Espens V6 2,9i prosjekt -91 Caravelle C

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

På tide med en liten oppdatering igjen...

Image

Isolasjon er viktig, støy og varmedemping!

Image

Og vi måler og skjærer til MDF-plater...

Image

Og da var platene ferdig, skal monteres noen skott i det etter hvert også, og trekkes med stoff/tepper så klart...
Espen

sklepp
-
-

Post by sklepp »

Detta blit smukkert. Vanvittig lekker t3en din har blitt nå.. Meget diggbar syns jeg.

Jeg digga dasjbordløsninga di også.. herlig å ha ett (kart)bord foran.. iaffal viss man stopper på en bensinstasjon og skal spise litt og sånn.. ;) (og at man kan ha cola i kaffekoppholdern mens man kjører.. :P )

Blitt fint inni også.. med tepper, seter, alt egentlig..
1987 Westy Hightop
Espen
-
-

Post by Espen »

Takk for det:)

Begynner å hjelpe litt nå ja, har fortsatt en del ting igjen... Håper det ordner seg snart! På tide å få på skjørt og fangere snart også. Og nye sota skyvevinduer jobber jeg også med, men går ikke alltid like fort når man skal holde på med to prosjekter sammtidig, og samtidig jobbe en god del 08-23... :)

Men snart er det skattepenger, feriepenger og ferie ikke minst, så da får jeg kanskje gjort en innspurt når jeg kommer hjem etter tre uker...
Espen

sklepp
-
-

Post by sklepp »

Jaja, er ikke rart når du jobber så lenge, da har du ikke engang fritid.. :shock:
1987 Westy Hightop
Espen
-
-

Post by Espen »

Men klarte å grine til meg en fridag i dag, regnet med at bildelene kom i dag... noe de så klart ikke gjorde... Så da ble det oppdateringer på bayen om ikke annet... Fikk gjort det siste viktige på dette prosjektet også... Nemmelig festet girkassa, der manglet det noe :shock:

Da mangler jeg faktisk bare papirer, hvilket tar tid, når man ikke har råd til å betale 3 lapper for dem nå...
Espen

Turbo Camper
-
-

Motoren din

Post by Turbo Camper »

Du sa det var en ford motor.
Hvilken modell kommer denne fra, og hvor mye jobb har det vært med å få den inn?
For tiden uten buss, men med leketøy.
Espen
-
-

Post by Espen »

Det kommer fra en 92/93 Sierra kanskje, jeg vet sannelig ikke helt...

Er heller ikke jeg som har satt den inn, kjøpte den som den sto jeg. Men ryktene tilsier at det er en god del jobb. Kostet meg en god del penger å få den til å gå som den går nå, men nå går den riktig nok helt pent, og fungerer bra.

Finnes sikkert bedre kombinasjoner med denne bilen, men denne drar jo litt bedre en 1,6TD, men er jo tilsvarende mindre økonomisk...
Espen

Turbo Camper
-
-

2,9 V6

Post by Turbo Camper »

Godt poeng forsåvidt.

Men etter en 250 mils ferietur i norden må jeg innrømme at selv om min 1.6TD er aldrig så god så hadde det jo vært greit å slippe 60 i alle motbakkene...
Ganske enerverende å bli forbikjørt av samme campingvogna som man til slutt kom forbi i den lange nedoverbakken med hjemlengsel, medvind og sola i ryggen... :twisted:
Espen
-
-

Post by Espen »

Har tilbragt 1,5 år sammen med 1,6TD jeg, og til tross for at den var "noe" treg i oppoverbakkene var det jo en god bil. Driftsikker og økonomisk, så lenge det varte...
Espen

sklepp
-
-

Post by sklepp »

1.6td er for dieselfans, de som ikke vil blakke seg på bensinpriser, sikker motor, ikke avhengig av fart.

2.1i er for de fingernemme som vil skru, ha noenlunde fart.
1987 Westy Hightop
tilstad
-
-

Post by tilstad »

HVis du setter en kloss under gasspedalen slik at du bare får gitt halv gass, er nok 2.1 like økonomisk og rask som en 1.6 td. Såfemt toppene er reparert/byttet eller tidligere eiere har brukt riktig kjøleveske, holder en 2.1 lenge den. Har tilsammen kjørt 190 000 med 2.1 uten problemer, men da på 2 forskjellige biler.

