Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Nja, jeg oppfatter vel detta dithen at rullemotstanden til BF/G AT'erne satt opp mot større rulleomkrets utjevner hverandre - det er ikke der jeg primært føler jeg ser rimeligere drivstofforbruk.

Selge dekka ? Hm, jeg er ingen slask som handler inn til nesten 50% pris, kjører noen måneder og så selger dem til en tusenlapp under markedsprisen men jeg noterer meg interessen, Carl Otto - så får vi ta opp temaet ved senere anledning.

Idag passerte vi Polarsirkelen, svippa innom senteret ved E-6en på Saltfjellet men om de har endra seg på to år siden sist jeg var der eller om jeg er muggen veit jeg ikke - med mindre man skal innom for dotur eller evt klistremerke fra polarsirelen så trur jeg ikke det frister (lengre) med en gjenvisitt dit på ei stund.
Kafeteriaen er Jafs og butikken er som Taxfree-butikkene i de større landsbyene sørpå - overprisa og så godt som bare fyllt opp med juggel.

Men vi har nå ett fargeglad polarsirkelklistremerke som skal på bilen og ett Fauske-merke (fra sist gang, vi handla inn etpar stykker til Multien men de kom aldri på bilen). Vi skal være på Fauske til tirsdagen og så stikke oppom Sulis (Sulitjelma) i Fauske da for etpar overnattinger før retur går styggtidlig torsdagen.

-Får bare huske på å sjekke lufttrykket i venstre bakhjul (joda, Stein, det er litt mindre luft der nå enn da vi dro fra dere), finne tak i no billig motorolje jeg kan blande med det som er i motoren (satser på å få bytta olja mandag 10. juli, evt i Nijmegen mens jeg er der) og etterfylle kjølevæske siden den har minka en dærsj siden jeg fikk bilen.

Bilder ? Joda, kommer - er på lånt pc men skal vel få slengt ut ett eller to i.l.a idag/imårra på lånt nett.

Bilder :
ImageImageImageImage
Generation, California, California Exclusive'ish (britisk avart) og enda en T4.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Står en liter G12 og venter på deg her! :)
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Yep, men etter å ha entra Korgfjellet med lavt kjølevæskenivå handler jeg en til før retur :wink:

Setter du den ved strømmen finner jeg fram når jeg passerer for å ta ei overnatting til.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Selvsagt! :) går å etterfylle med vann nå, og G12 neste gang. Og så finne hvor du taper kjølevæske før vinteren setter inn.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Tror det hjelper på med størst mulig rulleomkrets på hjula for å få ned drivstoff forbruket.
Jeg klarte 0,67 l/mil på vei til/fra sørlandstreffet. Jeg forsøker å rulle i fri i nedoverbakkene de gangene jeg ikke hadde bil forran meg.
Kjørte først 12-14 mil bykjøring deretter drammen- kr.sand tur/retur så videre til Haugesund på en tank. Klarte 1250 km før jeg måtte fylle. Ny rekord for meg.
Fant også ut at jeg har kjørt med alt for lite lufttrykk da vi var i kr.sand så jeg fylte korrekt trykk på Evje på returen hjem.
Ikke rart at dekka mine slites mest i ytterkant.

Fra Haugesund til Drammen klarte jeg å komme helt ned i 0.53 på mila.
Da kjørte jeg så økonomisk jeg kunne mesteparten av veien. Men blir kanskje litt feil å måle forbruket på bare 43 mils kjøring.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Sliter litt med min nyanskaffede TomTom XL som jeg henta på nordovertur da vi stoppa opp på Mekonomen på Elverum.

Greit nok, den kosta "usle" 900,- og den viser NORD opp som alle kartformat skal ha.
Og grensesnittet med bruk av symboler, hvor diverse ting er plassert på skjermen og hvordan deler av softwaren funker er helt okay, det.

Men når negative momenter starter å bygge seg opp, blir jeg litt oppgitt. Dette er da 2012 og man har da visse forventninger til en vare som forbruker ?

Jeg handla TomTom'en fordi det var to års gratis oppdatering av kartdataene, gode greier - men når jeg plugger i GPS'en i laptopen og kobler til web så får jeg gladmeldinga fra TomTom om at jeg har bare ett års fri oppdatering av kartdata...

-WTF skal det være godt for !? To år er forbanna to år. Går ikke an å misforstå den.

I tillegg fikk jeg et positivt tilbud etter å ha kobla opp GPSen til laptopen og fyrt opp web, som sa at jeg hadde en fri kartoppdatering til rådighet.
OK, tenkte jeg - GPSen ble skrudd sammen i 2009 og visse endringer langs landeveien må jo ha oppstått. Last ned!

