Jeg har kjørt min siste tur på vanlige skilter med min 1997-mod 2.5 TDI Combi. Rusten har spist den opp, på tross av tidligere forsøk på å stoppe den, og siste EU kontroll viste også behov for bytte av forhjulsleamikk, styresnekke etc til 18 000,-. Så jeg avskriver bilen - noe jeg synes er veldig synd siden motoren har gått sine 290 000 som et sveitsisk urverk... Men, jeg elsker funksjonaliteten i Caravelle og prøver på nytt:
Derfor spørsmålene som jeg håper noen der ute veit litt om. Hva bør jeg velge av T4 og T5 med hensyn til:
* Min gamle T4 har rusta bort. Nesten alle T4 jeg ser på finn.no har synlig rust, bort sett fra de som ser helt strøkne ut gir inntrykk av å være nylakkerte og har selgere som har eid bilen 1-2 mnd og har fremmede navn. Disse tør jeg i alle fall ikke satse på. Er T5 bedre på rust (bort sett fra at alle T5 jo er nyere enn alle T4...) ?
* Forhjulsstilling: Mitt inntrykk er at forhjulsstilling på T4 er underdimensjonert. Ting slites fort. Noen har hevda at på T5 så er dette blitt betydelig bedre. Stemmer det?
* Motorutvalget, dvs. driftssikkerhet og driftskostnader: Er det noen generelle erfaringer/synspunkter på T5 i forhold til T4 i så måte?