VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by Neergård »

Sovereign wrote:
kennyeh88 wrote: Har du/dere nå peiling på kjørelys relé? Jeg har nettopp skiftet lykter på min T4.Problemet er at jeg har 2 pærer (nærlys og fjernlys), motsetning til de gamle lyktene 1 pære som styrte nærlys og fjernlys. Problemet er når jeg blender opp til fjernlys slår nærlysene seg av. Hvordan fikse dette?
Hvorfor vil du at nærlysene skal lyse sammen med fjernlysene? Det er etter min mening en uting at mange (alle?) nyere biler ikke dimmer nærlys når fjernlys skrus på. Øyet er slik at det fokuserer mest der det er lysest. Når nærlyset dimmes blir det mørkere nærmest bilen, og øyet fokuserer da lenger frem, der fjernlyset lyser. Sjåføren vil derfor se bedre langt frem når nærlyset dimmes, til tross for at total lysmengde reduseres.
Dette fordi du har separate lykter for nær/fjern.
Dersom du har separate lykter, og nærlys slås av ved bruk av fjernlys i snødrev, så er det plutselig veldig mørkt når du blender ned. Evt parklys i lukta skaper ikke nok varme til å holde lykta snøfri.
Dessuten står det også i lovverket at nærlys skal lyse sammen med fjernlys når det er separate lykter.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Re: Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by Neergård »

Neergård wrote:
Sovereign wrote:
kennyeh88 wrote: Har du/dere nå peiling på kjørelys relé? Jeg har nettopp skiftet lykter på min T4.Problemet er at jeg har 2 pærer (nærlys og fjernlys), motsetning til de gamle lyktene 1 pære som styrte nærlys og fjernlys. Problemet er når jeg blender opp til fjernlys slår nærlysene seg av. Hvordan fikse dette?
Hvorfor vil du at nærlysene skal lyse sammen med fjernlysene? Det er etter min mening en uting at mange (alle?) nyere biler ikke dimmer nærlys når fjernlys skrus på. Øyet er slik at det fokuserer mest der det er lysest. Når nærlyset dimmes blir det mørkere nærmest bilen, og øyet fokuserer da lenger frem, der fjernlyset lyser. Sjåføren vil derfor se bedre langt frem når nærlyset dimmes, til tross for at total lysmengde reduseres.
Dette fordi du har separate lykter for nær/fjern.
Dersom du har separate lykter, og nærlys slås av ved bruk av fjernlys i snødrev, så er det plutselig veldig mørkt når du blender ned. Evt parklys i lukta skaper ikke nok varme til å holde lykta snøfri.
Dessuten står det også i lovverket at nærlys skal lyse sammen med fjernlys når det er separate lykter.

BTW, har vel sett noen hvor nærlyset løftes høyere når fjernlys er på, det motvirker hele problemet som du nevner med for mye lys nært bilen. Dette vil nok komme mer og mer vil jeg tro.

Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
masemannen
Car: T4 2.5TDI 1996

Re: VW T4 2.5 TDI Syncro - Diagnose - Verktøy-OBD2

Post by masemannen »

oddvarr wrote:Jeg har Kina-klone og shareware.
Jeg har slettet feilkoder på airbag.
Hvilken "Kina-klone" har du? Tror det finnes kabler som er merket med "vagcom 409.1" ,
"vagcom KKL" eller "VCDS".

Har ikke oversikt over forskjellene, men kabel merket VCDS er nok bare en naturlig oppgradring av vagcom 409.1 kabelen som følge av at vagcom endret navn til VCDS.

Lurer også på hvilken shareware du har?

Jeg har selv installert VCDS-lite. og bruker en kina-klone merket vagcom 409.1 . Jeg har testet den og kan lese feilkoder på mange forskjellige versjoner av VAG. T4, LT, Golf V osv. Men jeg får kun tilgang til modulene "Engine" og "Immobilizer". De andre modulene er låst.

Hvis jeg prøver å lese airbag får jeg uten unntak access denied! - Det er kjipt for jeg har en SRS - lampe som er tent :-) Og i følge møller skyldes denne litt "høy spenning i ratt airbagen". Har fått tak i nytt ratt, men feilkoder i airbag MÅ visst slettes med diagnoseverktøy selv om feilen er utbedret - de slukker dessverre ikke av seg selv.
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Kinaklonen min er kun merket "OBD II"
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
STOSSEL
-
-
Car: t4
Phone: 46554057

Post by STOSSEL »

Hei, har du funnet ut av dette? har et airbag lys som lyser.....må nullstille dette. Og vurderer å kjøpe utst..

http://www.finnfeil.no/index.php?main_p ... p5e1099cr6
Post Reply