...så viser det seg da at det eneste den føkkings kartoppdateringa innebar var fotoboksvarsling :roll:

Ærremuli ! Jeg har trinnløs justering av bilens hastighet, for å si det med Martins velvalgte ord, og evner da for H å holde såpass stødig kurs at jeg ikke passerer fotobokser som gir meg giro i posten etterpå !
I tillegg har både Frankrike og Schweitz lovgivning mot fotoboksvarsling så hva i allverden skal jeg med en GPS som gjør seg selv ulovlig i flere land !?

Da vi kjørte oppover Saltdalen påvei mot Saltfjellet for noen dager siden, så evnet ikke Tomtoms kart å vise hvor vi var hen og det var ikke manglende linkup med satelittene - det var fordi en snart 20 år gammel hovedferdselsåre gjennom ett av landets smaleste partier rett og slett ikke er lagt inn i kartet ! Dét er svakt i 2012.

Mange av strekningene vi kjørte langsetter så var hastigheten feil, den lå enten ti km for lavt eller høyt ift skiltinga. Og da sikter jeg ikke til partier med vegarbeide hvor man kunne forvente misvisning på kart, men steder som f.eks Kolomoen - Skaberud, sågar helt ned til Minnesund - steder som for flere år siden fikk ny hastighet ifm utvidelse av veien. Dét er pinlig svakt i 2012.

Nei, seriøst. Jeg stikker oppom Elverum og leverer tilbake hele GPS'en på mandagen for disse negative momentene svarer på ingen måte til forventningene mine.

Jeg så en annen GPS med livstidsoppdateringer av kart, Garmin. Garmin har jeg positive erfaringer med i andre settinger enn som privatbilist så kanskje jeg skulle teste ut den GPSen den tid jeg ratter rundt nede på kontinentet ?

Primærmålet med å gå over til GPS for bil er å slippe betale NOK 4.000,- for datatrafikk når jeg kommer hjem etter å ha brukt mobilens data-assisterte GPS langs motorveiene og småveiene, slik som i vinter. Det er i overkant av hva jeg synes det er greit å ha på ei og samma mobilregning kan jeg love dere :D

Vel, jeg får høre med gutta bak disken på Elverum og høre hva de har å si (til sitt forsvar)(evt. TomTom sitt) og deretter se om de kan komme med forslag til løsning. Fjorten dagers returrett tilsier torsdagen i nesteuka men da er jeg i Nijmegen og får ikke akkurat levert noe tilbake her hjemme da.

Jeg kommer til å sjekke ut muligheten for å skaffe meg bredbåndstilknytning i Tyskland/NL siden jeg er der nede såpass ofte som jeg er, slik at jeg kommer meg online for egen regning og slipper sitte på lånt pc uten nordisk tastatur - greit å kunne betale regninger uten å ha andre til å snoke i min historikk på dataen, synes jeg.
Kanskje jeg skulle finne fram til en OK GPS hjemmefra og kjøpe den på kontinenten istedet for her hjemme ? Vi får sjå.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Driver og utforsker softwaren på GPSen nå, det var etpar ukjente momenter i navigeringa online jeg ikke hadde sett før som kunne testes ut.

Men i bunn og grunn er fellesnevneren der "special price for you" over hele linja, når jeg forventer to år med gratis oppdateringer over 22 land i Vesteuropa. Ikke det at jeg skal innom de 22 eller at 22 land er spesiellt imponnerende men allikkavæl.

Siden istad har jeg makulert en ordre jeg hadde på vent hos Martin og erstattet den med en ny en, må ha litt småtteri til Vidvandre før vinteren.
Det jeg er mest spent på å få testa ut er om Recaroskinnene sitter greit nok til at jeg kan hive på Recaro Ergomedicsetet mitt - kunne vært flott å starta opp bil som har stått i solsteiken når det i skyggen er 43' og så sette på både AC og avtrekket i sitteputa & ryggstøet på stolen til vognfører 8)

I motsatt ende av den meterologiske skala har vi regn, nedbør under kjøring gir såpass med regn på vinduene i framdørene at jeg ikke ser speilene og det skal man jo iht lovverket - da må man hive på vindavvisere på begge framdører. Det lemper nedbøren litt lengre bak på sidevinduene så man i det minste ser noe av speilene 8)

Klammer for å få lamper montert på lyktebøylen må man jo ha, skal jeg hive på den Cobrabøylen jeg har liggende snart er det vel greit å få på plass mine aldrende Hella Rally 3000 oppå bøylen. Har to stk Hella Rally 3003 Compact i fronten nå, får ikke bestemt meg om de skal av og kretsen brukes på storlampene eller om de skal stå og jeg i tillegg setter på storlampene der - kobla opp som arbeidslys, selvsagt :D

Ellers ble det jo litt ræl man mer eller mindre behøver for en bil i det tjueførste årtusen.

Og idet jeg skreiv det var kartoppdateringa hos Tomtom ferdig og nok engang tilbyr de meg oppdateringer for penger - veit de ikke de tilbyr gratisoppdateringer eller er det (nok) et irriterende forsøk på å loppe idioter for penger ?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

I tillegg til "den andre" gratisoppdateringa jeg fant, kom jeg over enda en - forvirrende og noe usystematisk plassering av hvor de faktisk har sine gratisoppdateringer, men nå er en haug av oppdateringer lagt inn - som jeg primært forventa finne uten nøling.

