1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

ImageImageImageImage
Kom ett steg videre, tok ny prøvekjøring i kannibalisert utgave, virket som solenoiden (183) ikke virket, kakket på den med en skrutrekker og vipps så slapp den, etter dette kom et tydelig "klikk" når den åpnet (den klikket ikke åpen tidligere så det kom ingen gass inn i systemet).
Resultatet ved "0n" igår: tikk-tikk-tikk fra tenner - stopp, rødt lys.
Idag: KLIKK (fra solenoiden)-tikk-tikk-tikk-puff (antennelse av gass)-stopp, rødt lys.

Solenoiden satt løst så jeg tok den av for sjekk før jeg skrudde den på plass.

Nå mistenker jeg at gassregulatoren er for svak, den gir helt tydelig gass til antennelse, men så bokkerer den fordi den trur det er lekkasje når solenoiden åpner, trur eg, fortsetter i morgen.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ImageImage
Tampen brenner (i ordets rette forstand), etter dypere inspeksjon har det nå utkrystalisert seg til to feilmuligheter:

A: solenoidventilen åpner kun èn gang og lukker seg med en gang slik at det kommer kun ett "poff", gjenskapte situasjonen med lystesten (avbildet).

B: 30mBar gassregulator koblingen (som settes på flaska) er for følsom, når solenoiden åpner brått med smell så stenger gassregulatoren av trykket fordi den trur det er gått hull i slangen. Forsøkte dette med slangen løst, for at det skulle komme gass ut måtte jeg holde tommelen over åpningen og zippe ut gass jevn og trutt, slapp jeg tommelen så bråstoppet gassen.

OBS. alt dette er gjort UTENDØRS, med åpne bildører og vinduer. Lignende tester må ikke under noen omstendigheter utføres innendørs, eller utendørs for den saks skyld :wink:
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

He he godt du tar sikkerheten på alvor :) Jeg var på brannvernleder kurs nå nylig og fikk se bilder av en enebolig hvor en blåboks, altså en sånn liten en som vi har på kokeblussene våre, hadde forårsaket en eksplosjon i kjelleren. Gardinene stakk ut mellom grunnmuren og svilla, hele huset hadde løftet seg fra grunnmuren :shock:

Vet du hvor stort gasstrykk brenneren skal ha ? kan det være at du mangler en trykkregulator før selve brenneren ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Mye brukbart der.
Har funnet sprengskisse med delenummere.
http://amescador.nl/documenten/Trumatic%20E%201800.pdf

Det finnes to typer regulatorer til e-1800, 30mBar og 50mBar.
Min har tydeligvis solenoid med 30mBar regulator (tallet 183 stemplet på solenoiden må jo bety noe sånt), og på ID plata står det jo unektelig 30mBar.
Regulatoren på gassflaska har også 30mBar, men den er veldig følsom og er helt avhengig av nok mot-trykk for å fungere.
Tror jeg bestiller en ny solenoid ventil som neste trinn.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
1987 modell, ett år nyere enn bilen :wink: 30mBar.

Image
Siden ingen leverandører tilsynelatende kan skaffe deler så fylte jeg røret til ventilen med 5-56 igår kveld slik at det kunne godgjøre seg over natta.

Image
Gjennombrudd, action, trinn 1 har samme problement, klikk-ikk, ventilen åpner og lukker igjen :( MEN, fanfare, trinn 2 sier nå klikk og holder seg åpen :D :D
Med andre ord den virker! Kommer til å bruke den på trinn 2, til jeg får tak i deler.
Det er jo to solenoider på samme kobling, èn for trinn 1, og èn for trinn 2. Nå virker iallefall èn av dem.

Image
Gassdrevet godstol, klar til bruk, testet i timevis idag, kjekt med varme i bilen under forefallende arbeid :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ImageImageImageImageImage
Leker med striper om dagen, hmm, elle melle deg fortelle: tykk, tynn, eller ingen?

Klokkerholmfangeren hadde hullmønster med offsett :x , det vil si når slot`ene til hengerfestet var skåret ut, og alle "originale" grader :x i fangeren slipet bort, og grunning og lakkering var på plass så monterte jeg fangeren med brei stripe. MEN plasthjørnet på en side passet ikke, støtfangeren (hullmønsteret) var forskjøvet med 1 cm. Måtte slipe ut festehullene sideveis med 1cm, det samme for utsparring til tilhengerfestet + ny runde med lakkering, godt det er fint vær :D
Og Klokkeholmstøtfangeren var i tynt metall, lett å jobbe med, supert, not... (hadde foretrukket originalt panzerstål).

Edit:
Image
Hmmm, et seriøst problem med WBX`en, her er et gammelt bilde uten stripe, ser jo ikke så værst ut dette heller, uten stripe -> en anelse mer "old style" lixom..
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Stemmer for stripe, eller kanskje aller helst gummilist. :)
Image

bugbuddies.no
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ImageImageImage
Splitternye dekk på plass, Goodyear G28 Cargo. Nå mangler bare hvit dekkmaling så er vogna sommerklar.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Skjer lite om dagen, siden bilen er har en god helhet i lakken så synes jeg huset også trenger en touch up.
Noe off topic, ferdig med tre sider, skapet og vasket, en side igjen. Fy flate, så mye jobb :roll: Tror jammen jeg skal prøve Drywood maling denne gangen.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ImageImage
Straks malinga var tørr ble det pinsetur :D

ImageImage
Svenskekysten i strålende sommervær opp mot 30 graders varme.

ImageImageImage
Da var det kjekt med soldrift av kjøleskap for å holde mat og drikke kaldt, morgen ettermiddag og kveld, og natta gikk det på campingbatteriet.

ImageImageImage
La merke til at halve hekken på campingen var død, nærmere ettersyn før avreise viste at den var en massiv larve-invasjon, først en stormtropp av grov-spisere som systematisk rykket fremover, tett etterfulgt av en divisjon opprenskere som tok resten, etter disse to troppene var det helt dødt. Systematisk krigføring.

Image
Men DBS`en tok de ikke :wink:
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Fint!
Inspirerende å se sånne reise bilder rett før helgen.. kjenner at reiselysten våkner.

Er du fornøyd med de solcellene? Gir de nok energi for å drive kjøleskapet?

:)
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Når skal du få vogna sommerklar? Isteden for å male hus, reise på harrrryyytur til Sverige og annet utnødvendig tullball, så burde du ha malt på hviteseides på dekkene dine, jeg er nemlig veldig spent på hvordan det fungerer. :D
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

martins.macs wrote:Fint!
Inspirerende å se sånne reise bilder rett før helgen.. kjenner at reiselysten våkner.
Er du fornøyd med de solcellene? Gir de nok energi for å drive kjøleskapet?
:)
Hvert panel gir ca. 0.9 A, med tre paneler så har jeg 2.7 A ladestrøm. Kjøleskapet bruker 1.4 A, så det er overskudd på 1,3 Amp, og kjøleskapet går ikke hele tiden (slår seg av og på - termostat). Så kjøleskapet kan gå døgnet rundt på tur 8) Det fine med disse panelene er at de kan flyttes rundt etter behov, lar ett panel som regel (i hverdagen) ligge som på duk på bordet for å sikre vedlikeholdslagring.
Buss Marius wrote:Når skal du få vogna sommerklar? Isteden for å male hus, reise på harrrryyytur til Sverige og annet utnødvendig tullball, så burde du ha malt på hviteseides på dekkene dine, jeg er nemlig veldig spent på hvordan det fungerer. :D
Alt til sin tid, det er ikke sommerferie ennå, lover å skaffe dekkmaling, jeg må nok ta en utvidet lunch og kjøre innom til uka.

Image
Blir nok hvitt fra felgkanten og opp til første strek, og Cargo G28 feltet forbli urørt, trur eg... Eller bare Cargo G28 feltet, hmmmm tenke, tenke...

Forresten knakende gode dekk, utrolig stillegående, anbefales!
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
To be continued...
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Vasket feltet som skulle males med lynol (hadde ikke silikonfjerner) og maskerte med elektrikerteip.
Image
Djevelen ligger i detaljene, slurv med maskering vi gi lurvete resultat..

Image
Det ble anbefalt å varme boksen med maling for å få en lettere jobb, fulgte dette og kokte suppe på boksen :wink: La ihvertfall boksen i kokende vann slik at tempen gikk opp, og hadde boksen i varmtvann under hele maleprosessen.

Det ble skrevet at tre lag var nødvendig, men mitt inntrykk er at ett lag var nok, malingen dekket bra, riktignok et noe tykt lag.
ImageImage
Begge side done.

Image
Som sagt djevelen ligger i detaljene, det minst vellykkede resultat, noe slurvete maskering ga litt lurvete inntrykk. Men litt skitt (og ikke blendahvitt) og litt kjøring så er det ingen som legger merke til slike detaljer :wink:

Skal bli spennende å se hvor lenge malinga blir sittende.
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Ja det er greit å få et tupp i ræva av og til :D

Dette ble jo riktig så bra, men det interessante er jo hvordan det blir på sikt. Unneberg skriver at en boks holder til 2 dekk. Stemmer det?
Hva kostet boksene?

Nå er mine ringer nymontert, på en bil som går lite. Dermed skulle vi få litt erfaring med malingen på din bil før jeg avgjør om det blir maling eller ringer nestegang på meg.
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Det finnes vel dekk med hvit ring originalt, det må vel være det beste?
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Viljar wrote:Det finnes vel dekk med hvit ring originalt, det må vel være det beste?
Jeg har ikke funnet noen som selger passende for 1400kg bakaksel. Dessuten er det da stripe og ikke tykk bord og dessuten virker det å være relativt dyrt. Med maling kjøper man de dekkene som man helst vil ha, til det bruket man har og så maler man det.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Jepp, nå er jeg veldig fornøyd.
Det blendahvite ble rett og slett for hvitt, spesiellt på en uvasket bil med skitne felger.

Men over natta så forvant det kritthvite, og det ble en kremhvit farge som minner om bilens avrundede hvite.
Virker som farge fra dekket smitter over i det hvite, for søl på et avbalangseringslodd er like kritthvitt (beholdt fargen).

Image
Vasket bilen for å se resultatet, og det ble knallbra, nå er det fargeharomoni.

Malinga koster 250 kr/boks.

Tips: bruk hvit elektrikerteip ved maskering, da er det lettere å se/treffe riktig.
Ett strøk holdt, brukte cirka en halv boks!
Anbefaling av tre strøk lurer jeg litt på, er det for å få så hvitt som mulig, eller...?

Interessert i? Langtidstesten starter nå, følg med....

Oppdatering:
Image
Siden dekkene ble så fine så var det på sin plass å polere bilen (iallefall den røde delen).
sirevildead
Car: T3 1987
Phone: 95966165

Post by sirevildead »

hei, fin bil du har:) bare lurte på en ting med den bt eksosen din, den orginale lyddemperen er vel større enn bt, bråker det mer med bt demperen?
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Bråker og bråker, mer eller mindre WBX godlyd er vel spørsmålet :wink:
Men du har rett, BT potta er mindre, og det er rakt rør inni, ingen omveier inne i potta, diameteren er 63.6mm, uten endestuss ble det litt for mye godlyd, bassen ble så voldsom at kaffekopper og tallerkner skranglet i kjøkkenskapet inne i huset.

MEN ved å sette på endestuss og nedstruping til 51mm inkludert avslutning med 90 grader bøy så ble det helt anderledes, den voldsomme buldringa forsvant, nå er det bare godlyd igjen.

Hvis man lukker øynene så kan det minne om en gammel Porsche -> sportselig karakter med mye gromlyd i det lavere register. Ble EU godkjent med denne, så den er innafor allment akseptert lydnivå :)
sirevildead
Car: T3 1987
Phone: 95966165

Post by sirevildead »

hehe, da vet jeg det, takk for info:) har forresten en sånn jetmotor (truma) hvis du skulle trenge det..
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Etter en heller våt opplevelse på overnattingstur st.hans helgen med påfølgende nedpakking av vått telt og andre remedier, så fant jeg ut at et separat våtrom hadde vært kjekt, spesiellt med planer om vestlandstur i sommer :wink:

Kjøpte inn Thule 150cm stenger, de gamle stengene fra boden var for korte, 150cm viste seg å være en kjekk lengde, akkurat passe. Men høyden ble i trangeste laget, det går «akkurat» uten vekt, men med last så hviler stanga på taket.
Regner med at e gamle holderne/føttene tilsvarer Thule 951, det vil si 15cm høyde, må nok bestille Thule 952 som skal gi 20 cm høyde.
http://www.thule.com/nb-NO/NO/Products/ ... /Thule-952

Så Thule mixturen for Baronen blir:
Stenger:150 cm
Føtter: Thule 952
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

So far: horten-varberg-køge-holsterbro-lomma(malmo)-sundvollen-fagernes. Bilder og utfyllende text kommer senere..
Post Reply