Lyd i styring.

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Magne T-5
Car: T-5 05

Lyd i styring.

Post by Magne T-5 »

Når jeg svinger hjula til fullt styreutslag hører jeg en merkelig lyd(akkurat som en slags banking).
Merker ingenting på rattet, bare denne lyden som kommer like før fullt utslag og likedan når jeg slipper opp og svinger hjulene tilbake.
Merker lite eller ingen lyd under kjøring, bare når bilen står i ro eller sakte kjøring.

Er det noen som vet hva dette kan være, har hatt bilen(Caravelle 2,5 130,2005) i 2,5 år og lyden har vert der hele tiden.

Mvh Magne T-5.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Lyd i styring.

Post by Neergård »

Kan være fjærbeinslager. Høres det ut som en fjær som får et slag når lyden kommer? Nesten som en liten klokke det blir slått på (som kirkeklokke) i klangen?

mvh Frode Neergård.

sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Magne T-5

Post by Magne T-5 »

Neergård
Ja, det er akkurat en sånn lyd som du beskriver.
Har som tidligere nevnt ikke hatt andre problemer med dette enn denne lyden.
Lyden har vart så lenge jeg har hatt bilen og den har hverken blitt verre eller bedre.
Er dette noe alvorlig,eller ikke alvorlig?,har nemlig kostet på bilen nok i tiden jeg har hatt den.

Mvh Magne T-5.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Fjæra skal dreie rundt på lageret når du svinger. Når lageret setter seg fast vil den ene enden av fjæra dreie, og den andre sitte fast. Det fører til at du spenner opp fjæra, og den vil få større eller mindre diameter avhengig av hvilken vei du spenner den opp. Når du hører lyden har spenningen i fjæra blitt så stor at den enten overvinner det som holder igjen lageret, eller at fjæra flytter seg i fjærsetet. Disse spenningene gir en ekstra belastning på fjæra, og kan føre til at den knekker.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Magne T-5

Post by Magne T-5 »

Ok, da regner jeg med at å bytte lager er billigere enn å bytte fjæra.
Er dette noe man kan gjøre selv eller er verksted påkrevd?

Magne.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Det er egentlig ikke langt unna samme jobben å skifte lageret som å skifte fjæra, fjærbeinet må uansett ut av bilen, og fjæra må spennes opp. Men fjærene koster vel sikkert en drøy tusenlapp for stykket, det kommer jo i tillegg hvis du må skifte disse også. Fjærer skal skiftes parvis, siden de endrer seg over tid. Det er litt jobb å skifte dette lageret, men sikkert overkommelig hvis du har kunnskaper og riktig utstyr. Om du har dette selv, eller må sette bort jobben til et verksted, det kan ikke jeg svare på. Jeg tror ikke jeg hadde brukt de billigste og spinkleste fjærklemmene på en T5. Du bør skifte stort sett alt av skruer og muttere du løsner, her er det mye selvlåsende muttere og strekkbolter.

Nå er det jo ingen her som har feilsøkt på bilen din, bare gjettet. Det kan være fjærbeinslageret, men det er ikke lurt å bare konkludere med dette utfra forslag du har fått på forumet. Uansett bør du tenke på din egen og dine medtraffikanters helse, og ta ulyder fra forstillinga på alvor.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply