VR6 Motor med litt problemer!!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
helgeh
-
-
Car: 2,4D

VR6 Motor med litt problemer!!

Post by helgeh »

Merkelig T4 , 1998 mod VR6 motor
Har akkurat kjøpt meg en Caravelle, 1998 modell med Vr6 motor

Har kjørt problemfri i vel 4 dager, men i dag hadde jeg ett problem med motor.

Jeg stoppet motor, og når jeg skulle slå på tenning lyser ingen ting i instrument panel. Det kommer heller ingen lys på når man vrir om nøkkelen, Kun radio som virker.
Tok av Minus Ledning på batteri og tok den på igjen, Da startet den med en gang ! Hva kan feilen være?

Kommer også en veldig svakt tikkelyd fra høyre side av motor.
Kan det være fordeler lokk eller er det Registerkjede som begynner og bli slitt ?

Hvilken Olje skal denne ha på Motor og hvor er Oljefilter plassert ? Mye å demontere?

Forrige eier sa den brukte noe olje, han hevder at den brukte 12 liter på ett år..
De 4 dagene jeg har hatt bilen med mye langkjøring har ikke den brukt noe nevneverdig olje, Jeg har festet oljedamp røket, dette var falt av.. Kan det ha noen sammenheng på at den brukte olje?

Noen erfaringer med Motor-rens som man fyller i gammel olje?

Har også problemer og starte når bilen er varm, Kommer etter andre forsøk på tenningen!
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: VR6 Motor med litt problemer!!

Post by Rikskringkastingen »

helgeh wrote:Jeg stoppet motor, og når jeg skulle slå på tenning lyser ingen ting i instrument panel. Det kommer heller ingen lys på når man vrir om nøkkelen, Kun radio som virker.
Tok av Minus Ledning på batteri og tok den på igjen, Da startet den med en gang ! Hva kan feilen være?
Jeg ville begynt med å skifte tenningsbryteren. Det er et kjent problem på T4, og kan gi slike symptomer.
helgeh wrote:Hvilken Olje skal denne ha på Motor og hvor er Oljefilter plassert ? Mye å demontere?
Helsyntetisk motorolje. 5W40. VW-norm 502.00. VR6 har innsatsfilter, lokket på filterboksen pleier å være i sort plast med en sekskant. Jeg mener å huske det er plassert ganske lavt i forkant av motoren.
helgeh wrote:Noen erfaringer med Motor-rens som man fyller i gammel olje?
Det kan fungere bra. Noen ganger så bra at det løsner masse sot inni motoren. Dette vil havne i bunnpanna, og kan tette oljesila. Følg med på oljelampa etterpå, og ikke la det gå for lang tid til neste oljeskift.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
helgeh
-
-

Post by helgeh »

ok !

Takker for bra svar

Det med tikkingen, hvordan hører man om kjede er slitt?
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Tikkingen kan være ventilløftere....mulig den forsvinner når du bytter oljen. Har du automat? Hvor mye har bilen gått?
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Lyden i fra kjede er en rasle lyd. Hører det godt hvis du gir gass og på rundt 1500omdreininger så vil du høre den. Selvfølgelig så har dem klart å sette kjede mellom motor og gir. Blir en liten operasjon hvis du trenger skift.

Ray!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
helgeh
-
-

Post by helgeh »

Bilen er gått 230.000
Vanlig manuel gear
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Uansett hadde jeg tatt ut kjedestrammeren og sjekk at stempelet ikke sitter fast eller er treg.
Post Reply