Hvor ille er det å kjøre bay?

Transporter 1968-1979
Espen
-
-
Phone: 95216652

Hvor ille er det å kjøre bay?

Post by Espen »

Min bedre halvdel har fått en meget omfattende propaganda hjemmefra om hvor "livsfarlig" det er å kjøre bay... Nå har hun blitt så godt som overbevist og vil ikke lenger sitte på med meg så lenge jeg kjører bayen...

Jeg vet jo klart at det ikke er verdens mest sikre bil, men skal jeg kvitte meg med den av den grunn kanskje?

Liker fortsatt denne bilen godt... Lar dere være å kjøre gamle biler av sikkerhetsmessige årsaker?
Espen

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Nei vi kjører for det, men sikker er den ikke. Den er vel omtrent så sikker som Toyota Skiheis opptil -95... Så godtar hun en slik japaschrott, bør hun godta godt, gammelt tysk stål. Uansett, MÅ du ha henne med? Jeg hadde ikke latt slikt gjøre at jeg hadde solgt den. Du har da tross alt en T3 og!
Last edited by Der Postmeister on 18 Jul 2005, 11:51, edited 1 time in total.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Espen
-
-

Post by Espen »

Riktig, er jo mye forskjellig ekstremsport...
Espen

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

"Hjemmefra" lager litt vond smak i munnen og....

Må og legge til at man kanskje tenker litt mer over hvor man kjører. Jeg valgte ofte Numedal istedenfor Rv7, like langt til Kongsberg, men mindre trafikk, mindre sjangs for uhell/krasj. Og kanskje tidspunktene velges til tider med mindre trafikk. Mange alternativ for å minske uhell.

Skal man da fly rundt å være redd for å bulke, kan man jo like gjerne bli hjemme.

Poloen hennes er jo ikke akkurat Fort Knox den heller da! :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Har hun Polo? Litt avhengig av hvilken årsmodell det er, ville jeg kanskje foretrekke en bay. Problemet er imidlertid klart: Bay er ikke en veldig trygg bil å kollidere med. Men det er mange som er mye verre enn en bay (også nyere biler). På 1973-modellen ble bayen modifisert foran (ny front) etter krav fra amerikanske myndigheter på grunn av at bay før denne tida var for usikker i kollisjon, ikke kraftig nok i fronten. Derfor fikk bay fra produksjonen i august 1972 (altså 1973-modellen) ny og bedre front, kraftigere og mer stål foran. Siden det, har T2-utgavene vært bra - og bruktes på 1980-tallet som mål for hvor trygg en slik "kassebil" er, skal være. Japsebilene var livsfarlige i sammenligning. Ellers er 80-talleren mye tryggere. Med gamle biler skal en kjøre defensivt og holde seg unna motorveger - det er noe jeg forsøker. Så Espen, du kan vel kjøre alene? Tenk å herlig det er å slippe å ha kvinnfolk i helene i tide og utide.....
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Espen
-
-

Post by Espen »

Hehe, for all del, jeg kjører alene jeg hvis jeg er nødt til det...

...var like greit det vi ble enige om. Ingen yterligere diskusjoner rundt sikkerhet.

Og som regel så kjører jeg heller bakveier og andre veier en motorveier for å unngå store mengder med trafikk, så lenge jeg kjører denne bilen...

Min er jo en 71, så det er nokk ikke fult så mye stål i den...

