Problemer med å skru av forskjerm
-
roadmaster
- Car: T4 2001
Problemer med å skru av forskjerm
Har en lei bulk på venstre forskjerm som jeg tenkte å rette ut, men fikk ikke av skjermen. Den satt fast nede rundt hjulbuen og jeg fant ingen skruer?
Vurderer å prøve å rette bulken med skjermen på bilen, men da må jeg antakelig bore hull for dra ut bulken med glidehammer, og er jeg vel like langt med tanke på ny lakk (eller?)... Kanskje vil det gå greit om jeg får av støtfangeren? Hvor sitter festene til den? Vanskelig å få av??
Er det noen som har erfaringer med de plasttappene som limes fast for å dra ut bulker uten å borre?
Vurderer å prøve å rette bulken med skjermen på bilen, men da må jeg antakelig bore hull for dra ut bulken med glidehammer, og er jeg vel like langt med tanke på ny lakk (eller?)... Kanskje vil det gå greit om jeg får av støtfangeren? Hvor sitter festene til den? Vanskelig å få av??
Er det noen som har erfaringer med de plasttappene som limes fast for å dra ut bulker uten å borre?
Re: Problemer med å skru av forskjerm
Er vel noe karosserikitt den henger i. Ligger en pølse langs skjermkanten nederst.
Pål Strand
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
-Med fare for å spørre dumt, er den ikke punktsveist der sprekka ved sidene av panseret blir, da ?
Trudde engang i tiden at dette skulle være svært simpelt men fikk tilbakemelding om punktsveis både her og der, og har aldri åpna skjermene av den grunn...
Jeg håper jo for så vidt jeg har blitt fortalt feil, for jeg kunne godt ha åpna og "gjort" ting innafor skjermene sjøl
EDIT - stedet jeg "ser" for meg det er punktsveist, er der du kan se når du har satt opp panseret på staget sitt. Skrånende ned mot det som da blir fronten av bilen, der tverrvangen holder radiatoren men ut til hver side, siden nå engang forskjermene er på siden av bilen. I den skråninga skal det være synlige punktsveisinger. Var det på både Tyskerbrakka og Kakemonsteret, gidder ikke gå ned nå og kryssjekke om Vidvandre også har synlig punktsveis men kan melde tilbake i morgen den dag
EDIT II - Vidvandre er skrudde skjermer på, da hadde Kakemonsteret også skruer som innfesting
Trudde engang i tiden at dette skulle være svært simpelt men fikk tilbakemelding om punktsveis både her og der, og har aldri åpna skjermene av den grunn...
Jeg håper jo for så vidt jeg har blitt fortalt feil, for jeg kunne godt ha åpna og "gjort" ting innafor skjermene sjøl
EDIT - stedet jeg "ser" for meg det er punktsveist, er der du kan se når du har satt opp panseret på staget sitt. Skrånende ned mot det som da blir fronten av bilen, der tverrvangen holder radiatoren men ut til hver side, siden nå engang forskjermene er på siden av bilen. I den skråninga skal det være synlige punktsveisinger. Var det på både Tyskerbrakka og Kakemonsteret, gidder ikke gå ned nå og kryssjekke om Vidvandre også har synlig punktsveis men kan melde tilbake i morgen den dag
EDIT II - Vidvandre er skrudde skjermer på, da hadde Kakemonsteret også skruer som innfesting
Last edited by Rudeboy on 20 Sep 2012, 16:16, edited 2 times in total.
-
roadmaster
Fant ikke antydning til punktsveiser da jeg sjekka nå, men for all del, det kan jo sitte noe i kittet i hjulbuen.
På min ser det ut som den er punktsveiset, men det lar seg jo gjøre borre ut dem. Spesialbor på Biltema http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjare ... ter-19149/ b.l.a.
Den er litt stor, men det gjør jo ikke noe om den skjærer utenfor punktene. Alternativet er å slipe om en vanlig borr.
Denne liker jeg best.:

Eller: alternativ 3:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjare ... olt-20203/
Men da blir det jo et større prosjekt med sliping, epoxygrunning og lakkering. Men du må jo uansett slipe, pusse, grunne og lakke.... Så hvorfor ikke? Så får jo vi andre lært litt også, spes. om du tar noen bilder.
Kanskje senere modeller kun er limt? Sjekkes med varmepistol og å bende.
Om du ikke ser punksveisene er det et godt tegn på at det ikke er rust i skjøten. Rust vil gjøre at punktene synker i plata.
pusser du langs kanten med grovt pussepapir og -kloss, skal punktene komme til syne.
Et stort plus er også at du får tatt rusten i innfestingen mellom indre og ytre skjerm.
Ved montering igjen kan du bruke epoxylim/karosserilim om du ikke vil sveise. Hullene etter punktsveisene tettes delvis av limet og det blir minimalt med sparkling etterpå.
Nå er det en gylden grunn til å gjøre jobben skikkelig!
Alternativet er å rydde på baksiden av ytre skjerm og bende ut med brekkjern/karrosserihånd i små bevegelser slik at det ikke buler utover. Deretter sparkle opp grunne og lakke.
Tror ikke dette tar mindre tid?
Den er litt stor, men det gjør jo ikke noe om den skjærer utenfor punktene. Alternativet er å slipe om en vanlig borr.
Denne liker jeg best.:

Eller: alternativ 3:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjare ... olt-20203/
Men da blir det jo et større prosjekt med sliping, epoxygrunning og lakkering. Men du må jo uansett slipe, pusse, grunne og lakke.... Så hvorfor ikke? Så får jo vi andre lært litt også, spes. om du tar noen bilder.
Kanskje senere modeller kun er limt? Sjekkes med varmepistol og å bende.
Om du ikke ser punksveisene er det et godt tegn på at det ikke er rust i skjøten. Rust vil gjøre at punktene synker i plata.
pusser du langs kanten med grovt pussepapir og -kloss, skal punktene komme til syne.
Et stort plus er også at du får tatt rusten i innfestingen mellom indre og ytre skjerm.
Ved montering igjen kan du bruke epoxylim/karosserilim om du ikke vil sveise. Hullene etter punktsveisene tettes delvis av limet og det blir minimalt med sparkling etterpå.
Nå er det en gylden grunn til å gjøre jobben skikkelig!
Alternativet er å rydde på baksiden av ytre skjerm og bende ut med brekkjern/karrosserihånd i små bevegelser slik at det ikke buler utover. Deretter sparkle opp grunne og lakke.
Tror ikke dette tar mindre tid?
Torbo
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
de tidlige er punkta, de senere skal være skrudd. Men akkurat skilletidspunkt er jeg ikke sikker på, men tipper det fulgte innføring av airbag (95) eller facelift (96).
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
roadmaster
Min Transporter er fra 2000, og jeg kunne ikke finne flere skruer enn de tre som sitter under panser, to i bakkant ved førerdøra og to i overkant av støtfanger.
Antar at det ikke nødvendigvis er lett å finne punktsveisene her?
Antar at det ikke nødvendigvis er lett å finne punktsveisene her?
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fin tegning!
Men hva er zinc packing AKL
381 035 50?
Sikkskiver på linje med de som ble brukt på Golf I på skjerminnfestingene?
Men hva er zinc packing AKL
381 035 50?
Sikkskiver på linje med de som ble brukt på Golf I på skjerminnfestingene?
Torbo
-
Stein
- -

Sinkspray? Rusthindrende, kontaktskapende
Stein Larsen
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg tror det er snakk om mellomleggsskiver i sink, ikke spray.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Mulig jeg burde sett dette på tegningen, men...
Er dette kort eller lang snute, og er det likt på begge?
Er dette kort eller lang snute, og er det likt på begge?
magne
dagens: Ulv i fårikål.
dagens: Ulv i fårikål.
-
Stein
- -

Bildet viser kort, men mener det var disse tegningene jeg brukte som grunnlag når jeg tok mine av.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kotflügel
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kotflügel
Stein Larsen