen helt inn, og sjekk at gassarmen på pumpa treffer anslaget på fullgasskruen. En liten klaring der gir veldig mye dårligere motreffekt. Hvis du ikke får full gass trekker du plastrøret på wirestrømpa litt ut, og flytter låseklipset et hakk eller to.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Takk for tips!
Da må jeg nok sjekke igjen. Sjekket det for to-tre år siden, og strammet et par hakk.
Men det kan vel også hende at vaieren "synger på siste verset"?
Kanskje like greit å bytte vaier, da den trolig ikke er byttet etter 250 000 km, som den passerte på turen...?

Hva med sotete dyser o.a.?

Kanskje utetemperaturen også gir litt utslag, da jeg syns den har en tendens til å trekke bedre når det er kaldere i været?
Torbo
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Her kan man se at T4 er en sikker bil:
http://www.youtube.com/watch?v=LyerOYWi ... ure=b-vrec
Torbo
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det vet vi, men du roter til din egen tråd med ting som ikke har noe med hjullager å gjøre. :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Der Postmeister wrote:Det vet vi, men du roter til din egen tråd med ting som ikke har noe med hjullager å gjøre. :wink:
Vi? Hva er dette for en arrogant uttalelse, Verdensmester?
Eller andre problemer?
Vi? Vil det si at alle T4-eiere har inngående kjennskap til sikkerheten på disse bilene?
Det nekter jeg å tro til det motsatte er bevist!
Jeg har hatt glede av forumet fordi jeg ikke vet alt, så langt der ifra... men jeg har også lært meg normal folkeskikk og i alle fall ikke være så arrogant!
Det var ikke postmeisteren jeg skrev dette for, heller ikke Postmann Pat!
Forumet er vel til for andre enn den som vet alt?

Sikkerhet hører sikkert hjemme et annet sted, men forumet er jo ikke delt opp i seksjoner, så da må det i så fall bli en egen tråd? Og ikke alle er eksperter på data og forum, inkludert meg.
Men "motpeiseren" kan nok få lov til å mene at hjullager ikke har noen med sikkerhet å gjøre, så har han nok faglige kvalifikasjoner til å mene det.?.
Og heller få folk på verksted som han representerer for å slippe at folk prøver å finne ut litt på enge hånd, som er en gjenganger fra det hold?
Torbo
Der Postmeister
-
-

Egen tråd er helt ok. Vi prøver å holde trådene slik at de holder seg til temaet i overskriften. Da er det mye lettere å søke for å finne det man er ute etter. Det har ingenting med arroganse å gjøre.

Sikkerhet er ett tema, hjullager et anna. Det er ikke værre enn det.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Torbo
-
-

Post by Torbo »

De som vet mye om sikkerheten og ikek syntes noen om videoen kan jo følge opp her under:
"Vi" har jo allerede svart...
Torbo
Der Postmeister
-
-

les det jeg skrev da.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Torbo wrote:
Der Postmeister wrote:Det vet vi, men du roter til din egen tråd med ting som ikke har noe med hjullager å gjøre. :wink:
Vi? Hva er dette for en arrogant uttalelse, Verdensmester?
Eller andre problemer?
Vi? Vil det si at alle T4-eiere har inngående kjennskap til sikkerheten på disse bilene?
Det nekter jeg å tro til det motsatte er bevist!
Jeg har hatt glede av forumet fordi jeg ikke vet alt, så langt der ifra... men jeg har også lært meg normal folkeskikk og i alle fall ikke være så arrogant!
Det var ikke postmeisteren jeg skrev dette for, heller ikke Postmann Pat!
Forumet er vel til for andre enn den som vet alt?

Sikkerhet hører sikkert hjemme et annet sted, men forumet er jo ikke delt opp i seksjoner, så da må det i så fall bli en egen tråd? Og ikke alle er eksperter på data og forum, inkludert meg.
Men "motpeiseren" kan nok få lov til å mene at hjullager ikke har noen med sikkerhet å gjøre, så har han nok faglige kvalifikasjoner til å mene det.?.
Og heller få folk på verksted som han representerer for å slippe at folk prøver å finne ut litt på enge hånd, som er en gjenganger fra det hold?
nå må du rulle inn klypa ett par hakk.. hva i all verden var arrogant med detta da? det må du gjerne forklare..
men les gjennom tråden din fra begynnelse til slutt.. det går fra hjulager til allt mulig fra dieseldyser og gassvaiere..
det med sikkerheten vet "vi" at t4 er en sikker bil.. og hyggelig å opplyse om det.. legg det gjerne under løst og fast isteden.. er vel flere som får det med seg der.. i dette innlegget er det du som er arrogant.. med barnslige uttrykk.. pust ut og våkn opp.. så blir det mye hyggeligere..;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det var bare det at når man prøver å bidra med noe så kommer det et modulatorsvar om a dette vet ”vi”. Det øker ikke akkurat lysten til å legge noe inn, da det kan virke som forumet er for noen få?
Andre her inne opptrer på en helt annen måte og er svært så seriøse og kunnskapsrike og ikke typiske ”allvitere”.
Men da har jeg registrert at det er to som ikke trengte å vite noe om sikkerheten på T4.
Torbo
dewalter
-
-
Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B

