Rensing av kjøleanlegg
Rensing av kjøleanlegg
Det begynner å bli kaldere, og mye aner meg at kjøleanlegget på min T3 burde vært tømt helt, og fylt opp igjen egentlig. Det som er i tanken ser ikke helt slik ut som det burde være...
Men da lurer jeg naturligvis på hvordan jeg går frem... Og tar meg også friheten å spørre om noen i nærheten har muligheten til å hjelpe meg litt, hørte det var noe med luftig og greier som skulle gjøres her... Har vegret meg litt for å sette i gang med dette, litt derfor jeg ikke helt har fått rotet meg til noe mer en at den står der, men det som er sikkert er at den ikke kan gjøre det i vinter uten bytte av kjøleveske...
Men det er mulig den skal flyttes inn for vinteren om ikke annet, og jeg vil ikke kjøre den uten å få renset det gromset som er der...
Men da lurer jeg naturligvis på hvordan jeg går frem... Og tar meg også friheten å spørre om noen i nærheten har muligheten til å hjelpe meg litt, hørte det var noe med luftig og greier som skulle gjøres her... Har vegret meg litt for å sette i gang med dette, litt derfor jeg ikke helt har fått rotet meg til noe mer en at den står der, men det som er sikkert er at den ikke kan gjøre det i vinter uten bytte av kjøleveske...
Men det er mulig den skal flyttes inn for vinteren om ikke annet, og jeg vil ikke kjøre den uten å få renset det gromset som er der...
Espen
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Koble av slanger ved radiator og ved motor, spyl igjennom. Koble av slanger fra motor, som går til varmeapparat og spyl gjennom slanger og varmeveksler. Noen tappeplugger på motor? Spyl gjennom motor. Spyl gjennom radiator. Se hele tiden at det kommer rent vann ut tilslutt. Har du trykkluft så kan du også bruke det for å blåse ut resterende vannrester som ligger i slangebøyer etc. For å få tømt det for mest mulig vann, så har man et "tørrt" utgangspunkt for hvor mye konsentrat som skal på. Ford motor? Hva er det for metaller den er laget av? Kan sikkert bruke den gode røde til VW. 
Du kan jo også slenge i et rensestoff før du tapper av, og få løsnet mer grums om du tror det ligger det i motor, radiator og slanger. Da er det viktig med spyling.
Du kan jo også slenge i et rensestoff før du tapper av, og få løsnet mer grums om du tror det ligger det i motor, radiator og slanger. Da er det viktig med spyling.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
BayJon, hva synes du om Biltemas røde til kr.38 per liter i forhold til VW's dyre dråper?
Har greid å skifte min væske uten så mye frakobling av slanger ved å sette bilen på bratt bakke (front opp) og bruk av rikelig vann inn i radiatorpluggen og ut ved tappeskruene i motor. Begge varmeapparatene tømte seg selv (husk å åpne kranene) og ble spylt i gjennom. Spiller ingen rolle om det ligger noe rent vann igjen i slangene, så lenge en har plass til 8 liter rød væske i systemet er det bare å fylle opp, tilsett så mye vann som det er plass til samt lufte, og blandingen blir riktig.
Har greid å skifte min væske uten så mye frakobling av slanger ved å sette bilen på bratt bakke (front opp) og bruk av rikelig vann inn i radiatorpluggen og ut ved tappeskruene i motor. Begge varmeapparatene tømte seg selv (husk å åpne kranene) og ble spylt i gjennom. Spiller ingen rolle om det ligger noe rent vann igjen i slangene, så lenge en har plass til 8 liter rød væske i systemet er det bare å fylle opp, tilsett så mye vann som det er plass til samt lufte, og blandingen blir riktig.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
På forden har jeg ikke peiling, se etter skruer høyt oppe som er i forbindelse med kjølesystemet. Ellers så er det en øverst til høyre på radiatoren (Sett bakfra). Skru ut og la det flomme ut vann uten luftbobler. Må kjøres varm for dette så termostaten åpner. Sjekk etter lufting at viften slår inn. Da skal alt være i orden og luftet fint.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
67 Sika
-
syncropower
har brukt den røde fra biltema flere ganger på en 98 mod passat og andre vw, det funker veldig bra, og jeg kan ikke se at den er noe dårligere en vw sin orginale, de skal jo inneholde det samme??Andrew wrote:BayJon, hva synes du om Biltemas røde til kr.38 per liter i forhold til VW's dyre dråper?
Håkon R
-
Syncro bus
Lufteskruen skal sitte på nøyaktig samme sted som på bensinutgaven den Espen. Når det gjelder mengde vann som gikk på, er du sikker på at du fikk tømt ut ALLT vann?, da må du nemlig koble fra nede forran på radiator og også sørge for å få tømt de 2 store rørene under bilen(de som går frem til radiator). Når du har dette åpent har du en gylden mulighet til å få spylt og renset godt i kjølesystemet slik at all gammel dritt forsvinner.Espen wrote:Da var det fylt på frostvæske og vann... som burde holde til -33, burde vell holde det? Men undret meg litt over mengden som gikk på... Under 8 liter var det plass til, nærmere 7...
Også fant jeg ikke den berømte lufteskruen på radiatoren... Orginal diselbil dette her, hvis det har noe å si..
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Ta av grill, og skruen er øverst til venstre dersom du har original radiator. Ser du den ikke kan du i hvertfall føler den, og det er plass til å få en 13mm nøkkel på. Skruen må ut ganske langt for å lufte siden det er en gummipakning rundt den.
Andrew Wilder 90198654