Ny bilstereo, men hvilke høytalere?
Ny bilstereo, men hvilke høytalere?
Vi har tenkt å kjøpe oss ny cd-spiller siden den som var med bilen ikke er helt god. Vi tenkte at det var greit med DAB-radio og mulighet for å koble til mp3-spillere via USB etc. Så vi har tenkt på denne Men lite peiling på bilstereo som jeg har, har jeg ingen anelse om hva som er bra/dårlige høytalere og slikt. Vi har tenkt å montere ett sett med høytalere under den ene seterekken bak. Og har ikke tenkt å bruke for mye penger på høytalerne. Vil ha mest mulig kvalitet for en lav pris. Er det noen som noen gode forslag til høytalere som er rimelige og bra? Liker at det er bra basslyd når jeg spiller musikk. Helst hos samme forhandler som cd-spilleren. Er det noe begrensninger på kombinasjonen høytalere/ønsket spiller?
-
erlingjo
- -

- Car: T5 på jobb.T4 California exlusive hjemme
- Phone: 950 59597
Re: Ny bilstereo, men hvilke høytalere?
Jo mindre elementet er. Jo mindre klarer de å gjengi bass.Klarer du å lage en kasse som du kan ha et ekstra basselement er jo det det beste. Da baller jo det fort på seg med ekstra forsterker med delefilter.Bompekasser kan du få få kjøpt ferdig laget.
Sørg bare for at radioen støtter DAB+.Og kjøper du hos dem du refererer til er vel det er greit produkt.
Husk også at effekten ut av slike spillere ofte er litt lavere enn oppgitt. Du trenger mer effekt å fylle en Caravelle med god lyd når du er godt opp i hastighet.
Lykke til
erlingjo
Sørg bare for at radioen støtter DAB+.Og kjøper du hos dem du refererer til er vel det er greit produkt.
Husk også at effekten ut av slike spillere ofte er litt lavere enn oppgitt. Du trenger mer effekt å fylle en Caravelle med god lyd når du er godt opp i hastighet.
Lykke til
erlingjo
-
Benkø
- -

- Car: Vw Multivan 2003
Hei,
endelig noe jeg kan hjelpe til litt med
Når du sier høyttalere under seterekken bak, tenker du da på "bokshøyttalere" som festes til gulvet, eller er det plass i sidene på bilen?
Hvis du skal kjøre høyttalere på den innebygde forsterkeren, er det viktig å ikke ha for krevende høyttalerer. Mange blir frsitet av både 2 og 300 watt, men det kan du bare glemme med disse spillerne. De er altfor strømsvake til det dessverre. De 4x 75 watt som er oppgitt, er egentlig bare en kunstig tall. Har vanskelig for å tro at noen spillere gir noe særlig mer enn 15-20 watt per kanal.
Så, hvis vi ser på de høyttalerne som de selger samme sted som spilleren, ser det ut ifra spesifikasjonene at Pioneer høyttalerne spiller på et bredere register. Synd de ikke oppgir følsomheten, men siden de "bare" er 20 watt, vil de si at spilleren vil kunne få maksimalt ut av disse.
Kan du høre på de da?
De er jo dine ører som skal høre de i bilen.. Skal du ha masse bass, er det ekstra basskasse som gjelder. Du får subwoofere med innebygd forsterker, så da er det bare å guffe på
Det er linjeutgang på spilleren, så det er en smal sak å fikse.
Fordelen er da at du kan skru ned basser på de andre høyttalerne i bilen, siden kassa tar seg av de lave frekvensene, og resultatet er høyere og klarer lyd i bilen.
Husk at ingen av disse høyttalerne spiller veldig dyp bass, så er man kresen er det subwoofer som gjelder, men Pioneer høyttaleren spiller dypere enn Caliber ut ifra spesifikasjonene.
Men de koster jo nesten dobelt så mye da
Lykke til
Espen
endelig noe jeg kan hjelpe til litt med
Når du sier høyttalere under seterekken bak, tenker du da på "bokshøyttalere" som festes til gulvet, eller er det plass i sidene på bilen?
Hvis du skal kjøre høyttalere på den innebygde forsterkeren, er det viktig å ikke ha for krevende høyttalerer. Mange blir frsitet av både 2 og 300 watt, men det kan du bare glemme med disse spillerne. De er altfor strømsvake til det dessverre. De 4x 75 watt som er oppgitt, er egentlig bare en kunstig tall. Har vanskelig for å tro at noen spillere gir noe særlig mer enn 15-20 watt per kanal.
Så, hvis vi ser på de høyttalerne som de selger samme sted som spilleren, ser det ut ifra spesifikasjonene at Pioneer høyttalerne spiller på et bredere register. Synd de ikke oppgir følsomheten, men siden de "bare" er 20 watt, vil de si at spilleren vil kunne få maksimalt ut av disse.
Kan du høre på de da?
De er jo dine ører som skal høre de i bilen.. Skal du ha masse bass, er det ekstra basskasse som gjelder. Du får subwoofere med innebygd forsterker, så da er det bare å guffe på
Det er linjeutgang på spilleren, så det er en smal sak å fikse.
Fordelen er da at du kan skru ned basser på de andre høyttalerne i bilen, siden kassa tar seg av de lave frekvensene, og resultatet er høyere og klarer lyd i bilen.
Husk at ingen av disse høyttalerne spiller veldig dyp bass, så er man kresen er det subwoofer som gjelder, men Pioneer høyttaleren spiller dypere enn Caliber ut ifra spesifikasjonene.
Men de koster jo nesten dobelt så mye da
Lykke til
Espen
Benkø: Tenkte kanskje å lage en kasse og sette de i under setet, men enda enklere er det jo om det bra lyd i høytalere som bare kan festes under setet.
Var det Pioner TS-X150 du tenkte på?
Når det gjelder basslyd, så håpet jeg at det var grei basslyd i høytalerne, at man slapp å kjøpe noe til. Eller at man eventuelt kunne kjøpe til noe etterpå i stedet. Bra basslyd er jo subjektivt. Jeg er vant til de innebygde anleggene i en 2005-modell Mitshubishi Colt og VW Touran 2004-modell.
Gubben var bekymret for at hvis spilleren hadde høyere W enn høytalerne, så ville disse lett sprenges?
Var det Pioner TS-X150 du tenkte på?
Når det gjelder basslyd, så håpet jeg at det var grei basslyd i høytalerne, at man slapp å kjøpe noe til. Eller at man eventuelt kunne kjøpe til noe etterpå i stedet. Bra basslyd er jo subjektivt. Jeg er vant til de innebygde anleggene i en 2005-modell Mitshubishi Colt og VW Touran 2004-modell.
Gubben var bekymret for at hvis spilleren hadde høyere W enn høytalerne, så ville disse lett sprenges?
Og hvordan vil det fungere å montere noe slikt som disse: JBL GT6-5 i bakdøren i tillegg, for å spre lyden enda mer?
-
Benkø
- -

Jeg vil tro at lyden i disse høyttalerne er relativt bra. Faren min hadde tilsvarende høyttalere i en Caravelle 97-modell for en del år tilbake, og det var bra trøkk i de 
Hør på de, så får du et inntrykk... Jeg ville droppet høyttalerne i dørene bak, bruk heller pengene på en basskasse dersom det er behov for det.
Det med høyere watt i spiller i forhold til høyttalere er ikke noe å bry seg om. Det er heller motsatt, selv om det høres litt rart ut. En "svak" spiller vil måtte anstrenge seg veldig for få lyd ut av høyttalere med høy effekt(disse har ofte større magnet, og dermed mer tungdrevne) Det som da skjer er at signalene spilleren sender til høyttalerne vil være forvrengt i utgangspunktet, og det låter ikke spesielt fint. Misforstå meg rett, det er full mulig å spille i stykker høyttalerne med kraftig spiller, men det skal mere til.
Det derfor jeg sier at 4x70 watt eller hva det stod på spesifikasjonene er bare tull... De kan sikkert levere 4x70 watt, men da med en forvrengning som er umulig å høre på.
Jeg tror kombinasjonen med den spilleren du så på, med de Pioneer høyttalerne vil låte ganske fint. Husk at størrelsen på Caravellen jobber i mot deg når det kommer til lydtrykk, men jeg tror du vil bli fornøyd
Hør på de, så får du et inntrykk... Jeg ville droppet høyttalerne i dørene bak, bruk heller pengene på en basskasse dersom det er behov for det.
Det med høyere watt i spiller i forhold til høyttalere er ikke noe å bry seg om. Det er heller motsatt, selv om det høres litt rart ut. En "svak" spiller vil måtte anstrenge seg veldig for få lyd ut av høyttalere med høy effekt(disse har ofte større magnet, og dermed mer tungdrevne) Det som da skjer er at signalene spilleren sender til høyttalerne vil være forvrengt i utgangspunktet, og det låter ikke spesielt fint. Misforstå meg rett, det er full mulig å spille i stykker høyttalerne med kraftig spiller, men det skal mere til.
Det derfor jeg sier at 4x70 watt eller hva det stod på spesifikasjonene er bare tull... De kan sikkert levere 4x70 watt, men da med en forvrengning som er umulig å høre på.
