Hei!
Jeg er ny på dette forumet, jeg har kjøpt en 96-mod transporter syncro som tidligere har vært benyttet som ambulanse. ( blålyset og sirenen er desverre fjernet )
Jeg har litt problem når jeg skal sette den i 4. gear, jeg må bevege gearspaken ekstra hardt bakover for å få den i gear, noen som har en ide om hva som kan vere problemet?
Sjekk overføringer under bilen (under girstanga) og overføringer oppå girkassen.
Dette er den "billigste" feilsøkinga. Finner du ikke slitasje eller feil der kan det være synkroniseringa i girkassen. (omfattende reparasjon)
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Det "raper" ikke når jeg setter den i gear, så jeg tror ikke det er synkroniseringen, det er mere som om det er for liten bevegelse på gearstanga. Jeg hadde en 89- mod Caravelle, der mener jeg å huske at det var noe justering der gear stanga var opplagra i gulvet.
leirdalen wrote:Det "raper" ikke når jeg setter den i gear, så jeg tror ikke det er synkroniseringen, det er mere som om det er for liten bevegelse på gearstanga. Jeg hadde en 89- mod Caravelle, der mener jeg å huske at det var noe justering der gear stanga var opplagra i gulvet.
Da får du sjekke overføringer
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Jeg hadde samme problem på min gamle 2.4 med at den ikke vill i gir, akkurat på samme vis som dårlige synkringer. Mellomkløtsj gjør at det går fint, men aldri foruten, og alltid da på vei ned i gir, ikke opp.
Den rapa aldri noengang, så uvisst om det er synk-ringene eller skiftere som er årsak da. Alle overføringer var fine, faste og lett bevegelige, og giroverføringa var justert tipp topp.