Lading og turtellerproblem, JX
-
Alf Torp
- -

- Car: 86/91 T3 JX/AAZ
- Phone: 40-62-70-60
Lading og turtellerproblem, JX
Hei,
da er dokaen oppe og går igjen med ny/brukt JX motor. Men det er noe merkelig med ladingen og turtelleren: Når jeg starter opp fungerer ikke turtelleren og dynamoen lader ikke, samt at ladelampen ikke lyser. Men dersom jeg gir gass og kommer over ca. 2500 rpm en gang så fungerer turtelleren og ladingen (ladelampen får jeg naturlig nok ikke sjekket slik...)
Jeg har:
- byttet dynamo (har nå testet med tre dynamoer med samme resultat)
- jordet ledningen til ladelampen (som da fungerer som den skal)
- sjekket med annet turteller dashbord
- sjekket at motor og dynamo er godt jordet
Så nå skjønner jeg ikkeno´... Noen her som har tips?
da er dokaen oppe og går igjen med ny/brukt JX motor. Men det er noe merkelig med ladingen og turtelleren: Når jeg starter opp fungerer ikke turtelleren og dynamoen lader ikke, samt at ladelampen ikke lyser. Men dersom jeg gir gass og kommer over ca. 2500 rpm en gang så fungerer turtelleren og ladingen (ladelampen får jeg naturlig nok ikke sjekket slik...)
Jeg har:
- byttet dynamo (har nå testet med tre dynamoer med samme resultat)
- jordet ledningen til ladelampen (som da fungerer som den skal)
Mvh,
Alf
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
Re: Lading og turtellerproblem, JX
har til tider samma greiene med syncroen.(wbx).. har to batterier i.. prøv å lade batteri(ene) helt opp og se når det slukker da..
forresten... kommer turtelleren fra bil uten servo til bil med eller motsatt, skal man justere turtelleren..(gjelder diesel..)
forresten... kommer turtelleren fra bil uten servo til bil med eller motsatt, skal man justere turtelleren..(gjelder diesel..)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
-
Alf Torp
- -

