Skulle bytte vakumpumpe til mi 95 mod 2,4 caravelle og hadde bestilt brukt som kom i posten. Oppga reg.nr til firma og fekk tilsendt ei pumpe med nr. 075 145 101A. Når eg fekk skrudd av den gamle såg eg den ikkje var heilt lik. Nr. på den gamle pumpa er 074 145 100. Utvendige mål er like slik at den går å skrue på, men det ser ut som pinnen er litt kortare på den "nye" slik at den ikkje vil slå like langt.
Nokon på forum som veit om det går greitt å bruke pumpa som sluttar på 101A?
Benyttar sjansen til å bytte glødepluggar då det plutselig er svært god plass
Ifølge T4-wiki kom det en ny topp på AAB-motoren i mai 1994. Hvis den nye typen pumpe monteres på en gammel motor, så fører det vanligvis til at pumpa knekker ved første startforsøk. Der anbefales det ikke å korte inn pinnen fra kamakselen for å kunne bruke nyere pumpe.
I ditt tilfelle tror jeg det er omvendt, du har nyere motor og har fått den gamle typen pumpe. Du vil sannsynligvis ikke få denne pumpa til å fungere. Den vil få kortere slaglengde, og dermed ikke produsere skikkelig vakuum. Og den vil sannsynligvis lage en tikkelyd ved hver kamakselomdreining, på samme måte som ei pumpe som er full av olje og dritt og ikke fjærer skikkelig tilbake.
Takker for svar. Det ser ut som den er litt kortare ja. Så det verkar logisk med mindre effekt. Det blir retur av denne pumpa då. Skal følge ein annen tråd om vakumpumpe og rense den gamle og sjå om det blir litt mindre kakling.