Direkte fra Berlin, jentungen & meg ankom for kort tid siden til Hodeskallegrotten.
Klesvasken putrer og går, dvs den første av mange - en måned på landeveien gir sitt.
Vel, jeg får være ærlig å røpe såpass at jeg var litt svinsk av meg i Berlin, det gikk i våtservietter (og de behøvdes) og kun shortsskifte
Forferdelige greier...
OK. Oppsummeringa er grei.
I slutten av juni bar det opp til Salten slik at pikebarnet kunne hilse på sine besteforeldre, vi kunne delta på et komprimert Nordlandstreff (Helgelandstreff) og bilen kunne få sine nye kilometre.
Retur akkurat i tide for en klesvask før Far skulle til Nijmegen, og det med Kielferga fra Hjortneskaia (under 6k om man tar klaustrofobikahytten men inklusive måltidene, riktignok). Siden det er omlag 5,5 timers kjøring fra Kiel til min hemmelige parkeringsplass ved camp, så lot jeg det stå til på Autobahn - ikke det at jeg kjørte så himla kjapt, men jeg holdt god driv bortover.
Passerte vel et samlet Norsk støtteelement (NSE) før Osnabrück så jeg var jaggu første nordmann i Nijmegen i år, det var nå én gang.
Fikk parkert greit, og gikk 40 skrit til nærmeste busstopp og så var det å henge på pub til makker ankom. Så testa vi stedets fasiliteter og hadde sjov & balade med stakkars ungjenta bak disken til stengetid.
Firedagersmarsjen kom og gikk, jeg hadde en vag og særdeles ubegrunnet/usannsynlig idé om at jeg skulle hive meg i bilen fredagseftan og komme meg til Lysekil men siden beina slutta være snille litt utpå fredagen som er siste marsjdag av 16 mil med marsjstøvler og ryggsekk så "fant" jeg noe cognac og no pils istedet
Får se om de kjører Busfest i nærheten av Malmø/Ystad, siden det da blir kortere vei opp.
Jeg droppa også å se F1A på Hochenheimring, dette av økonomiske årsaker - €203 er ikke mye for en god plass man ser biler på to strekninger (tribune i sving) men jeg har jo ittno arbe enda så de neste dagene får jeg ta grep om den saken, tenker jeg.
Lørdagen etter marsjen kjørte jeg til Hamburg og fant en halvveis dogdey arbeiderklasse (sic) privat camping som kosta €12 for natta, dusj for fem min kosta femti cents og det kosta 20 cent å komme inn på dass.
Altså en noe dyr plass ift den siste vi fant oss på heimveien.
På mandagen kjørte jeg til Hamburg flyplass og lot bilen stå til onsdagen når jeg og jentungen da ankom for å reise i retning av det femte Berlin Busfestival.
Siden vi kom ned litt utpå eftan og det var tykjevarmt, stoppa vi på ABC-camping et stykke utenfor Hamburg.
Meget fin fritidsområde 40 skritt unna campingen med badestrand (badevakt også, for dem som liker sånt) og is, grillmat etc til salgs samt lekeplass. Kosta €2 å komme inn der, jentungen var gratis.
Mener huske campingen kosta €14,- inkl strøm.
Deretter var det å hive seg i bilen for de siste tre timene til Altes Lager, en tidligere Sovjetisk flybase og for å si det slik - var erlin deres primærmål, vil jeg si at Berlin hadde slitt om NATO og Warzawapaktene skulle bli ånklie uvenner...
Et fantastisk sommervær på ankomstdag, såpass at Far hadde klarsinn nok til å spørre marco (ansvarlig for offroadløypa) om nærmeste landhandel slik at vi kunne bunkre opp med mat & drikke før moroa starta. Vi var der 1500, og 1501 var vi påvei tilbake til landsbyen vi ble funnet av Marco (veiarbeide i ei rundkjøring).
Med mat i kjøla på campern og noen liter drikkevann (sentraleuropeerne drikker ikke kranvann, ser det ut for) så returnerte vi og var da vel bil nummer 28 som slapp inn, står i allefall det på klistremerket på frontruta.