De har laga grensesnittet på Min TomTom på et skralt vis, nå skal jeg dóg teste GPS'en frem til og med Drammenskaffen så får jeg se om denna dingsen min må byttes eller om ting har bedra seg.

20 år gamle veier bør jo ligge inne fra før av, skal teste på veier jeg vet har kommet de siste to årene her i Oslo når jentungen & meg stikker ut nå. Fortsettelse følger!
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Det var da voldsomt til dårlig opplegg det var på denna gps'n din da :shock:
Jeg har Tomtom GO 730 (litt out of date, altså ikke splett ny) og har aldri hatt noe problemer med verken det ene eller det andre. Den registrer til og med gamle krøtterstier og turstier (og selvfølgelig alle hovedveier) :mrgreen: Kjøper en kartoppdatering hver januar og oppgraderer jevnlig, null stress.
Veldig happy for min Tomtom GO 730 :)
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Vel det er jo nettopp der problemstillingen ligger :

-man blir tilbudt to års fri kartoppdatering men såsnart man har logga seg på er det enten ett simpelt års oppdatering eller "for a special price" fra Tomtom pluss at de mest selvsagte oppdateringene uteblir med hentydning til E-6 nord for Oslo etc.

Jeg skal oppom Minnesund for å teste pånytt, fant etter MYE løking og knoting fram til to bortgjemte steder de tilbød meg uten kostnad å få oppdatert kart i GPSen men om ikke det ga noen endring på hovedferdselsåra på Østlandet ser jeg ikke for meg de evner ha kommet med noen oppdatering for hvor selvsamme hovedferdselsåre nord for Saltfjellet i retning Sørfold ligger hen heller :roll:

Dersom veien oppom Minnesund er ok mtp hastigheter etc så er det greit nok, da velger jeg la dem få tvilen til sin fordel - og det er ikke slik at jeg uten videre ratter oppom Saltenområdet for å sjekke en snart 20 år gammel vei om den er lagt til GPSen.

På den posivite siden av den digitale hverdag har jeg omsider fått ihop OBD-IIdingsen slik at den og mobilen snakker sammen.
Har lagra motortemp, turtall, hastigheta på bilen (speedometer og GPS var liksom ikke tilstrekkelig ??), drivstofforbruket (current) og etpar andre funksjoner, det var 16 variabler jeg kunne legge til som CarlOtto viste i OBDII-tråden og mine er for tiden søylekurver og ikke visere i et sirkulært apparat som hans.

Får knote litt med den dingsen også slik at jeg har satt opp grensesnittet slik jeg finner det mest passende for meg, og så plukke de funksjonene jeg vil følge med på.

Mens jeg var der og pusla med OBDen så sto jeg inn førerdøra, og la merke til en hissende lyd fra baksia av bilen. Vel, bakover i det minste :

det står en spiker i BF/G ATdekket mitt og da er det jaggu ikke rart jeg har måttet etterfylle tre ganger siden jeg fikk på sommerskoa for fire måneder sia :D

Er det ok med luft der på mandagen stikker jeg oppom dekksgutta med reservehjulet og en felg og får dytta det på, samt lappet lekkasjen. Det er en standard spiker gjennom løpebanen på dekket, så i prinsipp kan selv jeg fikse det men jeg mangler dele- og verktøyutvalget for å få jobben gjort.

Husker/rekker jeg (på) å få av motordekselet under bilen, kan jeg sikkert få bytta noen liter olje til sommerolje selv om vi nå er passert midtsommersnatta. Ser igrunnen for meg å ikke kjøre så himla mye tyil vinteren med saltlake og evneveike kommunalbyråder som mener snøen skal saltes vekk istedet for at man brøyter på miljøvennlig vis.

Men om jeg setter inn bilen på en leiegarasje eller rett og slett spør en kjenning om bilen kan få stå på tomta hans, det veit jeg ikke enda. Å sette den bort midtvinters trenger ikke være det aller lureste før jeg i det minste har fått montert DEFA blokkvarmer i motorblokka :wink:

40 spike er ikke bare, bare å fyre opp en surmaga diesel etter uker med sprengfrost, nei. Gjett hvordan jeg veit det...
Tyskerbrakka fikk stå uten motorvarmer en periode på fem døgn uten tilkobling, og så kobla jeg opp og forsøkte få bilen igang som jo ga koks/voks i drivstoffilteret. Nå har jeg alle filtre så jeg ser jo for meg å bytte før jul, så bilen er klar for bortsetting og "alt" jeg veit jeg trenger bilen til over jul før det begynner våres er til flyttinga i januar når jeg skal bytte hybel.

Lenge til dengang, kjenner jeg.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Forbanna hastverksarbeidere !