...burde vel sikkert skrevet at ladelampen overhodet ikke lyser, verken når motoren står stille eller når den går 
Mvh,
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Strømmen fra ladelampa skal gi en liten startstrøm i magnetiseringen av dynamoen. har du ikke lys i ladelampa så får ikke dynamoen denne strømmen. Dersom du får lys når du jorder Ledninga på dynamoen og ikke når du setter den på riktig plass på dynamoen så er det feil på dynamoen eller dynamoens jording.
.......
Dynamoen jordes gjennom gods og motoren jordes gjennom en kabel til minus på batteri og til karosseri.
.......
Til nød kan du dra en kabel fra +[batteri] og inn på D på dynamoen gjennom en liten pære eksempel skilt pære el og gi start strøm til dynamoen. Mens motor går.
Kanskje brudd i ledning?
........
Slik virker dynamoen
En dynamo består i prinsippet av en "rotor" av jern som kan rotere inne i flere spoler som står stille og som utgjør statoren. Når et magnetfelt beveger seg over/forbi ledninger eller spoler, vil det induseres strøm i ledningene eller spolene. Magnetfeltet lages av rotoren. Den har en vikling på seg (feltvikling). Ved å sende likestrøm i denne viklingen, kan man regulere stryken på magnetfeltet rundt rotoren. Den induserte strømmen i statoren er avhengig av rotorens hastighet, og av styrken på det magnetiske feltet rundt rotoren, som igjen styres med feltstrømmen. De to endene av rotorviklingene er koplet til to sleperinger rundt akslingen på rotoren. Disse gjør kontakt med to kontakter (børster) i dynamohuset, som igjen får strøm fra en spenningsregulator (laderegulator).
Strømmen som induseres i statorspolene, er vekselstrøm. Den likerettes i en likeretter. Likeretteren består av flere likeretterdioder. Den likerettede strømmen mates direkte til ett eller flere batterier. I tillegg til den likerettede utgangen til batteriet, finnes det som regel en separat likerettet utgang (ofte merket D+ eller +61), som bl.a. benyttes som kraftforsyning for spenningsregulatoren. Her er det kun spenning når dynamoen går. Den samme utgangen koples også ofte til den ene enden av en ladelampe, som har den andre enden koplet til +12 V. Ved påslag – før dynamoen begynner å generere strøm – ligger utgangen D+ på et lavt spenningsnivå. Derfor vil ladelampen lyse. Først når spenningen på D+ kommer opp på en høy spenning (som omtrent tilsvarer batterispenningen), vil ladelampen slukke. Batteriets negative pol omtales ofte som jord.
Dynamoen er montert på motoren, og drives via en viftereim fra motorens svinghjul. En forutsetning for god lading, er i utgangspunktet at viftereimen er tilstrekkelig stram, og at børstene ikke er nedslitt. Likeretterdiodene må også være i orden.
Sier båtmagasinet
.......
Dynamoen jordes gjennom gods og motoren jordes gjennom en kabel til minus på batteri og til karosseri.
.......
Til nød kan du dra en kabel fra +[batteri] og inn på D på dynamoen gjennom en liten pære eksempel skilt pære el og gi start strøm til dynamoen. Mens motor går.
Mål spenningen med et voltmeter på D med ledningen fra ladelampe koblet. Den skal ligge lavt før dynamo begynner å lade. Og den skal gå høyt når dynamo lader.Alf Torp wrote: - jordet ledningen til ladelampen (som da fungerer som den skal)
Kanskje brudd i ledning?
........
Slik virker dynamoen
En dynamo består i prinsippet av en "rotor" av jern som kan rotere inne i flere spoler som står stille og som utgjør statoren. Når et magnetfelt beveger seg over/forbi ledninger eller spoler, vil det induseres strøm i ledningene eller spolene. Magnetfeltet lages av rotoren. Den har en vikling på seg (feltvikling). Ved å sende likestrøm i denne viklingen, kan man regulere stryken på magnetfeltet rundt rotoren. Den induserte strømmen i statoren er avhengig av rotorens hastighet, og av styrken på det magnetiske feltet rundt rotoren, som igjen styres med feltstrømmen. De to endene av rotorviklingene er koplet til to sleperinger rundt akslingen på rotoren. Disse gjør kontakt med to kontakter (børster) i dynamohuset, som igjen får strøm fra en spenningsregulator (laderegulator).
Strømmen som induseres i statorspolene, er vekselstrøm. Den likerettes i en likeretter. Likeretteren består av flere likeretterdioder. Den likerettede strømmen mates direkte til ett eller flere batterier. I tillegg til den likerettede utgangen til batteriet, finnes det som regel en separat likerettet utgang (ofte merket D+ eller +61), som bl.a. benyttes som kraftforsyning for spenningsregulatoren. Her er det kun spenning når dynamoen går. Den samme utgangen koples også ofte til den ene enden av en ladelampe, som har den andre enden koplet til +12 V. Ved påslag – før dynamoen begynner å generere strøm – ligger utgangen D+ på et lavt spenningsnivå. Derfor vil ladelampen lyse. Først når spenningen på D+ kommer opp på en høy spenning (som omtrent tilsvarer batterispenningen), vil ladelampen slukke. Batteriets negative pol omtales ofte som jord.
Dynamoen er montert på motoren, og drives via en viftereim fra motorens svinghjul. En forutsetning for god lading, er i utgangspunktet at viftereimen er tilstrekkelig stram, og at børstene ikke er nedslitt. Likeretterdiodene må også være i orden.
Sier båtmagasinet
Last edited by bjørn53 on 06 Nov 2012, 10:31, edited 5 times in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Rapidspeed
- -

aaahhhh...Alf Torp wrote:...burde vel sikkert skrevet at ladelampen overhodet ikke lyser, verken når motoren står stille eller når den går
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
bjørn53
- -

Ja det som jeg skrev før er å forstå slik at dynamoen trenger den spenninga som er indikert med ladelampa. Får du ikke den strømmen fra ladelampa så vil heller ikke dynamoen starte opp å lade. Du har forsøkt 3 dynamoer. Dynamoer på disse gamle bilene blir ofte tatt ut når de har sluttet å virke. Kanskje bytte regulator. Regulator med børster er nok det første som tar kvelden.Rapidspeed wrote:aaahhhh...Alf Torp wrote:...burde vel sikkert skrevet at ladelampen overhodet ikke lyser, verken når motoren står stille eller når den går
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
bjørn53
- -

Ja det som jeg skrev før er å forstå slik at dynamoen trenger den spenninga som er indikert med ladelampa. Får du ikke den strømmen fra ladelampa så vil heller ikke dynamoen starte opp å lade. Du har forsøkt 3 dynamoer. Dynamoer på disse gamle bilene blir ofte tatt ut når de har sluttet å virke. Har du prøvd med en defekt dynamo? Kanskje bytte regulator. Regulator med børster er nok det første som tar kvelden.Rapidspeed wrote:aaahhhh...Alf Torp wrote:...burde vel sikkert skrevet at ladelampen overhodet ikke lyser, verken når motoren står stille eller når den går
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Alf Torp
- -

