Bilen har gått som en klokke uten problemer i hele vår, sommer og høst uten så mye som en ulyd. Etter tre kuldenetter og bilen ikke var i bruk var det på tide å starte opp igjen. Startet uten problemer men hva var denne ulyden? Dette har jeg ikke hørt før. Ganske høy tikking fra venstre side av motor, er det sylinderen mon tro? Jeg kjører bilen noen hundre meter for så og parkere. Tørr ikke kjøre den noe mer før jeg vet hva som er galt.
Jeg ser at kjølevæska har sunket fra max nivå til under minimums nivå på disse tre kalde døgn. Jeg sjekker oljen (Biltema 5w - 50) og den har greit nivå til tross for at det har dryppet litt fra motor de siste mnd. Det kan se ut til at det er en pakning på venstre sylinder som er gåen da den har en mørk oljefilm rundt seg. Har også litt svetting av olje rundt oljelufteren. Når jeg lukter på olja fra motor så mener jeg den lukter bensin.
Hva kan være galt? Er det forsvarlig å kjøre til noe verksted med denne tikkingen? Er det ventiler, rådebank?
Noen som kan hjelpe meg litt på vei her?
Tikking i venstre sylinder, hva skjer?
Re: Tikking i venstre sylinder, hva skjer?
EPV wrote:Bilen har gått som en klokke uten problemer i hele vår, sommer og høst uten så mye som en ulyd. Etter tre kuldenetter og bilen ikke var i bruk var det på tide å starte opp igjen. Startet uten problemer men hva var denne ulyden? Dette har jeg ikke hørt før. Ganske høy tikking fra venstre side av motor, er det sylinderen mon tro? Jeg kjører bilen noen hundre meter for så og parkere. Tørr ikke kjøre den noe mer før jeg vet hva som er galt.
Jeg ser at kjølevæska har sunket fra max nivå til under minimums nivå på disse tre kalde døgn. Jeg sjekker oljen (Biltema 5w - 50) og den har greit nivå til tross for at det har dryppet litt fra motor de siste mnd. Det kan se ut til at det er en pakning på venstre sylinder som er gåen da den har en mørk oljefilm rundt seg. Har også litt svetting av olje rundt oljelufteren. Når jeg lukter på olja fra motor så mener jeg den lukter bensin.
Hva kan være galt? Er det forsvarlig å kjøre til noe verksted med denne tikkingen? Er det ventiler, rådebank?
Noen som kan hjelpe meg litt på vei her?
Dette høres veldig ut som en ventilløfter som et fri for olje. Det skjer ofte når wbxen står for lenge. Skal normalt forsvinne i løpet av et kvarters kjøring.
Bensin i olja er heller ikke uvanlig med mye småkjøring. Skift olje hvis det er lenge siden sist, etterfyll frostvæske og kjør motoren ordentlig varm, så er nok alt i orden. Men hold et øye med kjølevæskenivået. Hvis du mister såpass mye på tre dager bør lekkasjen vises.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Takker for svar. Da skal jeg følge opp det du skriver og håper det ordner seg.
Du bør også sjekke alle jordingspunkter på motor. Om det er dårlig jording et eller fler steder kan resultatet være at innsprutet pøser på med alt for mye bensin, som så finner veien ned i oljen.
Om det skjer blir oljen meget tynn og trykket i ventilløfterne forsvinner ganske raskt.
Det er alltid lønnsomt å rengjøre jordingspunkter og smøre disse opp med batteripol-fett.
Lykke til.
Om det skjer blir oljen meget tynn og trykket i ventilløfterne forsvinner ganske raskt.
Det er alltid lønnsomt å rengjøre jordingspunkter og smøre disse opp med batteripol-fett.
Lykke til.
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Maskiningeniør
Er dette noe som er aktuelt også for forgasser, eller gjelder det bare innsprut?
Dette er nok mer et problem på motorer med innsprut enn med forgasser.EPV wrote:Er dette noe som er aktuelt også for forgasser, eller gjelder det bare innsprut?
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør