syncro

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

syncro

Post by Rapidspeed »

var og kikket på en syncro TD -90 mod idag.. kan få den for 6 lapper og må da bytte noen bremseskiver ig bremserør for eu..
MEN han selv trodde clutchen var gåen, men når jeg prøvde den fantes det ikke sluring men den er vanskelig å få i gir, clutchen løser ikke ut.. pedalen er ganske slapp. jeg ville selv tro og mene at det muligens er clutch pumpa som er gåen. den var lettere å gire når den begynte å rulle... sto stille var den nesten umulig å få i gir som sagt...

den har også sperre både foran og bak.. er det så at sperren bak kobles inn og ut med vacum og foran elektrisk?? bryter for foran gikk bare litt ut mens bryter for bak gikk lenger ut.. var og tre lamper over bryterne hvor en foran og en bak. men hva er lampa i midten til???

prøvde sperrene men lampene begynte ikke å lyse men en eller begge gikk i inngrep det merket jeg når jeg prøvde å svinge litt forsiktig...

Han som har den nå er i slutten av 50 årene og sa selv han aldri hadde prøvd sperrene, men det virket som om de virket, en av dem gjorde det ihvertfall...

kan noen hjelpe meg... lurer på om jeg har rett ang clutchen og lurer også på hva det andre kan være for noe... bl.a disse lampene...

noen som vet??? Tage?? Eskild??
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Re: syncro

Post by TaigAGreEn »

rapidspeed wrote:var og kikket på en syncro TD -90 mod idag.. kan få den for 6 lapper og må da bytte noen bremseskiver ig bremserør for eu..
MEN han selv trodde clutchen var gåen, men når jeg prøvde den fantes det ikke sluring men den er vanskelig å få i gir, clutchen løser ikke ut.. pedalen er ganske slapp. jeg ville selv tro og mene at det muligens er clutch pumpa som er gåen. den var lettere å gire når den begynte å rulle... sto stille var den nesten umulig å få i gir som sagt...

Er bilen fin ellers kan den være verdt pengene men sjekk hvor mye som må gjøres. Kan være mer... Kmstand?

den har også sperre både foran og bak.. er det så at sperren bak kobles inn og ut med vacum og foran elektrisk?? bryter for foran gikk bare litt ut mens bryter for bak gikk lenger ut.. var og tre lamper over bryterne hvor en foran og en bak. men hva er lampa i midten til???

Knotten til framsperra skal vris og dras, kan stemme at de ikke kommer like langt ut. Begge sperrene aktiveres m vacuumsystem. Midterste lampa er for de som har manuell innkobling av 4wd (SYNCRO-Eskild..)

prøvde sperrene men lampene begynte ikke å lyse men en eller begge gikk i inngrep det merket jeg når jeg prøvde å svinge litt forsiktig...

Bilen vil bli merkbart tungstyrt/stiv bare med baksperre innkobla på alt annet enn veldig sleipt underlag. Ofte når sperrene ikkje funker er det lekkasje i systemet, men kan også være mekanisk. sjekksjekksjekk!

Han som har den nå er i slutten av 50 årene og sa selv han aldri hadde prøvd sperrene, men det virket som om de virket, en av dem gjorde det ihvertfall...

kan noen hjelpe meg... lurer på om jeg har rett ang clutchen og lurer også på hva det andre kan være for noe... bl.a disse lampene...
Tage Vedal

T3-fan
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

må ta litt kosmetisk på karrosseriet... ellers grei utseendemessig. stygge fangere.. bilen har gåt 297000.. men han hadde hatt den på verksted når noe måtte gjøres med den...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Turbo Camper
-
-

Clutch

Post by Turbo Camper »

Høres ut som du har samme problem som jeg slet med.
Sjekk om det er en liten lekasje i hovedpumpa til clutchen. Den sitter rett bak pedalen fremme. Det vil surkle lett i pumpa når du trykker pedalen i bunn.
Jeg overhalte min selv, og det kostet meg under 200 kroner i deler.
Det kan jo være slavepumpa som er slitt også. Det vil vel gi mye av de samme problemene, og koster det samme å fikse. Men den er mye enklere å få ut da... :lol:
For tiden uten buss, men med leketøy.
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

rapidspeed wrote: kan noen hjelpe meg... lurer på om jeg har rett ang clutchen og lurer også på hva det andre kan være for noe... bl.a disse lampene...
Det med clutchen kan være både pumpen slik du selv nevner MEN det kan også være en utslitt trykkplate. Har selv vært utsatt for dette sistnevnte uten at clutchlamellen har vært slitt i det heletatt.
Når det gjelder lampene til diffene kan dette være enten: at pærene er gått eller at diffen simpeltenn ikke slår inn. Det hender at man må ta av den pneumatiske klokka på utsiden av diffen og "tvangskjøre" sjaltebolten ut og inn MANGE ganger før dette løsner igjen. Denne "setter" seg ofte fordi sperrene er noe som brukes relativt sjeldent. De kan være at det går ved å slå av og på bryteren mange ganger, men du får nok et litt annet drag/trykk på bolten om du gjør som nevnt over.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Bryteren for forakselsperren dras lengre ut en den for bakakslingen.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
roars
-
-

Post by roars »

BayJon wrote:Bryteren for forakselsperren dras lengre ut en den for bakakslingen.
Er det ikke 2 "hakk" på den da ?
Roar Sørnmo
RZR-Jånni
-
-

Post by RZR-Jånni »

Den skal vris rundt, før den trekkes ut, som sagt over. Dette for at det skal være en sperre for å koble inn sperren framme. Man må faktisk MENE å gjøre det. For om den trekkes ut i fart kan det rimelig raskt bli knas. Når du trekker den ut så er det bare ett trinn.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Jeg opplevde at slavesylinderen løsnet fra braketten sin, da fikk jeg ikke clutchet ordentlig ut, og fikk ikke bilen i gir.. samme effekt blir det jo som nevnt hvis en av sylinderene er gåen, eller det er luft i systemet..

Det er vel forsperre bryteren som går lengst? det er nemlig barne\idiotsperre på denne så man ikke setter den på i feil situasjon..
Lyset for baksperra skal blinke helt til sperra er inne, forsperre lyset blinker ikke, bare av og på. Dette er jo lysdioder, og de har vanvittig lang levetid, så jeg tipper det er en kontaktfeil et sted..

Du MERKER når forsperra er inne, da insisterer bilen på å gå rett frem uansett ratt utslag nesten.. Om forhjulene glipper litt i fullt rattutslag betyr ikke det at sperra er inne for å si det sånn.. Baksperra vil også rette opp bilen, men ikke i samme grad som foran..

Lykke til!
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

her får jeg mye god info... :lol: :lol: får bare se om coachen går nå da, den går ikke for enhver pris... :x
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
RZR-Jånni
-
-

Post by RZR-Jånni »

Lampene for sperrene er bare vanlige instrumentbrettpærer... ;) Hos meg blinker den framme, og ikke bak...
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

BayJon wrote:Lampene for sperrene er bare vanlige instrumentbrettpærer... ;) Hos meg blinker den framme, og ikke bak...
hæ? ikke dioder? hømm.. var nå sikker på at jeg så dioder inni der! jaja..

stemmer, husket ikke helt om det var framme eller bak..
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Coachen er solgt og jeg skal av gårde og hente syncroen nå.... juhu.. fikk den for 5000,- grunnet dette clutchgreiene... bilder følger... bilen er en - 90 modell... høytalerbue sperre foran og bak...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
syncropower

Post by syncropower »

Gratis med ny bil da...:) Syncro er gøy :D Bare gled deg til vintern kommer
Håkon R
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Kult. Velkommen i gjengen, 90mod og høyttalerbue har eg og. 8)
Tage Vedal

T3-fan
Håndbokmaskinisten
-
-

Post by Håndbokmaskinisten »

Gratulerer! :D

Tør man spørre hvor mye coachen gikk for?
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=4247
-Member of Team Ingenting

Tingebing?
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

joggu hadde jeg sentrallås og... takker for gratulasjoner... coachen gikk for uten alt ytstyret som turteller osv for 13500
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Image
Image
Image

noen som kan forklare meg nhvordan jeg skal hjelpe sperrene på gli igjen??? de har ikke blitt brukt på lenge??

