Startproblemer

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vwmort1

Startproblemer

Post by vwmort1 »

Jeg har et merkelig problem med bilen innimellom. Noen ganger lyser ikke glødetråden i dashbordet, og da vil ikke bilen starte. Den bare kinner. Jeg må da enten prøve å skru tenningen av og på mange ganger, hender det hjelper, eller bare la bilen stå en stund og prøve igjen. Når glødetråden lyser starter den som vanlig og merker ingenting. Har hatt den på verksted hvor de har feilsøkt men finner ingenting ettersom den da er i orden.

Det er ikke tenningslåsen, og starteren er helt ny, ettersom fruen har kinnet den i stykker... :x Jeg har også byttet rele nr 103
Mistenker at det er glødeplugger kanskje?

bilen er en -99 modell, 2,5 Tdi syncro lang, aner ikke motortype...
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: Startproblemer

Post by Rikskringkastingen »

Tror ikke det er glødeplugger. 103 er vel glødereleet på plass nr 12. Prøv heller å bytte det som er merket med 109, på releplass 3.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
vwmort1

Post by vwmort1 »

rele 109 ja... Da er det bare å løpe ut og bytte og håpe problemene blir borte...

Det er litt frustrerende, da det kan oppstå 2 - 3 ganger på en dag, også kan det gå en uke før det er der igjen... :cry:
Wiggo Jensen
-
-
Car: T4 2,5tdi 2000 mod
Phone: 905 77 005

Post by Wiggo Jensen »

Funket det? Har samme proglemet. Spesielt når det er plusgrader.
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Se her, kanskje løsningen er her...: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... ilit=+rele
Pål Strand
vwmort1

Post by vwmort1 »

Jeg har ikke hatt tid til å skifte rele enda, skal innom møller og kjøpe nytt etterpå.

Ettersom det kan ta et par uker før feilen er der igjen så skal jeg ihvertfall si ifra hvis det ikke dukker opp igjen, har jeg fortsatt samme problemet skal jeg si ifra med en gang.

En gang i går når jeg kjørte, var det akkurat som om motoren stoppet og startet igjen på gir med det samme, jeg lå i 80 km/t og så at glødetråden lyste, det halve sekundet dette varte. Var litt guffent, men håper det har sammenheng med rele 109??? Kjørte i et par timer igår, og merket ikke noe annen enn dette, og hadde som sagt ingen startproblemer heller.

Takk for gode tips så langt :D
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Det er ikke uvanlig at motoren kutter under kjøring hvis det blir dårlig kontakt i strømforsyningsreleet (109). Da forsvinner hovedstrømmen til motorstyreenheten, så jeg tviler på at glødelampa vil lyse mens strømmen er borte. Men det er ikke umulig at den kan lyse et øyeblikk akkurat når strømmen kommer tilbake.

Vanligvis er det loddingene til beina på releet som sprekker. Det er som regel kurant å lodde disse, men et nytt rele koster heller ikke mer enn 2-3 hundrelapper. Hvis bilen ikke vil starte så kan du prøve å bevege litt på releet. Da blir det gjerne kontakt i loddingene igjen, og bilen starter med en gang.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
magn(e)um
-
-

Post by magn(e)um »

Glødelampen brukes og til å varsle jordfeil (blinker), mulig også til å varsle andre feil.

Så det kan muligens være en sammenheng?
magne

dagens: Ulv i fårikål.
vwmort1

Post by vwmort1 »

Nå har jeg byttet rele nr 109, det kosta 231,- på Møller.

Da jeg fjernet releet måtte jeg jo prøve å starte for å se om det var de samme problemene, og det var det jammen, ingen glødetråd og bare kinning. :evil: Når jeg satte inn releet fungerte det som det skulle, så da håper jeg det var det som var problemet.
:D :D :D
Hvis det mot formodning skulle dukke opp igjen, skal jeg si ifra
Post Reply