Også slipper man å bli forbikjørt av campingvogner.
Turbo Camper
-
-

Post by Turbo Camper »

Tja...
Vet ikke helt hva konklusjonen ble her.

Tror jeg blir pent nødt til å se meg om etter en Coach med 2,1...
En bil til trygge turer, og en til å komme seg frem i tide :roll:
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Hvordan går det med godkjenningen? Snart på veien?
Espen
-
-

Post by Espen »

Var det ja... jeg ender alltid opp med betydelig mindre tid en jeg hadde håpet på... Har jo nesten ikke vært hjemme på 5 uker, så det har blitt dårlig med tid... Men snart håper jeg, og før jeg begynner å studere igjen... for da blir det slutt på pengene kan jeg tenke meg...
Espen

Espen
-
-

Post by Espen »

Da er dette prosjektet litt på gli igjen...

Har begynt å hamstre inn manglende deler, og prøver å få den i orden teknisk, før jeg begynner å mase med godkjenningsdelen...

Har funnet ut at jeg til tross for at jeg er student har blitt avhengig av bil... Ting tar nok fortsatt litt til, men siden min far ikke lenger har personbil lenger er han veldig interessert i at denne bilen skal på veien slik at han kan låne den de gangene han faktisk trenger noe litt større en min mors polo, og noe mindre en sin FH12.

Det som nå står på prioriteringslista først er:
- Få ferdig motorkassa.
- Bygge ferdig fester til luftfilteret.
- Rense kjøleanlegg (takk for tips der :D ).
- Få frem litt mer strøm til starteren (feitere kabel, takk for den også).
- Få på hengerfeste og bakfanger, så den ser skikkelig ut.
- Få bort rust rundt fester til bakfanger.
- Ta en eu-kontroll for å sjekke om det er noe mer som må gjøre med bilen teknisk.
Espen

Espen
-
-

Post by Espen »

Image

Ferdig med motorluke! Ble litt modifikasjoner, er jo noe med at tre og varme ikke er perfekt kombinasjon, så da har det blitt noe som forhåpentligvis kan likes av de som skal like slikt... Har også fått renset kjøleopplegget i bilen. Gjennstår bare å fylle det opp...

Image

Et lite bilde forfra også, for å vise at grill-list er på plass...

Begynner å lure på om startproblemet har noe med flatt batteri å gjøre...:) Har hørt mye på radio og cd mens jeg har jobbet, og kjørt noen få meter med den, hvilket ikke lader... Vi får se, flatt batteri er satt på lading i et par døyn nå...
Espen

Håndbokmaskinisten
-
-

Post by Håndbokmaskinisten »

Ja nå begynner det jaggu å ta form her :)
Gleder meg til fortsettelsen, da jeg som kjent holder på med det samme.
Blir jo rene tvillingbilene dette til slutt. Skal du forresten lakkere din?
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=4247
-Member of Team Ingenting

Tingebing?
Espen
-
-

Post by Espen »

Lakken på denne bilen er så strøken at å lakere den ville nesten være en skam, du ser jo på siste bildet at den er ganske bra... Er noen små flekker i en plateskjøt, så den skal jeg få tatt. Ellers skal fangere og paneler lakeres etter hvert i samme farge som bilen, med sort avbrekk. Må bare få tid til å gjøre det, skal lakere bayen først tenker jeg, så håper jeg å kunne få denne ferdig som bruksbil intill jeg har blitt ferdig med bayen.
Espen

Håndbokmaskinisten
-
-

Post by Håndbokmaskinisten »

Ja lakken så rimelig fresh ut. Min skal nok lakkeres til våren en gang. Men hvor har du fått tak i de blinklysglassene(tøft 8)) og grill listen? Har Martin dette?
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=4247
-Member of Team Ingenting

Tingebing?
Espen
-
-

Post by Espen »

Blinklys og grill-list kommer nok ikke fra Martin, men han skaffer vell de tingene.