skal ta flere og bedre bilder om det er av interesse, og da med kameraet og ikke tlf... :roll: :lol:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

SYNCRO wrote:
rapidspeed wrote: kan noen hjelpe meg... lurer på om jeg har rett ang clutchen og lurer også på hva det andre kan være for noe... bl.a disse lampene...
Det med clutchen kan være både pumpen slik du selv nevner MEN det kan også være en utslitt trykkplate. Har selv vært utsatt for dette sistnevnte uten at clutchlamellen har vært slitt i det heletatt.
Når det gjelder lampene til diffene kan dette være enten: at pærene er gått eller at diffen simpeltenn ikke slår inn. Det hender at man må ta av den pneumatiske klokka på utsiden av diffen og "tvangskjøre" sjaltebolten ut og inn MANGE ganger før dette løsner igjen. Denne "setter" seg ofte fordi sperrene er noe som brukes relativt sjeldent. De kan være at det går ved å slå av og på bryteren mange ganger, men du får nok et litt annet drag/trykk på bolten om du gjør som nevnt over.
Eskild

hvordan får jeg av disse klokkene da...? :shock:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

rapidspeed wrote:
SYNCRO wrote:
Eskild

hvordan får jeg av disse klokkene da...? :shock:
Da må du frem med skrujern og legge deg under bilen for å skru dette løst.
Det kan jo selvsagt også være en fordel å skifte oljen på begge girkassene og kjøre litt med dette slik at eventuell "dritt" løsner. Kan jo være noe slikt som hindrer også . Så kan du prøve å sjalte ut og inn med bryteren under sakte kjøring rett frem.
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

da kom sperrene idag etter litt kjøring på området på jobben... og det lyser for sperren foran men ikke bak, sperren bak virker og jeg har byttet pære men er bryteren for lyset bak enkel å komme til?
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Bullitt

Post by Bullitt »

Desverre sitter bryteren for sperra bak litt kronglete til. Den sitter under starteren omtrent. Du får hånda opp der, men jeg lurer på om ikke starteren må ut for å skru ut bryteren. Er en stund sida jeg kikka oppunder der, men husker det var trangt....
fooley
Car: 2000 Audi A4 Avant TDI/ 1996 Transporter 2,4 Combi

Sperre som sitter fast

Post by fooley »

Utførte dette på min for en uke siden og jeg gjorde det følgene:
1. Løsne drivakselen (bare på indre leddet) som sitter rett under vacumklokka og dra denne til side.
2. Skru løs de 2 skruene m/mutter som holder vacumklokka
3. bend til siden gummien som beskytter staget mellom vacumklokka og gearkassa.
4. slå ut en ca 2- 3 mm låsesplint som går gjennom staget fra vacumklokke og gearkasse.
Ta av vacumklokka (ev. løsne vacum rørene)
Nå kan du sette en skrutrekker e.l. gjennom hullet der splinten satt, og tvinge staget ut/inn flere ganger samtidig som du spruter på f.eks rustløser. (jeg måtte slå inn staget med en hammer og presse det utigjen med en stor skrutrekker flere ganger før det begynte å løsne) Etter flere forsøk gikk det så lett som bare det. OBS! IKKE SLÅ STAGET FOR LANGT INN ETTER SPERRA ER INNE! DREI PÅ HJULENE NÅR STAGET ER INNE SÅ DU KJENNER NÅR SPERRA ER I INNGREP.
Denne metoden kan høres ut som mye jobb, men det gikk veldig raskt faktisk.
Sikkert andre metoder du kan gjøre det på også, men tror dette er enklere enn starter ut/inn...kanskje....
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

skal prøve dette... var godt beskrevet... takker... forslag til enklest mulig å justere giroverføringene?? har 1ste gir akkurat mellom revers og første.. må skyve ned girstanga for å få den i første...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

rapidspeed wrote:skal prøve dette... var godt beskrevet... takker... forslag til enklest mulig å justere giroverføringene?? har 1ste gir akkurat mellom revers og første.. må skyve ned girstanga for å få den i første...
Hadde dette problemet selv. Løste dette ved å justere inne i bilen. Løsnet de 2 10mm mutterne og prøvde med litt og litt av gangen helt til det gikk bra.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

Post Reply