Merk at da vi ankom med Marco sto det 8-10 biler der og dem vi fant på Familieområdet hadde ikke ankommet enda :
idet vi hadde tatt en svingom bortover Familieområdet, fant Far på å kjøre til andre steder av Familieområdet "mit Straum" og jaggu !
Der sto da en kjent Atlantic syncro, og det var sjølvaste Andrew og Gill som hadde akkurat kommet på plass, og fått ut markisa si.
Vi lot oss ikke be to ganger da vi ble invitert til å stå ved dem, så vi etablerte camp sammen med dem.
Jeg savnet partyteltet jeg handla tidligere i sommer, neste år skal det med - jeg rakk å savne det opptil flere av de dagene vi hadde 32' i den skyggen som ikke fantes ute på ei øde og forlengst nedlagt flystripe
Men i nød spiser Fanden fluer, jeg strekker duk og får skyggen som trengs. Tok meg godt til rette og hang opp stretchlaken fra Nijmegenoppholdet over snuten på bilen (den ble faktisk kjøligere inni av det) og jeg hang opp Fjellduken (King Size) mellom Vidvandre og Atlanticen samt noe pledd, ponchoer og annet man hadde til disposisjon i bilen - steike så trist det ville vært om jeg hadde rukket hjemom mellom Nijmegenmarsjen og Berlin Busfestival
Skal man sette fingeren på "noe" ifm arrangeringa av treffet, så blir det første (for min del) at strømkvaliteten var elendig. Neste år stiller jeg med jordfeilbryter og overspenningsvern på kloss som jeg da kobler mellom bil og strømkilde, i år brant jeg to av to mulige kondensatorer i ladekretsen som skal nedtransformere 230V til 12V slik at bl.a kjøleskap kan driftes.
Dermed mistet jeg muligheten til å ha mat til kjøling, det gikk endel grillmat det påfølgende døgnet etter at ladekretsen brant, for å si det slik
Det andre man kan rette en pekefinger til, er vinkelen fra scenekant og framover - den traff Familieområdet etter etpar hundre (300m ?) og når da musikken starta på tidlig kveld var det lett å måtte heve stemmen i den norske leiren for å bli hørt.
Når tyskern i tillegg skrudde opp lyden til distoketvolum klokka 0200 alle netter, ble det også ganske lett å våkne av ståket.
Note to self - neste år kjører jeg dit vi kjørte til på Familieområdet, før vi i år returnerte og traff los Wilders - der er vinklinga muligens slik at musikken/støyen ikke merkes like lett.
Så finner jeg vel fort ut hvor god strømkvaliteten er der, tenker jeg
Jeg og en nederlender fikk svidd sund elektriske kretser pga strømkvaliteten og sikringene i kabeltromlene gikk hyppig og villig.
Så derfor skal jeg anskaffe en jordfeilbryter og et overspenningsvern som jeg setter en ECC-kontakt i hver ende av, og på det viset unngår at bilens komponenter begynner brenne.
Jeg er ikke sur fordi at bilen gikk sund, jeg er tvert imot sjeleglad for at det skjedde ti-femten minutter etter at jeg hadde lagt jentungen og vi begge lå baki bilen og slappa av.
-Tenk om jeg eller begge hadde vært borte i Fest-området og f.eks handla ei øl eller litt grillamat, og det da hadde starta - da hadde jeg fått lang vei hjem om jeg måtte ha gått. Vel, forsikringa sikrer hjemreisa, men tenk så surt å forlate tomta med utbrent bil og alt av reiseeffekter både til militært- og sivilt bruk hadde ligget forkullet igjen...
OK, det ga lærdom, om ikke annet. Såpass enkel lærdom at i tillegg til gassalarm, så slenger jeg inn en standard røykvarsler som vi har i hus. Koster ittno og gir max igjen.
Utbedring til neste gang :
-Lade batteriboosteren som også har kompressor i tilfelle dekk må (etter-)fylles, eller naboer skal ha starthjelp
-få kobla opp solcellepanelet slik at jeg bare kan plugge det i, var nok av sol de fleste dagene til å drifte 12V kompressorskap fra Electrolux, som jo er standard i Californiaen - da slipper jeg dårlig sovjetstrøm som dreper kretser i bilen
Pakkliste til neste gang man skal på kontinentet midtsommars ifm busstreff :
-ha med partyteltet mitt og de to veggene jeg så langt) har - det er 3x3 meter og kan fint stå i kombo med naboens markise og annen nabos fortelt en annen gang
-fortsette å bruke stretchlaken i Nijmegen ifm marsjen der, det kom godt med da vi forsøkte skape skygge på flystripa
-ha med liten stålspade så man kan grave kuldegrop (må merkes om den ikke skal være under bilen) slik at drikke etc kan "graves ned i tide" om strømmen uteblir
-balkongflagg og evt antennelignende gjenstand for å henge norsk flagg i (AS 102 fra Tjøstheim er utmerket til slik bruk, jeg får høre med Forsvarsbrukt/tilsvarende om de har for en rimelig penge) - da vises det på litt avstand hvor man befinner seg hen om andre vil linke opp og lage "norsk leir"
GSM-dekninga var så som så der ute, så kanskje man når omverden med ei antenne uttafor bilen
-dersom pikebarnet skal være med neste år også, så langt ligger det an til det - så skal man handle oppblåsbart basseng som kan gjemmes i partytelt/tilsvarende, for hun behøvde kjøle seg ned de varmeste dagene. Ironisk nok ville ikke arrangørene at man brukte basseng ute på sletta, fordi grunneier hadde sagt det var "-Nei!", "-Nei!" og "-Fy!", -Fy!" så da gjemmer man istedet bort bassenget og iverksetter førstehjelp på små nordboere i tropevarmen på det viset istedet.
Stor takk til Annina som lånte bort oppblåsbarbassenget sitt til jentungen
Kanskje jeg også har med en pressenning og "noe" for å kunne støtte opp om duk som strekkes slik at det henger stødig i sommervarmen.
Bilder ?
Hm, okay - her er noen. Hadde jeg reist alene, ville jeg tatt bilde av hvert kjøretøy jeg så, som seg hør og bør men er man på familieferie så er man på familieferie
Merk at man ikke bruker skjit som Postimage for å laste opp bilder i 2012 heller

Gidder ikke klemme bildene sammen på etpar rekker, de får stå nedover siden slik at jeg kanskje kommer til side 11 på det viset - og folk med mer kranglevorne pc'er enn meg kan se bildene uten problemer
Sanitærforholdene på Berlin Busfestival var generellt gode, blå dasskur som ble satt ut OG hatt i kjemikalier i suppa som lå i bunnen av skjitdunken gjorde at det ikke lukta så himla ille som forventa, det var nesten behagelig duft på dass. Klart, når folk med utovertiss også får til å bruke pissoiret ved siden av dritern, så får man ikke blanda salmiakken som stinker i normale utedasser og det hjelper godt på, det også.
Dusj / tilsvarende var inne i en av flyplassbyggene, etter sovjetisk mønster er det felles dame & herredusj uten bestemte tider for hvem dusjer når - altså fritt fram for hvem som helst å anvende om man vil.
Jeg satser på bærbar dusj á lá disse svarte posene man henger ut i sola som varmer opp vannet, så kan man supplere med vannet fra ferskvannstanken i Californiaen vha flaske, skjult så ikke grunneier ser det neste år
Da har jeg vært på to av tre tyske treff jeg hadde tenkt meg på i år, og jeg anbefaler dem begge - Bullidays var vel på 530'ish kjøretøy og på Busfestival (bare fem år gammelt som treff) hadde vi 513 busser bare i T3-siluetten som ble laget, vi stillte opp på rekke, og det ble visstnok et ok mønster som portretterte siluetten av en T3. Flyfotoet skal jeg se om jeg finner tak i fra interwebben, så får dere sjå sjøl.
Angivelig verdensrekord i antall kjøretøy brukt til å lage sånt mønster, ble det jaffal sagt på tomta.
Nå gjenstår et lite og forhåpentligvis komfortabelt Stryntreff før Wietzendorf i september. Så kan høsten bare komme, den.