Er ikke hennes Polo den vi kjørte da, var en jeg hadde lånt meg for anledningen, forøvrig en 96 mod. Og for å være helt ærlig, så liker jeg faktisk å ha henne med med på biltur, det er faktisk veldig hyggelig, men skepsisen for å kjøre bay har nok blitt litt for stor fra den kanten... men en ting som er helt sikkert, bay det kommer jeg til å fortsette å kjøre med uansett.
Espen

erjo
-
-

Post by erjo »

Bra, Espen! Skal du selge så ringer du vel meg først...... Det er jo MIN bil... He, he, he....
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Jeg hadde nå heller kjørt bay enn en nyere lav bil. Om noen klager på sikkerheten til bilen om de sitter på med meg, ja da er det bare å plante de pent på landejorden igjen.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Espen
-
-

Post by Espen »

Utgangspunktet for situasjonen var vell noen andres frykt for hennes liv på tur i bay... Ingen har noen gang sagt noe til meg, så da føler jeg meg trygg:)

Kommer nok ikke til å selge denne bilen med det første, har blitt så mange timer nå, og jeg har enda masse planer...
Espen

erjo
-
-

Post by erjo »

Behold den sjøl du, Espen og kjør med den! Gleder meg til å se den nylakkert. Var det hvit og mørkeblå eller helmørkeblå du hadde tenkt deg? Lekkert med mørkeblå - selv om originalen er den fargen den nå har......
Medlem avVWBUS Mjøsa
Espen
-
-

Post by Espen »

Tenker litt på hvit/mørkeblå, får se hva det blir...

Har fått en del kommentarer rundt russebil med rød-fargen, selv om det jo er en annen farge... Så det er litt derfor jeg velger en annen farge... for at det ikke skal være noen tvil:) Får holde at den har vært russebil i nesten 10 år...
Espen

amubus
-
-

Post by amubus »

Sikkerheten kan jo sikkert diskuteres, men man må jo kjøre deretter og som nevnt over.Utover det, må eg bare si at -71 mod er for meg ihvertfall den optimale bay..:-)

Her er noen linker til Hvit/blå biler eg synes er flotte:

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/209509.jpg

http://www.thesamba.com/vw/forum/album_ ... _id=211652

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=188847
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Espen
-
-

Post by Espen »

Gjør meg ikke mindre sikker på fargeønsket mitt i hvert fall... Men må jo få en litt egen vri på det, naturligvis... Blir spennede å se:)
Espen

erjo
-
-

Post by erjo »

Kanskje jeg ogs skulle gjøre noe tilsvarende. Skal rustsveise litt til vingeren, så får jeg se om den skal hellakkeres.....
Medlem avVWBUS Mjøsa
Transporter

Bay og sikkerhet

Post by Transporter »

Jeg skjønner godt at foreldrene til dama di er skeptisk til sikkerheten i Bay.

Vi har jo blitt foret med at vi må ha airbagger i hytt og pine.

Jeg ser slik på det: En bil med airbags føler man seg "sikker" i, og da gasser man på tilsvarende ekstra km/t.

Nå vet ikke jeg hvilken type motor som sitter i din Bay, men jeg kjører aldri min 2.0 liter mer enn 110 på motorvei i nedoverbakke.

Ligger ellers å lunker i pluss minus 90.

På riksveier og landeveier blir det å følge trafikken, men ikke ligge 20-40 km/t over fartsgrensa som jeg gjorde da jeg hadde "airbag Golf".

Sikkerheten for består i at bayen skal være sunn og frisk, at setebeltene fungerer som de skal, og om man en dag frontkolliderer (det er mang gærne der ute som ikke kjører veteranbiler), ja er uløkka først ute, da slipper vi med bBay å få hele motoren i fanget iallefall! :-)

Kos deg med Bay, ingen over, ingen ved siden, og tenk på at du ser mye bedre og lengre fra en Bay, enn en airbag-personbil!

Gleder meg til å se bilder av Bay etter omlakkering!

Mvh/ Transporter
Håndbokmaskinisten
-
-

Post by Håndbokmaskinisten »

Det er jo jaggu ikke lenge siden det var ei dame som kjørte i baken på en bil i 35 km/t uten belte og brakk nakken, og døde på stedet som følge av at airbagen utløste seg ved en feil. Helt tragisk!

Ikke alltid at airbag er løsningen heldigvis.

