Hvordan var dette igjen? Jeg har en 2003 Multivan camping. Den kan jeg omregistrere (avgiftsfritt) til personbil til neste år, ikke sant? Jeg sjekket akkurat hva forskjellen ville bli i forsikring, og det taler imot å omregistrere. Jeg betaler nå 2 715,- som personbil skulle de ha 6 476,- for samme kjørelengde og dekning (Tryg gjennom Utdanningsforbundet).
Hvordan er de reglene for campingbil? Kan jeg uten fare ta ut de to skapene (de er upraktiske i det daglige), er det noe forskjell å ta de ut nå eller etter at bilen er ti år gammel?
Takknemlig for alle svar og kommentarer.
Campingbil eller personbil
Campingbil eller personbil
Bjarne, Åsgårdstrand
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Re: Campingbil eller personbil
Tar du ut skapene er ikke kriteriene for en camper for 2003 oppfyllt og blir du stoppa risikerer du giro fra Tollvesenet om omklassifisering til personbil.
Ditt valg
Ditt valg
OK, så skapene er kritiske i forhold til reglene for campingbil?
Bjarne, Åsgårdstrand
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg har tatt ut den ene skapet fra en 2002 modell.....
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Som Yngve sier: Skapene er alfa og omega for å kalle det camper ja.
Har du tatt ut det ene, oppfyller du ikke kriteriene lenger, Indian. Men den er 10 år så der spiller det ingen rolle.
Har du tatt ut det ene, oppfyller du ikke kriteriene lenger, Indian. Men den er 10 år så der spiller det ingen rolle.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Her er det et par feller å falle i...
Reglene for avgiftsfri ombygging til personbil, sier at bilen må ha vært ti år I NORGE. Altså hvis din 2003 modell ble solgt ny her i 2003, er det fritt frem å omregistrere til neste år
Er den derimot bruktimportert må du vente...
Og det å bare ta ut skapene uten å omregistrere vet jeg ikke om jeg hadde tatt sjansen på... Hvis tollvesenet stopper deg vet ikke de om du tok ut skapene i går eller for tre år siden. Og er det rette paragrafrytteren kan de fort finne på å anta at du har kjørt uten skap siden bilen var ny, og dermed kreve avgift deretter...
En annen fordel med å omregistrere er at du kan sette inn de to midtsetene som var orginale i en multivan og dermed få inntil 7 sitteplasser i vognkortet. Som personbil kan du da fritt jonglere med seter eller skap alt etter hva du skal bruke bilen som, uten at noen bryr seg.
Reglene for avgiftsfri ombygging til personbil, sier at bilen må ha vært ti år I NORGE. Altså hvis din 2003 modell ble solgt ny her i 2003, er det fritt frem å omregistrere til neste år
Og det å bare ta ut skapene uten å omregistrere vet jeg ikke om jeg hadde tatt sjansen på... Hvis tollvesenet stopper deg vet ikke de om du tok ut skapene i går eller for tre år siden. Og er det rette paragrafrytteren kan de fort finne på å anta at du har kjørt uten skap siden bilen var ny, og dermed kreve avgift deretter...
En annen fordel med å omregistrere er at du kan sette inn de to midtsetene som var orginale i en multivan og dermed få inntil 7 sitteplasser i vognkortet. Som personbil kan du da fritt jonglere med seter eller skap alt etter hva du skal bruke bilen som, uten at noen bryr seg.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Hvordan er bevisbyrden her? jeg vet jo at Toll og avgift er ganske flinke til å få vilja si, men de må vel ha nooe som helst hold i påstandene sine? Om de aldri så mye tror at du tok ut skapene for tre år siden, må de vel da fortsatt bevise dette? Eller?OddN wrote: ----
----
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Nei, det er du som sitt på bevisbyrden...
For å sei det sånn, har du eid bilen lenge, er det større grunn for ikkje å kjøra utan skap.
Her kan du ende opp med ei bot på same sum som mellomlegg på nybilpris på personbil / campingbil i 2003..
For å sei det sånn, har du eid bilen lenge, er det større grunn for ikkje å kjøra utan skap.
Her kan du ende opp med ei bot på same sum som mellomlegg på nybilpris på personbil / campingbil i 2003..
Egil Skodvin
Tlf 40606000
01 Caravelle 2.5 TDI 151hk (T5 Multivan inredning)
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
Tlf 40606000
01 Caravelle 2.5 TDI 151hk (T5 Multivan inredning)
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
-
Indian
- -

Jeg satt vasken tilbake i bilen.
-
Indian
- -

I 1982 traff jeg en slik paragrafrytter fra Biltilsynet. Jeg hadde en Mercedes 208 og jeg satt inn en lavere skillevegg for å montere en barnestol mellom setene foran. Krav til vegg var 1 meter men min var rundt 95 cm.
Bak i bilen hadde jeg montert to langsgående benker med et bord i midten. Et skap med kokebluss og vask var montert.
Han sa det var ulovlig påbygging til personbil og fikk mangellapp. Tollvesenet og biltilsynet var uenig om det var personbil eller campingbil og under tvil slapp jeg å betale noe.
Bak i bilen hadde jeg montert to langsgående benker med et bord i midten. Et skap med kokebluss og vask var montert.
Han sa det var ulovlig påbygging til personbil og fikk mangellapp. Tollvesenet og biltilsynet var uenig om det var personbil eller campingbil og under tvil slapp jeg å betale noe.