Motor går fint i Nøytral, men i Drive og R, stopper den.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
EPV
Car: Caravelle `00
Phone: 98480655

Post by EPV »

Var ute på tur med bilen igår. Etter tips her på forumet var målet å fjerne tikking i ventil ved å kjøre bilen varm. Etter 3 minutts kjøring stoppet bilen i en slakk oppover bakke. Jeg forsøkte å starte igjen og det gikk etter noen sekunder. Ikke like lettstartet som den vanligvis er men det kan ha litt med at batteriet begynner å bli litt dårlig pga kulda etc.

Jeg fikk starta motoren igjen og ga gass i "N" for å kontrollere om motoren stoppet ved gasspådrag uavhengig om motor var i gir eller ei. I "N" gikk motoren helt fint. Den ble etterhvert varm og tikkingen i ventil på venstre side forsvant helt. Nydelig. Men nå satt jeg der med et enda større spøkelse. Hver gang jeg satt bilen i "D" eller "R" og gav litt gass så begynte motor å fuske og stoppet umiddelbart. Jeg fikk satt den i gir, men i det jeg touchet gasspedalen så var det som om motoren ble kvalt.

Etter 25 minutter på tomgang og fundering på hva som kunne være galt (alt såg greit ut bak i motorrommet), så forsøkte jeg en gang til med å koble inn "D". Nå gikk alt greit og jeg fikk kjørt hjem igjen.

Hva kan dette være? Noen som har vært borti lignende?
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: Motor går fint i Nøytral, men i Drive og R, stopper den.

Post by ducce999s »

Tolker det til at det er en automat du kjører og da kan det være bryteren som gir signal til Digijeten som spøker for deg. Den sitter ved vekselvelgeren, løft vekk plastikken og sjekk.

Sent from my LT18i using Tapatalk 2
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
EPV

Post by EPV »

Jeg har forgassermotor. Er ikke DigiJet innsprut?
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Det koker ned til de vanlige to tingene: får den riktig mengde suppe, og får den gnist på riktig tidspunkt?

I D gir turbinen motstand, så hvis den er på grensa til å holde seg gående vil den fort kveles. Falsk luft kan fort gjøre slikt, særlig hvis tomgangen er justert ned for å kompensere.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
EPV

Post by EPV »

Det var noe sånt jeg mistenkte også. Ser i motorrommet at jeg har en liten flenge i gummipakningen der luften går inn i forgasser. Mulig dette kan by på problemer?

Men hva kan forklare at den etter å ha gått en liten halvtime på tomgang virket å være i "fin form" igjen?
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Jeg har hatt en slik feil en gang på en eldre luftkjølt med automat (i den såkalte Norwegia-bussen). Feilen var enkel: Jeg fikk en som kunne det til å justere forgasseren. Når du legger inn D eller R hvis motoren har akkurat på grense til for lavt turtall, så øker motstanden så da trenger du mer fart/kraft i motoren for at den ikke skal stanse. Tror nok dette er justering. Falsk luft må også sjekkes, ja! Prøv å kontakte noen som kan justere gasserne på disse motorene.

Godt tips fra Subwoofer!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Helt rett gutter, så må en også se på hva der er for signal som sier at en går fra N til D.

Men det er vel en petitess.
Jeg holder fortsatt en penge på at mål først synse etter på

Sent from my LT18i using Tapatalk 2
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Post Reply