Jeg tror kombinasjonen med den spilleren du så på, med de Pioneer høyttalerne vil låte ganske fint. Husk at størrelsen på Caravellen jobber i mot deg når det kommer til lydtrykk, men jeg tror du vil bli fornøyd
Da ble det de høytalerne og den spilleren. Blir spennende å se hvordan det funker. Så får man heller oppgradere forsterker/bass hvis det blir nødvendig senere 
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Det er helt korrekt som Benkø sier, det skal mer til for å ødelegge høyttalere med stor forsterker enn med en liten. Dersom du ønsker den faglige beskrivelsen kan den komme i PM, blir litt lang avhandling å legge ut 
Jeg har et par tanker jeg vil dele med deg ang lyd i caravelle.
Dersom dere har høyttaler i fordørene, hadde jeg forsøkt å finne tak i basselement som passer best mulig i døra, og et coax-element (De som har diskant "oppi" (evt midt i) mellomtonen) som passer i dashbordet.
I tillegg kan det gjøre seg godt med f.eks 6.5" coax eller komponentsett under seter bak, evt 6x9" (ulempe om seter av og til skal ut, mtp ledninger osv) Disse bør i det minste ha en plate som dekker hele fronten av setebunnen, da bassen ellers vil "gå rundt" fra fronten til baksida av høyttalerne og utlignes slik at lyden bare "forsvinner". Kasse er optimalt, men heldekkende plate kan være godt nok om høyttalerne er beregnet for det.
Det andre alternativet (som jeg selv tenker å forsøke) er å ha et brukanes komponentsett i fordør/dashbord, et ok coax-sett bak (under sidevinduer på andre benkerad bak (plass 5-8)) og en sub under passasjersete foran. (eller under andre seter om det viser seg å være mer hensiktsmessig)
Begge alternativ må/bør ha en ekstern forsterker. Sistnevnte må ha på sub, men kan klare resten alene - dog mye mer anstrengende. En forsterker på 4x45w er tilstrekkelig sålenge det er av anerkjent merke med realistiske målinger.
Førstnevnte bør ha egen forsterker på basshøyttalere om de monteres i fordører. Om det blir et skikkelig frontsett kan spilleren drifte det, men igjen ikke like godt som en ekstern forsterker.
Blir mye dobbelt opp dette, med hva du har fått fra før, men da har du i alle fall mer respons på dine spørsmål
EDIT: ble litt sein, men poster likevel - kan jo hende du eller noen andre likevel har nytte av et svar ekstra
Jeg har et par tanker jeg vil dele med deg ang lyd i caravelle.
Dersom dere har høyttaler i fordørene, hadde jeg forsøkt å finne tak i basselement som passer best mulig i døra, og et coax-element (De som har diskant "oppi" (evt midt i) mellomtonen) som passer i dashbordet.
I tillegg kan det gjøre seg godt med f.eks 6.5" coax eller komponentsett under seter bak, evt 6x9" (ulempe om seter av og til skal ut, mtp ledninger osv) Disse bør i det minste ha en plate som dekker hele fronten av setebunnen, da bassen ellers vil "gå rundt" fra fronten til baksida av høyttalerne og utlignes slik at lyden bare "forsvinner". Kasse er optimalt, men heldekkende plate kan være godt nok om høyttalerne er beregnet for det.
Det andre alternativet (som jeg selv tenker å forsøke) er å ha et brukanes komponentsett i fordør/dashbord, et ok coax-sett bak (under sidevinduer på andre benkerad bak (plass 5-8)) og en sub under passasjersete foran. (eller under andre seter om det viser seg å være mer hensiktsmessig)
Begge alternativ må/bør ha en ekstern forsterker. Sistnevnte må ha på sub, men kan klare resten alene - dog mye mer anstrengende. En forsterker på 4x45w er tilstrekkelig sålenge det er av anerkjent merke med realistiske målinger.
Førstnevnte bør ha egen forsterker på basshøyttalere om de monteres i fordører. Om det blir et skikkelig frontsett kan spilleren drifte det, men igjen ikke like godt som en ekstern forsterker.
Blir mye dobbelt opp dette, med hva du har fått fra før, men da har du i alle fall mer respons på dine spørsmål
EDIT: ble litt sein, men poster likevel - kan jo hende du eller noen andre likevel har nytte av et svar ekstra
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Høytalerne som er bilen, ligger i dashbordet. Ingen andre steder.(Se bilen her) Så skulle man lagt høytalere i dørene, så måtte man ordne hull til det. Med de høytalerne vi valgte nå, slipper vi slikt
Regner med at lyden blir noe bedre enn med spilleren som var og de innebygde høytalerne, så dra regner jeg med at vi blir fornøyd. Er tross alt en familiebil det skal være til, så det er begrenset hvor mye man råner rundt og dundrer musikk og
Regner med at lyden blir noe bedre enn med spilleren som var og de innebygde høytalerne, så dra regner jeg med at vi blir fornøyd. Er tross alt en familiebil det skal være til, så det er begrenset hvor mye man råner rundt og dundrer musikk og
-
Neergård
- -

Re: Re: Ny bilstereo, men hvilke høytalere?
Jeg (vi) er en familie som elsker musikk, og som driver med det sjøl. Vi setter rimelig høye krav til musikk, så det er meget godt mulig at dere blir godt fornøyd med det jeg ikke vil være tilfreds med. Det viser jo bare igjen, at dette med musikk i bil styres mest av personlig smak og nytteSiss35 wrote:Høytalerne som er bilen, ligger i dashbordet. Ingen andre steder.(Se bilen her) Så skulle man lagt høytalere i dørene, så måtte man ordne hull til det. Med de høytalerne vi valgte nå, slipper vi slikt![]()
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård
Litt om hvor forskjellig wattstyrke kan måles:
Spilleren din har en effekt på 4x75W. Det holder til nød til å dra ett frontsett og kanskje et par 6x9 høyttalere baki hvis man legger godvilja til.
En phoenix gold M275 har 2x75W. Den forsterkeren klarer å dra et Rockford Fosgate He2 bass element på 12 tommer såpass kraftig at jeg kan se at taket utvendig beveger seg opp og ned i takt med bassen.
Så hvordan Watt måles er opp til hver enkelt produsent og Wattstyrken angir somregel hvor mye som kan spyttes ut i brøkdelen av et sekund. Jeg tipper at reel Watt kontinuerlig på den spilleren ligger på mellom 5-max10 Watt.
Bare en forsterker til ca 1000 kr av greit merke vil gi veldig mye mer effekt på grunn av større strømforsyning og generelt bedre og kraftigere komponenter.
Spilleren din har en effekt på 4x75W. Det holder til nød til å dra ett frontsett og kanskje et par 6x9 høyttalere baki hvis man legger godvilja til.
En phoenix gold M275 har 2x75W. Den forsterkeren klarer å dra et Rockford Fosgate He2 bass element på 12 tommer såpass kraftig at jeg kan se at taket utvendig beveger seg opp og ned i takt med bassen.
Så hvordan Watt måles er opp til hver enkelt produsent og Wattstyrken angir somregel hvor mye som kan spyttes ut i brøkdelen av et sekund. Jeg tipper at reel Watt kontinuerlig på den spilleren ligger på mellom 5-max10 Watt.
Bare en forsterker til ca 1000 kr av greit merke vil gi veldig mye mer effekt på grunn av større strømforsyning og generelt bedre og kraftigere komponenter.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Neergård
- -

Det er sant som det sies ja.
En kan jo gjøre en rask beregning om en bruker ohms lov litt.
En forsterker av ymse kvalitet kan oppgi 1000w totalt. Også har den en sikring på hele 20A. Med 20A vil den maksimalt kunne dra i underkant av 300w i effekt fra strømforsyningen. At den da skal kunne levere 3 ganger så mye effekt ut er jo mildt sagt enestående.
Så hvordan det måles, kan man virkelig spørre seg. Den kan kanskje som du sier i brøkdelen av et sekund klare å levere stor nok effekt til at man teoretisk kan hente ut 1000w i dette nanosekundet.
Når det gjelder spillere, er de til en viss grad rammet av dette. og de teoretiske effektene på også anerkjente merker når det gjelder disse, blir rammet av mangelen på strømstyrke. Dette er årsaken til at eksterne forsterkere med større fysisk størrelse og samme oppgitte effekt virker å spille vesentlig bedre, kraftigere og dypere. Samtidig slipper en mye varme i hovedenheten om den ikke skal belastes med høyttalere i tillegg. For mye varme gjør også at effektiviteten ramler, og effekten som kan benyttes ramler noe ned.
Seriøse aktører operer imidlertid ikke slik ved sine målinger på sine eksterne forsterkere. Jeg har mine preferanser når det gjelder seriøse aktører. Ett merke er nevnt lenger opp her allerede, jeg har et annet i den andre bilen...
Dersom trådstarter (eller noen annen for den saks skyld) skal montere større anlegg, så er det jo bare å spørre om hva erfaringer er omkring forskjellige merker osv.
Når det gjelder spørsmål omkring effekt og troverdighet - sørg for å få med info om hvor stor sikring forsterkeren har, det er lett å få en enkel sannsynlighetsberegning på det.
En kan jo gjøre en rask beregning om en bruker ohms lov litt.
En forsterker av ymse kvalitet kan oppgi 1000w totalt. Også har den en sikring på hele 20A. Med 20A vil den maksimalt kunne dra i underkant av 300w i effekt fra strømforsyningen. At den da skal kunne levere 3 ganger så mye effekt ut er jo mildt sagt enestående.
Så hvordan det måles, kan man virkelig spørre seg. Den kan kanskje som du sier i brøkdelen av et sekund klare å levere stor nok effekt til at man teoretisk kan hente ut 1000w i dette nanosekundet.
Når det gjelder spillere, er de til en viss grad rammet av dette. og de teoretiske effektene på også anerkjente merker når det gjelder disse, blir rammet av mangelen på strømstyrke. Dette er årsaken til at eksterne forsterkere med større fysisk størrelse og samme oppgitte effekt virker å spille vesentlig bedre, kraftigere og dypere. Samtidig slipper en mye varme i hovedenheten om den ikke skal belastes med høyttalere i tillegg. For mye varme gjør også at effektiviteten ramler, og effekten som kan benyttes ramler noe ned.
Seriøse aktører operer imidlertid ikke slik ved sine målinger på sine eksterne forsterkere. Jeg har mine preferanser når det gjelder seriøse aktører. Ett merke er nevnt lenger opp her allerede, jeg har et annet i den andre bilen...
Dersom trådstarter (eller noen annen for den saks skyld) skal montere større anlegg, så er det jo bare å spørre om hva erfaringer er omkring forskjellige merker osv.
Når det gjelder spørsmål omkring effekt og troverdighet - sørg for å få med info om hvor stor sikring forsterkeren har, det er lett å få en enkel sannsynlighetsberegning på det.
Frode Neergård
Stemmer
Min bochmann 6 kanals sak på hele 3200Watt er bare marginalt sterkere enn min Phoenix gold på 2x75Watt.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Hvis man etterhvert skulle utvide med en subwoofer, hvordan vet jeg da hva som er kompatibelt med spilleren og høytalerne jeg allerede har bestilt? Ser at feks Biltema har en Subwoofer (Bilxtra har lignende i samme prisklasse og) som er flat og firkantet og derfor må være enkel å plassere under seter og slikt uten å ta for mye plass. Men hvordan er disse i ytelse i forhold til subwoofere i samme prisklasse fra feks Bilradiospesialisten?
-
Neergård
- -

Re: Re: Ny bilstereo, men hvilke høytalere?
"alt" er kompatibelt, i den forstand at sålenge du har signalutgang på spilleren så kan du koble til eksterne forsterkere som har signalinngang (over 99% har det, resten er for spesielle situasjoner)Siss35 wrote:Hvis man etterhvert skulle utvide med en subwoofer, hvordan vet jeg da hva som er kompatibelt med spilleren og høytalerne jeg allerede har bestilt? Ser at feks Biltema har en Subwoofer (Bilxtra har lignende i samme prisklasse og) som er flat og firkantet og derfor må være enkel å plassere under seter og slikt uten å ta for mye plass. Men hvordan er disse i ytelse i forhold til subwoofere i samme prisklasse fra feks Bilradiospesialisten?
Da trengs strøm til forsterker i tillegg, uansett om det er aktiv sub eller om det er enkeltkomponenter dere velger.
Men som oftest har jeg erfaring med at det lønner seg å handle rimelige varianter av anerkjente merker fremfor billigmerker som fra biltema o.l. bilradiospesialisten f.eks. har også en hel del rimelige alternativ som gir mye godlyd for pengene.
De du linker til, er forskjellige. Biltema saken er aktiv, altså den har forsterker i samme kassa. Jeg er generelt litt skeptisk til slike ukjente "denne klarer det meste" varianter.
Den fra bilradiospes. trenger forsterker, så der vil nok prisen bli noe høyere, men kvaliteten er også vesentlig høyere. Ikke minst lydkvaliteten.
Brukt er også et alternativ, men det er såklart en noe mer risky affære. Anerkjente merker er ganske vesentlig i en sådan situasjon synes jeg.
For subwoofer gjelder også at du heller bør ha "for stor" forsterker ifølge tallene på forsterker og sub. Lettere å slå livet av en sub med for liten forsterker enn for stor så lenge det ikke spilles høyere enn hva som låter fint.
Justering av anlegget er også et fag i seg selv, mye kan leses frem til på nett, men beste er å få hjelp av noen som har gjort det sjøl om det virker litt gresk. Ørene er uansett beste måleinstrument her, for det er snakk om individuell smak!
Frode Neergård
Jeg så visst feil der. For jeg trodde den JBL'en hadde forsterker innebygd og. Men for å ha noe slikt utenom, så bør en altså enten ha innebygd forsterker eller forsterker utenom? Og ekstra strømforsyning?
Nå er det jo ikke så lett for meg å vite hva som er "anerkjente" merker innen bilstereo, for jeg er ikke så bevandret i denne verden
Så hva slags merker skal man se etter? Har du eksempel på subwoofer med forsterker som er bra for en grei penge?
En annen ting, er jo et en person med skikkelig peiling på stereo sikkert har helt andre forventninger til ett anlegg enn "vanlige" folk som meg.
Kan jo nevne ett eksempel i ett annet felt. Vi har hatt en del pcer opp igjennom årene, men i det siste så bli pcene bare brukt til å surfe rund og lese på forum, sjekke mail, lese aviser og slike "lette" ting. Kanskje i verste fall redigere ett og annet bilde. Vi har prøvd pcer til 4-5000 og vi har prøvd pcer til det 3-dobbelte. I det daglige merker man allikevel ikke den store forskjellen til slikt bruk, men begge typer pcer har blitt ødelagt etter ett visst antall år. Vi har dermed funnet ut at vi ikke trenger noe mer enn pcer av den billige typen.
Likedan tenker jeg at det er ikke vits for å svi av mange tusen på en subwoofer/forsterker, når man kanskje kan bli like godt fornøyd med en til en mye billigere penge. (Iallfall hvis man lar være å høre på de dyre først
)
Tror ett par av dere i denne tråden ligger laaaangt over "mitt nivå" når det gjelder krav til hvorda ett anlegg i en bil skal låte. Det er ikke meningen at toåringen og den nyfødte babyen skal lette når anlegget skrues på
, men at gutta på snart 10 skal kunne høre på feks Michael Jackson "Black and White" og "rocke" med. (Kanskje ett dårlig eksempel, da guttungen i videoen bruker så svære høytalere at faren sprenges ut av huset og helt til Afrika
)
Nå er det jo ikke så lett for meg å vite hva som er "anerkjente" merker innen bilstereo, for jeg er ikke så bevandret i denne verden
Så hva slags merker skal man se etter? Har du eksempel på subwoofer med forsterker som er bra for en grei penge?
En annen ting, er jo et en person med skikkelig peiling på stereo sikkert har helt andre forventninger til ett anlegg enn "vanlige" folk som meg.
Kan jo nevne ett eksempel i ett annet felt. Vi har hatt en del pcer opp igjennom årene, men i det siste så bli pcene bare brukt til å surfe rund og lese på forum, sjekke mail, lese aviser og slike "lette" ting. Kanskje i verste fall redigere ett og annet bilde. Vi har prøvd pcer til 4-5000 og vi har prøvd pcer til det 3-dobbelte. I det daglige merker man allikevel ikke den store forskjellen til slikt bruk, men begge typer pcer har blitt ødelagt etter ett visst antall år. Vi har dermed funnet ut at vi ikke trenger noe mer enn pcer av den billige typen.
Likedan tenker jeg at det er ikke vits for å svi av mange tusen på en subwoofer/forsterker, når man kanskje kan bli like godt fornøyd med en til en mye billigere penge. (Iallfall hvis man lar være å høre på de dyre først
Tror ett par av dere i denne tråden ligger laaaangt over "mitt nivå" når det gjelder krav til hvorda ett anlegg i en bil skal låte. Det er ikke meningen at toåringen og den nyfødte babyen skal lette når anlegget skrues på
-
Benkø
- -

Synes det er herlig når flere engasjerer seg så man får den hjelpen man ønsker 
Jeg har selv hatt meget stor nytte av tilbakemeldinger fra dere på forumet på alt keh urer på egentlig, så da var det hyggelig å endelig kunne gi noen svar også, og ikke spørsmål.
Det er som du sier, man er ofte på forskjellig nivå når det kommer til hva som er god lyd, og hva som ikke er det, og ikke minst; hvor legger man lista? For å si det litt flåsete, bruker man en subwoofer som gir litt trykk, vil den eliminere eventuelle svakheter ellers i lyden også
Bare se på "billiganlegg" fra diverse elektromarked. Du får fint et surroundanlegg til et par tusen, og de fleste vil nok si at lyden er ok, mye fordi det ofte er en sub som gir litt trykk, og da er man fornøyd
Jeg på min side har alltid vært lidenskapelig opptatt av lyd, og er ikke spesielt fan av bass og diskant som er vridd på utover det som er "normalt". DVS at jeg da kjøper en forsterker som gjengir lyden slik den skal være, uten behov for ytterligere justeringer, men jeg er nok noe sær på det feltet.
Jeg hadde en gang store planer om en karriære innen lydbransjen, og gikk også lydteknikk, men valgte en annen bransje slik at jeg kan dyrke lyd som hobby istedet
Uansett, her var det masse avsporinger...
Helt korrekt som Neergård sier, man må begynne et sted, så kan man evnt oppgradere der det trengs. Det har du muligheten til med det anlegget du har sett på.
Når det gjelder watt og det der, så kunne jeg skrevet side opp og side ned om det, men da er jeg kanskje på galt forum
Det burde vært en standard på målinger, men det er det altså ikke. Alle vil jo helst kunne gi mest watt for en billig penge, men det er mye annet som spiller inn. Det er bare å se på digitalkamera og denne megapixelkrigen som har pågått en stund.. Alle som har litt kunnskap om foto, vet at disse megapixlene ikke har så fryktelig mye å si for folk flest, men her er det sikker mange som kan mye mer enn meg, så jeg får holde meg til Lyd 
Det ble et langt innlegg med masse avsporinger, men jeg håper i hvert fall du har fåt svar på noe av det du lurte på
Husk å gi tilbakemelding på hvordan resultatet blir da..
Espen
Jeg har selv hatt meget stor nytte av tilbakemeldinger fra dere på forumet på alt keh urer på egentlig, så da var det hyggelig å endelig kunne gi noen svar også, og ikke spørsmål.
Det er som du sier, man er ofte på forskjellig nivå når det kommer til hva som er god lyd, og hva som ikke er det, og ikke minst; hvor legger man lista? For å si det litt flåsete, bruker man en subwoofer som gir litt trykk, vil den eliminere eventuelle svakheter ellers i lyden også
Bare se på "billiganlegg" fra diverse elektromarked. Du får fint et surroundanlegg til et par tusen, og de fleste vil nok si at lyden er ok, mye fordi det ofte er en sub som gir litt trykk, og da er man fornøyd
Jeg hadde en gang store planer om en karriære innen lydbransjen, og gikk også lydteknikk, men valgte en annen bransje slik at jeg kan dyrke lyd som hobby istedet
Uansett, her var det masse avsporinger...
Når det gjelder watt og det der, så kunne jeg skrevet side opp og side ned om det, men da er jeg kanskje på galt forum
Det ble et langt innlegg med masse avsporinger, men jeg håper i hvert fall du har fåt svar på noe av det du lurte på
Husk å gi tilbakemelding på hvordan resultatet blir da..
Espen
Det går jo litt på hva slags musikk man skal spille og. Når man hører på rolige ballader er det andre ting man legger vekt på enn når man spiller Michale Jackson sin "Black and White", for da vil man gjerne føle musikken litt mer på kroppen.
Da vi kjøpte flat-tv for første gang, kjøpte vi den billigste vi fant og har vært veldig fornøyd med denne. Når vi ville ha større tv etterhvert, kjøpte vi en 40" plasma-tv til 4500. Den fyller fortsatt våre krav. Men en som er mer lidenskapelig opptatt av tv-er ville sikkert tatt denne tv-en i nærmere øyesyn og påpekt masse feil med den.
(Foto er forøvrig en av mine store interesser, som jeg har hatt alt for liten tid til å dyrke ettersom ungeflokken vokser
. Har man teknikken og talentet inne, så kan man få flotte bilder med både bra og "dårlig" utstyr ) Til en nybegynner vil man gjerne ikke anbefale ett fullformatkamera til rundt 55 000, siden denne gjerne ikke vil ha kunnskapene til å utnytte dette kameraet enda uansett. Man kjøper seg gjerne ett av de billigere kameraene, og så lærer man og erfarer hva som hadde vært kjekt å ha etterhvert. Makroobjektiv hvis man skal ta bilder av insekter og slikt på nært hold. Teleobjektiv hvis man er lidenskapelig interessert i fugler og ville dyr. Fastobjektiv med stor lysfølsomhet hvis man skal ta portretter (Så man kan blurre ut plagsomme bakgrunner osv) Kanskje ett zoomobjektiv med VR hvis man skal ha ett allsidig objektiv som dekker flere behov i ett uten å koste skjorta. Og det er vel der jeg ligger. Jeg vil ha noe allsidig som ikke koster skjorta, men dekker flere forskjellige behov. Men det "ruler" kanskje ikke på noe område.
Da vi kjøpte flat-tv for første gang, kjøpte vi den billigste vi fant og har vært veldig fornøyd med denne. Når vi ville ha større tv etterhvert, kjøpte vi en 40" plasma-tv til 4500. Den fyller fortsatt våre krav. Men en som er mer lidenskapelig opptatt av tv-er ville sikkert tatt denne tv-en i nærmere øyesyn og påpekt masse feil med den.
(Foto er forøvrig en av mine store interesser, som jeg har hatt alt for liten tid til å dyrke ettersom ungeflokken vokser
-
Neergård
- -

Det virker egentlig som at alle mener det samme, både vi som har litt mer interesse og detaljer omkring dette samt du som etterspør.
Jeg kan nevne noen merker jeg mener er kurant vare, men det er ikke begrenset til denne lista, er avhengig av at jeg kommer på dem
Noen har både forsterkere og høyttalere, andre har mer fokus på en varegruppe. Har ikke tatt hensyn til prisnivå i det hele tatt her. Lista må gjerne kompletteres av andre for ytterligere bruk av andre forumbrukere.
Focal
Kenwood
Panasonic
Soundstream
Hifonics
Pioneer
(blaupunkt - til en viss grad - tror jeg er mer kritisk enn gjennomsnittet på blaupunkt. Personlige erfaringer spiller inn)
Infinty
JBL
Dynabel
Mosconi
Her er en jeg akkurat har tipset en kollega om: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=31&id=
Evt kan jeg være frista til å foreslå http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=31&id=
Vet ikke hvordan dette passer evt budsjett da, men det er nok relativt gode kjøp, med passe tilskudd til lydbildet i bilen for normal bruk.
Jeg kan nevne noen merker jeg mener er kurant vare, men det er ikke begrenset til denne lista, er avhengig av at jeg kommer på dem
Focal
Kenwood
Panasonic
Soundstream
Hifonics
Pioneer
(blaupunkt - til en viss grad - tror jeg er mer kritisk enn gjennomsnittet på blaupunkt. Personlige erfaringer spiller inn)
Infinty
JBL
Dynabel
Mosconi
Her er en jeg akkurat har tipset en kollega om: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=31&id=
Evt kan jeg være frista til å foreslå http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=31&id=
Vet ikke hvordan dette passer evt budsjett da, men det er nok relativt gode kjøp, med passe tilskudd til lydbildet i bilen for normal bruk.
Frode Neergård
Jeg liker konkrete forslag. De to du har linket ut så kompakte og bra ut. Men jeg så for meg kanskje noe enda mer kompakt i typen "plassere under setet" subwoofer(med innebygd forsterker for færrest mulig elementer å holde styr på) Har alle disse nevnte merkene bra produker, eller er billigproduktene fra disse også lite tess? Fant feks en Dynabel subwoofer av typen for å plassere under seter her eller ligger denne milevis unna de to du nevnte i kvalitet? For da er det jo bedre å legge i den ekstra tusenlappen.
-
Neergård
- -

Focal er high-end med noen litt mer folkelige varianter. Dynabel er et økonomimerke som gir veldig mye for pengene.
Dynabel er ett merke som er bygd av norske HiFi entusiaster, startet med selvbygg hjemmeanlegg, og de har virka solid de gangene jeg har vært borti dem. Hadde ett frontsett fra dem tidligere, og det overgikk hifiklubbens varianter til dobbel pris.
Fant du mål på den du linka til? Synes den ser interessant ut!
Dynabel er ett merke som er bygd av norske HiFi entusiaster, startet med selvbygg hjemmeanlegg, og de har virka solid de gangene jeg har vært borti dem. Hadde ett frontsett fra dem tidligere, og det overgikk hifiklubbens varianter til dobbel pris.
Fant du mål på den du linka til? Synes den ser interessant ut!
Frode Neergård
Ifølge dennesiden er den 46cmx35cm og 12,5 cm høy
-
Neergård
- -

Tenker du å ha den under forsete? ta noen mål i så fall, jeg tror den er for bred/lang til det...
Frode Neergård
Den må nok under en av de andre seterekkene. Ble visst for trangt under forsete ja. Vet ikke hvordan slike bør plasseres for å få best lyd jeg. I forhold til høytalere, spiller etc?Neergård wrote:Tenker du å ha den under forsete? ta noen mål i så fall, jeg tror den er for bred/lang til det...
-
Neergård
- -

I en "vanlig bil" spiller bassen ofte best når den står vendt bakover eller opp langt bak i bilen. hvordan dette blir i caravellen er jeg veldig usikker på, men det må nok prøves og feiles. Alt dette avhenger hvilken frekvens kassen er tunet på, og veldig mye som er helt utafor vår kontroll. Får håpe noen som har forsøkt litt av hvert kan komme med tips og forslag om dette. Men tross alt er det vesentlig at den ikke står i veien når bilen brukes, så får man justere anlegget best mulig etter omstendighetene.
Frode Neergård