Dekksgutta mine skyndet seg litt for fort istad, ungdommen som skulle ha av mitt punkterte dekk satte løftearmen på løfteagregatet på plass mens jeg sto på motsatt side og lempa ut felg & dekk for montering (reservehjulet) og før jeg kom tilbake på hans side så hadde han fanmeg løfta bilen - på kanalen.

Yepsi, pepsi - ser ut som "alle" Finnannonsene med klemt kanal.

Men det er greit, det. Firmaet han jobber for har samma forsikringsselskap som jeg og ham jeg snakket med nettopp på forsikringsselskapet var positiv og informativ nok,han, selv om de har en egen oppgjørsavdeling som må sitte med begge hatter og lage en avgjørelse her - hvem har skylda.

Jeg har time hos Møller Bilskade i august når jeg er hjemme igjen fra bilferien som starter onsdagen, og det jeg har lyst til - men som jeg avventer med å finne ut mer om - er å få vekk hele føkkings kanalen bakover fordi bilen min var hel og fin, den, inntil kl. 1200 idag.

Vel, da regner jeg med at bilen blir besiktiget 7. august, og så setter de opp en time når de kan. Får jo håpe det ikke kommer i konflikt med Vestlandstreffet, Wietzendorf, Tinn eller Synnfjellet - og så setter jeg inn bilen for oppretting av skadestedet/bytte av kanal eller hva de nå bestemmer seg for, PKK og service i én og samma smell. Det blir åkkesom to regninger, ei til meg og ei til forsikringsselskapet som jeg jo nå får utsjekk på - holder de mål eller holder de ikke mål 8)

EDIT - forsikringsselskapet (som også motparten har) sier de anser skaden å være motpartens feil. Som det står i mitt dokument er det avtalt at Møller bilskade skal se på bilen og komme emd takst så på denne bilen/dette selskapet blir det ikke no bakgårdsverksted som jeg opplevde Gjensidige påtvang meg da Tyskerbrakka skulle takseres og repareres.

ImageImage

Kjenner jeg ble oppgitt over ungdommen som gjorde dette, uaktsomhet kalles det i forsikringsbransjen. Selv sto jeg jo på motsatt side av bilen og kuka med felg jeg fikk av Stein for å lage reservehjul av samt reservehjulsdekket så jeg kunne ikke ha stoppet servicemedarbeideren før det var for sent.

Well, jeg krysser fingrene for at Møller viser seg fra sin gode side - jeg kjenner metningsnivået for bilkluss nærmer seg.

Jeg får stikke innom "min" forhandler & verksted i Nijmegen og spørre hva nederlenderne pleier gjøre i slike saker, så har jeg fått en uavhengig second opinion på problemstillinga.

Bilsiden buler noe ut som følge av at kanalen ble trødd opp, så jeg er mektig spent på detta her, ja. Crap.
Last edited by Rudeboy on 09 Jul 2012, 14:30, edited 2 times in total.
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Alltid kult når andre ødelegger tingene man selv passer godt på..
zapperx
-
-

Post by zapperx »

Jævla amatører. Tror jeg hadde hatt liiiit problem med å holde roen hadde noe sånt skjedd meg!!! Når en har brukt år og dag samt en stor slump penger på å finne bil så hadde jeg nok blitt vred ja.......
:?
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Rudeboy wrote:
EDIT - forsikringsselskapet (som også motparten har)

Høres kjipt ut :| Hva forsikringselskap har du forresten? Hørtes bedre ut enn Gjensidige siden de altså tilbyr skikkelig reparasjon.
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Førbainna svaksynte tollinga :roll:

Jeg å har den bulken på venstre kanal (tro kopi av din) Men min er "gammal som alle haugane" så den skal pent få være der inntil videre.
Men dette er jo en soleklar erstatningsak fra dissa amatørmessige svaksynte verksteds gutta, med eventuelle senskader som vil komme om etpar år. Sørg for skikkelig dokumentasjon av arbeid, så du har noe å falle tilbake på.
Skal vedde hue mitt (ikke for at det er verd så forbanna mye 8) ) at senskader ved dårlig arbeid vil som regel dukke opp igjen om ett eller to år, og da har du det gående....
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Trenger jeg nevne hvor dekksgutta kommer fra ? Champagn'svänsk... :roll:

Jeg har for tiden Tryg forsikring gjennom Norsk Bobilforenings avtale, grei sum for året den veien. I motsetning til Gjensidige lever de av privatkundene, Gjensidige blir for store og ønsker seg mest bare konsern som kunder.

Og primærårsaken til at jeg vil ha bilen innom Harald A. Møllers bilskadeavdeling er at om de får jobben, sitter det i allefall to års garanti på utført arbeide samt at sjansen for at de har jobba på samma bil før jo definitivt er til stede.
Jeg hadde ikke sett for meg å bytte bil i.l.a de første årene så her mener jeg Tryg pent får la Møllers folk mekke opp bilen min igjen.
Bex
Car: T4 1992
Phone: 48356367

Post by Bex »

Men skal bytte dekk i dag og har fått den finn.no bulken på tidligere biler. Man må løfte direkte på akselen? Er litt treg til tider
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Du er heldig - dette står i instruksjonsboka og man blar vel i den når man skaffer seg bil ? Jeg gjør det.

Min første T4 skaffa jeg meg seinvinteren 2005 og det første jeg gjorde var å bla i veiledningen...

Det er markert på enden av kanalen hvor kanalen kan bære bilens vekt ! Det er også et markant skille på kanalens ytterside fra hvor den er myk og hvor den er forsterka, sånn rent utenom merkinga. Det er der du skal ha jekken på plass, se i instruksjonsboka.

I tillegg finnes det en plass under og litt bak kanalen, ved bakre hjulbue hvor det kommer ned stålskinner som holder bærebrua bak. Foran finnes tilsvarende "dobbeltløsning".

Hele føkkings biljævern er herpa pga denne ene kanalepisoden, så jeg er noe demotivert - skal jeg beholde bilen, skal jeg leite opp en tilsvarende California (for de vokser jo på trær) eller skal jeg finne tak i en T4b California syncro jeg får påmontert Westfaliataket / Californiainnredning på...

Møkk.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Bilen har vært snill siden jeg sto opp igår, eneste kluss så langt var da jeg skulle ha sykkelen på sykkelstativet - fikk opp sykkelen og stativet sto stødig som fjell, det.

Men da jeg hadde stroppa fast sykkelen kom jeg på at den kunne jo låses til både sykkelstativ og reservehjul, siden låset hang på sykkelen.
Ok, hva skjer da ? Dumme-Yngve vrir nøkkelen tvert av i låset.

Sykkel av og tilbake der den kom fra, sykkelstativ av bil - jeg leier sykkel her nede istedet. Turen ned gikk knirkefritt, og nå er bilen parkert trygt og godt på mitt hemmelige sted her nede. Sover der inatt, flytter bilen ti meter imårra og sover ei natt til før jeg slipper inn i leir.

Kos dere, jeg har ankerdrammen i hende !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Bilen har vært snill som en østers (??) hele veien, fungert bra på Autobahn og fått stå i fred på min hemmelige plass i Nijmegen mens jeg var ute og gikk så jeg fikk tatt min 9. fullføring i firedagersmarsjen ("skulle ha vært nr. 14").

Etpar bilder fra turen så langt, husk på at jeg bare er oppom for å hente jentungen før vi reiser ned til det femte berlinske Busfestival.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Etpar T2'ere, en ny og en gammal. En Multivan Generation på Hjortneskaia påvei ut tidligere i måneden.
Parkering for fotobevis i bunnen av alléen ved beukenlaan i Malden/Gelderlaand, fem km utenfor Nijmegen. To rasteplassbilder av en sølete Vidvandre (pissregna i leiren oppe i Malden, leira og sanden slang seg på bilen og ser bra ut der, synes jeg).
Liten campingplass ved Hamburg, definitivt tostjerners om man ser på NAFs graderingsmal for tildeling av stjerner på campingplasser - på 80-tallet. Men den dugde for mitt bruk etpar netter.

Skal ta flere bilder nå som jeg har fått med jentungen, så da har dere noe å vente på fram til nesteuka når vi er tilbake i gamlelandet.
Andreas89
-
-
Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
Phone: 99428142

Post by Andreas89 »

Skal du bytte ut Hella 3003 compact lampene, så hadde jeg spandert på Xenonlamper. Jeg kjører mye langt og har ikke angret et øyeblikk på investeringen. Riktignok har jeg bygd om halogenlamper (som egentlig ikke er lov). Har satt 2 x 50 watt Xenon i orginale fjernlysa og har i tillegg 50 watt xenon i 3 bøttelamper som sprer lyset. Det er ikke stort annet å si enn at det er som dagslys!

Men skal du handle lamper. Kjøp lamper med ref tall 17,5 og ikke 37,5 eller 50. Ref 17,5 sprer lyset bedre. Ref 37,5 og 50 lyser lenger, men sprer ikke noe særlig og man får 2 lyse flekker i horisonten.
Andreas

2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Re: Vidvandre - ny bil

Post by Neergård »

Andreas89 wrote:Skal du bytte ut Hella 3003 compact lampene, så hadde jeg spandert på Xenonlamper. Jeg kjører mye langt og har ikke angret et øyeblikk på investeringen. Riktignok har jeg bygd om halogenlamper (som egentlig ikke er lov). Har satt 2 x 50 watt Xenon i orginale fjernlysa og har i tillegg 50 watt xenon i 3 bøttelamper som sprer lyset. Det er ikke stort annet å si enn at det er som dagslys!