1 av disse var helt ny, en kom i fra en caravelle hvor den fungerte perfekt og den tredje var en jeg hadde liggende... Og jeg var og kjøpte ny regulator i går i tillegg. Så som sagt: Her erre no gæernt som ikke er rektibjørn53 wrote:Ja det som jeg skrev før er å forstå slik at dynamoen trenger den spenninga som er indikert med ladelampa. Får du ikke den strømmen fra ladelampa så vil heller ikke dynamoen starte opp å lade. Du har forsøkt 3 dynamoer. Dynamoer på disse gamle bilene blir ofte tatt ut når de har sluttet å virke. Kanskje bytte regulator. Regulator med børster er nok det første som tar kvelden.Rapidspeed wrote:aaahhhh...Alf Torp wrote:...burde vel sikkert skrevet at ladelampen overhodet ikke lyser, verken når motoren står stille eller når den gårRegulator til bosch koster under 200 kr og er lett å skifte.
Mvh,
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
-
Rapidspeed
- -

Prøv med ett anna instrumenthus da Alf.. Ladelampa skal lyse når tenning er på og motor av.. Har siden gått har du heller ingen lading.. Hadde du vært nærmere skulle jeg kommet og sett
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
Rapidspeed
- -

Og det er vel strengt tatt en feil som er i orden.. 
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Ledningsbrudd/dårlig kontakt mellom ladelampa og kobling på dynamo, evt kobla feil på dynamo?
Ettersom den lyser ved jording kan det være kontakttrøbbel, har du sjekka spenning når tenning er på, om du har noe spenning i det hele tatt på D+?
Mulig jeg har oversett noe i tråden, den begynner å bli litt lang
Ettersom den lyser ved jording kan det være kontakttrøbbel, har du sjekka spenning når tenning er på, om du har noe spenning i det hele tatt på D+?
Mulig jeg har oversett noe i tråden, den begynner å bli litt lang
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Alf Torp
- -

Stemmer, det er bare det at jeg er av typen som irriterer meg grønn over smådetaljer... Bare jeg gir motoren ca. 2500-3000 rpm en gang så lader det fint etterpå. Men... den ladelampa skal jo lyse når tenninga er på og motoren ikke går... skal!Rapidspeed wrote:Og det er vel strengt tatt en feil som er i orden..
Letingen fortsetter...
Mvh,
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
-
bjørn53
- -

Alf Torp wrote:Stemmer, det er bare det at jeg er av typen som irriterer meg grønn over smådetaljer... Bare jeg gir motoren ca. 2500-3000 rpm en gang så lader det fint etterpå. Men... den ladelampa skal jo lyse når tenninga er på og motoren ikke går... skal!Rapidspeed wrote:Og det er vel strengt tatt en feil som er i orden..![]()
Letingen fortsetter...
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Min har alltid måtte ha et lite trykk på pedalen for å begynne å lade. Har det noe med at når du starter en bensinmotor så starter den gjerne med et lite brum med ganske høyt turtall, men en dieselmotor jobber seg mere langsomt i gang?
Gjørtler Totto Eide
91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
-
Rapidspeed
- -

Neee.. Wbxern min må og en tur opp på stigen for å slukke..
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
Alf Torp
- -

Re: Lading og turtellerproblem, JX -LØST.
Løst. Problem med en diode og en motstand bak på instrumentet ser det ut til. Funker nå! På det andre instrumentpanelet jeg testet var det knapt noe som fungerte. Der var det brudd i printen.... jadda, gleden ved å feilsøke med brukte deler.
Takk for alle forslag!
Takk for alle forslag!
Mvh,
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
-
Chewie
- -

- Car: '84 Transporter
- Phone: +4528442904
Hmm... Opplever nesten samme problem - men samtidig tror jeg min turteller viser feil.Rapidspeed wrote:har til tider samma greiene med syncroen.(wbx).. har to batterier i.. prøv å lade batteri(ene) helt opp og se når det slukker da..
Hvordan justerer man denne?
Mattias
Re: Lading og turtellerproblem, JX -LØST.
Alf Torp wrote:Løst. Problem med en diode og en motstand bak på instrumentet ser det ut til. Funker nå! På det andre instrumentpanelet jeg testet var det knapt noe som fungerte. Der var det brudd i printen.... jadda, gleden ved å feilsøke med brukte deler.
Takk for alle forslag!
Har samma problemet her Alf....må vel ut med multimeteret..skifta du dioden og motstanden eller??
Westfalia 86 høytak...Lækkert med 1,9 TDK ..
Radioamatør kallesignal LA2RRA.Medlem Norsk Radio Ræleliga.Tlf 004799784948
Radioamatør kallesignal LA2RRA.Medlem Norsk Radio Ræleliga.Tlf 004799784948
-
Odd. J
- -

- Car: T4 2000mod
- Phone: 97731973
Skru ut børstene i dynamoen, sjekk fjæra som jorder børstene til gods. Måtte selv gjøre den jobben, etter var alt i orden.