Post by dewalter »

Jeg setter pris på at dette forumet holdes nogenlunde ryddig og strukturert. Det tror jeg vi kan takke bl.a "Der Postmeister" for. Det vil alltid være ulike meninger om hvordan dette forumet styres. Selv er jeg godt fornøyd. Kanskje er det en god idé å oprette en egen tråd for dette?
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
Der Postmeister
-
-

dewalter wrote:Jeg setter pris på at dette forumet holdes nogenlunde ryddig og strukturert.

Kanskje er det en god idé å oprette en egen tråd for dette?
Dette er igrunn det jeg prøver å fortelle han, men det går ikke inn.
Jeg er ikke ute etter å være noe bedreviter. Fanken, ingen overgår Henrik i kunnskap her inne så jeg konkurrerer ikke om slikt.

Og når det gjelder såkallt deling av kunnskap som han da mener vi alt vet: Det er ofte en grunn til at vi kjøper en T4 og det er nettopp sikkerheten. Altså kan man anse dette som allment kjent. Derimot er det arti å se videoer som underbygger, men lag egne tråder så det ikke blir kaos!

Med slike reaksjoner er det fristende å gi beng i å prøve å hjelpe via forum og heller bare si det som det ofte er: du kan ikke skru, lever bilen på verksted.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Helt riktig, Henrik gir sakelige råd, uten bastante arrogante påstander og har en høflig framtoning.
Torbo
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Men han er saklig og avviker skjelden fra tema.
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Enig!
Da får jeg konse på å være saklig selv, så jeg ikke irriterer noen....
Legge ting riktig inn osv...
Jeg er ellers svært fornøyd med gode råd jeg ha fått her inne, så det er sagt! Også av Postmeister.... Så jeg håper ikke jeg er blitt misforstått...
Dette er jo et forum, og da må man tåle meningsutveksling...
Ensidige påstander er monolog, har jeg hørt...
Torbo
vwt4
Car: T4 2,5 TDi 02

Post by vwt4 »

Torbo wrote:Et spørsmål er om lagertrekekrsettet fra Biltema holder mål?
Har byttet slike lagre før, men da var jeg velsignet med presse. Tenkte jeg skulle slippe å ta av navene?
Biltemasettet funker som snus! :D Byttet lager foran med dette settet uten problemer mht utpressing og innpressing av lager. Kan være noe knotete å få av innerringen på spindelakslingen, men kommer ved bruk av meisel eller forsiktig bruk av kutteskive. (Splitter ringen)

Lykke til

vwt4
Øystein
02 Caravelle 2,5 TDi
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Takk for tips! Jeg skal legge planer på dette, slik at jeg ikke står fast midt i operasjonen.
Og har man bra verktøy så bør jo det meste gå lett..
Det med innerringen virker kjent fra tidligere tider på gammeldagse bakakslnger (uten sammenligning forøvrig), hvor det satt en krympering på som måtte slipes vekk...

Jeg må vel løsne den ene øvre opphengskula?
Vil da Biltematrekkerne (vist tidligere) klare den jobben? Eller er det svinaktig trangt der?
Jeg liker ikke de gaflene som enkelte bruker, da jeg ikke skal bytte kuler.. (tror jeg).. Det må også sjekkes ut helt...
Torbo
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Du må løsne nedre opphengskula for å kunne frigjøre drivakslingen far navet. Innerringen tar du lett av med en vinkelsliper. Lag to striper og bruk meisel og hammer.
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Takk for info!
Dette lover bra...
Torbo
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg merker en anelse lugging men ikke under kjøring. fra tomgang til ca 1500 omdreininger, merker litt lugging. Dieselmannen fra Møller sa det er normal og ikke en feil.
Post Reply