Men skal du handle lamper. Kjøp lamper med ref tall 17,5 og ikke 37,5 eller 50. Ref 17,5 sprer lyset bedre. Ref 37,5 og 50 lyser lenger, men sprer ikke noe særlig og man får 2 lyse flekker i horisonten.
Stikk mot min mening :-p jeg har 37.5 og har hatt lavere. Følte jeg kjørte med en vegg med lys som ikke lyste så langt at jeg følte jeg så noe hva som lå lengre fremme. Jeg har riktignok den gamleste 3000 med 100w halogenpærer i. Blir ikke så enorm forskjell når man blender ned som om man har xenon på fjernlys og halogen på nær...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Andreas89
-
-
Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
Phone: 99428142

Post by Andreas89 »

Er en vis forskjell på halogen og xenon der. Halogen lyser ikke langt med 17,5. Med xenon blir det en smule annerledes da det lyser mye lenger uansett. Det er sjelden rettstrekkene er så lange at jeg ikke lyser opp helt til enden av sletta, i hvertfall ikke i Norge :mrgreen:
Andreas

2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg skal ikke handle meg no fler lamper, nei - har fler lykter enn jeg har lov å montere på kjøretøyparken (current) så det rekker med det som er i utstyrssatsene mine.

Dere skulle forresten ha vært her sør for Berlin, vi kom torsdag og fant nordmenn på flyplassen og flere kom til gards etter oss.
Frister til gjentakelse, å være her, ja!

Ei overnatting til gjenstår i Tyskland før retur med Colorline, kan godt hende vi samlokerer oss med T4Jan og Annina - balja jeg & jentungen har plass på går jo ikke før mandan.

Neste tur blir vel muligens Stryn, så står Wietzendorf for tur og så ? Vi får se. Når, hvem, hva, hvorledes og hvordan.

Jeg får vel kjøpe meg agregat så snart omformeren/ladekretsen til fritidsbatteriet er fiksa, tysk strøm er full av jordfeil & overspenning så jeg er short to stk kondensatorer i kretsen som skal transformere 230V til 12V i Vidvandre - burde kanskje bygge meg en campingløsning med overspenningsvern og jprdfeilbryter for å ha mellom landstrøm og bilens ECC-kontakt så jeg unngår bilbrann også i framtiden. Kunne gått ille om ikke vårt uhell kom midt i legginga til jentungen...

Alt vel, flott treff - god stæmning!
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Direkte fra Berlin, jentungen & meg ankom for kort tid siden til Hodeskallegrotten.

Klesvasken putrer og går, dvs den første av mange - en måned på landeveien gir sitt.
Vel, jeg får være ærlig å røpe såpass at jeg var litt svinsk av meg i Berlin, det gikk i våtservietter (og de behøvdes) og kun shortsskifte :lol:
Forferdelige greier...

OK. Oppsummeringa er grei.

I slutten av juni bar det opp til Salten slik at pikebarnet kunne hilse på sine besteforeldre, vi kunne delta på et komprimert Nordlandstreff (Helgelandstreff) og bilen kunne få sine nye kilometre.
Retur akkurat i tide for en klesvask før Far skulle til Nijmegen, og det med Kielferga fra Hjortneskaia (under 6k om man tar klaustrofobikahytten men inklusive måltidene, riktignok). Siden det er omlag 5,5 timers kjøring fra Kiel til min hemmelige parkeringsplass ved camp, så lot jeg det stå til på Autobahn - ikke det at jeg kjørte så himla kjapt, men jeg holdt god driv bortover.
Passerte vel et samlet Norsk støtteelement (NSE) før Osnabrück så jeg var jaggu første nordmann i Nijmegen i år, det var nå én gang.
Fikk parkert greit, og gikk 40 skrit til nærmeste busstopp og så var det å henge på pub til makker ankom. Så testa vi stedets fasiliteter og hadde sjov & balade med stakkars ungjenta bak disken til stengetid.

Firedagersmarsjen kom og gikk, jeg hadde en vag og særdeles ubegrunnet/usannsynlig idé om at jeg skulle hive meg i bilen fredagseftan og komme meg til Lysekil men siden beina slutta være snille litt utpå fredagen som er siste marsjdag av 16 mil med marsjstøvler og ryggsekk så "fant" jeg noe cognac og no pils istedet :D

Får se om de kjører Busfest i nærheten av Malmø/Ystad, siden det da blir kortere vei opp.

Jeg droppa også å se F1A på Hochenheimring, dette av økonomiske årsaker - €203 er ikke mye for en god plass man ser biler på to strekninger (tribune i sving) men jeg har jo ittno arbe enda så de neste dagene får jeg ta grep om den saken, tenker jeg.

Lørdagen etter marsjen kjørte jeg til Hamburg og fant en halvveis dogdey arbeiderklasse (sic) privat camping som kosta €12 for natta, dusj for fem min kosta femti cents og det kosta 20 cent å komme inn på dass.
Altså en noe dyr plass ift den siste vi fant oss på heimveien.
På mandagen kjørte jeg til Hamburg flyplass og lot bilen stå til onsdagen når jeg og jentungen da ankom for å reise i retning av det femte Berlin Busfestival.