Skal jobbe i helgen, så da bor jeg hos mine foreldre, der bilen står, så da setter jeg i gang med prosjektet igjen. Håper å bli ferdig med kjøleopplegget og få det på plass igjen som det skal, og kanskje litt til om ånden og tiden er tilstrekkelig...
Espen

Espen
-
-

Post by Espen »

Det går sakte fremover, men fikk gjort litt før jobb i dag også. Fikk festet girkassa skikkelig, har stått på lista veldig lenge. Og ryddet litt mer kabler. Snart... Før sommeren er denne på veien! For å være realistisk, drømmen sier januar som dedline nå, men jeg vet hvordan tiden plutselig forsvinner når jeg som alltid får for mye å gjøre.
Espen

tilstad
-
-

Post by tilstad »

Hei, :D Kom du noen vei med de papirene du skulle få? Eller fikk du noen gang noen? Jeg innser at dette er som å stange huet i veggen igjen og igjen, men selv har jeg fått litt blod på tann og vil gjerne prøve å få til noe slikt selv.

Det snakkes om at TUV godkjenning er tingen, men det virker jo ikke som noen noengang har tatt med bilen til tyskland og godkjent noe, så fremgangsmåten, og ikke minst prisen på noe slikt er jo helt i det blå..

Har funnet ut at det er opprettet en gruppe "SFOOR", "Spesialistgruppe For Ombygde, Oppbygde og Reparerte kjøretøy" som vistnok kan godkjenne enkeltvise ombygninger. Om dette er basert på skjønn eller om de kun vil kreve vw papirer er fortsatt uvisst, men de har visst myndighet til å bruke skjønn dersom de selv ønsker.

Skal ta en telefon ned dit i morgen og se om jeg kommer noen vei, men ser for meg at det nok blir mange telefoner før noe kommer ut av det.
Espen
-
-

Post by Espen »

Jeg var i samtale med en som hadde samme motor som meg her for noen dager siden, han hadde fått godkjent med orginale bremser av tilsynet opptil 180hk, uten papirer. Dette var på tilsynet på Jesheim og jeg ikke tar feil.

Med andre ord trengte han INGEN papirer for å få dette godkjent, naturligvis må det vises til motoreffekt etc. Og de må se at ombygningen er av god kvalitet etc. Betviler litt om mitt eksosopplegg er helt innenfor definisjonene, hvis ikke får jeg bare sveiset et nytt...

Har fått veldig lyst til å få ting ferdig nå, men som alltid står det på tid, tid og tid. Har ikke bilen hjemme hos meg selv, så må tilbringe ca. 15 min gange og 30 min med buss for å få skrudd, og da må jeg i tilegg stå ute, og det er litt tilfeldig om jeg har tilgang til strøm eller ikke. Derfor kan det hende at det fort blir mars/april før jeg får gjort ferdig det gjennstående arbeidet.

Setter opp en liten liste her jeg, så kan jeg hake av etter hvert som jeg klarer å få gjort noe.

Gjennstående arbeid:
- Få i orden temp måler.
- Lage nytt feste til bensinfilter.
- Lage nytt feste til luftfilter.
- Lage en skikkelig luke med tilgang til hjerne til motor etc. Det er litt for utilgjengelig som det er nå...
- Lakere ferdig innsiden av motorluke.
- Sveise nye fester til eksos.
- Luftet kjøleanlegget.

Tror faktisk det er alt,dette burde vært gjort unna på et par dager, men det er det å få gjort det. Jeg begynner å se lyset i enden av tunellen, men det KAN være et tog....
Espen

Espen
-
-

Post by Espen »

Det bare fortsetter og snø og snø... og siden jeg må stå ute å skru utsetter jeg ting et par mnd til tenker jeg før jeg setter i gang seriøst igjen...

Da får jeg heller drømme om sommer kanskje... er dette helt innenfor lover og regler montro?

Image
Espen

solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Hvor gammel er du Espen? Det er noe som heter motorsenteret som ligger ved toyota ved svelviksveien.

Der kan alle mellom 12 og 25 skru inne i et ordetelig værksted for 30kr kvelden. De har mekkedager man tir og ons 17-22. Har bare snakka med en fyr som jobber der, men tenkte jeg skulle prøve meg en kveld. Ganske greit tilbud iallefall.
Post Reply