Får vel heller stole på oss selv som sjåfører, så blir det trygt å kjøre i hva som helst :wink:

Stol ikke på andre enn deg selv i trafikken :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=4247
-Member of Team Ingenting

Tingebing?
Espen
-
-

Post by Espen »

Skepsisen har forandret seg litt med tiden, men at det er noen som gleder seg til jeg får en ferdig T3 er det ingen tvil om... Den er jo dokumentert sikrere en hennes familes Volvo... :D

Men det er jo ingen tvil om at kjørestilen er noe HELT annet med bay en med en nyere og sikrere bil med airbag og tjafs... Har nå 1600 i bayen, og det er jo ingen fare med at det drar skinnet helt av pølsa uansett, men det går helt fint til denne bilen...
Espen

Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Håndbokmaskinisten wrote:Det er jo jaggu ikke lenge siden det var ei dame som kjørte i baken på en bil i 35 km/t uten belte og brakk nakken, og døde på stedet som følge av at airbagen utløste seg ved en feil. Helt tragisk!

Ikke alltid at airbag er løsningen heldigvis.
Der ser man hvor viktig det er å bruke belte! :!:
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
AtleB

Post by AtleB »

Jeg har en 72`modell dobbelkabiner som eneste bruksbil akkurat nå, spenner fast barnesete og leverer unga i barnehagen og alt, og trives godt med bay jeg da.. Kanskje ikke verdens sikreste, men er vel ikke noen grunn til ikke kjøre den? Og dessuten har man liksom god tid uansett når man kjører bay da! er hyggelig, gasnke mange som hilser og vinker faktisk! og det er gøy!
1994 Vw Caravelle, nå med ny topp!
1972 Vw Transporter Pickup

Haben sie angst Herr Klein?
erjo
-
-

Post by erjo »

Bare kjør bay. Det er sunt for kropp og sjel - du kan nemlig ikke bli stressa av å kjøre bay. For det går ikke fort nok. Det nytter ikke å ha det travelt! Og da blir en vel kanskje ikke bli så stressa...??
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

-Du får plassere kjerringen i bak sete...da har hun noen meter foran seg.
visst det skulle smelle(og visst ikke det er godt nokk kan du kjøpe en motorsykkel hjelm og for sikkerhets skyld en flamme drakt

-Airbag kan sikkert redde liv visst de blir utløst etter boken(teorien)

-Men i mangen tilfeller kommer jo bilene trillendede og flygende...tviler på at de har testet det på øvings banene....hvem vet for øvrig hvor mangen unger som har mistet hodet p.g.a air bag....Kan godt være bra,men det er som med all elektronikk,det er bra når det virker...men som oftest er det ustabilt og du kan ikke fikse det selv

-Du kan jo surre noe sitte underlag eller skumgummi rundt rattet ditt da :lol:
You create your own universe as you go along.
Espen
-
-

Post by Espen »

Nei, tror uansett den diskusjonen ligger flatt for lenge siden.... Jeg kjører, og hun foretrekker uansett T3en, som jo enda ikke har skilter...
Espen

VW Cowboy

Post by VW Cowboy »

:D Har vel kanskje et luksus problem jeg da... Hele familien her maser om å få bay'en på veien igjen.
Både kjærring og unger trives best i T2'n fremfor Fiat :shock: Uno'n.
Skal se om jeg får lagt en tråd på det prosjektet ganske snart :)
Save a tree, eat a beaver.
Ta gjerne en titt på hjemmesida 8)

-88 T3 Syncro
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

VW Cowboy wrote: Både kjærring og unger trives best i T2'n fremfor Fiat :shock: Uno'n.
Alt er relativt. Uno er vel ikke som skapt for grøftekjøring den heller :roll:
Espen
-
-

Post by Espen »

Uansett har jeg forståelse for ønsket om sikkert persontransport til daglig, men det er vell uansett bare forståelse... Handler for meg mye om økonomi også. Kjører uansett ikke bay om vinteren.
Espen

Post Reply