Siden vi kom ned litt utpå eftan og det var tykjevarmt, stoppa vi på ABC-camping et stykke utenfor Hamburg.
Meget fin fritidsområde 40 skritt unna campingen med badestrand (badevakt også, for dem som liker sånt) og is, grillmat etc til salgs samt lekeplass. Kosta €2 å komme inn der, jentungen var gratis.
Mener huske campingen kosta €14,- inkl strøm.

Deretter var det å hive seg i bilen for de siste tre timene til Altes Lager, en tidligere Sovjetisk flybase og for å si det slik - var erlin deres primærmål, vil jeg si at Berlin hadde slitt om NATO og Warzawapaktene skulle bli ånklie uvenner...

Et fantastisk sommervær på ankomstdag, såpass at Far hadde klarsinn nok til å spørre marco (ansvarlig for offroadløypa) om nærmeste landhandel slik at vi kunne bunkre opp med mat & drikke før moroa starta. Vi var der 1500, og 1501 var vi påvei tilbake til landsbyen vi ble funnet av Marco (veiarbeide i ei rundkjøring).
Med mat i kjøla på campern og noen liter drikkevann (sentraleuropeerne drikker ikke kranvann, ser det ut for) så returnerte vi og var da vel bil nummer 28 som slapp inn, står i allefall det på klistremerket på frontruta.
Merk at da vi ankom med Marco sto det 8-10 biler der og dem vi fant på Familieområdet hadde ikke ankommet enda :

idet vi hadde tatt en svingom bortover Familieområdet, fant Far på å kjøre til andre steder av Familieområdet "mit Straum" og jaggu !

Der sto da en kjent Atlantic syncro, og det var sjølvaste Andrew og Gill som hadde akkurat kommet på plass, og fått ut markisa si.
Vi lot oss ikke be to ganger da vi ble invitert til å stå ved dem, så vi etablerte camp sammen med dem.
Jeg savnet partyteltet jeg handla tidligere i sommer, neste år skal det med - jeg rakk å savne det opptil flere av de dagene vi hadde 32' i den skyggen som ikke fantes ute på ei øde og forlengst nedlagt flystripe :D

Men i nød spiser Fanden fluer, jeg strekker duk og får skyggen som trengs. Tok meg godt til rette og hang opp stretchlaken fra Nijmegenoppholdet over snuten på bilen (den ble faktisk kjøligere inni av det) og jeg hang opp Fjellduken (King Size) mellom Vidvandre og Atlanticen samt noe pledd, ponchoer og annet man hadde til disposisjon i bilen - steike så trist det ville vært om jeg hadde rukket hjemom mellom Nijmegenmarsjen og Berlin Busfestival :lol:

Skal man sette fingeren på "noe" ifm arrangeringa av treffet, så blir det første (for min del) at strømkvaliteten var elendig. Neste år stiller jeg med jordfeilbryter og overspenningsvern på kloss som jeg da kobler mellom bil og strømkilde, i år brant jeg to av to mulige kondensatorer i ladekretsen som skal nedtransformere 230V til 12V slik at bl.a kjøleskap kan driftes.
Dermed mistet jeg muligheten til å ha mat til kjøling, det gikk endel grillmat det påfølgende døgnet etter at ladekretsen brant, for å si det slik :roll:

Det andre man kan rette en pekefinger til, er vinkelen fra scenekant og framover - den traff Familieområdet etter etpar hundre (300m ?) og når da musikken starta på tidlig kveld var det lett å måtte heve stemmen i den norske leiren for å bli hørt.
Når tyskern i tillegg skrudde opp lyden til distoketvolum klokka 0200 alle netter, ble det også ganske lett å våkne av ståket.

Note to self - neste år kjører jeg dit vi kjørte til på Familieområdet, før vi i år returnerte og traff los Wilders - der er vinklinga muligens slik at musikken/støyen ikke merkes like lett.
Så finner jeg vel fort ut hvor god strømkvaliteten er der, tenker jeg :lol:

Jeg og en nederlender fikk svidd sund elektriske kretser pga strømkvaliteten og sikringene i kabeltromlene gikk hyppig og villig.
Så derfor skal jeg anskaffe en jordfeilbryter og et overspenningsvern som jeg setter en ECC-kontakt i hver ende av, og på det viset unngår at bilens komponenter begynner brenne.

Jeg er ikke sur fordi at bilen gikk sund, jeg er tvert imot sjeleglad for at det skjedde ti-femten minutter etter at jeg hadde lagt jentungen og vi begge lå baki bilen og slappa av.
-Tenk om jeg eller begge hadde vært borte i Fest-området og f.eks handla ei øl eller litt grillamat, og det da hadde starta - da hadde jeg fått lang vei hjem om jeg måtte ha gått. Vel, forsikringa sikrer hjemreisa, men tenk så surt å forlate tomta med utbrent bil og alt av reiseeffekter både til militært- og sivilt bruk hadde ligget forkullet igjen...

OK, det ga lærdom, om ikke annet. Såpass enkel lærdom at i tillegg til gassalarm, så slenger jeg inn en standard røykvarsler som vi har i hus. Koster ittno og gir max igjen.

Utbedring til neste gang :
-Lade batteriboosteren som også har kompressor i tilfelle dekk må (etter-)fylles, eller naboer skal ha starthjelp
-få kobla opp solcellepanelet slik at jeg bare kan plugge det i, var nok av sol de fleste dagene til å drifte 12V kompressorskap fra Electrolux, som jo er standard i Californiaen - da slipper jeg dårlig sovjetstrøm som dreper kretser i bilen

Pakkliste til neste gang man skal på kontinentet midtsommars ifm busstreff :
-ha med partyteltet mitt og de to veggene jeg så langt) har - det er 3x3 meter og kan fint stå i kombo med naboens markise og annen nabos fortelt en annen gang :wink:
-fortsette å bruke stretchlaken i Nijmegen ifm marsjen der, det kom godt med da vi forsøkte skape skygge på flystripa
-ha med liten stålspade så man kan grave kuldegrop (må merkes om den ikke skal være under bilen) slik at drikke etc kan "graves ned i tide" om strømmen uteblir
-balkongflagg og evt antennelignende gjenstand for å henge norsk flagg i (AS 102 fra Tjøstheim er utmerket til slik bruk, jeg får høre med Forsvarsbrukt/tilsvarende om de har for en rimelig penge) - da vises det på litt avstand hvor man befinner seg hen om andre vil linke opp og lage "norsk leir" 8)
GSM-dekninga var så som så der ute, så kanskje man når omverden med ei antenne uttafor bilen :lol:

-dersom pikebarnet skal være med neste år også, så langt ligger det an til det - så skal man handle oppblåsbart basseng som kan gjemmes i partytelt/tilsvarende, for hun behøvde kjøle seg ned de varmeste dagene. Ironisk nok ville ikke arrangørene at man brukte basseng ute på sletta, fordi grunneier hadde sagt det var "-Nei!", "-Nei!" og "-Fy!", -Fy!" så da gjemmer man istedet bort bassenget og iverksetter førstehjelp på små nordboere i tropevarmen på det viset istedet.
Stor takk til Annina som lånte bort oppblåsbarbassenget sitt til jentungen :D

Kanskje jeg også har med en pressenning og "noe" for å kunne støtte opp om duk som strekkes slik at det henger stødig i sommervarmen.

Bilder ?

Hm, okay - her er noen. Hadde jeg reist alene, ville jeg tatt bilde av hvert kjøretøy jeg så, som seg hør og bør men er man på familieferie så er man på familieferie :wink:

Merk at man ikke bruker skjit som Postimage for å laste opp bilder i 2012 heller :wink:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Gidder ikke klemme bildene sammen på etpar rekker, de får stå nedover siden slik at jeg kanskje kommer til side 11 på det viset - og folk med mer kranglevorne pc'er enn meg kan se bildene uten problemer 8)

Sanitærforholdene på Berlin Busfestival var generellt gode, blå dasskur som ble satt ut OG hatt i kjemikalier i suppa som lå i bunnen av skjitdunken gjorde at det ikke lukta så himla ille som forventa, det var nesten behagelig duft på dass. Klart, når folk med utovertiss også får til å bruke pissoiret ved siden av dritern, så får man ikke blanda salmiakken som stinker i normale utedasser og det hjelper godt på, det også.
Dusj / tilsvarende var inne i en av flyplassbyggene, etter sovjetisk mønster er det felles dame & herredusj uten bestemte tider for hvem dusjer når - altså fritt fram for hvem som helst å anvende om man vil.
Jeg satser på bærbar dusj á lá disse svarte posene man henger ut i sola som varmer opp vannet, så kan man supplere med vannet fra ferskvannstanken i Californiaen vha flaske, skjult så ikke grunneier ser det neste år :lol:

Da har jeg vært på to av tre tyske treff jeg hadde tenkt meg på i år, og jeg anbefaler dem begge - Bullidays var vel på 530'ish kjøretøy og på Busfestival (bare fem år gammelt som treff) hadde vi 513 busser bare i T3-siluetten som ble laget, vi stillte opp på rekke, og det ble visstnok et ok mønster som portretterte siluetten av en T3. Flyfotoet skal jeg se om jeg finner tak i fra interwebben, så får dere sjå sjøl.
Angivelig verdensrekord i antall kjøretøy brukt til å lage sånt mønster, ble det jaffal sagt på tomta.

Nå gjenstår et lite og forhåpentligvis komfortabelt Stryntreff før Wietzendorf i september. Så kan høsten bare komme, den.
Post Reply